Kokemuksia tehostetusta tuesta - mitä se tarkoittaa?
Voisitteko kertoa, mitä konkreettisesti on tarkoittanut tehostettu tuki esim. ekaluokkalaisellanne? Millaisia toimenpiteitä / tukitoimia? Vai onko mitään? Olen vähän ihmeissäni, kun meillä se ei ole tarkoittanut yhtään mitään. Ei edes mitään keskustelua opettajan kanssa. Olen aika pihalla noista koulun käytännöistä, kun esikoinen kyseessä. Niinkö se on, että minun pitää vaatia asioita ja kysyä koko ajan koululta missä mennään? Itse olen valmis tukemaan lasta niin hyvin kuin osaan, mutta mikä on loulun rooli siinä? Vai onko se tehostettu tuki vain turha paperi mappi ö:hön? Miksi se sitten tehtiin...
Kommentit (10)
Lapsesi saa säännöllisesti tukea yhdessä tai useammassa asiassa. Open tukaria ja erityisopen tukipalveluita tai koulunkäynninohjaajan apua. Miten te sen sitten olette tarpeena ja tukimuotoina kirjanneet. Tavoite on kirjata ylös tukimuodot ja tavoitteet ja sitten myöhemmin katsoa, missä mennään. Ovatko tukitoimet riittävät vai tarvitaanko enää niin paljoa. Ylös kirjataan myös kodin tuki: mitä voidaan tehdä kotona.
Tärkeää varmistaa lapsen oikeus tukitoimiin jatkossakin ja dokumentoida annetut tukitoimet, jotta oikeasti tiedetään, missä mennään ja mitä kohti, jotta voidaan arvioida jatkoa.
Ja jatkan vielä äskeistä vastausta. Papereiden laadintaan huoltajat osallistuvat eli ilman keskustelua open kanssa ei tästä "selviä" ;)
Kodin merkitys on toki suuri, mutta pääpaino on juurikin koulun toimilla. Niiden pitäisi olla kirjattuna ja sinun niistä tietoinen. Suosittelen olemaan opeen yhteydessä ja kysymään, mikäli näitä ei ole kirjattu tai yhdessä käyty läpi. Onko teillä Wilma käytössä? Sieltä tuki-kohdasta oppimissunnitelmankin pitäisi löytyä.
Mitä voi tehdä, kun mitään näistä ei ole tehty? Lapsi saa jatkuvasti moitteita ja arviointikeskustelu opettajan kanssa oli kamala lyttäystuokio. Mitää tukitoimia tai tavoitteita tms. ei ole kuitenkaan mietitty tai yhteisesti sovittu. Miksei lapsi saa tukea, miksei koulu tee yhteistyötä kodin kanssa? Onko tämä nyt ihan asiallista ja normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä äskeistä vastausta. Papereiden laadintaan huoltajat osallistuvat eli ilman keskustelua open kanssa ei tästä "selviä" ;)
Kodin merkitys on toki suuri, mutta pääpaino on juurikin koulun toimilla. Niiden pitäisi olla kirjattuna ja sinun niistä tietoinen. Suosittelen olemaan opeen yhteydessä ja kysymään, mikäli näitä ei ole kirjattu tai yhdessä käyty läpi. Onko teillä Wilma käytössä? Sieltä tuki-kohdasta oppimissunnitelmankin pitäisi löytyä.
Ei ole wilmaa. Tehostetun tuen paperi tehtiin jo eskarissa, juuri kouluun siirtymistä varten. Mutta sitä ei ole koulussa mitenkään käsitelty. Odotin, että tulisi joku keskustelu tai jotain yhteydenottoa koululta. Sitten kun mitään ei kuulunut, ajattelin että kaikki sujuu ihan ok ja että näin sen kuuluukin mennä. Kunnes arviointikeskustelussa kaikki lyötiin pöytään, kuinka kamalan huonosti lapsi käyttäytyy ja häiriköi jne jne. Tuntuu, että koulu ei keskustele, se sanoo vain miten kamalan huonosti asiat ovat ja lyö sen jälkeen luukut kiinni. Mitäs kasvatusyhteistyötä tämä on? Tuntuu, että se tehostettu tuki tarkoittikin sitä, että minä äitinä ratkaisen tehostetusyi yksin ihan kaikki ongelmat.
Jos lapsellasi on ollut tehostettu tuki päiväkodissa se ei välttämättä tarkoita että hänellä olisi se myös koulussa. Ensin koulussa tehdään pedagoginen arvio, jonka rehtori hyväksyy ja sen jälkeen henkilökohtainen oppimissuunnitelma johon kirjataan tukitoimet. Jos näitä ei ole tehty koulun puolella, lapsesi ei saa tehostettua tukea.
Nyt pyydät koululle palaverin johon paikalle ope, erityisope ja vaikka rehtori + te huoltajat. Käytte läpi lapsen haasteet kohta kohdalta tukipapereiden mukaan. Ne PITÄÄ tehdä kirjallisesti ja niihin kirjataan tukitoimet joita lapsi saa, ja myöhemmin kirjataan miten on toteutunut. Se sitoo opettajaa. Jos tuet on riittämättömät tai toimimattomat niin niitä voidaan muuttaa pitkin vuotta. Meillä on aika palaveri syksyllä syyskuun loppuun menenssä, tammikuussa välipalaveri ja huhtikuussa arviointipalaveri. Vanhempi saa kyllä olla aktiivinen jos on flegmaattinen ope.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pyydät koululle palaverin johon paikalle ope, erityisope ja vaikka rehtori + te huoltajat. Käytte läpi lapsen haasteet kohta kohdalta tukipapereiden mukaan. Ne PITÄÄ tehdä kirjallisesti ja niihin kirjataan tukitoimet joita lapsi saa, ja myöhemmin kirjataan miten on toteutunut. Se sitoo opettajaa. Jos tuet on riittämättömät tai toimimattomat niin niitä voidaan muuttaa pitkin vuotta. Meillä on aika palaveri syksyllä syyskuun loppuun menenssä, tammikuussa välipalaveri ja huhtikuussa arviointipalaveri. Vanhempi saa kyllä olla aktiivinen jos on flegmaattinen ope.
Koulu tuntuu olevan haluton järjestämään palaveria. Jotenkin tunnen olevani voimaton tässä. Kyn en toisaalra halua olla se hankala vanhempi. Mutta sitten taas toisaalta tuntuu väärltä, että lasta moititaan ja ilmeisesti poistellaan luokastakin usein, mutta sitten mitään ei olla valmiita tekemään hänen tuekseen. :(
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsellasi on ollut tehostettu tuki päiväkodissa se ei välttämättä tarkoita että hänellä olisi se myös koulussa. Ensin koulussa tehdään pedagoginen arvio, jonka rehtori hyväksyy ja sen jälkeen henkilökohtainen oppimissuunnitelma johon kirjataan tukitoimet. Jos näitä ei ole tehty koulun puolella, lapsesi ei saa tehostettua tukea.
Se tehostettu tuki tehtiin siis kouluun ja koulua varten eskarista. Muuten ei päiväkodissa ole ollut tehostettua tukea. Eikö se nyt olekaan siis voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pyydät koululle palaverin johon paikalle ope, erityisope ja vaikka rehtori + te huoltajat. Käytte läpi lapsen haasteet kohta kohdalta tukipapereiden mukaan. Ne PITÄÄ tehdä kirjallisesti ja niihin kirjataan tukitoimet joita lapsi saa, ja myöhemmin kirjataan miten on toteutunut. Se sitoo opettajaa. Jos tuet on riittämättömät tai toimimattomat niin niitä voidaan muuttaa pitkin vuotta. Meillä on aika palaveri syksyllä syyskuun loppuun menenssä, tammikuussa välipalaveri ja huhtikuussa arviointipalaveri. Vanhempi saa kyllä olla aktiivinen jos on flegmaattinen ope.
Koulu tuntuu olevan haluton järjestämään palaveria. Jotenkin tunnen olevani voimaton tässä. Kyn en toisaalra halua olla se hankala vanhempi. Mutta sitten taas toisaalta tuntuu väärltä, että lasta moititaan ja ilmeisesti poistellaan luokastakin usein, mutta sitten mitään ei olla valmiita tekemään hänen tuekseen. :(
Koulun silimissä olet hankala vanhempi jo sillä että sinulla on "hankala" lapsi. Joten älä välitä mitä ajattelet vaan toimi, se on lapsesi etu. Koulu ei voi valita pitääkö palaverin vai ei, se on pidettävä. Ota yhteys rehtoriin ja kysy milloin palaveri pidetään. Hän on opettajan lähin esimies ja hän takuulla haluaa tietää jos ope ei tee työtään. Luokasta poistamista ei saa tehdä niin että lapsi jää valvomatta.
Up