Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko homeasunnossa asua?

Vierailija
30.01.2017 |

Mitä tehdä, kun asunnossa on hometta, eikä varaa muuttaa (vuokravakuudet ym) näin opiskelijana. :/ Onko kuinka vaarallista vain jäädä asumaan tähän?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ja juu. RIippuu siitä, millaista hometta, ja miten sun altistustilanne ja tyyppi sihen sopii. itse olen asunut kahdessakin hometalossa ja ollut töissä komannessa, eikä ole tullut mitään ongelmia. Toisille taas tulee noepasti ja kestää lopun elämää.

Mutta ei se muutto varallisuudesta kiinni ole, ellet sitten ole pannut tätä kämppääsi paskaksi niin, että et saa takuuvuokriasi takaisin, tai hankkinut luottohäiriömerkintää, jolloin sulle ei tietenkään kukaan vuokraa mitään.

Vierailija
2/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ja juu. RIippuu siitä, millaista hometta, ja miten sun altistustilanne ja tyyppi sihen sopii. itse olen asunut kahdessakin hometalossa ja ollut töissä komannessa, eikä ole tullut mitään ongelmia. Toisille taas tulee noepasti ja kestää lopun elämää.

Mutta ei se muutto varallisuudesta kiinni ole, ellet sitten ole pannut tätä kämppääsi paskaksi niin, että et saa takuuvuokriasi takaisin, tai hankkinut luottohäiriömerkintää, jolloin sulle ei tietenkään kukaan vuokraa mitään.

Jotain hengitystieoireita on välillä, mutta en tiedä johtuu tästä asunnosta, koska samoja oireita oli myös silloin kun olin kuukauden pois täältä.

Ongelma lähinnä se, ettei sitä takuuvuokraa saa takaisin silloin, kun se pitäisi jo maksaa uudesta kämpästä ja tosiaan ei ole yhtään ns. ylimääräistä mistä laittaa. Lisäksi tässä kämpässä oli vain yhden kk takuu ja nyt kun olen katsellut asuntoja niin lähes poikkeuksetta vaaditaan 2 kk, joskus jopa 3 kk takuuta (!), eli vaikka saisin koko tuon takuuvuokran takaisin niin ei se silti riittäisi. Maksuhäiriömerkintää ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta saada lainattua rahaa jostakin ja muuta pois mahd pian. Terveydellä ei kannata leikkiä.

Vierailija
5/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt pitkälti, että kuinka paljon sitä hometta on. Onko sitä hieman lattialistojen välissä vai onko seinät mustana homeen takia?

Vierailija
6/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt pitkälti, että kuinka paljon sitä hometta on. Onko sitä hieman lattialistojen välissä vai onko seinät mustana homeen takia?

Katon rajassa näyttäisi vähän olevan tai siinä on tuollainen kuivunut "vesitahra" eli varmaan katolta joskus vuotanut vettä. Välillä asunnossa siis semmoinen ummehtunut tms. haju, joten siksi epäilen että hometta on. Toki asuntokin on aika vanha, että voihan se olla vain jotain ominaishajuakin?

Mietin, että onko yhtään mitään järkeä ottaa vaikka kulutusluottoa pankista sen verran, että saisi tuon vuokravakuuden verran rahaa.. :/

Vierailija
7/26 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vastuuta pitäisi olla nykyisellä vuokranantajalla - ensinnäkin korjata asia heti ja antaa vuokranalennusta - ei mistään homeasunnosta luulisi voivan pyytää täyttä vuokraa? Saisikohan tuollaisen homeasunnon vuokraamisen laillisuudesta jotain tietoa jostain?

Laita nyt ainakin heti kaupungille asuntohakemus, missä ilmoitat nykyisen asuntosi olevan asumiskelvoton homeen takia (jos sinulla on asiasta esittää jotain paperilla tai valokuvin, niin hanki ne myös, jos siitä joskus kysytään jotain).

Olin itse muutaman vuoden homekoulussa ennen kun siitä tiedettiin mitään. Seurauksia tuli kaikille joiden kanssa olen pitänyt yhteyttä vielä aikuisiällä, jonkinasteisia hengitystieoireita jokaisella, useita vuosia altistumisen jälkeenkin, joillakin vieläkin (aikaa tästä siis jo yli 20 v). Jos oltaisiin jenkeissä, saataisiin ryhmäkanteella hyvät korvaukset, mutta täällä me vaan... niistetään.

Vierailija
8/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä, eikä tosiaan rahaa muuttaa tästä. Kai se on vaan pakko asua niin kauan, että saa jostain säästettyä. Nimimerkillä 60 e tilillä, opiskelija olen myös. :(

Toivottavasti ei ole kovin vaarallista tässä asustella..

Vierailija
9/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että homoasunnossa. :D

Vierailija
10/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkälaista hometta.

Vierailija
11/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkälaista hometta.

Voiko eri homelajit päätellä hajusta?

Vierailija
12/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaa vaan sit olla mahd. Paljon pois kotoa

Vierailija
13/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valita vuokranantajalle, joka korjauttaa sen. Usein varsinainen korjausvastuu on taloyhtiöllä.

Vierailija
14/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mitään oireita saa, niin ehkä voisi olettaa, ettei se niin vaarallista sitten ole ts. jotain "vaaratonta" homelajia ehkä?

Vierailija
15/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiallahan taitaa itse asiassa olla hometta

Vierailija
16/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta lainattua: "Suomen ulkopuolella ei tunneta homeongelmaa, siis hometta on, muttei sitä koeta suureksi vaaraksi kuten Suomessa, eikä siksi homeesta myöskään saada oireita. Ei myöskään hajusteista. Kummallista!"

Eli toivotaan, ettei mitään oireita tule ja pääset suhteellisen pian muuttamaan. :)

Vierailija
17/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, mistä sitäkään tietää, jos seuraavassakin asunnossa on homeongelmaa. Eli ei se muuttaminenkaan välttämättä mitään auta.

- 15

Vierailija
18/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet alkaa yhtään pahenemaan, suosittelen muuttamaan pois. Tosin täysin homeetonta asuntoa ei olekaan ihan helppo löytää. Itse olen altistunut pahasti ja saan oireita todella herkästi, elämä on mennyt aika hankalaksi. Ihmiset on näissä asioissa niin erilaisia, mun entisessä hometyöpaikassa osa oireili pahasti, osa vähän ja osa ei ollenkaan. Jos sinusta alkaa hiljakseen tuntumaan siltä että oireet koko ajan pahenee, asiaan kannattaa suhtautua vakavasti koska sitten oireilee tulevaisuudessakin herkemmin eri paikoissa.

Vierailija
19/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset, asunnon omistajalla on velvollisuus hoitaa asia kuntoon! Vuokralaisen velvollisuus on ilmoittaa asiasta. Aika törkeetä mun mielestä vaan häipyä sanomatta syytä - seuraava asukas joutuu vuorostaan kärsimään :(

No, usein omistajat vähättelevät asiaa. Silloin kannattaa ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan.

Toki voit muuttaa, mutta tee velvollisuutesi ilmoita ongelmista ensin. Homeongelmaa ei saada ikinä kuriin, jos ihmiset vaan vaihtavat osoitetta joka kerta kun ongelmia ilmenee. Vuokranantajillekin välittyy siitä sellainen viesti, ettei asioita tarvitse korjata (tai he eivät edes tiedä koko ongelmasta kun kukaan ei ilmoita siitä...)

Vierailija
20/26 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta ketjusta lainattua: "Suomen ulkopuolella ei tunneta homeongelmaa, siis hometta on, muttei sitä koeta suureksi vaaraksi kuten Suomessa, eikä siksi homeesta myöskään saada oireita. Ei myöskään hajusteista. Kummallista!"

Eli toivotaan, ettei mitään oireita tule ja pääset suhteellisen pian muuttamaan. :)

Lainauksesi on ihan höpöhöpöä, ruotsissa on sisäilmasta sairastuneille omia klinikoita. Monissa maissa on ICD-koodit sisäilmasairaille. Hajusteyliherkkyys on myös monissa maissa tunnettu. Esim. Saksassa ja Japanissa näitä asiaoita hoidetaan paljon paremmin kuin täällä ja myös suhtaudutaan asiallisesti fyysisinä sairauksina eikä minään vikana korvien välissä. Toki on myös maita joissa ihmiset luulevat olevansa vain usein flunssassa kun oireilevat homeasunnoissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi