Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko imettää ravintolassa?

Vierailija
30.01.2017 |

Olin äsken paikallisessa Hesburgerissa, mutta kyllä meni ruokahalu, kun paksu mamma alkoi imettää lastaan. Ymmärrän kyllä, että äidinmaito on lapselle hyväksi, mutta onko ihan pakko ravintolassa alkaa sitä tekemään? Jotkut yrittää syödä, niin ei ole tilanteeseen sopivaa, että joku rinta paljaana heiluu.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos Hesburgerin kaltaisessa paikassa käyt syömässä, niin voitko edes ihmetellä että tuollaista tapahtuu? Siellähän käy ns. tavallinen kansa.

Itselläni jo pelkästään ne Hesburgerin "ruuat" vievät ruokahalun.

Vierailija
22/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on hyvin tavanomaista alaluokan (se kuuluisa WT) keskuudessa. Jos et halua katsella heidän tapojaan, niin Hesen kaltaisia paikkoja kannattaa välttää. Hienostuneet naiset sen sijaan pitävät yllään jonkinlaista salaperäisyyden viittaa, vaikka heillä olisi rintaruokittu lapsi. Asioiden ennakointi tuppaa muissakin asioissa erottamaan rahvaan ja paremman sosiaaliluokan toisistaan, sama pätee tässäkin. Hieno nainen vaivaa päätään hetken ennakoinnilla ja suunittelulla. Kun hyvä toimintamalli on löytynyt, muodostuu siitä helposti rutiini. Lapsen ruoka-aikoja voi koittaa ennakoida, lapsen voi opettaa syömään pullosta lypsettyä maitoa, tai voi vaikkapa suosia niitä ostoskeskuksia asioidessaan, joissa tietää olevan hyvät ja tilavat lastenhoitotilat. Jos nyt ostareilla norkoilu ja Hesessä hengailu välttämättä ovat mielekäs ympäristö pikkuvauvalle.

En oikein ymmärrä valitustasi, ap. Tuskin odotit, että Hesessä kovin eleganttia porukkaa pyörii. Antaa jokaisen elää omalla tyylillään, ja jos ei muiden tapoja jaksa katsella, kannattaa hakeutua kaltaistensa pariin.

Oletan, että on yleistä pitää ns. intiimit paikat piilossa julkisesti, ainakin sisätiloissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehkä Heseä sanoisi ravintolaksi. Enkä usko, että siellä on wc-tiloissa mukavaa nojatuolia imettämistä varten, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää pöydässä imettäminen, jos vauvalle tulee nälänhätä. 

Fiksut naiset osaavat imettää hillitysti tekemättä siitä numeroa. Muut ruokailijat eivät välttämättä edes huomaa, että imetys on käynnissä. He taitavat kyllä käydä lounaalla jossain muualla kuin Hesessä.

Vierailija
24/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinta ei imettäessä oikeastaan näy lainkaan. Ainakin mun piireissä ihan kaikki käyttävät imetyspaitoja.

Vierailija
25/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos osaa ajatella muitakin ihmisiä ja imettää vaikka nurkkapöydässä tai muuten piilossa. Kerran oli eräs mamma valinnut kahvilasta oikein ikkunapöydän esitystä varten (ohi käveli paljon porukkaa) ja lätkäisi näytille järkyttävän kokoisen ja ruman tissin täysin ilman peittelyjä ja antoi vauvan lupsuttaa. Raukka näyttikin kyllä siltä ettei muuten saanut huomiota joten käyhän se noinkin.

Vierailija
26/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetyshuppu äkkiä myyntiin. Sen voi sitten ravintolassa vetää äidin ja lapsen ylle kuin pienen teltan. Voisi olla myös imetystorvi, jota äiti voisi töräytellä imetyksen ajan ettei kukaan vahingossa katso syövää vauvaa ja ala voida huonosti.

Ennemmin voisi sen imetysteltan heittää mielensäpahoittajan ylle. Olisko jopa mielensäpahoitusteltta parempi nimikin kyseiselle tuotteelle? Tässä on selvä markkinarako nyt.

Vierailija
27/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ap:n kaltaisten luonnosta vieraantuneiden kukkahattujen takia olin aivan paineessa joka kerta kun esikoisen kanssa liikuin julkisilla paikoilla. Kyse oli lähes koliikkivauvasta, joka ei ensimmäisiin kuukausiin rauhoittunut oikeasti millään muulla kuin sillä tissillä. Onneksi olin sinnikäs ja pidin pääni, imetin aina siellä missä oli pakko. Muuten en olisi poistunut kotoa kuukausiin ja varmasti mökkihöperöitynyt sinne. Toki peitin itseni ja syövän vauvan aina huivilla, niin ei kukaan sitä tissiä oikeasti olisi edes nähnyt vaikka olisi halunnut. En ymmärrä edelleenkää mikä siinä loukkaa? Olisiko se sitten ollut kivempi kuunnella sitä hysteeristä koliikki-itkua? Onneksi opin pian olemaan välittämättä muiden mielipiteistä. Ei ole pakko katsoa jos ällöttää.

Vierailija
28/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen on hyvin tavanomaista alaluokan (se kuuluisa WT) keskuudessa. Jos et halua katsella heidän tapojaan, niin Hesen kaltaisia paikkoja kannattaa välttää. Hienostuneet naiset sen sijaan pitävät yllään jonkinlaista salaperäisyyden viittaa, vaikka heillä olisi rintaruokittu lapsi. Asioiden ennakointi tuppaa muissakin asioissa erottamaan rahvaan ja paremman sosiaaliluokan toisistaan, sama pätee tässäkin. Hieno nainen vaivaa päätään hetken ennakoinnilla ja suunittelulla. Kun hyvä toimintamalli on löytynyt, muodostuu siitä helposti rutiini. Lapsen ruoka-aikoja voi koittaa ennakoida, lapsen voi opettaa syömään pullosta lypsettyä maitoa, tai voi vaikkapa suosia niitä ostoskeskuksia asioidessaan, joissa tietää olevan hyvät ja tilavat lastenhoitotilat. Jos nyt ostareilla norkoilu ja Hesessä hengailu välttämättä ovat mielekäs ympäristö pikkuvauvalle.

En oikein ymmärrä valitustasi, ap. Tuskin odotit, että Hesessä kovin eleganttia porukkaa pyörii. Antaa jokaisen elää omalla tyylillään, ja jos ei muiden tapoja jaksa katsella, kannattaa hakeutua kaltaistensa pariin.

Eli jos lapsella on epäsäännöllinen ruokailurytmi niin hänen äitinsä on wt?

Jotkut vauvat ovat sellaisia, että vaikka olisivat syöneet 10 minuuttia sitten, niin ruokailun tarve saattaa yllättää.

Omista lapsistani yksi söi vauvana tasan 4 tunnin välein, paitsi öisin jolloin nukkui 8 tuntia yhtäjaksoisesti. Hänen kanssaan ei tarvinnut hirveästi ennakoida. Sen kun vaan lähti ulos kun vauva oli syönyt. Seuraavaan syöntihetkeen mennessä ehti helposti hakeutumaan paikkaan jossa pystyi imettämään häiritsemättä muita ihmisiä. Ja jos ei jostain syystä pystynyt niin vauvalle kelpasi tuttipullokin oikein hyvin.

Toinen taas oli rytmiltään hyvin epäsäännöllinen, ja söi n. 30 min. - 2 h välein yöllä ja päivällä. Eipä sitä hirveästi pystynyt ennakoimaan tai ennakoimisella muuttamaan yhtään mihinkään. Hänelle ei kelvannut tuttipullo eikä tutti. Vain rinta sai hänet rauhoittumaan.

Koulutustasoni ja sosiaaliluokkani eivät muuttuneet raskauksien välillä.

Vierailija
29/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sontiaismolottajia on mahdoton miellyttää. Sontiasmolottajille pitäisi olla oma ikkunaton ravintola, jossa on vain yksi pöytä.

Vierailija
31/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia minä en uskalla ulos ollenkaan. Olen jo 5kk ollut kokoajan kotona koska lapselle ei kelpaa pullo :(

Yritetään miehen kanssa kovasti nyt opettaa pullolle että voin lopettaa imettämisen ja pääsen rauhassa käymään postilaatikkoa pidemmälle.

Vierailija
32/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia minä en uskalla ulos ollenkaan. Olen jo 5kk ollut kokoajan kotona koska lapselle ei kelpaa pullo :(

Yritetään miehen kanssa kovasti nyt opettaa pullolle että voin lopettaa imettämisen ja pääsen rauhassa käymään postilaatikkoa pidemmälle.

Siinähän sitten kyhjötät kotona ja alistut idioottien mielipiteiden orjaksi. Meinaatko jatkaa tuota koko loppuelämän? Meinaan ei varmasti lopu neuvominen ja sinun "väärässä paikassa väärän asian tekeminen" tuohon!

Vierailija
33/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten nää äidit ja niiden äpärät saa erivapauksia esim. just ravintolassa. Luulis olevan helppoa aikatauluttaa muksun syöttäminen ettei sitä rintaa tarvii kaivaa esille pöydässä. Mun mielestä nää on ihan perus käytöstapoja, joillakin vaan unohtuu.

Itse sen verran nuori, etten vanhasta ajasta tiedä, mutta tuolla joku jo viestissä kertoi ettei ennen ollut tapana imettää julkisilla paikoilla.

Ei mua haittaa jos joku imettää vailla julkisessa kulkuvälineessä mutta ravintolassa...

Vierailija
34/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5kk voi tarjota jo kiinteitä. Ja ihan oikeasti, yritä vain opetella olemaan välittämättä muiden mielipiteistä jos tiedät itse toimivasi oikein sinun ja lapsesi kannalta, pääsee elämässä paljon helpommalla niin. Ja kai mieskin voi joskus vahtia vauvaa (kiinteitä syöttäen) kun käyt ulkona?

Vierailija
35/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on. Vielä parikymmentä vuotta sitten tuollainen ei yleisesti ottaen olisi tullut kuuloonkaan, ja silti pärjättiin mainiosti vauvojen kanssa, mutta nykyään on tavat toiset. 

Sain vanhimman lapseni 23 vuotta sitten, eikä silloin kenellekään tullut mieleenkään, etteikö hampurilaispaikassa voisi imettää. Joku kallis gourmet-ravintola saattoi sitten olla eri juttu.

Vierailija
36/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten nää äidit ja niiden äpärät saa erivapauksia esim. just ravintolassa. Luulis olevan helppoa aikatauluttaa muksun syöttäminen ettei sitä rintaa tarvii kaivaa esille pöydässä. Mun mielestä nää on ihan perus käytöstapoja, joillakin vaan unohtuu.

Itse sen verran nuori, etten vanhasta ajasta tiedä, mutta tuolla joku jo viestissä kertoi ettei ennen ollut tapana imettää julkisilla paikoilla.

Ei mua haittaa jos joku imettää vailla julkisessa kulkuvälineessä mutta ravintolassa...

Eipä sullakaan hirveän hyvät käytöstavat kielenkäyttösi perusteella ole.

Vierailija
37/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Helppoa aikatauluttaa vauvan syöminen... Joo,

tykkäät varmaan huudosta. Vauva ei ole kauko-ohjattava söpö pikku robotti.

Vierailija
38/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama niin kauan kun ei ala pöydässä kakkavaippaa vaihtamaan.

Vierailija
39/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen wt! Jess! Olen imettänyt milloin missäkin, välittämättä täysin muiden mielipiteistä tai ruokahaluttomuuksista, ajatellen vain vauvaani.

Valitettavasti parin kuukauden ikäiselle ei voi syöttää porkkanasosetta, eivätkä kaikki vauvat opi tuttipullolle, eivätkä omaa ruokarytmiä jota voisi ennakoida.

Mä olen siis wt. Pitää varmaan alkaa tupakanpoltto, pukeutua leopadikuvioisiin pitkiksiin ja hankkia kiitos-huppari.

T. Tuleva elämäm koululaine, josta tuli wt vasta kun imetti julkisella paikalla.

Vierailija
40/52 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä keskustelu. 

Minulla tulee toisinaan oksennusrefleksi, kun katson imetettäviä ja puklauttelevia vauvoja, etenkin kun olen itse syömässä. Tätä voisi verrata siihen, että jotkut kammoksuvat esimerkiksi verta. Haluaisin elää ilman tätä refleksiä, mutta se ei alapeukuttelemalla mihinkään katoa. Tästä syystä arvostaisin kovasti vauvojen äitien hienotunteisuutta. Imettäkää julkisesti vaikka puistossa, mutta ravintolassa toivoisin, että tapahtuma hoidettaisiin mahdollisimman huomaamattomasti esimerkiksi huivin suojissa tai nurkkapöydässä loosissa selkä muuhun ravintolaväkeen päin.