Ihottumaa kuukautissuojista. Apua.
Saan ihottumaa (ehkä allergia?) kuukautissuojista. Kamala kutina ja iho menee rikki (vaikkei raapisikaan). Mitä ihmettä tämä on? Sama toistuu joka kuukausi, ja ihottuma paranee muutama päivä menkkojen jälkeen. Mitä ainetta noissa siteissä oikein on? Ja onko olemassa siteitä, jotka ei allergisoisi?
Kommentit (40)
Olen allerginen mm. formaldehydille. Ei kai siteissä voi olla sitä??? Ap.
Yleistä. Kokeile eri merkkejä tai vaihda suosista tamponeihin, kuukuppiin tai kestositeisiin. Jälkimmäisiä monet kammoksuvat mutta turhaan - tuntuvat todella mukavilta, kuin olisi vain pikkarit jalassa kun ihoa vasten on puuvillaa, ei hiosta tai rahise kuten muovi ja neppareiden ansiosta ei ole sitä kauheaa ihoon/karvoihin tarttuvaa liimapintaakaan. Pesukin on ihan loogista, heittääkö joku muka pikkarit roskiin jos tulee ohivuotoa vai ihan vain pesukoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Yleistä. Kokeile eri merkkejä tai vaihda suosista tamponeihin, kuukuppiin tai kestositeisiin. Jälkimmäisiä monet kammoksuvat mutta turhaan - tuntuvat todella mukavilta, kuin olisi vain pikkarit jalassa kun ihoa vasten on puuvillaa, ei hiosta tai rahise kuten muovi ja neppareiden ansiosta ei ole sitä kauheaa ihoon/karvoihin tarttuvaa liimapintaakaan. Pesukin on ihan loogista, heittääkö joku muka pikkarit roskiin jos tulee ohivuotoa vai ihan vain pesukoneeseen?
Minulla on aika runsaat kuukautiset, ja tamponia saisi olla vaihtamassa tunnin välein. Töissä se ei onnistu, ei ole riittävän usein taukoja. Ja reissussa ym hankalaa myös varmistaa että pääsisi usein vaihtamaan. Pitääkö nuo kestositeet runsaan vuodon varmasti? Siten ettei housuissa pullota paksu vaippa? Ja entä kuukuppi, paljonko siihen kuppiin oikeen mahtuu? Ja mites kun tyhjentää sitä vaikka työpaikan vessassa, miten varmistaa ettei sitä verta vahingossa tipu jonnekin vaatteille tms?
Minulla sama homma, iho ei kestä kaikkia terveyssiteitä. Vuokkoset on ainut merkki joka ei ärsytä yhtään :) Always siteet on pahiten ärsyttäviä, iho kutisee ja menee rikki jo päivän käytön jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika runsaat kuukautiset, ja tamponia saisi olla vaihtamassa tunnin välein. Töissä se ei onnistu, ei ole riittävän usein taukoja. Ja reissussa ym hankalaa myös varmistaa että pääsisi usein vaihtamaan. Pitääkö nuo kestositeet runsaan vuodon varmasti? Siten ettei housuissa pullota paksu vaippa? Ja entä kuukuppi, paljonko siihen kuppiin oikeen mahtuu? Ja mites kun tyhjentää sitä vaikka työpaikan vessassa, miten varmistaa ettei sitä verta vahingossa tipu jonnekin vaatteille tms?
Kuukupin voi poistaa pöntöllä ja kipata sisältö suoraan sinne niin ei tule sotkuvahinkoja. Kuppeja on erikokoisia, mutta niihin mahtuu aika paljon ja toimii vähänniinkuin "tulppana" muutenkin, että ei sieltä pitäii alkaa valua ohi vaikka alkaisikin olemaan täynnä. Todella runsaalla vuodolla pitää tyhjentää usein mutta ainakaan ei tarvitse kanniskella tamponeja ympäriinsä.
Kestositeet ovat mielestäni todella imukykyisiä. Itselläni on normaali vuoto mutta minun tarvitsee käyttää vain pikkuhousunsuojiksi tarkoitettuja kestositeitä - kokoja löytyy sitten vielä ainakin se normaali side ja yöside. Eivät pullota vaippamaisesti :)
Itselleni sopi aikanaan vain Vuokkoset. Pahimpia kutinasiteitä olivat Always ja Libresse.
Ei ole enää onneksi menkat riesana, joten ei tarvitse alapäätäkään millään hautoa.
Suosittelen kuukuppia! Minäkään en pysty käyttämään kertakäyttösiteitä ollenkaan. Ne hiostavat, kutittavat ja aiheuttavat tulehduksia. Kuukausien tulehduskierre loppui välittömästi, kun siirryin käyttämään kuukuppia.
Vuokkoset bio on vielä tavallistakin vuokkosta hellävaraisempi. Suosittelen!
On formaldehydiä. Kokeile Vuokkoset Bioa tai Natya.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/12/01/terveyssiteiden-tuoteseloste-pu…
Onhan siteissä liimoja ja sisus valkaistu jollain ja mitä aineita käytetään, että olisivat mahdollisimman imukykyisiä. Monilla pelkkä hiostaminenkin ärsyttää.
Itsellä on kuppi, mutta vaikka vuosia käytin niin aina ei nykyään jaksa laittaa, varsinkin alku- ja loppupäivinä on hieman kivulias asennus ja poisto. Ekan kupin käytin loppuun (7v) ja toinen samanlainen ei jostain syystä ole ihan tiivis vaikka kuinka kääntelee, joten joku pikkuhousunsuoja on käytössä kuitenkin.
Vähän ohitse, mutta järkytyin kun jouduin ranskassa ostamaan pikkuhousunsuojia, kaikki mitä katsoin olivat todella voimakkaasti hajustettuja. Miten ihmeessä voivat käyttää sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
On formaldehydiä. Kokeile Vuokkoset Bioa tai Natya.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/12/01/terveyssiteiden-tuoteseloste-pu…
Voi ei. Miksi ihmeessä niissä on formaldehydiä? Mihin sitä muka siteissä tarvitaan? Ja onko tamponeissa myös? Ei ihme sitten että olen saanut kamalan ihottuman, koska tuo allergeeni niissä on.. Ap.
Itsekkin ostin kerran vahingossa hajustettuja pikkuhousunsuojia kun olivat ihan uusi juttu eikä tuota tajunnut varoa. Käytin vessanhajustimena, paketti auki hyllyyn :D Olisihan niitä voinut tyylikkäästi vaikka länttäillä pitkin vessanseiniä...
Onneksi Suomeen ei ole vielä rantautuneet douchet, kaupassa myytävät purtilot täynnä hajustettua pesunestettä joka kuuluu ruutata alapäähän.
Vuokkosten siteet on tehty yhteistyössä Astma- ja allergialiiton kanssa. Kandee ostaa niitä:
Vuokkoset
Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on saanut ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana naisten kuukautissiteiden ja pikkuhousunsuojien valmistajana Allergiatunnuksen. Sarjasta löytävät seuraavat tuotteet.
Anatomic Night
Vuokkoset Anatomic Night on luotettava, siivellinen side yökäyttöön.
Bio-sarja
Vuokkoset 100% Bio on kompostoituva ja ihoystävällinen tuotesarja.
Classic
Vuokkoset Classic on imukykyinen ja pehmeä suoja, jolla käyttäjiä jo vuosikymmenten takaa.
Cotton Normal Wings -siivellinen ohutside
Ainutlaatuinen side, jonka pinta sisältää aitoa luonnonpuuvillaa ja jonka ansiosta tuote on erityisen pehmeä ja mukavan tuntuinen ihoa vasten. Tuotteessa on hengittävä taustakalvo ja Active-imuydin, joka imee kosteuden tehokkaasti suojan sisään ja pinta jää kuivan tuntuiseksi.
Cotton Night Wings -siivellinen yöside
Ainutlaatuinen yöside, jossa siteen tekstiilimäinen pintakuitu sisältää luonnonpuuvillaa ja jonka ansiosta tuote on erityisen pehmeä iholle. Reilun kokoiset siivet suojaavat tehokkaasti reunavuodoilta ja pitävät siteen varmasti paikoillaan.
Cotton Active Normal -pikkuhousunsuoja
Pikkuhousunsuoja, jonka pehmeä pinta on myös luonnonpuuvillaa. Sisältää Active-imuytimen, joka imee kosteuden tehokkaasti sisään. Tuotteessa on hengittävä taustakalvo, joka korostaa raikkauden tuntua.
Cotton Normal
Ainutlaatuinen siivetön side, jonka pinta sisältää aitoa luonnonpuuvillaa ja jonka ansiosta tuote on erityisen pehmeä ja mukavan tuntuinen ihoa vasten. Tuotteessa on hengittävä taustakalvo ja Active-imuydin, joka imee kosteuden tehokkaasti suojan sisään ja pinta jää kuivan tuntuiseksi.
Cotton Light
Ainutlaatuinen pikkuhousunsuoja, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön. Suojan pehmeä pinta on myös luonnonpuuvillaa ja tuotteessa on hengittävä taustakalvo, joka korostaa raikkauden tuntua.
Light
Vuokkoset Light -pikkuhousunsuoja - ohut ja pehmeä suoja jokapäiväiseen käyttöön.
Slim-sarja
Vuokkoset Slim -ohutsiteet ovat luotettavia ja imukykyisiä. Niiden pinta tuntuu aina mukavan pehmeältä ja kuivalta.
Soft
Vuokkoset Soft on erittäin pehmeä pikkuhousunsuoja päivittäiseen käyttöön, riittoisassa pakkauksessa.
Ultralight
Vuokkoset Ultra Light on ohuen ohut pikkuhousunsuoja, joka taipuu mihin muotoon vain.
Allergianäkökulma: Tuotteet ovat pintamateriaaliltaan iholle miellyttävää, ärsyttämätöntä ja hyvin hengittävää 100% luonnonpuuvillaa. Tuotteissa on hyvä imukyky, jonka ansiosta tuotteiden pinta jää kuivan tuntuiseksi eikä näin ärsytä tai aiheuta hankaumia herkällekään iholle. Tuotteessa ei ole käytetty formaldehydiä tai muita ärsyttäviä aineita. Valmistaja: Delipap Oy, Teollisuustie 19, 02880 Veikkola, puh.09-260 620, www.vuokkoset.fi Jälleenmyynti: Hyvin varustetut päivittäistavaraliikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni runsasvuotoiseksi itseään luullut on kuulupin kanssa kokenut positiivisen yllätyksen, kuinka vähän itse asiassa vuotaakaan. Jos vuoto on huonosti imeytyvää, se näyttää siteessä ja tamponissa paljon todellista runsaammalta. Itselleni taas kuukuppi aiheutti järkytyksen. Imukykyisin tamponi riitti vähintään 4 tunniksi, mutta kuukuppi tulvi 2 tunnin jälkeen yli. Tai sitten se kuukuppi vaan piti paikat enemmän auki, ja vuoto pääsi valumaan nopeammin. Kuukuppi nimittäin lyhensi runsaan vuodon aikaa vuorokaudella.
Enää tosin ei tarvitse kärsiä vuototulvasta eikä anemiasta, kiitos hormonikierukan.
En tajua miten kukaan viitsii edes ostaa noita Alwayseja ja Libresseä enää??! Itse olen jo varmaan 15 vuotta ainakin ostanut vain Vuokkosia (käytän lisäksi kestositeitä, tamponeita en voi käyttää). Kuukuppiakin olen harkinnut mutta en sitten jotenkin uskaltanut ostaa, on sen verran kallis kertahankintana enkä ollut varma oikeasta koosta (mulla on runsas vuoto mutta en ole synnyttänyt) joten on jäänyt hankkimatta.
Vuokkoset ovat kotimainen tuote ja todellakin ostan sitä jo ihan siitä syystä. Toinen syy on se, että nuorempana käytin esim. Alwaysia ja nehän on ihan muovisia. Ero on HUIKEA Vuokkosiin verrattaessa. En todellakaan tarkoituksella ala millään muovipinnalla alapäätäni hautoa kun ei ole pakko!
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten kukaan viitsii edes ostaa noita Alwayseja ja Libresseä enää??! Itse olen jo varmaan 15 vuotta ainakin ostanut vain Vuokkosia (käytän lisäksi kestositeitä, tamponeita en voi käyttää). Kuukuppiakin olen harkinnut mutta en sitten jotenkin uskaltanut ostaa, on sen verran kallis kertahankintana enkä ollut varma oikeasta koosta (mulla on runsas vuoto mutta en ole synnyttänyt) joten on jäänyt hankkimatta.
Vuokkoset ovat kotimainen tuote ja todellakin ostan sitä jo ihan siitä syystä. Toinen syy on se, että nuorempana käytin esim. Alwaysia ja nehän on ihan muovisia. Ero on HUIKEA Vuokkosiin verrattaessa. En todellakaan tarkoituksella ala millään muovipinnalla alapäätäni hautoa kun ei ole pakko!
Ei synnyttämättömyys haittaa millään tavalla isomman kupin käyttöä. Itse olen symnyttämätön, kuten myös jokunen ystävänikin, ja sujuvasti olemme isompaa Lunettea vuosikaudet käyttäneet.
Itselleni on hyvin tarkkaa mitä voin käyttää ja kuinka usein pitää vaihtaa. Vuokkoset ja kaikki hajustetut sekä joillain voiteilla höystetyt on no no! Oikea polte alkaa alakerrassa. Kuukuppia opettelen juuri käyttämään.