13-16v teinin ruutuaika, onko teillä enää mitään rajoituksia/sääntöjä siinä?
Ja ruutuajalla tarkoitan kaikkea mahdollista eli telkkaria, iPadia, kännykkää, tietokonetta jne.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kysyn koska minusta tämä ruutuilu on lähtenyt pikkuhiljaa ihan käsistä ja minä olen tiukkisnatsi sitten siinä. Teini istuu jopa ½h-1h ajan wcssä 2x/pvässä kuulokkeet korvilla ja kännykkä kädessä. Kurkkaa puhelintaan 5-15min välein muutenkin. Ja iPadia. Ja tietokoneella pelataan 3-4x/vkossa 2-3h/kerta. Ja kyllä siinä koneen äärellä viihdyttäisiin ja viihdytään muutenkin. Sitten päälle tv-katselu n.1h/pvässä. Vkonloppuaamuisin ollaan kännykkä kourassa jo klo7 aamuvirkku kun on ja siinähän istutaan sen kanssa vaikka 2-3h ennenkuin aamupalaa syö. Arkisin ei harrasta mitään, vkonloppuisin käy pelaamassa tennistä ja7tai ulkoilee parin tuntia toisena päivänä. Koulu kyllä sujuu.
ap
Tunti vessassa puhelinta selaten? 🤔
Minun mielestäni tuo on paljon turvallisempaa kuin että hommaisi "tyttöystävän/poikaystävän" ja sen kanssa viettäisi tämän tunnin. Mielummin päänsärky laitteista kuin sukupuolitaudit ja teiniraskaudet.
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä teen päivät pitkät? töitäni teen ja se 8h menee ihan muualla kuin ruudun tai ruutujen äärellä. Tämä päivä on poikkeus koska en ole töissä tänään. Kyllä niitä kavereita on, mutta ei hän niiden kanssa arki-iltaisin pyöri.
ap
Käyhän teinikin koulua arkisin. Jos hoitaa läksyt ym. niin miksei saisi olla ruudun ääressä? Niinhän ne muutkin teinit on. Vanhempien on kuitenkin syytä olla tietoisia mitä teini koneella/kännykällä/padilla tekee.
olen sitä mieltä että ei siitä ruudusta ole välttämättä haitta kaikki 13 eivät kyllä enään leiki legoilla ja monet lopettavat oman harrastuksensa yläkoulussa
Lukiossa on kaikki sähköistä. Kirjat, läksyt, kokeet, esseet. On siis koko ajan koneella. Välillä liikuntaa niin jaksaa taas.
Onko normaalia että saan pelata 45 min ainoastaan
Arkena läksyt tulee olla tehtynä ja reput pakattuna ennen pelaamista. Kaikki ruudun tuijottelu loppuu klo 21, sitten iltapala ja nukkumaan. Itse saavat päättää milloin tekevät päivän kotityöt, lukevat (yhdessä sovittu aika/päivä), viettävät aikaa muun perheen kanssa, pelaavat. Tiettyjen rajojen puitteissa. Opettelevat ajankäytön hallintaa. Ulkoilu ja harrastukset sitten erikseen vielä.
Tämä toimii enimmäkseen, välillä tulee vastustusta. Mutta raamit auttavat arkea. Nuoren itsetuntoa kohottaa kotitöiden tekeminen, vaikkei sillä hetkellä tykkäisi. Pääsee kantamaan kortensa kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Arkena läksyt tulee olla tehtynä ja reput pakattuna ennen pelaamista. Kaikki ruudun tuijottelu loppuu klo 21, sitten iltapala ja nukkumaan. Itse saavat päättää milloin tekevät päivän kotityöt, lukevat (yhdessä sovittu aika/päivä), viettävät aikaa muun perheen kanssa, pelaavat. Tiettyjen rajojen puitteissa. Opettelevat ajankäytön hallintaa. Ulkoilu ja harrastukset sitten erikseen vielä.
Tämä toimii enimmäkseen, välillä tulee vastustusta. Mutta raamit auttavat arkea. Nuoren itsetuntoa kohottaa kotitöiden tekeminen, vaikkei sillä hetkellä tykkäisi. Pääsee kantamaan kortensa kekoon.
Siis pakotatko oikeasti viettämään aikaa muun perheen kanssa?
Teini-iässä ruutuajan suhteen nimenomaan pitää olla tarkkana. Sillä jos teinistä tulee ruuturiippuvainen, niin herkästi se johtaa syrjäytymiseen aikuisena, kun sitä 19v:tä ei kiinnosta opiskelu tai työssäkäynti, vaan pelkästään se ruutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn koska minusta tämä ruutuilu on lähtenyt pikkuhiljaa ihan käsistä ja minä olen tiukkisnatsi sitten siinä. Teini istuu jopa ½h-1h ajan wcssä 2x/pvässä kuulokkeet korvilla ja kännykkä kädessä. Kurkkaa puhelintaan 5-15min välein muutenkin. Ja iPadia. Ja tietokoneella pelataan 3-4x/vkossa 2-3h/kerta. Ja kyllä siinä koneen äärellä viihdyttäisiin ja viihdytään muutenkin. Sitten päälle tv-katselu n.1h/pvässä. Vkonloppuaamuisin ollaan kännykkä kourassa jo klo7 aamuvirkku kun on ja siinähän istutaan sen kanssa vaikka 2-3h ennenkuin aamupalaa syö. Arkisin ei harrasta mitään, vkonloppuisin käy pelaamassa tennistä ja7tai ulkoilee parin tuntia toisena päivänä. Koulu kyllä sujuu.
ap
Tunti vessassa puhelinta selaten? 🤔
Minun mielestäni tuo on paljon turvallisempaa kuin että hommaisi "tyttöystävän/poikaystävän" ja sen kanssa viettäisi tämän tunnin. Mielummin päänsärky laitteista kuin sukupuolitaudit ja teiniraskaudet.
Se, että teinillä on sosiaalinen elämä, parisuhde ja jopa vauva, lupaa hyvää aikuisuuden suhteen. Siinä tilanteessa syrjäytyminen on hyvin epätodennäköistä, koska hänellä on perhe valmiina ja myös töiden saanti on helppoa, kun on hyvät sosiaaliset taidot.
13-16-vuotias on iässä, jossa otetaan ne viimeiset vaikutteet ennen aikuiseksi kasvamista. Tuon ikäinen näyttää jo isolta, mutta on sisäisesti vielä ihan lapsi. Tässä on se hetki tehdä korjaamisliikkeitä jos tarpeen. Tuntuu, että moni hämääntyy nuorten ulkoisesta olemuksesta ja alkaa kohdella kuin aikuista.
Motkotin asiat jatkuvasti, mutta ei se aiheuttanut muut kuin jatkuvaa riitaa.
Lukion alkaessa asiaa ei enää mitenkään voinut hallita. Läppäri kun on myös koulukäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Teini-iässä ruutuajan suhteen nimenomaan pitää olla tarkkana. Sillä jos teinistä tulee ruuturiippuvainen, niin herkästi se johtaa syrjäytymiseen aikuisena, kun sitä 19v:tä ei kiinnosta opiskelu tai työssäkäynti, vaan pelkästään se ruutu.
Kun ne harrastukset, opiskelut ja työt on myös sitä "ruutua".
Voi syy olla sekin kun katsoo 15min välein kännykkää sillä on semmonen sovellus kui snapchat johon aikuiset suhtautuu erittäin lapsellisesti kuten Esim. Mun iskä jota ei kiinnosta mikään minun kännykkäasiat paitsi se 2h kännykkäaika mutta kuitenkin se on sovellus joka on kuin nuorten whatsapp ja on tärkeää pitää yhteyttä kavereihin ja siksi ei saa tai no ek pitäisi jättää viestejä toimitetulle eli jättää lukematta tai avaamatta "snappeja" eli kuvia missä on tekstiä
Meillä 15v poika. Ei mitään sääntöjä tai rajoituksia. Ei vaan ole tarvittu.
Koulussa ei paljon paremmin voisi mennä niin ei mitään syytä ole ollut sääntöjä laatia.
Ei, jos sinä siitä nautit ja saat hyvää oloa niin sehän on vaan hyvä juttu jos pelaa ja vieläpä kavereiden kanssa nii siinähän tulee sosiaalisuut
En millään ymmärrä tätä kaiken mahdollisen "ruutuajan" niputtamista yhteen. On se nyt eri asia, katsooko vaikka Kaurismäen elokuvia 2 tuntia päivässä vai pelaako Tetristä saman ajan.
15-vuotias ei saa ottaa kännykkää omaan sänkyyn illalla, koska haluan että nukkuu eikä katsele puhelinta koko yötä.
Ei halua itse olla muissa someissa kuin tiktokissa. Ei siis käytä instaa eikä snäppiä koska ei kiinnosta. Tuo saattaa johtua siitä että ostettiin älypuhelin vasta kun oli 5-luokalla. Eli ihan pienenä ei muodostunut vahvaa addiktiota kännykkään.
Ei kanna puhelinta joka paikkaan mukanaan. Oon huomannut että toi on harvinaista.
Lukee kirjoja ja harrastaa urheilua 2 kertaa viikossa. Koulu menee hyvin. En rajoittele ruutuaikaa enää mutta oon silti tietoinen että digilaitteet on varsin addiktoivia.
Tsemppiä aloittajalle, ymmärrän huolesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia että saan pelata 45 min ainoastaan
Jos koulu menee hyvin, on tarpeeksi sosiaalinen ja käytös on hyvää, kyllä sitä ruutuaikaa saisi olla 2 tuntia nyt ainakin, mutta jos koulu kusii, röhnöttää kaiket päivät sängyssä lintsaamassa koulusta, polttamassa 8 tuntia tupakkaa terassilla ja huutaa vanhemmillensa joka päivä, puhelin siinä tapauksessa kyllä muodostaa addiktion, joten jos teet näitä jälkimmäisiä ja ihmettelet miksi et saa katsoa puhelinta, käytä vähän järkeä. Jos teet noita ensimmäisiä sekä liikut tarpeeksi, puhu vanhemmillesi ja jos et halua sanoa asiaasi suoraan, kirjoita vaikka lappu tai kirje heille. Tsemppiä :)
Ai mitä teen päivät pitkät? töitäni teen ja se 8h menee ihan muualla kuin ruudun tai ruutujen äärellä. Tämä päivä on poikkeus koska en ole töissä tänään. Kyllä niitä kavereita on, mutta ei hän niiden kanssa arki-iltaisin pyöri.
ap