Miehen lapsen asuminen
Nopea galluppi.
En avaa taustoja sen enempää, mutta mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa jossa:
Mulla on kaksi lasta, joiden elatuksesta vastaan täysin yksin.
Miehellä yksi lapsi, joka asuu meillä puolet vuodesta.
Mies osallistuu kuluihin maksamalla puolet vuokrasta. Ei mihinkään muuhun, ruokiin tms.
Ts. minä elätän 5 hlö joka toinen viikko ja 4 joka toinen.
Rahat aina loppu ja tämä on pois omilta lapsiltani kaikesta kivasta, ei varaa viedä edes leffaan.
Miehen lapsi saa harrastaa ja on kaikki uudet pelit ja vehkeet äitinsä puolesta. Mies maksaa sinne elarit.
Ehdotin miehelle, että hänen lapsensa olisi jonkin aikaa vain joka toinen vkl, ja esim yhden yön viikossa, kunnes saa taloutensa kuntoon, koska tämä tilanne stressaa ja katkeroittaa minua pitkän päälle.
Onko liikaa vaadittu?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä mies maksaa elareita, jos lapsi kerran on puolet ajasta teillä???
Koska laki velvoittaa tähän.
Ei todellakaan velvoita. Tunnen noin 5 vuoroviikkoasumissopimuksen tehnyttä entistä pariskuntaa, eikä kukaan heistä maksa elareita.
Mies ja lapsi pihalle. En ikinä antaisi omien lasteni kärsiä.
Se on ollut silloin niiden yhteinen sopimus. Lähihuoltaja saa elarit aina niin halutessaan.
Ja vaikka kelalta...
Äijä ulos. Lapsen syytähän tuo ei ole.
No ei varmaankaan oikea ratkaisu ole se, että lapsi saa tavata isänsä vähemmän??!
Ruokakustannuksissakin varmaan miehes olis ihan asiallista osallistua, mut saisiko ne sun lapset siltikään uusia, kalliita harrastuksia tai ulkomaanmatkoja jos miehen lapsi kävis teillä vaan jtvkl?? Tahdin epäillä...miehen elarit varmaan sit nousis myös?
P.s itse eronnu ja lapset vuoroviikot, ex-miehellä huomattavasti isommat tulot kun mulla-ei elareita!
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaankaan oikea ratkaisu ole se, että lapsi saa tavata isänsä vähemmän??!
Ruokakustannuksissakin varmaan miehes olis ihan asiallista osallistua, mut saisiko ne sun lapset siltikään uusia, kalliita harrastuksia tai ulkomaanmatkoja jos miehen lapsi kävis teillä vaan jtvkl?? Tahdin epäillä...miehen elarit varmaan sit nousis myös?
P.s itse eronnu ja lapset vuoroviikot, ex-miehellä huomattavasti isommat tulot kun mulla-ei elareita!
Elarit nousisi maksimisaan 40€, ei se luonapitovähennys sen kummempi ole.
Ja kuka on puhunut ulkomaanmatkoista ja kalliista harrastuksista?
Mutta eihän äitipuoli ole millään tapaa elatusvelvollinen suhteessa miehen lapseen, omiinsa vain.
Ja oletko sinä siis sitä mieltä, että äitupuolen tulisi elättää miehen lapsi omiensa kustannuksella?
Eli miehen lapsi ei saa kärsiä tästä mutta äidin omat lapset saa??
Mies osallistuu kuluihin maksamalla puolet vuokrasta. Ei mihinkään muuhun, ruokiin tms.
Eli mies osallistuu sinunkin lasten asumiskuluihin? Eikö se silloin ole ihan reilua kompensoida, että sinä ostat ruuan?
Vierailija kirjoitti:
Eli mies osallistuu sinunkin lasten asumiskuluihin? Eikö se silloin ole ihan reilua kompensoida, että sinä ostat ruuan?
Jako viiteen vuokan suhteen ja mies maksaa 2/5 ja ap loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan niinkään mene. Ilman miestä saisin asumistukea vähän vaille 500€.
Ja mies sekä lapsensa syövät enemmän kuin minä ja mun 3vee poika ja tokaluokkalainen tyttö yhteensä. Paljon enemmän. Ja me syötäis aika kasvispitoista ja edullista ruokaa mutta näille pitää olla lihaa ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan niinkään mene. Ilman miestä saisin asumistukea vähän vaille 500€.
Ja mies sekä lapsensa syövät enemmän kuin minä ja mun 3vee poika ja tokaluokkalainen tyttö yhteensä. Paljon enemmän. Ja me syötäis aika kasvispitoista ja edullista ruokaa mutta näille pitää olla lihaa ja paljon.
Eroa sitten jos niin harmittaa. Sun 3v on sitten kerinnyt kokemaan monta eroa.
Mies pihalle. Sitä ennen lakkaat kylmästi maksamasta hänen ja lapsen ruokia. Sit kyseles vesi- ja sähkölaskujen perään, että mies osallistuisi niihin. Paljon ukolle jää käteen ja voisko sitä elaria katsastaa uudelleen, koska nyt sä joudut maksumieheksi. Yhteys lapsen äitiin, jolle teroitat tilanteen, että lapsi on tervetullut teille mutta haluaisit panostaa rahallisesti mielummin omiisi että mites toimitaan. Kylmä ja suora linja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sut jäämään tuollaisen kanssa? tuut paljon paremmin toimeen ilman tollasta jarrua!
Ei ole lapsen vika että olet ottanut mieheksesi köyhän luuserin. Sitä saa mitä tilaa!
Pahatar kirjoitti:
Miehellä ei yksinkertaisesti ole rahaa. On sössinyt asiansa ottamalla liikaa velkaa.
Siksi ei ole tälläistä vaihtoehtoa olemassa, että maksaisi.
Ja hän varmaan halusi muuttaa yhteen? Sinuna eroaisin, saisit yh-korotuksenkin lapsilisään. Kun lapset kasvavat, menot kasvavat ja pian sinulla ei ole edes ruokaa lapsillesi. He tulevat olemaan katkeria koska jäävät kaikesta paitsi isäpuolen ja tämän lapsen takia. Olet elatusvelvollinen lapsiisi nähden, et mieheen ja tämän lapseen. Miksi edes suostut tuollaiseen järjestelyyn? Ihan selvä miksi mies on kanssasi.
Tiesit varmaan miehen olevan persaukinen kun muutitte yhteen. Nyt koitat rankaista miehen lasta siitä, että sinä valitsit typerästi. Selvittäkää aikuiset itse sotkunne.
Onko lapsen äiti tietoinen, ettei isällä ole varaa ruokkia lasta? Meillä ainakin olisi mennyt niin elarit kuin tapaamisetkin uusiksi, jos olisin tuollaisen tiedon saanut.
Hankkikaa omat erilliset asunnot, jolloin kummallakin on ehkä mahdollisuus tukien avulla maksaa oma elämä. Jos mies ei kykene maksamaan omaa elämistään, mutta elarit pystyy maksamaan, olisiko aika jättää elarit kelan maksettavaksi? Eihän se niin voi mennä, että elareiden vuoksi sinä maksat miehen elämisen.
Jos sinä maksat kaikki ruuat, sinä saat myös päättää, minkä hintaista ruokaa talossa on. Ei mies voi vaatia sinua ostamaan kalliita aineksia tai lihaa joka aterialle. Mies yksinkertaisesti käyttää sinua hyväkseen tällä hetkellä.
Kuitenkaan, tilanteessa ratkaisu ei ole se, että miehen lapsi käy teillä harvemmin.
Jos mies on kauheissa veloissa, voi hän saada elareista vapautuksen/kevennystä kunnalta. Lastenvalvojan päätöksellä.
Se on ollut silloin niiden yhteinen sopimus. Lähihuoltaja saa elarit aina niin halutessaan.