Kysyttävää jääkiekkoilijan vaimolta?
Minulla on muutaman tunnin ajan tekemisen puutetta, joten viihdytän itseäni palstailemalla. Samalla voin vastailla asiallisiin kysymyksiin, jos niitä on.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet hankkinut itsellesi ammatin. Jääkiekkoilija perheen elättäjänä ei ole niitä varmimpia, ura loppuu nuorena ja joillakin jumahtaa heti paikoilleen.
Kyllä, minulla on ammatti ja olin ennen äitiyslomaa vakituisessa työssä. Tiedän miehen ammatin realiteetit, joten ei olisi käynyt mielessäkään jättäytyä kokonaan hänen elätettäväkseen. (Varmuuden vuoksi kerrottakoon, että mummo haki lapsen päiväksi hoitoon, jotta saan lepuuttaa paketissa olevaa nilkkaani. Ei siis huolta, että lapsi jäisi heitteille palstailun vuoksi)
Ammattijääkiekkoilijoista lähes kaikki sortuvat jossain vaiheessa reissun päällä vieraaseen pimppiin. Jos näin käy teillä niin annatko anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
mutta aika stereotyyppisiä kuvia jääkiekkoilijoista ja heidän puolisoistaan täällä.. :D Lähipiirissäni on pari tälläistä perhettä, jossa mies pelaa ja ei heitä ainakaan voisi minkään perusteella arvata ''lätkäperheeksi''.. :D
Ihmeen sitkeässä tosiaan ovat nuo stereotypiat. Niihin törmää päivittäin. Lähinnä huvittavaa luettavaa :D Niin kuin jossain vastauksessani totesin, lähes kaikki tuntemani "kiekkoperheet" ovat aivan samanlaisia kuin muutkin perheet. Erona vain se, että mies pelaa työkseen jääkiekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko fantasiamaailmoissa elelevä Chicago-Iida?
En tiedä, kuka tuo mainitsemasi henkilö on. Minä se en ole, sillä nimeni ei ole Iida ja elän ihan todellisessa maailmassa. En saa Chicagoakaan liitettyä itseeni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen ihminen ei saisi jääkiekkoilijaa miltään sarjatasolta. En ymmärrä mistä on alkaneet jutut hänen iskevän NHL-tasoisiakin pelaajia.
Iida keksii niitä ihan itse ja levittää anonyymisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuka tuo mainitsemasi henkilö on. Minä se en ole, sillä nimeni ei ole Iida ja elän ihan todellisessa maailmassa. En saa Chicagoakaan liitettyä itseeni mitenkään.
Kysy mieheltäsi, hänen pitäisi tietää.
Onko miehesi opiskellut muun ammatin? Nykyään kai useimmat ovat?
Onko hän säästynyt loukkaantumisilta? Onko pelannut muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuon kyynisen, pitkän kyselylistan kirjoittaja. Mieheni ura päättyi aivovammaan, joka diagnosoitiin monta vuotta uran jälkeen. Sitä hän on lääkinnyt alkoholilla, huumeilla ja uhkapeleillä. Ei vaan ole koskaan tullut julki. Eikä meidän tapaus ole ainoa. Häpeäkulttuurissa näistä ei saa puhua, koska kaikkien pitää olla sankareita.
Olen hirveän katkera SM-liigan puoskarilääkäreille, joilla ei ole mitään osaamista urheilulääketieteen saralla ja KHL:ssä mentiin ihan herran hallussa. On ihan hirveää, että pelaajia pidetään pelinappuloina ja hinnan siitä maksaa terveyden kautta pelaaja itse ja hänen perheensä loppuelämän ajan. NHL:ssä rahaa on niin paljon, että pelaajista on vara pitää huolta, mutta auta armias, jos tiput AHL:ään...
Nuo jätkien yhteiset reissut ovat hirveitä potenssiin kymmenen. En tiedä, onko kyse ryhmäpaineesta vai mistä, mutta siellä fiksuimmatkin yleensä sortuu. Mestaruushuumassa ollaan kuninkaita, joille kaikki on sallittua, eikä rajoitteita ole.
Ensin lätkä, sitten perhe. Sitä se lätkäkulttuuri on. Tuota vastaan taistelevalla lätkävaimolla on vaikeaa.
Ikävä kuulla, että miehellesi kävi noin. Aivovammat ovat valitettavan yleisiä jääkiekkoilijoilla ja niihin suhtaudutaan edelleen käsittämättömän välinpitämättömästi. Siitäkin huolimatta, että muutama pelaaja on aktiivisesti ollut julkisuudessa esillä asian suhteen ja kertonut tarinansa. Niin kuin mainitsin, etenkin aivovammat ovat sellaisia, joita ei koskaan saisi vähätellä ja joita pitäisi hoitaa todella tarkasti. Kenenkään terveydellä ei pidä leikkiä missään olosuhteissa. Allekirjoitan tuolta osin näkemyksesi täysin.
Sitä en allekirjoita, että kaikkien pitää olla sankareita ja vaikeista asioista ei voi puhua. Esimerkkinä vaikka viimeaikoina julkisuudessa ollut Marko Jantunen. Arvostan, että jollain on rohkeutta tulla omalla nimellään kertomaan tuollaisista asioista. Kaikki kiekkoilijat osaavat tehdä maaleja ja nauttia kunniasta. Harvalla on pokkaa kertoa siitä kääntöpuolesta. Toki kaikkien kohdalle tuollaista ei satu, vaan suurin osa jatkaa uran jälkeen ihan "normaalissa" työssä ilman päihdeongelmia. Jos ongelmia kuitenkin ilmenee, niihin pitää saada apua oli sitten jääkiekkoilija tai roskakuski tai ihan kuka vaan.
Mitä tulee tuohon, että lätkä menee perheen edelle, niin joiltain osin pitää paikkansa. NHL:ssä ja KHL:ssä varsinkin etäisyydet ovat pitkiä ja reissussa ollaan enemmän kuin kotona. Vaimona siihen on vain sopeuduttava jos siihen "leikkiin" mukaan lähtee. Se on kuitenkin oma valinta. Oma mieheni pelaa Suomessa ja täällä ei niin paljoa tule reissuja. Useimmiten pelin jälkeen tullaan yöksi/yöllä kotiin. Siinä mielessä hieman helpompaa. Toki kiekko silti vie suuren osan ajasta, mutta se on miehen työ ja itse olen mieheni valinnut. Vapaa-ajallaan mies kuitenkin on meidän kanssa ja osallistuu aktiivisesti perheen tekemisiin. Silloin unohdetaan jääkiekko. Se riittää tässä kohtaa elämää. Enempää en voi vaatia.
Määritteletkö itsesi, elämäsi ja työsi "jääkiekkoilijan vaimona"?
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan fiksun oloinen lätkävaimo. Mieti vielä, haluatko jättää oman elämäsi puoliksi elämättä jääkiekon takia. Jääkiekko ei ole mitään sellaista, mitä ilman ihmiskunta ei pärjäisi.
T. Jääkiekkoilijan ja jääkiekon kanssa 23v. naimisissa ollut.
Edelllisessä jo osin vastasinkin tähän. Olen tyytyväinen elämääni tällaisena kuin se on. Minulla on tosiaan omakin ammatti ja ennen lasta kävin normaalisti töissä. Aion myös palata töihin, kun lapsi on riittävän iso päivähoitoon. En koe jääväni mistään paitsi jääkiekon takia. Tai ehkä meillä olisi enemmän perheen yhteistä aikaa, jos mies tekisi "tavalllista" työtä. Ei tosin välttämättä. Yksityisyrittäjän ympäripyöreillä työajoilla aikaa voisi olla jopa vähemmän. Meillä on useampi vuosi yhteiselämää takana ja suhteen alussa tiesin, mihin lähden mukaan. En ole koskaan katunut valintaani. Viimeisestä lauseesta olen täysin samaa mieltä. Kiekko on vain kiekkoa, työ on vain työtä. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita :)
Vierailija kirjoitti:
Ammattijääkiekkoilijoista lähes kaikki sortuvat jossain vaiheessa reissun päällä vieraaseen pimppiin. Jos näin käy teillä niin annatko anteeksi?
En lähtisi vetämään tuollaisia johtopäätöksiä ammatin perusteella. Vastauksena kysymykseesi: Pettämistä mies ei saisi anteeksi olipa silloinen ammatti mikä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltäsi, hänen pitäisi tietää.
Minäpä kysyn, kun mies tulee kotiin. Tulen sitten kertomaan sinulle hänen vastauksensa :)
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi opiskellut muun ammatin? Nykyään kai useimmat ovat?
Onko hän säästynyt loukkaantumisilta? Onko pelannut muualla kuin Suomessa.
On suorittanut ammatillisen tutkinnon jo ennen varsinaista pelaajauraansa. Lisäksi on jatkanut opintojaan peliuran aikana ja piakkoin pitäisi olla korkeakoulututkinto suoritettuna.
Monet tosiaan opiskelevat joko ennen uraa tai uran aikana itselleen "oikean" ammatin, koska jokainen pelaaja tietää, ettei jääkiekolla juuri koskaan elätä itseään koko elämäänsä. Jokainen pelaaja myös tietää, että ura voi päättyä yllättäen minä päivänä tahansa, jos huono tuuri käy. Onneksi nykyisin ainakin Suomessa monet seurat tukevat pelaajien kouluttautumista ja jotkut oppilaitokset tekevät yhteistyötä mahdollistaen opiskelun pelaamisen ohella. Parantamisen varaa tuolla saralla toki olisi, sillä edelleen mahdolllisuuden ovat noissa suhteellisen rajalliset.
Loukkaantumisten osalta mieheni on onneksi päässyt suhteellisen vähällä. Ainahan sitä joku paikka on vähän kolhiintunut, mutta mitään suurempaa loukkaantumiskierrettä ei ole päässyt syntymään. On pelannut muuallakin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Määritteletkö itsesi, elämäsi ja työsi "jääkiekkoilijan vaimona"?
Osittain tottakai kyllä, koska minä olen jääkiekkoilijan vaimo. Aivan samoin kuin rekkakuskin vaimo on rekkakuskin vaimo. Vaimous on osa minuuttani, mutta ei tietenkään koko kokonaisuus. Olen paljon muutakin kuin jääkiekkoilijan vaimo. Olen lapseni äiti, olen vanhempieni tytär, olen ystävieni ystävä jne. Ihan niin kuin kaikki muutkin vaimot ovat muutakin kuin vaimoja. Mieheni on minulle hyvinkin paljon muuta kuin jääkiekkoilija, joten hänen ammattinsa ei vaikuta suhteeseemme muuta kuin käytännönjärjestelyjen osalta. Minun työni on tällä hetkellä olla kotiäiti. Niin kuin aiemmin kerroin, olen äitiyslomalla varsinaisesta palkkatyöstäni. Työtäni en siis määrittele jääkiekkoilijan vaimona, sillä vaimona oleminen ei ole työtäni. Vaimo on siviilisäätyni ja sitä kautta määritteleee minua jollain tavoin. Palkkaa vaimoudesta ei makseta, joten työni se ei ole. Lyhyesti: Osittain pakosti kyllä, suurelta osin en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö koskaan, että Nolan Yonkman haastaa miehesi nyrkkitappeluun?
En
Kannattaisi pelätä, koska sekin päivä tulee eteen. Se on yksi lyönti, tuomionkellot soi ja saat vaihtaa keitetyn pastan pilliruoaksi.
OT: Jos ap sattuisi olemaan Yonkmanin vaimo, tämä kommentti on varmasti aiheuttanut suurta hilpeyttä :D Varmasti sittenkin jos ap:n mies pelaa jypissä. En totea näitä udellakseni, sillä tiedän, ettei noin yksityiskohtaista tietoa täällä jaella. Eikä missään nimessä pidäkään jaella. p.s. Miksi se olisi juuri Yonkman, joka haastaisi tappeluun? Eihän hän edes ole innokkaimpia tappelijoita, vaikka nekin hommat tarvittaessa hoituvat.
56 jatkaa: Korostetaan vielä varalta, että minulla ei ole hajuakaan Yonkmanin parisuhdestatuksesta, eikä se minua millään tavoin kiinnosta. Tuli vain tuollainen ajatus mieleen tuota kysymystä ja kommenttia lukiessa
Voi huokaus näitä avauksia. Lukisit ap vaikka kirjaa....uudet kokemukset avartavat....
Lupaan kommentoida asiallisesti heti, kun näen millä tahansa foorumilla miehen avauksen aiheesta "olen missin aviomies". Eli en tasan koskaan.
Koettaisit sinäkin kehittää itsellesi oman identiteetin.
Mihin NHL-joukkueeseen haluaisit että miehesi saisi sopimuksen? Tai jos kysyn, kumpi kiinnostaa enemmän: Anaheim vai Florida Panthers?
Vierailija kirjoitti:
Voi huokaus näitä avauksia. Lukisit ap vaikka kirjaa....uudet kokemukset avartavat....
Lupaan kommentoida asiallisesti heti, kun näen millä tahansa foorumilla miehen avauksen aiheesta "olen missin aviomies". Eli en tasan koskaan.
Koettaisit sinäkin kehittää itsellesi oman identiteetin.
Kuka pakottaa lukemaan näitä, jos aihe ei sinua kiinnosta? Aika montaa näköjään kiinnosti, kun noin paljon kysymyksiä ja kommentteja tuli. Eiköhän se ole ap:n ihan oma asia mihin aikansa käyttää. Ei ole sinulta pois jos joku haluaa tällaista kirjoittaa tai lukea. Minusta tämä oli kiinnostava keskustelu ja siksi tänne kirjoitin. Sellaiset keskustelut, jotka eivät itseäni kiinnosta, jätän avaamatta ja kommentoimatta. Typerää pilata toisten keskustelu naurettavilla "minua ei tämä aihe kiinnosta lainkaan" kommenteilla. JOS EI KIINNOSTA, ÄLÄ OSALLISTU KESKUSTELUUN. Todella helppoa.
Ja ei, en ole ap. Hän on toivottavasti fiksumpi kuin minä ja jättää tällaiset kommentit huomioimatta
Kyseinen ihminen ei saisi jääkiekkoilijaa miltään sarjatasolta. En ymmärrä mistä on alkaneet jutut hänen iskevän NHL-tasoisiakin pelaajia.