Terv.keskuslääkärin lähetteellä ei pääsekään tutkimuksiin, olo kuin halolla päähän lyöty...
15v lapsella ollut koko viimevuoden oireena kurkku/nielualueen limaisuutta ja sitä myöten kröhimistä yms. Olemme viimevuoden aikana ravanneet terveyskeskuslääkärillä ja toisella kerralla saimme lähetteen astmatutkimuksiin Meilahteen, sopisi kuulema sen oireisiin. No, astma-asia tutkittiin ja ei ole sitä. Samalla katsottiin yleisimpiä allergeenejä ja mm keliaki, ei mitään. Refluksin piikkiin ei kuulema "voi" mennä, kun ei närästele ym (hmmmm...).
Viimeisin lääkärikäynti tuossa joulukuussa poiki mm sen, että tutkittiin sydän ja keuhkot ja lisää verikokeita, kaikki niissäkin ok. Ja lääkäri pisti lähetteen kurkku-ja korvapolille taas tuonne Meikkuun, jos ei noissa tutkimuksissa löydy mitään mikään vaivan aiheuttaisi.
No, mitään ei siis löytynyt. Ja nyt juuri äsken samainen lääkäri soitti ja kertoi, että lähete kurkku-ja korvapolilta tullut bumerangina takaisin, ei kuulema erikoislääkärin mieelstä syytä sinne tulemiselle ja tutkimiselle.
VAIKKA kurkku ja nielu oireillut jo yli 1v ajan esim.tuolla limaisuudella ja sen liman tuottamisella joka sitten aiheuttaa kröhimistä.
Mitäpäs nyt sitten? poskionteloröntgeniin vielä saimme lähetteen ja sitten lääkäri oli ikäänkuin että "en kyllä tiedä mite sitten jos ei poskionteloissakaan mitään selittävää ole". Toki kiitin häntä, parhaansa tehnyt ja oli hyvin pahoillaan ja ihmetteli kyllä tuon lähetteen hylkäämistä, oli kuulema hänestä seur luonnollinen askel mutta kun ei niin ei. Sanottakoon nyt vielä, että poika ei tupakoi, nuuskaa tms eikä elintavat muutenkaan tuohon syynä ole.
Huuli pyöreänä nyt sitten tässä, lapsella oireita, ollut jo pitkään, ja lääkäri joka tutkii ja pistänyt lähetteitä ei löydä mitään syytä ja "korkeammalla" taholla oleva ei edes katso aiheelliseksi tutkia...
Ööööö....
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Onko hengitysteitä ja ruokatorvea kuvattu ja tähystetty? Jos olisi poukamia, poikkeavia rakenteita siis, joihin limaa kertyy? Ei varmaankaan näy röntgenkuvassa, vaan tarvitaan kalliimpi ja tarkempi menetelmä?
Ei hyvää päivää.. tässä sellaista päättelyä, missä ei ole päätä eikä häntää. Poukamat ja poikkeavat rakenteet...Ne "kalliimmat ja tarkemmat" tutkimukset voi sitten pulittaa ihan omasta pussista yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Teini on aloittanut polttamaan tupakkaa. Yksinkertaista.
Ap ei ole tarttunut tähän teoriaan, sitä on jo aikaisemmin ehdotettu, koska se ei tue hänen käsitystään omasta kullanmurustaan? Teinikään ei enää ilkeä tunnustaa tupakointiaan kun mutsi on kuljettanut lääkäriltä toiseen tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin voi olla refluksitauti kyseessä.
Mieheni meni jokunen vuosi sitten valittamaan työterveyteen pitkään jatkunutta yskää ja kurkun limaisuutta.
Hän sai lähetteen gastrokopiaan, ja diagnoosiksi tuli yllättäen refluksitauti.
Närästystä hänellä ei ole koskaan ollut ja hän on hyvin hoikka, harrastaa liikuntaa, syö kevyttä ruokaa eikä tupakoi.
Lääkärin mukaan kyseessä on epätyypillinen refluksitauti.
Kannattaa kokeilla auttaako itsehoitokeinot (ei niistä haittaakaan ole vaikka kyseessä olisikin joku muu vaiva).
Ainakin miehelleni ne ovat olleet tehokkain hoitokeino. Varsinaisista lääkkeistä on hänelle ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Esim. täällä on hyvä tietopaketti itsehoitokeinoista: http://www.refluksi.fi/21
Minulla on myös epätyypillinen refluksi. En koe närästystä kipuaistimuksena, vaan ainoastaan epämääräisenä paineen tunteena rintakehässä.
Kukaan lääkäri ei osannut siksi ehdottaa minulle refluksia diagnoosiksi. Olin myös jatkuvasti limainen ja hengästyin helposti yms yms. Astmatutkimuksissa ja allergiatesteissä kävin - kaikki negatiivisia.
Kunnes sitten menin Diacoriin gastroenterologille (joka oli ihan ässä). Hänen ei tarvinnut kuin kerran tähystää ruokatorveani, kun hän jo näki, että se oli tulehtunut. Syy --> refluksi. Lääkitys auttoi heti. En tarvinnut sillä kertaa edes tähystystä.
Ihmisten kipuaistimuksissa voi tosiaan olla suuria eroavaisuuksia.
Kokeile yksityistä. Suosittelen vahvasti. Se on pieni panostus siihen nähden, että apua voi hyvinkin löytyä.
Minulla on myös epätyypillinen refluksi. En koe närästystä kipuaistimuksena, vaan ainoastaan epämääräisenä paineen tunteena rintakehässä.
Kukaan lääkäri ei osannut siksi ehdottaa minulle refluksia diagnoosiksi. Olin myös jatkuvasti limainen ja hengästyin helposti yms yms. Astmatutkimuksissa ja allergiatesteissä kävin - kaikki negatiivisia.
Kunnes sitten menin Diacoriin gastroenterologille (joka oli ihan ässä). Hänen ei tarvinnut kuin kerran tähystää ruokatorveani, kun hän jo näki, että se oli tulehtunut. Syy --> refluksi. Lääkitys auttoi heti. En tarvinnut sillä kertaa edes tähystystä.
Ihmisten kipuaistimuksissa voi tosiaan olla suuria eroavaisuuksia.
Kokeile yksityistä. Suosittelen vahvasti. Se on pieni panostus siihen nähden, että apua voi hyvinkin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kiinnosta. Hoitoa ei tänä päivänä saa, kaikki on vaan "flunssaa" ja kotiin laitetaan vaikka olisit kuolemansairas. Kannattaa yrittää yksityisellä, valitettavasti tämä maa on nyt siinä kunnossa, että jos hoitoa haluaa, on siitä maksettava.
Olen saanut erinomaista hoitoa terveyskeskuksessa - ja lähetteen tarkempiin tutkimuksiin aina tarvittaessa.
Läheiseni kävi useamman kerran valittamassa vaivojaan yksityisellä lääkäriasemalla, jopa pari kertaa eri lääkärilläkin. Vaivat lisääntyivät koko ajan, mutta yksikään lääkäri ei ottanut häntä vakavasti. Meni sitten terveyskeskukseen, jossa lääkäri laittoi välittömästi kiireellisen lähetteen jatkotukimuksin.
Valitettavasti oli myöhäistä. Läheiseni saattaisi olla joukossamme vieläkin, jos nämä yksityiset lääkärit olisivat suhtautuneet häneen kuten lääkäriin tulee.
Kannatan ehdottomasti julkista terveydenhoitoa ja vastusta soten sellaisena kuin sitä on nyt kaavailtu.
OECD on tutkinut jäsenmaidensa terveydenhuoltoa sekä kustannusten että laadun osalta ja laittanut ne paremmuusjärjestykseen.
Suomi sijoittui sijalle 4 vuoden 2015 vertailussa. Terveydenhoitomme on kustannuksiltaan vain keskitasoa, silti laatu on erittäin hyvä.
Jonojakin olemme kyenneet lyhentämään, niiden takia edellisenä vuonna eli 2014 sijoituksemme oli 10.
2015 edellämme olivat Norja (3.), Sveitsi(2.) ja Alankomaat(1.). Naapuri Ruotsin sijoitus oli 12.
Ja kaikki ketkä joutuvat arvauskeskuksissa asioimaan, tietävät että todellisuus on ihan toinen. Oma äitini olisi kuollut jos ei olisi mennyt yksityiselle.
Yksityiselle?
Niinhän tässä maassa nykyään joutuu sairautensa hoitamaan. Itse olen veloissa oman sairauteni hoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle?
Niinhän tässä maassa nykyään joutuu sairautensa hoitamaan. Itse olen veloissa oman sairauteni hoidon takia.
Sama juttu.
Pelaako poika lätkää? Meillä jossain vaiheessa talvea joka vuosi jäähallien huono ilma tekee limaiseksi.
Varmaan myös uimahallin/säbähallin/futishallin/tennishallin jne huono ilma voi aiheuttaa oireita.
Onko selvitetty kotoa/koulusta homeet?
Teini on aloittanut polttamaan tupakkaa. Yksinkertaista.