Terv.keskuslääkärin lähetteellä ei pääsekään tutkimuksiin, olo kuin halolla päähän lyöty...
15v lapsella ollut koko viimevuoden oireena kurkku/nielualueen limaisuutta ja sitä myöten kröhimistä yms. Olemme viimevuoden aikana ravanneet terveyskeskuslääkärillä ja toisella kerralla saimme lähetteen astmatutkimuksiin Meilahteen, sopisi kuulema sen oireisiin. No, astma-asia tutkittiin ja ei ole sitä. Samalla katsottiin yleisimpiä allergeenejä ja mm keliaki, ei mitään. Refluksin piikkiin ei kuulema "voi" mennä, kun ei närästele ym (hmmmm...).
Viimeisin lääkärikäynti tuossa joulukuussa poiki mm sen, että tutkittiin sydän ja keuhkot ja lisää verikokeita, kaikki niissäkin ok. Ja lääkäri pisti lähetteen kurkku-ja korvapolille taas tuonne Meikkuun, jos ei noissa tutkimuksissa löydy mitään mikään vaivan aiheuttaisi.
No, mitään ei siis löytynyt. Ja nyt juuri äsken samainen lääkäri soitti ja kertoi, että lähete kurkku-ja korvapolilta tullut bumerangina takaisin, ei kuulema erikoislääkärin mieelstä syytä sinne tulemiselle ja tutkimiselle.
VAIKKA kurkku ja nielu oireillut jo yli 1v ajan esim.tuolla limaisuudella ja sen liman tuottamisella joka sitten aiheuttaa kröhimistä.
Mitäpäs nyt sitten? poskionteloröntgeniin vielä saimme lähetteen ja sitten lääkäri oli ikäänkuin että "en kyllä tiedä mite sitten jos ei poskionteloissakaan mitään selittävää ole". Toki kiitin häntä, parhaansa tehnyt ja oli hyvin pahoillaan ja ihmetteli kyllä tuon lähetteen hylkäämistä, oli kuulema hänestä seur luonnollinen askel mutta kun ei niin ei. Sanottakoon nyt vielä, että poika ei tupakoi, nuuskaa tms eikä elintavat muutenkaan tuohon syynä ole.
Huuli pyöreänä nyt sitten tässä, lapsella oireita, ollut jo pitkään, ja lääkäri joka tutkii ja pistänyt lähetteitä ei löydä mitään syytä ja "korkeammalla" taholla oleva ei edes katso aiheelliseksi tutkia...
Ööööö....
Kommentit (69)
Minun limaisuuteni lakkasi siihen Food Detective -testiin. Jos olisin lääkärien käsissä, suihkuttelisin nenään Nasonexia ja nenäkannulla suolavettä.
Miettikääpä, missä tilanteessa tuo limaisuus ja kröhiminen alkoi. Oliko ollut yskää, nuhaa ja kurkkukipua? Tulee mieleen, että se kröhiminen on jäänyt jostain flunssasta päälle. Tuota maidotonta dieettiä kannattaa kokeilla. Sehän on tunnettua, että monella vauvalla maito aiheuttaa limaisuutta, ehkä sitten myös teinillä. Kotona kannattaa myös saneerata kaikki pölypesät, erityisesti tietysti pojan makuuhuone. Kaikki vuodevaatteet, jotka pesun sietävät, koneeseen pyörimään, siis tyyny, peitto, petarin päällinen ja tietysti lakanat. Patja ulos tuulettumaan ja piiskattavaksi, jos sen saa tehdä. Kaikkia ei saa, mutta sitten tehokas imurointi. Pölyä keräämätön matto lattialle ja verhot ikkunaan. Maidottomuus ja perusteellinen siivous eivät vie tuhottomasti aikaa, mutta niiden vaikutus voi olla huomattava.
Sitten vielä yksi kysymys, josta ehkä hiilestyt, mutta kysyn kuitenkin: Kumpi teistä loppujen lopuksi siitä vaivasta kärsii? Jotenkin alkaa tuntua, että äiti, joka huseeraa ja kuskaa lasta lääkäristä toiseen. Mitä lapsi itse sanoo vaivastaan?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin sp kys osaston "biggbossille", katsotaan vastaako ja jos niin mitä. Ihan vain "neutraalisti" ja hieman ihmetellen mietin miksei lapsi pääse tutkimuksiin, kun aika monta muuta kiveä jo ns käännetty ja tutkittu eikä selittävää tekijää ole niistä mistään löytynyt.
ap
Kuinka paljon pokasi kärsii tuosta? Haittaako yöunia? Kokeeko itse haitalliseksi vai haittaako enemmän vanhempia (huomautteletko tuosta)? Onko köhimisessä vuorokausivaihtelua? Meillä astmaatikkopoika sairasti mykoplasman ja tuon jälkeen jäi pitkään köhiminen päälle. Kun aikaa oli mennyt huomasin köhän aina pahenevan sunnuntai-iltaisin ja kouluaamuisin, mahdotonta köhintää ja teinipoika jäi kotiin potemaan. Ei tajunnut itsekään tuota, mutta minä hoksasin. Annoin su iltana köhään yskänlääkettä ja kielsin liian köhimisen ja kummasti parantui. Alitajuntaisesti alkoi köhimään kun koulu ei innostanut, köhiminen aiheutti mekaanisen ärsytyksen kurkussa jonka vuoksi ei kohta pystynytkään olemaan köhimättä. Kun ilmoitin, että kouluun mennään vaikka köhää olisi alkoi nopeasti rauhoittua, nykyään köhä hävinnyt kokonaan... APna seurailisin tuota varsin vaaratonta oiretta hieman salaa, yskiikö yksin ollessaan, jotain mukavaa tehdessään vai lisiikö tuo köhän tarve kun tekee jotain stressaavaa. Ja ihan hyvinhän julkinen puoli on poikaa tutkinut, kaikki vaarallinen (sydän) ja vähemmän vaarallinen (allergiat, astmat) on poissuljettu. Liiallinen huomio teinille joka itsekin tarkkailee koko ajan omaa kehoaan voi olla pahastakin, ehkä rennompi suhtautuminen voi hävittää/vähentää oireita?
Polttaako tupakkaa tai sähkötupakkaa? Nuo oireet kuvaavat mitä minulla oli kun käytin sähkötupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin sp kys osaston "biggbossille", katsotaan vastaako ja jos niin mitä. Ihan vain "neutraalisti" ja hieman ihmetellen mietin miksei lapsi pääse tutkimuksiin, kun aika monta muuta kiveä jo ns käännetty ja tutkittu eikä selittävää tekijää ole niistä mistään löytynyt.
ap
En oikein ymmärrä tuota itkuasi asiasta. Siinä terveyskeskuslääkärin saamassa palautteessa on kyllä varmasti käyty läpi miksi se KNK puoli ei ole oikea osoite. Miksi muuten astman poissulkua varten on keuhkopuolelle lähetetty? Melkein kaikkialla suomessa tuon ikäisellä selvitykset tehdään ihan omalla terveysasemalla ja vähän kuulostaa, että lähetteitä laitetaan vähän joka paikkaan, kun ei tiedetä mitä pitäisi tehdä.
Helpottavatko oireet muualla asuessa/ollessa? Mulla oli tuo limaisuus ja kröhiminen kun asuin homeasunnossa. Siihen ei ole lääkettä muuta kuin remontti tai muutto.
Vierailija kirjoitti:
Minulle HUUSI terveyskeskuksen omalääkäri, että mitä sinun kipeälle selälle pitäisi mielestäsi tehdä, eivät nykyisin OTA sairaalatutkimuksiin, jollet ole menossa selkäleikkaukseen. Siis minun pitäisi itseni tietää, miten selkää hoidetaan ja leikataanko sitä. Ja vasta sitten minut otettaisiin lähetteellä sairaalaan. Kyllä on oudoksi mennyt tämä nykyinen sairaanhoito! Odotan innolla SOTE-uudistusta, luulisi ettei hoito voi ainakaan huonota nykyisestä. Ainakaan terveyskeskusta en tule valitsemaan tulevaisuuden hoitopaikakseni. Hoitokertomukseeni samainen lääkäri kirjoitti, etteivät näkemyksemme hoidosta kohtaa!
Ollaankohan me käyty samalla lääkärillä... Mulle oli varattu jo leikkaus (kaksi kasvainta vartalossa) ja olin hoitajien kanssa odottamassa lääkäriä operointihuoneessa, kun lääkäri tulee sinne, vilkaisi niitä kasvaimia ja alkoi huutamaan ihan naaman edessä, että HÄN ei PUUKOTA mua, kukaan lääkäri ei anna mulle PUUKKOA, mene yksityiselle plastiikkakirurgille (WTF?) ja maksa ittes kipeeks, meillä ei ole innokkaita MIESLÄÄKÄREITÄ jotka antais sulle PUUKKOA! Tässä vaiheessa sekä minä että kaksi sairaanhoitajaa oltiin kovin vaikeina, puin vaatteet päälle ja lähdin kotiin. Kävin sitten Terveystalolla, josta laittoivat mut keskussairaalaan lähetteellä kasvainten poistoon. Saa nähdä miten siellä käy....
Vierailija kirjoitti:
Minulle HUUSI terveyskeskuksen omalääkäri, että mitä sinun kipeälle selälle pitäisi mielestäsi tehdä, eivät nykyisin OTA sairaalatutkimuksiin, jollet ole menossa selkäleikkaukseen. Siis minun pitäisi itseni tietää, miten selkää hoidetaan ja leikataanko sitä. Ja vasta sitten minut otettaisiin lähetteellä sairaalaan. Kyllä on oudoksi mennyt tämä nykyinen sairaanhoito! Odotan innolla SOTE-uudistusta, luulisi ettei hoito voi ainakaan huonota nykyisestä. Ainakaan terveyskeskusta en tule valitsemaan tulevaisuuden hoitopaikakseni. Hoitokertomukseeni samainen lääkäri kirjoitti, etteivät näkemyksemme hoidosta kohtaa!
Rivien välistä luettuna: olet jankannut jostain magneettikuvauksista tms. ja sinulle on todettu, että sinua ei sairaalapuolelle oteta kuvausta varten jos ei leikkaus ole mitä todennäköisimmin vaihtoehtona. Eiköhän sinun kanssasi ole käyty läpi, että paras hoito on fysioterapia, mutta joihinkin paksukalloihin tämä yksinkertainen asia ei oikein tahdo upota millään ja jankutetaan loputtomiin ties mistä älyttömyyksistä.
Lopeta nyt hetkeksi pojan tarkkailu ja tutkimusten vaatiminen.
Unohtakaa nyt hetkeksi tutkimukset. Mistään vakavasta ei varmasti ole kysymys, kun tutkittu jo on.
Minä saan näppylöitä äideistä, jotka ovat niin ylihuolissaan poikiensa pikkuoireista. Elämään ja ihmisen fysiologiaan nyt vaan kuuluvat kaikenlaiset pienet vaivat.
Astmatutkimukset oli koska kröhäisyys ja limaisuus yms oli sen lääkärin mukaan yksi astman oire. Miksi tuota tupakkaakin tungetaan joka paikkaan, se on ihan satavarma, että haistaisimme jos polttaisi, perheessä ei kukaan polta joten nenät kyllä toimii. En tiedä yhtäkään terveyskeskusta jossa astma voidaan tutkia ja pois sulkea, kyllä kys tutkimukset vaativat ihan sen Yliopistollisen sairaalan laitteet ja asiantuntijan. Oli aika kattavat tutkimukset meinaan ja lisäksi rasitusjuoksu sairaalan pihalla jossa kys toiminnolle ns oma alueensa ja reitti.
Oireita on oli koulussa tai ei, muualla tai ei. Jos hometta olisi vaikkapa kotona niin kai sitä joku muukin perheessä oireilisi, jotenkin edes. Koulun ilmanlaatua on tutkittu viimeiset pari vuotta ja onhan siellä jotakin vaikkeivat homeesta olekaan tiedottaneet, poika kyllä oireili tätä limakröhää myös koko viimekesänkin kun oli pois koulusta sen 10vkoa.
Kyllä se ihan poika on itse jota tämä vaivaa ja häiritsee, niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Ei varmaankaan ole kivaa olla "limarööri" 24/7.
ap
Vierailija kirjoitti:
Astmatutkimukset oli koska kröhäisyys ja limaisuus yms oli sen lääkärin mukaan yksi astman oire. Miksi tuota tupakkaakin tungetaan joka paikkaan, se on ihan satavarma, että haistaisimme jos polttaisi, perheessä ei kukaan polta joten nenät kyllä toimii. En tiedä yhtäkään terveyskeskusta jossa astma voidaan tutkia ja pois sulkea, kyllä kys tutkimukset vaativat ihan sen Yliopistollisen sairaalan laitteet ja asiantuntijan. Oli aika kattavat tutkimukset meinaan ja lisäksi rasitusjuoksu sairaalan pihalla jossa kys toiminnolle ns oma alueensa ja reitti.
Oireita on oli koulussa tai ei, muualla tai ei. Jos hometta olisi vaikkapa kotona niin kai sitä joku muukin perheessä oireilisi, jotenkin edes. Koulun ilmanlaatua on tutkittu viimeiset pari vuotta ja onhan siellä jotakin vaikkeivat homeesta olekaan tiedottaneet, poika kyllä oireili tätä limakröhää myös koko viimekesänkin kun oli pois koulusta sen 10vkoa.
Kyllä se ihan poika on itse jota tämä vaivaa ja häiritsee, niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Ei varmaankaan ole kivaa olla "limarööri" 24/7.
ap
"En tiedä yhtäkään terveyskeskusta jossa astma voidaan tutkia ja pois sulkea, kyllä kys tutkimukset vaativat ihan sen Yliopistollisen sairaalan laitteet ja asiantuntijan."
Voi pyhä yksinkertaisuus sentään........vai oikein yliopistosairaalan.....alan ymmärtää miksi se lähete tuli takaisin.
Niin 33, meillä ei tuon lähisairaalan mikään osasto ole erikoistunut iho-ja allergiajuttuihin ja siellä hoidetaan mm astmatutkimukset, ainakin täällä pk-seudulla ja kys sairaala sattuu olemaan yo-sairaala. Mikähän se sinunkin ongelmasi on, muu kuin persläveksi syntyminen. Jep, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, ainakin joskus.
ap
Niillä Meilahden korvanenäkurkku- lääkäreillä on myös yksityisiä vastaanottoja veroparatiisipuolella. Jos yksityiselle on rahaa mennä niin ajanvaraus suoraan heille ja sitä kautta eteenpäin.
Mulla oli teininä ihan samoja oireita, lääkärissä ravattiin eikä mitään löytynyt mikä ois oireet selittäny. Sit selvis et mun huone oli aivan umpihomeessa mikä aiheutti oireet. Huone ja samalla koko piha remontoitiin koska salaojat oli asennettu vituillee osottamaan taloon päin ja oireet hävis. Et kannattaa myös tämäkin vaihtoehto ehdottomasti tutkia!
Vierailija kirjoitti:
Niin 33, meillä ei tuon lähisairaalan mikään osasto ole erikoistunut iho-ja allergiajuttuihin ja siellä hoidetaan mm astmatutkimukset, ainakin täällä pk-seudulla ja kys sairaala sattuu olemaan yo-sairaala. Mikähän se sinunkin ongelmasi on, muu kuin persläveksi syntyminen. Jep, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, ainakin joskus.
ap
Ihan ulkopuolisena miettisin ap:n omaa terveyttä, psyykkistä sellaista. Jos 15 v pojan (ilmeisesti pyrkimässä seuraavaan kouluun, jos oikein arvaan yrittää johonkin Hesan parhaista lukioista eikä keskiarvo tunnu riittävän) nenä vuotaa ja joutuu köhimään, ei ole astmaa eikä allergiaa, niin eikö äitinä kannattaisi lähinnä rauhoitella, katsoa meneekö ohi pikkuhiljaa, vähentää muutakin stressiä koko perheessä ja olla ikionnellinen, että tämän suurempia ongelmia ei perheessä ole. Niinkuin täällä jo useampi todennut, vaiva luultavasti paranee itsestään kun stressi laskee tai poika muuttaa koulua/muuttaa kotoa pois. Kaikesta saa aikaa katastrofin mutta kannattaako?
Olisipa mielenkiintoista tietää tämän perheen taustoja ja dynamiikkaa tarkemmin.
Onko muita lapsia? Nyt rauhoittele poikaa, äläkä kasvata pojasta "luulosairasta".
Enkä keljuile.
Juoko poika paljon maitotuotteita? Itselläni oli laaja-alaiset kurkkuongelmat, jotka lievittyivät sillä, että lopetin maidon juomisen. Maitotuotteita käytän edelleen ruoissa, mutta ruoka- ja janojuomana vain vettä. Maito (+piimä yms.) lisää nimenomaan limaisuutta ja bakteerien kasvua kurkussa.
Samalla ohjeella on katkaistu monien lasten korvatulehduskierteet.
Aika opetelle hoitamaan itse itseään. Hypokondria on siitä paska juttu, että jossain vaiheessa tulee seinä vastaan.
Googlaa vasmotorinen nuha, idiopaattinen nuha. Eli itselläni on ollut juuri teini-iästä nuhaa. Ja syyksi on löydetty vain se, että limakalvot reagoivat kuten allergiassa ilman sitä allergiaa. Eikä siihen ole parannuskeinoa.