Miten tinnitusta voisi lähteä hoitamaan? Kellään kokemuksia?
Tinnituksi on kestänyt jo vuosia, eikä sitä ole mitenkään kunnolla tutkittu. Lääkärissä kävin silloin alkuun, joka mittasi kuulon ja ehkä pientä alentumaa on tietyillä taajuuksilla.
Tinnitus oli alkanut kovana ilman mitään melua. Se on välillä ollut kokonaan poissa, ja nyt se on alkanut häiritä enemmän taas.
Tiedän, ettei tinnitusta voida millään tavalla poistaa, mikäli sen on aiheuttanut meluvaurio tai vamma päähän. Mulla nyt vain on sellainen fiilis, ettei se ole sentyyppinen tinnitus. Ja toisaalta tinnituksen häirittävyyttä voidaan aina hoitaa ja madaltaa.
Kannattaisiko yksityiselle tinnistusklinikalle mennä? Vai esimerkiksi terveystaloon? Vai julkiselle valittamaan?
Kommentit (11)
Pää täytyisi kyllä kuvata tinnituksen takia, se voi olla merkki vaikka akustikusneurinoomasta, en nyt halua pelotella mutta kuitenkin, jos mitään traumaakaan ei ole taustalla.
Jotkut ovat hoitaneet vyöhyketerapialla. Ensin tietenkin kannattaa tutkituttaa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tinnituksi on kestänyt jo vuosia, eikä sitä ole mitenkään kunnolla tutkittu. Lääkärissä kävin silloin alkuun, joka mittasi kuulon ja ehkä pientä alentumaa on tietyillä taajuuksilla.
Tinnitus oli alkanut kovana ilman mitään melua. Se on välillä ollut kokonaan poissa, ja nyt se on alkanut häiritä enemmän taas.
Tiedän, ettei tinnitusta voida millään tavalla poistaa, mikäli sen on aiheuttanut meluvaurio tai vamma päähän. Mulla nyt vain on sellainen fiilis, ettei se ole sentyyppinen tinnitus. Ja toisaalta tinnituksen häirittävyyttä voidaan aina hoitaa ja madaltaa.
Kannattaisiko yksityiselle tinnistusklinikalle mennä? Vai esimerkiksi terveystaloon? Vai julkiselle valittamaan?
Välikorvan paine tuo tinnituksen.Muistaakseni melunkin aiheuttamaan tuli jonkinlainen hoito.
Itse huomaan oman tinnitukseni vasta, kun talo hiljenee ja muut perheenjäsenet nukkuvat ja on hiljaista. Muuten ulina häipyy arjen melun taakse normaalisti. Jos jään kuuntelemaan ääntä, toki se häiritsee, mutta pystyn keskittymään esim. lukemiseen. Onko tinnitukseen hoitoakin? Pitäisikö käydä lääkärissä??
Jostain päin nettiä luin, että kun potilas kuuntelee samalla taajuudella ääntä kuin hänen tinnituksensa on ja samalla hierotaan tätä lihasta https://en.wikipedia.org/wiki/Sternocleidomastoid_muscle niin siitä on ollut apua monille.
Onko asentohuimausta, niskajumia tai raudanpuutetta?
Minulla tinnitus johtui pääosin raudanpuutteesta. Se ei selviä labrassa pelkällä hemoglobiinilla vaan pitää ottaa myös rautavarastoarvot. Onko sinulla väsymystä, hiustenlähtöä tai hengästytkö helposti/ huono kunto?
Vierailija kirjoitti:
Itse huomaan oman tinnitukseni vasta, kun talo hiljenee ja muut perheenjäsenet nukkuvat ja on hiljaista. Muuten ulina häipyy arjen melun taakse normaalisti. Jos jään kuuntelemaan ääntä, toki se häiritsee, mutta pystyn keskittymään esim. lukemiseen. Onko tinnitukseen hoitoakin? Pitäisikö käydä lääkärissä??
Kyllä tinnitukseen suurin osa saa apua jostakin hoitomuodosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko asentohuimausta, niskajumia tai raudanpuutetta?
Minulla tinnitus johtui pääosin raudanpuutteesta. Se ei selviä labrassa pelkällä hemoglobiinilla vaan pitää ottaa myös rautavarastoarvot. Onko sinulla väsymystä, hiustenlähtöä tai hengästytkö helposti/ huono kunto?
Väsymystä on, suorastaan selittämätöntä väsymystä viime vuosina. Hiustenlähtöä en ole huomannut. Huono kunto ja hengästyminen pätee kanssa, tosin johtuu varmaan pääosin vähäisestä liikunnan määrästä.
Ap
Voiko olla raudanpuutetta jos syö tavallisesti lihaa jne?
Ap
Voi helvetti kun on paska vaiva kun ei anna keskittyä töihin... Kai tähän jotain apua on???
Itse menisin julkisille kuulokokeeseen alkuun. Sieltä tulee sitten mahdollisesti lähete johonkin.