Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä, mitä ajattelet, kun näet nahkasohvan, lampaantaljoja tms osana sisustusta?

Vierailija
29.01.2017 |

Miten suhtaudut ihmisiin, jotka sisustavat näillä luonnonmateriaaleilla?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele materiaalia, vaan tyyliä ja sisustuksen yhteensopivuutta. Käytän itsekin nahkakenkiä, -laukkuja ja -takkia. Lampaantalja olisi ihana ja varmaan hankin jossain vaiheessa.

Vierailija
2/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvissyöjä, muttei minua haittaa jos joku on käyttänyt tiettyä materiaalia sisustuksessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen etten haluaisi omaan kotiini noita.

Vierailija
4/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi kysyä tuota ehkä vegaaneilta.

Kyllähän kasvissyöjät voivat itsekin käyttää esim. nahkakenkiä. Ovat vain poistaneet lihan ruokavaliosta.

Vierailija
5/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semivege olen ja itselläni nahkasohva. Suoraan 70-luvulta ja pelastettu kaatopaikalle joutumasta. Näen tämän ratkaisun kuitenkin eettisempänä ja ekologisempana kuin että olisin ostanut jostakin uuden halvimman mahdollisen sohvan, joka kestäisi käytössä ehkä muutaman vuoden ja taas olisi hankittava uusi.

Vierailija
6/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei nyt varmaan tiedä, että kasvissyöjä voi olla ilman, että on vegaani.

Nahkatuotteita tm voidaan valmistaa myös ekologisesti eli luonnollisesti kuolleiden eläinten nahasta.

Myös hyötykäyttöön menneiden eläinten nahasta voidaan valmistaa tuotteita. Kyseisiä tuotteita voi ostaa nyös käytettyinä, joten silloin ei ns.ruoki itse kyseistä teollisuutta kun kysymys on kierrättämisestä.

Jokaisella on myös vapaus valita eikä toisten tuomitsemiseen kannata käyttää energiaansa vaan mieluummin sinne asioiden alkulähteille, jos vaikuttaa haluaa. :)

Vierailija
7/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän mä tiedä, mistä ne kalusteet on peräisin. Ne voivat olla käytettyinä hankittuja. Asia ei muutenkaan ole sen pahempi kuin sekasyöminen. Eikä tuomitseminen ole mun asiani.

Bonuskysymys: Mitä ajattelet siitä, että minulla on nahkainen lompakko? Olen vegaani.

Vierailija
8/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itsekin nahkakenkiä ihan siitä syystä, että ne ovat kestävämmät ja siksi ekologisempi valinta. Käytin kauan keinonahkakenkiä, mutta vuosittain sai ostaa uudet ja heittää vanhat roskiin. Usein eivät kestäneet edes kuukautta ilman muodon menetystä ja vuotamista, varsinkin loskakeleissä sai aina olla jalat märkänä. Nuo nahkakengät ovat kestäneet nyt useamman vuoden ja pysyvät hyvin kunnossa kunhan jaksaa huoltaa.

Turkiksiin en sen sijaan koskisi, niille on olemassa aivan käypiä vaihtoehtoja.

Sisustuksessa pidän noita materiaaleja aika mauttomana, mutta en puutu toisten valintoihin. Tietysti toivoisin, että kaikki käyttäisivät lihaa enintään luksustuotteena tai etteivät ihmiset käyttäisi nahkatuotteita kuin välttämättömyyksiin, mutta nuo päätökset pitää tulla jokaiselta itseltään, minun paheksunnallani ei ole merkitystä joten jätän sen väliin.

Vierailija
9/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele sen kummempia, itselläkin nahkalaukkuja ja -kenkiä. En myöskään ajattele mitään kenenkään lihansyönnistä. Tietty jos mennään ihan överiksi, törsätään eikä ole arvostusta, voin paheksua. Sekään ei liity suoraan eläinten oikeuksiin, en yleisestikään pidä öykkäröinnistä tai ajattelun laiskuudesta.

Vierailija
10/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanitkin voivat vastata. Tahdoin laajemman perspektiivin ja siksi kirjoitin kasvissyöjät.

Itse olen kasvispainotteinen, mutta myös vaaleaa lihaa, kalaa, munia ja maitotuotteita syövä. Pyrin syömään luomua, lähellä tuotettua ja kasvukauteen sopivaa. Minä myös tahtoisin ostaa ihan uuden suomenlampaantaljan. Tiedän kuitenkin, että lapsellani on kavereina aika tiukan linjankin "eettisiä syöjiä" tai siis kavereiden vanhemmat ovat. Mielestäni tosin kasveillakin on tunteet ja kyllä ihmisen täytyy syödä elääkseen, joten en ole ajatellut pelkästään kasvisravintoon siirtymistä.

ap

Vierailija
11/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ruokavalioni on yli 95% vegaaninen ja  loputkin siitä lakto-ovo-kasvisruokaa, mutta siitä huolimatta käytän nahkakenkiä ja -laukkuja ja minulta löytyy nahkasohvaa ja lampaantaljaa. 

Miksi? No minulla on ensinkin pari lemmikkikissaa (aikuisina löytökissoina minulle päätyneitä), joiden ruokavalio koostuu käytännössä pelkästä lihasta, joten ei tätä taloutta kuitenkaan täysin vegaaniseksi saa. 

Toisena yhtä isona syynä on, että nahkatuotteet on kuitenkin lihateollisuuden sivussa tulevia eikä eläimiä niiden pelkän nahkan vuoksi kasvateta ja tapeta harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Mielestäni onkin parempi, että edes koko eläin hyödynnetään, jos se kerta kasvatetaan ja tapetaan ihmisten vuoksi.

Kolmantena syynä on, että nahka on vaan materiaalina sellainen, ettei mikään muu materiaali toimi samalla tavoin. Varsinkin kenkien kohdalla tämä korostuu. Nahka on vaan niin paljon kestävämpi, hengittävämpi ja mukavamman tuntuinen, etten voisi kuvitellakaan vaihtavani kenkiäni tekonahkaisiksi.

Joku 100% vegaani haukkuu tämän mun linjauksen varmaan maanrakoon, mutta tähän lopputulokseen olen oman eettisen linjaukseni rajannut. Tilanne saattaa muuttua sitten, kun nuo kissat iän ja sairauksien myötä lähtevät tästä taloudesta pois (uusia tuskin enää otan, vaikka surettaakin kaikki löytöeläintaloissa viruvat kissaparat) ja lihaa ei enää talouteen kanneta.

Vierailija
12/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä on eri asia kuin vegaani.

Kasvissyöjä ei syö eläinperäistä ruokaa eli on ruokavalio. Kun taas veganismin aate ulottuu paljon kauemmaksi kuin vain pelkkään ruokaan.

Vastaus kysymykseen:

Kasvissyöjä tuskin pahastuu eläimen-nahkasohvasta mikäli ei ole syömässä eläimen-nahkasohvaa.

Vegaani voi miettiä niiden eläinten elämien haaskausta joista kyseiset tuotteet on valmistettu ja tuntea surua siitä.

Olen ollut vegaani 15- vuotta ja näihin kysymyksiin on vaikea vastata lyhyesti. Tämä oli paras vastaus johon kykenin kirjoittamatta romaania.

Kasvissyönti= ruokavalio

Veganismi= aate/elämäntapa

Vierailija
13/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkasohvasta: epämukava ja nihkeä istua, tuntuu kylmältä. Lampaantaljasta: Tuntuu ikävältä ja kerää pölyä, parempi lampaan itsensä niskassa. Nahkakengistä/laukuista/takista, joita minullakin on: Kestäviä ja hyviä, lämpimät.

Ajattelen siis hyvin käytännönläheisesti näistä. Pidän hyvänä asiana, että jos eläintä halutaan ruokavaliossa tms. hyödyntää, niin käytetään sitten koko elukka saman tien johonkin hyödylliseen. Nahkatuotteet kuormittavat vähemmän kuin tekonahka. Itselleni en kuitenkaan ostaisi sohvaa enkä taljaa, ihan vain koska en tykkää tuntumasta.

Vierailija
14/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nahkakenkien vastakohta ei oo tekonahka, vaan goretex-kangas. Mul ei oo ollu yksiäkään tekonahkakenkiä.

Vierailija
15/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi kutsua itseäsi vegaaniksi. Ei ole olemassa osittaista vegaania. Voit olla ovo-pesco-lakto blaablaablaa sunnuntai kasvissyöjä. Veganismi ei ole pelkkä ruokavalio.

Vegaani ei kutsu elämänkumppaneitaan lemmikeiksi.

Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita.

Älä siis kutsu itseäsi vegaaniksi.

Vierailija
16/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän mä tiedä, mistä ne kalusteet on peräisin. Ne voivat olla käytettyinä hankittuja. Asia ei muutenkaan ole sen pahempi kuin sekasyöminen. Eikä tuomitseminen ole mun asiani.

Bonuskysymys: Mitä ajattelet siitä, että minulla on nahkainen lompakko? Olen vegaani.

Jos lompakko on hankittu ennen kuin sinusta tuli vegaani niin silloin ei ole järkeä heittää sitä pois, vaan käyttää se loppuun. Ellei sitten halua lahjoittaa sitä jollekkin joka sitä tarvitsisi.

Vierailija
17/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein mitään. En hankkisi itse, mutta muut elävät tavallaan. En muutenkaan tuputa omia näkemyksiäni, kysyttäessä voin kertoa, mutta minusta tälläisten elämäntapavalintojen tulisi tulla ihmisestä itsestään. On valitettava, että tämäkin aihe pitää usein kokea niin jyrkkänä vastakkainasettelukysymyksenä, sekä kasvis- että sekasyöjien puolelta.

Vierailija
18/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä, mutta omaan kotiini en missään tapauksessa huolisi mitään lampaantaljoja tai nahkasohvia. Enkä mistään eettisistä syistä vaan siksi, että minusta ne ovat paitsi mauttomia, myös epäkäytännöllisiä. Kuvittelepa esimerkiksi istuvasi kesähelteellä nahkasohvalle tai sitä pölyn määrää mikä tupsahtaa ilmoille kun vähän liikauttaa lampaantaljaa. Ei kiitos.

Vierailija
19/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goretexin on todettu huuhtutuvaan pesuvesin mukana pohjavesiin ja saastuttavan kemiallisesti. Muovisaastetta.

Oletteko istuneet laadukkaalla, aidolla nahkasohvalla, jonka pintaa ei ole käsitelty muoveilla kylmäksi ja tukkoiseksi? (halvoissa on ainakin puolet muovia tungettuna nahkanrippeiden tueksi) Ei hiosta, ei ole kylmä. Yhtä hyvä käytössä kuin nahkakengät, eikä kerää pölyä samalla tavalla kuin kangassohvat.

Vierailija
20/36 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle täysin sama. Yleisesti ottaen suosin itsekin nahkaisia kenkiä, vöitä ja laukkuja niiden kestävyyden ja huollettavuuden takia. Kunnollisia nahkaisia huonekaluja ei tällä budjetilla ostella, mutta isoisoäitini vanha nahkainen nojatuoli rojottaa olkkarin nurkassa, edelleen kauniina ja hyväkuntoisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä