Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeat ja piokkeukseilliset synnytykset tulevat lisääntymään

Vierailija
16.03.2006 |

Mitä mieltä tästä logiikasta: Tulevaisuudessa vaikeat synnytykset lisääntyvät ja on pakko turvautua yhä useammin sektioon, jotta lapsi saadaan ulos. Nykyään ei enää toimi " luonnon valinta" vaan myös sellaiset suvut ja geenit jatkuvat, jotka eivät ole lisääntymisen kannalta parhaita mahdollisia. Esimerkksi jos äidin lantio on sen tyyppinen, että lapset eivät mahdu kunnolla ulos, lapsi leikataan - tyttölapset saattavat periä äitinsä lantiorakenteen ja heidänkin on hyvin todennäköisesti turvauduttava sektioon.

Myös keinohedelmöitys lisääntyy - tämä on jo todettu tutkimuksissakin, että usein keinohedelmöitetyt lapsetkin kärsivät lapsettomuudesta, koska vanhemmat siirtävät heikkolaatuiset lisääntymisgeeninsä lapsilleen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat ja muut humaanit käyvät heti kimppuun.

Vierailija
2/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämän mukana tulee enemmän ja enemmän diabetesraskauksia, raskausmyrkytyksiä, lapsella kromosomivirheitä..

mutta eihän tästäkään saisi mitään sanoa, mummoäidit hyökkää kimppuun!!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyi muistaakseni myös iihen, että lapsia aletaan yrittämään biologisessa mielessä aivan liian myöhään

Vierailija
4/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee tietenkin, mutta mitä sitten? Ketä se haittaa? Maksaahan se tietenkin jonkin verran, mutta niin maksaa moni turhempikin asia maailmassa. Parempi vaihtoehto se silti minusta on sille, että jätetään äiti ja syntymätön lapsi kuolemaan jonkun " luonnonvalinnan" takia.

Luonnon valinnan merkitys ihmisen elämässä on vähentynyt tasaisesti siitä saakka kun ihminen eriytyi joistakin kanta-apinoista, keksi kulttuurin ja alkoi parhaansa mukaan muokata elinolosuhteita itselleen parhaan kykynsä mukaan paremmiksi.

Vierailija
5/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täällä turhempiakin aloituksia on :-)

.. ja osalle voi tulla yllätyksenä, ajatellaan, että kun lääketiede paranee niin kaikki helpottuu

t. ap

Vierailija
6/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
7/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion luovutella munasoluja niin kauan kun suinkin kelpaan.

Vierailija
8/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei kaputta ole, päinvastoin, mutta ei ole kiva lukea.

Vierailija
9/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan syy on vain toisessa. No, ymmärrän kyllä pointin. Olen käynyt itse hoidoissa, mutta tiedän että kaikki eivät niitä hyväksy.

Vierailija
10/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että iän noustessa riskit kasvavat. Minä halusin sektion ihan omasta tahdosta ja sain sen, vetosin pelkoon koska se on ainoa keino mutta todellisuudessa syynä oli, että alatiesynnytysten riskit ovat niin paljon isompia lapselle enkä halunnut lapsettomuushoitolapselleni ottaa minkäänlaista riskiä.

Sain ensimmäisen lapseni 39 vuotiaana, nyt toisen 41 vuotiaana. Olen hoikka ja erittäin hyvässä kunnossa. Ei ole mitään ongelmia ollut koko raskausaikana, pahoinvoinnit yms. ovat täysin outoja asioita minulle. Olen ehkä vähemmistöä, mutta ei iällä ole kaikkien kohdalla silti merkitystä.

Tämä olkoon kannustimena " mummoäideille" ei siis kolmoselle hyökkäyksenä:-)

Vierailija
11/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus hoidoilla voidaan edistää myös terveyttä ja ne " sairaat" geenit jäävät lisääntymättä.

Vierailija:

Aion luovutella munasoluja niin kauan kun suinkin kelpaan.

Vierailija
12/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ulospäin näkyvällä lantion leveydellä tai kapeudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten lantio avautuu ja " toimii" synnytettäessä - leveälantioisen synnytyskanava voi olla hyvin kapea tai kapealantioisen laihuliinin taas erinomaisen leveä lapselle

Vierailija
13/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuohon ap:n kirjoittamaan teoriaan en oikein usko. Siis Tuohon ahdas lantio juttuun. Koska todella harvalla naisella on niin kapea lantio, ettei lapsi sieltä mahtuisi tulemaan.

Toiseksi jos luonto karsisi pois nämä ahtaan lantion geeniä kantavat olisi se todennäköisesti jo ehtinyt poistua aikoja sitten. Tuon teorian mukaan kyseistä geeniä kantavat naiset olisivat kuolleet synnytyksiin ja lapsi myös (ei olisi siis mahtunut ulos) jo paljon enne kun ihminen oppi avustamaan luontoa.

Vierailija
14/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ollenkaan harvinaista, että tehdään hätä/ suunniteltu sektio sen vuoksi että joko arvioidaan etukäteen että vauva ei mahdu tai sitten todetaan sen synnytyksen kulun aikana.

Hienoa vaan, että tänään pystytään äidit ja vauvat pelastamaan tässäkin tapauksessa, mutta todennäköistä on, että myös seuraavalle polvelle sektion todennäköisyys ja tarve kasvaa

Vierailija
15/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei oo mitään nuoria äitejä vastaan, mutta musta itsestäni ei olis ollut äidiksi parikymppisenä. Siinä iässä olin varma, etten hanki koskaan yhtään lasta elämääni pilaamaan. Vasta kolmevitosena aloin olla " kypsä" äidiksi ja sen jälkeen olen hankkinut niitä neljä.

Olen nyt 44 v ja ihan tyytyväinen tilanteeseen. Raskaudet ja synnytykset on olleet kaikki täysin normaaleja ja lapset ovat terveitä.

Alle kolmikymppisenä mulla oli kuukautisetkin vain neljä kertaa vuodessa kun kierto oli parhaimmillaan yli kolme kuukautta. Lääkäri sanoikin, että tuskin koskaan raskaudun ainakaan helposti.

Yli kolmikymppisenä ne alkoi vasta normalisoitua itsestään ja komevitosesta lähtien ja yhä nyt ne ovat kuin kirjoista: kierto tastan 28 pv. Joten taisi fysiikkanikin kehittyä vähän hitaammin kuin muilla!

En vieläkään ymmärrä, miten olen enemmän kuormittanut yhteiskuntaa kuin nuoremmat lastensaajat.

Ainakin olen maksanut vuosikausia jo veroja, ennen kuin aloin käyttää niitä äitiyspäivärahoina ja lapsilisinä takaisin päin!

Toisaalta, ennenvanhaan kun ei ollut ehkäisykeinoja ja perheet oli isoja, niin kyllä tosi yleistä oli saada viimeiset lapset neljänkympin paremmalla puolella. Joten ei se ole pelkästään tämän ajan ilmiö, tämä vanhempana synnyttäminen. Korkeintaan se, että esikoisiakin tehdään vasta nelissäkymmenissä!

Vierailija
16/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eivät kapealantioiset ole todellakaan vieläkään hävinneet sukupuuttoon.

Vierailija
17/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tuon lapsettomuushoitojen lisääntyminen tulevaisuudessa kuuluu samaan kategoriaan mm. näiden asioiden kanssa: syövästä ja muista " tappavista" taudeista parannutaan aika usein, isorokkoa ei enää ole, keskosia pelastetaan, synnyttäminen tai kuoleminen ei satu kivunlievityksen takia.

Jo kauan sitten ollaan irtauduttu luonnonlaeista ja -valinnasta (ja jonkun mielestä Jumalan tahdosta). En oikein ymmärrä, miksi nuo hedelmällisyyshoidot eroavat niin paljon muista lääketiteteen saavutuksista, että oikein erityisen lujaa pitää vääntää ja kinata. Jos lapsettomuushoidot kielletään luonnon- tai Jumalan tahdon vastaisina, pitäisi samalla antaa syöpäpotilaiden kuolla tautiinsa ja vielä ilman kivunlievitystä tai lopettaa vaikkapa rokottaminen kokonaan.

Vierailija
18/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huolimatta ap:n luettelemista riskeistä meillä on maailman terveimmät lapset ja alhaisin lapsikuolleisuus. Ja näin tulee olemaan jatkossakin.

Katsokaapa maita, missä luonnonvalinta pelaa eli synnytysongelmaiset kuolevat ensimmäiseen synnytykseen ja heikot lapset lapsuudessa. Ei niiden jäljelle jääneiden elämän laatu siltikään ole kovin kummoinen. Helposti ehkäistävissä olevat lastentaudit vammauttavat liian monia loppuiäksi, liian vähäinen tai yksipuolinen ruoka hidastaa aivojen kehitystä jne.

En ymmärrä ollenkaan, mitä ap ajaa takaa.

Vierailija
19/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huomata ongelmia ajoissa vaan yritetään viimeiseen asti alateitse vaikka mikä olisi lopulta mennään hätäsektioon ja huono kuntoinen lapsi syntyy ja äiti vuotaa ja saa infektion jne jne.....

eli pitäisi osata reagoida aiemmin jolloin päästäisiin ajoissa leikkamaan

Vierailija
20/40 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini esim. ei pystynyt synnyttämään meitä alakautta - oltiin 3500 g vauvoja kaikki ja hätäsektioitiin, koska ponnistusvaihe vaan ei edennyt ja lantio oli ihan liian ahdas. Oman äitini äiti taas oli kyllä selviytynyt kaikista synnytyksistä mainiosti. Eivät tällaiset asiat ole niin yksipiippuisia, että automaattisesti periytyvät vanhemmalta lapselle, eikä mikään muu voi moista aiheuttaa - saati sitten että periytyisi vain äidiltä tyttärelle.

Mutta siis kyllähän ahdaslantioiselle naiselle on eriasia synnyttää vaikka 2 kg vauva kun 4,5 kg vauva - joten jos asia olisikin niin yksinkertainen, että ahdaslantioisen naisen tyttärellä olisi aina ahdas lantio, niin kyllähän sekin olisi voinut usein periytyä, jos tytär on syntynyt vaikkapa hyvin pienenä.