Voiko vuokranantaja pyytää 3:n kuukauden vuokratakuuta?
Ja jos voi niin miksi pyytää niin paljon? Harvalla sellasia rahoja säästössä
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole käytännön kannalta mitään eroa, maksaako vuokralainen vakuuden mun tilille vai vuokravakuustilille, koska käytän vain sellaista vakuustiliä, josta voin nostaa rahat ilman vuokralaisen suostumusta ( en ole koskaan vielä nostanut) Yksi ero on, että vuokravakuustilillä korko menee suoraan sinne tilille, eikä mun tarvitse alkaa itse laskea sille vuokravakuudelle maksettavaa korkoa, kun sen vuokralaiselle takaisin luovutan. Vähän uskallan epäillä, että monikaan vuokranantaja ei tuota korkoa maksa, jos omalta tililtään vakuuden palauttaa.
Uskallan sanoa, että olet todella harvinainen tapaus korkojen suhteen. En ole koskaan edes kuullut, että kukaan niitä maksaisi. Ja olen sentään työni puolesta ollut tekemisissä lukuisien vuokranantajien kanssa. Nykyisin tosin tavallisella pankkitilillä korot ovat niin minimaalisia, ettei siitä montaa senttiä kerry, vaikka olisi asunut useamman vuoden samassa paikassa. Varsinkaan, jos/kun vakuussumma ei ole tuhansissa mitattava. Mahtavaa kuulla, että on olemassa noin umpirehellisiä ihmisiä!
Työni kautta olen myös havainnut, että yleisin vuokravakuus on 1-2kk vuokra, vain harvoin 3kk. Yli 90% myös ottaa vakuuden samalle tilille kuin vuokran. Niistä, joilla on erillinen vakuustili, en ole kuullut kenenkään antaneen vuokralaiselle tilin käyttöoikeutta. Syykin täällä mainittiin. Ei se huonosti asioita hoitava vuokralainen niitä pankkiasioitakaan hoida. Laki sen sijaan velvottaa palauttamaan vakuuden, jos ei asunnossa tai vuokranmaksussa ole moitittavaa. Näin ollen vuokralainen kyllä saa rahansa takaisin tavalla tai toisella, miltä tahansa tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimisto antaa maksusitoomuksen. Jos vuokranantajalle ei käy niin maksavat rahana. Ilmaista asukkaalle :)
harva vuokraa sossun asiakkaalle
Tavattoman moni vuokraa juurikin sossun asiakkaalle. Takuu vuokranmaksusta ja mahdollisista korjauksista.
Takuuvarmat korjauskulut mutta takuuvuokra ei niitä kuittaa, silloin kun kyseessä on sossun asiakas.
Koskaan enkä milloinkaan vuokraa sossun asiakkaalle.
Ja 3kk takuuvuokra on ihan normi.
Näin. Siinä ei tonni riitä, kun joutuu pistämään sähköjä myöten kaiken uusiksi jonkun narkin jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle eräästä vuokravälitysfirmasta sanottiin kun olin tekemässä sinne toimeksiannon, että kannattaa pyytää 3kk takuuvuokraa, jotta se karsii ne sossun asiakkaat pois. Sossu kun ei maksa kun 2kk takuuvuokran.
Ainakaan täällä sossu ei maksa yhtään mitään. Antaa vain takauksen enintään 1 kk:n vuokraa vastaavalle määrälle. Itse en koskaan kelpuuta tuota ainoaksi vakuudeksi.
Minä en ikinä vuokraa asuntoa kuin vuokrayhtiöiltä. Tiedän mitä saan ja mistä maksan, samalla vuokranantaja tietää mitä saa eli luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen.
Olen kuullut todella paljon kauhutarinoita yksityisistä vuokranantajista jotka kusettavat vuokralaista kuin kulkukoiraa.
Ison takuu onkin tarkoitus karsia ne pois, joilla ei ole säästöjä ja varaa. Antaa luotettavamman kuvan vuokranmaksusta kun voi maksaa jo takuuta jo niin pitkälle. Kyllä ne pyytää enemmän, jotka ei niitä työttömiä/opiskelijoita/pieni tuloisia vuokralle halua.
Olen vuokranantajana haluan, että vuokralainen avaa vuokravakuustilin johon vuokratakuu talletetaan. Tiedoksi, että vuokranantajana saa nostaa rahat ko tililtä ilman vuokralaisen lupaa. Se lukee siinä pankista saadussa paperissa.
Vuokralainen saa pantin takaisin kuitattuna, kun muuttaa pois ja lopputarkastuksessa on todettu, että kaikki on kunnossa.
En ikinä halua, että rahat maksettaisiin omalle tililleni. En halua sotkea omia ja muiden rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantajana haluan, että vuokralainen avaa vuokravakuustilin johon vuokratakuu talletetaan. Tiedoksi, että vuokranantajana saa nostaa rahat ko tililtä ilman vuokralaisen lupaa. Se lukee siinä pankista saadussa paperissa.
Vuokralainen saa pantin takaisin kuitattuna, kun muuttaa pois ja lopputarkastuksessa on todettu, että kaikki on kunnossa.
En ikinä halua, että rahat maksettaisiin omalle tililleni. En halua sotkea omia ja muiden rahoja.
Sama juttu
Melkeimpä kaikki pankit käyttävät nykyään sellaista panttaussitoumusta, että vuokranantajalla on yksin oikeus nostaa rahat tililtä kuulematta vuokralaista. Syy tähän on se, että pankki ei halua ottaa osaa vuokralaisen ja vuokranantajan riitelyyn. Tietysti, jos vuokranantaja nostelee ilman syytä rahaa pankkitililtä (joka muuten näkyy kaikilla verkkopankissa) niin asian voi aina viedä oikeuteen.
Eli kyllä, teknisesti vuokranantaja voi tyhjentää vuokravakuustilin mutta lakiteknisesti hän ei näin saa tehdä ilman syytä.
Olen töissä pankin aspana.
Mulla ei ole käytännön kannalta mitään eroa, maksaako vuokralainen vakuuden mun tilille vai vuokravakuustilille, koska käytän vain sellaista vakuustiliä, josta voin nostaa rahat ilman vuokralaisen suostumusta ( en ole koskaan vielä nostanut) Yksi ero on, että vuokravakuustilillä korko menee suoraan sinne tilille, eikä mun tarvitse alkaa itse laskea sille vuokravakuudelle maksettavaa korkoa, kun sen vuokralaiselle takaisin luovutan. Vähän uskallan epäillä, että monikaan vuokranantaja ei tuota korkoa maksa, jos omalta tililtään vakuuden palauttaa.