Naapuri ehdottaa jatkuvasti avaimeni saamista haltuunsa
Jotenkin tosi kökkö tilanne.
Meillä on ollut korjausmiehen käyntiä eri asunnoissa enkä ole ollut paikalla. Korjausmies oli kysynyt naapuriltani, siellä myös käydessään, onko naapurilla avaintani, koska naapurillani on kahden muun naapuriemme avaimet tällaisiin tilanteisiin. Hän on myös hommannut kimppa ikkunanpesujutun ym. siis ihan mukavia asioita ja tarjoutunut sillonkin hoitamaan asian asunnossani avaimellani.
Nyt on vain niin, etten halua antaa asuntoni avainta hänelle! Olemme vain hyvänpäiväntuttuja, eikä se riitä minulle. Ja jos hänelle sattuu jotain, entä sitten... minne avaimeni sitten joutuu?
Miten kieltäytyä kohteliaasti? En halusi sanoa vain ei kiitos, vaan jotain muuta, mitä?
Kommentit (49)
Ei tuota mun mielestä tarvitse mitenkään perustella, sanot vain että et halua antaa oman kotisi avainta kenellekkään. Itse en ainakaan antaisi kellekkään vieraalle avaintani ja tutkin on harvassa joille luotan avaimeni.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota mun mielestä tarvitse mitenkään perustella, sanot vain että et halua antaa oman kotisi avainta kenellekkään. Itse en ainakaan antaisi kellekkään vieraalle avaintani ja tutkin on harvassa joille luotan avaimeni.
Ainakin meidän kerrostalossa tuollainen herättäisi epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat juntteja. Esimerkiksi Saksassa tuollainen eristäytyminen ei tulisi kuuloonkaan vaan naapuri epäilisi heti huumeiden kasvatuksesta ja tilaisi poliisit käynnille.
Yksityisyys on ihan eriasia kuin salamyhkäinen epäilyttävä eristäytyminen. Etenkin terrorismin aikana ap luultavasti joutuisi epäillyksi. Ainakin poliisit kävisi tarkastuksella.
Ei ihme että Suomessa on niin paljon masentuneita kun sulkeudutaan koteihin ja voidaan olla kuolleinakin useita vuosia hohmehtuneena asunnossa joka voisi olla jonkun joka sitä oikeasti tarvitsisi.
Tollanen naapuri olisi jo sairas, jos en anna avainta mua epäillään rikolliseksi. Mä epäilen avaimen vaatijaa joksikin rosvoksi ensimmäisenä. Yksityisyys on jokaisen oma asia ja eristäytymistä ei ole se että ei anna avaintaan omaan kotiinsa kelle vaan, se on viisautta. Joku käy naapurin vanhuksen kimppuun ja vie ison nipun avaimia, ja tyhjentää kaikki kämpät. Juu Ei.
Et tietenkään anna avaintasi ja käsket naapurin painua vitt**n. Missä kehitysmaassa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota mun mielestä tarvitse mitenkään perustella, sanot vain että et halua antaa oman kotisi avainta kenellekkään. Itse en ainakaan antaisi kellekkään vieraalle avaintani ja tututkin on harvassa joille luotan avaimeni.
Ainakin meidän kerrostalossa tuollainen herättäisi epäilyksiä.
Sekö että ei anna avaintaan? Miksi se herättää epäilyksiä? Mun koti on mun koti ja itse päätän kuka saa avaimen sinne ja kuka ei. Ja olen asunut maalla jossa olen voinut jättää ulko-oven lukitsematta ja auton ovet auki. Mutta en siltikään anna avaintani muille kuin perheenjäsenille
Sanot ystävällisen jämäkästi, että kiitos tarjoamastasi avusta, mutta en näe tarpeellisena sitä, että sinulla olisi avain. Pystyn hoitamaan asiat muullakin tavoin.
En mäkään antaisi jollekin puolitutulle naapurille avainta.
Naapuri käy takuulla siellä kurkkimassa, kun tietää kämpän olevan tyhjä!
En ole törmännyt avaimen vaatimiseen vielä koskaan, vaikka olen asunut täällä jo pitkään, joten tämä on pikemminkin tapaus- kuin maakohtainen juttu.
ap
Narkkarit ne huutelee vainoharhoissaan.
Kyllä mä pidän epäilyttävänä jos ei voi edes lainata kotiavainta tai tehdä taloyhtiössä sellaista järjestelyä hädän varalle että jokaisella talon asukkaalla on avain asuntoihin.
Mitä salaista sielä kotona sitten on jos ei voi esimerkiksi tulipalon varalta antaa avainta talon luottamushenkilölle?
Yksityisyydellä tuota ei voi puolustella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän avain Suomessakin on ollut usein jollain asukkaalla siksi, että taloissa oli ennen useinkin joku asukas isännöitsijä.
Meidän talon isännöitsijä oli turhan rento avaimen suhteen. Jos joku unohti avaimen, hän lainasi sille yleisavainta menemättä itse mukaan.
Mä olen sellainen vanhanaikainen hall pj, jolla on yleisavain, ja oon sanonut aina, että esim. avopuolisoiden poismuutoista ym täytyy infota mulle, ettei ikinä tulis tilannetta, että päästän oikeudetta jonkun asuntoon. (Lisännyt, että noin muutoin seurustelukuviot eivät kuulu mulle... ) Muutenkin ollaan todella tarkkoja, että avainta käytetään just eikä melkein oikein. Jostain huoltokuvioista sovitaan tarkkaan jne.
Aloittaja, onko mitään mahkuja vedota syyhyn, että esim teet kotoa käsin osa-aikaista työtä, jonka vuoksi et voi antaa avaimia? Että sopimuksessa vaan lukee näin? Että toki luotat tähän naapuriin 😇 mutta tullut luvattua näin...
Valkoinenkin valhe on vähän alhaista, mutta oisko joku tuollainen hyväksyttävää. Mullakin tökkisi tuo kulttuuriero, vaikka oon maassa maan tavalla ollut mm. Ranskassa ja Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri käy takuulla siellä kurkkimassa, kun tietää kämpän olevan tyhjä!
Mitä haittaa siitä on jos talon luottamushenkilö käy tarkastuksella ja katsoo että paikat pysyy siistinä?
Säästyy vahingoilta.
Vierailija kirjoitti:
tehdä taloyhtiössä sellaista järjestelyä hädän varalle että jokaisella talon asukkaalla on avain asuntoihin.
Täh?
Onpahan taas kerran surrealistinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille joku väärä avain ja katso kauonko menee ennen kuin tulee valittamaan että avain ei sovi lukkoonne ;)
Sitten kohta se huoltomies tulee, ja huomataan ettei avain toimi -> ollaan aloituspisteessä.
Ehkä voit sanoa neuutraaliin tai ystävälliseen sävyyn, että "ymmärrän että tarkoitat hyvää, mutta jos aikoisin antaa avaimet, niin olisin sen jo tehnyt - pahoittelut, mutta en aio keskustella tästä asiasta enempää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän avain Suomessakin on ollut usein jollain asukkaalla siksi, että taloissa oli ennen useinkin joku asukas isännöitsijä.
Meidän talon isännöitsijä oli turhan rento avaimen suhteen. Jos joku unohti avaimen, hän lainasi sille yleisavainta menemättä itse mukaan.
Mä olen sellainen vanhanaikainen hall pj, jolla on yleisavain, ja oon sanonut aina, että esim. avopuolisoiden poismuutoista ym täytyy infota mulle, ettei ikinä tulis tilannetta, että päästän oikeudetta jonkun asuntoon. (Lisännyt, että noin muutoin seurustelukuviot eivät kuulu mulle... ) Muutenkin ollaan todella tarkkoja, että avainta käytetään just eikä melkein oikein. Jostain huoltokuvioista sovitaan tarkkaan jne.
Aloittaja, onko mitään mahkuja vedota syyhyn, että esim teet kotoa käsin osa-aikaista työtä, jonka vuoksi et voi antaa avaimia? Että sopimuksessa vaan lukee näin? Että toki luotat tähän naapuriin 😇 mutta tullut luvattua näin...
Valkoinenkin valhe on vähän alhaista, mutta oisko joku tuollainen hyväksyttävää. Mullakin tökkisi tuo kulttuuriero, vaikka oon maassa maan tavalla ollut mm. Ranskassa ja Espanjassa.
Ei sinua rarvitse hallituksen pj:na infota, vaan on sinun velvollisuutesi tarkistaa talonkirjoista, kuka on tehnyt maistraatin kautta virallisen muuttoilmoituksen asuntoon ja asuu siellä. Sama velvoite on huoltoyhtiöillä, joilla on yleisavain ja jotka tulevat avaamaan oven, jos avain on jäänyt kotiin.
Itse en haluaisi asua tuollaisessa yhtiössä! Tosi kiva, jos naapureihin ei voi luottaa ollenkaan. Meillä hoidetaan rapussa kesälomien aikana kukkien kastelu ja postien haku. Ilman avainta tämä kaikki olisi hankalaa. Ollaan todettu, että "vuoroin vieraissa", eli kun toinen tarvitsee apua, niin sitä saa.
Sanot että avaimen antaminen tuntuisi omituiselta kun omassa kulttuurissasi avain annetaan vain lähimmille sukulaisille tai seurustelukumppanille (etkä halua alkaa seurustella naapurin kanssa 😉). Kyllähän varmasti muuallakin maailmassa tehdään samalla tavalla myönnytyksiä kulttuurisin perustein, kuten Suomessakin.
Tiedän vanhan leskirouvan, jolla on naapurin avain. Heti kun naapurit ovat matkoilla tms. hän menee tarkastuskierrokselle ja raportoi sitten läheisilleen, miten oli mikäkin homma jätetty, kun olivat lähteneet.
Oma avain on naapurilla, mutta meillä on hälytysjärjestelmä kytkettynä ja jos sisälle aikoo, niin on osattava soittaa järjeslelmälle ja kykeä se pois päältä, joten uteliaat ei pääse kotiini.
Maa ei ole Saksa.
ap