Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä MAJONEESISTA?? Purkin loput aina hukkaan! :(

Vierailija
26.01.2017 |

Kysymys siis otsikossa. Tehdään noin kerran kuussa hampurilaisia kotona, ja sitä varten ostetaan aina majoneesipurkki. Tällä kertaa purkissa miedosti chilin makuinen majoneesi. Sitä meni burgereihin vain noin kaksi ruokalusikallista, ja todella vaikea saada loppupurkki kulumaan! Ollaan tehty majoneesivoileipiä ja majoneesi-paprikatahnalla täytettyjä munia. Vieläkin on puoli purkkia jäljellä. Yli viikkoa en uskalla majoneesia säilyttää. Ehdotuksia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatin päälle

Keitetyn kananmunan kanssa

Vierailija
2/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesi säilyy avattuna jääkaapissa 2-3kk.

Vierailija
4/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisitte ensi kerralla majoneesin itse? En sheimaa valmiin ostamisesta, mutta ainakin itse tekemällä voisi päättää määrän.

Tehkää jotain peruna- tai sienisalaattia?

Vierailija
5/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta purkissa vaan tuubissa, se kestää pidempään hyvänä. Voit maustaa sen itse, siihen voi esim. sekoittaa erilaisia bbq-kastikkeita. Tai vielä parempi, tee itse, niin saat paljon parempaa ja sopivan määrän. Ei ole edes vaikeaa ja aika nopea juttu.

Vierailija
6/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus sekoittanut majoneesia uuniruokiin. Toimii hyvin.

Vierailija
7/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et uskalla säilyttää majoneesia yli viikkoa? Ei se mene pilalle vielä kuukaudessakaan.

Vierailija
8/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päälle, nakkien tms mausteena jos syötte, salaatissa, kananmunan kanssa, lohi/tonnikalamajoneesi-mössöä leivälle tai esim pitaleivän välissä... Onhan noita.

Vierailija
9/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä ostamassa vaikka hesestä niitä annospusseja. Tai käytä loppu dippinä nugeteille/kalapuikoille/vihannestikuille...

Vierailija
10/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanapihvien lisukkeena/dippinä, katkarapu-sipuli-omena-majoneesisalaatti, sienisalaatti, katkarapuvoileivät?

Vierailija
11/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin suosittelisin itsetehtyä majoneesia, kun tarve on noin vähän. Sen saa sitten maustettuakin miten ikinä lystää.

1 muna ja 2 dl öljyä Surautetaan sauvasekoittimella ja sitten mausteet. Tai osta Xtra putkilo, se on vegaanista. Säilyy pitkään.

Vierailija
12/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesituubi (alumiinia)

Avattu majoneesituubi säilyy kylmäsäilytyksessä 2-3 kuukautta. Majoneesin maku muuttuu ajan myötä, joten sen syötävyys selviää parhaiten maistamalla.

Majoneesipurkki

Avattu majoneesipurkki säilyy jääkaapissa n. 1 - 2 kuukautta. Purkkimajoneesin pinta saattaa kuivua ajan myötä.

www.kavli.fi

Vierailija
13/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään tehdä patonkeja esim evääksi töihin, lapsille välipaloiksi jne. Patongin päälle salaattia, sitten joku kana-kala-tonnari-katkis-pulledpork-tomaatti-melkeinmikävaan-majoneesisotku. Hyvää tulee. Eli siis melkein mitä vaan lihaa tai kasvista voi sotkea majoneesiin, niin saat erilaisia.

Vierailija
14/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisitte ensi kerralla majoneesin itse? En sheimaa valmiin ostamisesta, mutta ainakin itse tekemällä voisi päättää määrän.

Tehkää jotain peruna- tai sienisalaattia?

Olen kokeillut, en osaa. Ei vaan onnistuu vaan juoksettuu AINA. :(

Ja en kyllä ole tiennyt että majoneesi säilyy jopa useita kuukausia jääkaapissa! ? Täytyypä tarkistaa tämä fakta. Kiitos vinkeistä muuten. Ihmettelen vain alapeukkuja.

Vierailija
15/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on etikkaa, joten happamuutensa takia ei ole niin nopea pilaantumaan. Ihmisillä on jostain syystä pinttynyt harhaluulo siitä, että esimerkiksi turistiripuli johtuu majoneesia sisältävistä tuotteista. Kyllä se pöpö on ollut jossakin muussa majoneesin kanssa syödyssä ruoka-aineessa.

Vierailija
16/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se noin nopeasti pilaannu. Itse olen käyttänyt useammankin viikon ikäistä majoneesia, enkä ole mitään oireita saanut.

Majoneesi käy melkein minkä tahansa kastikkeeksi. Omia lemppareita on majoneesi+kurkkusalaattikastike kalan kanssa. Chilimajoneesi tai ketsuppiin sekoitettu majoneesi on hyvää lihan, paistetun broilerin tai vaikka ranskalaisten kanssa. Jos keitettyjä perunoita jää yli, teen niistä ja majoneesista perunasalaattia. Majoneesia kuluu helposti myös kaalisalaattiin. Joskus teen salaatinkastikkeen ohentamalla majoneesia maidolla ja lisäämällä mausteita.

Pienen määrän majoneesia voi hukata melkein mihin tahansa, vaikka lihapullataikinaan tai keiton sekaan.

Vierailija
17/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kalynskitchen.com/2012/05/recipe-for-chicken-and-avocado-salad.html

Tee tota salaattia, voit ns.laimentaa sitä majoneesia esim.kreikkalaisella jogurtilla.

Vierailija
18/18 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä makaronia, sulata herne-maissi-paprika pakastepussi ja siiviloi vesi tonnikalasta ja sekoita ne pieneen määrään majoneesia ennen tarjoamista. Lisuke salaatti useimpien ruokien oheen, vaikka.

Makaronilla on taipumus imeä nesteet itseensä ja jääkaapissakin valmiiksi sekoitettu makaronisalaatti "kuivuu" niin, että tekee mieli aina lisätä majoneesia - siksi suositus sekoittaa majoneesi ennen tarjoilua, ettei sitä kerry siihen parin päivän aikana hurjia määriä (pari päivää alkaa olla raja mielestäni, koska mukana on tonnikalaa).

Tuo on eräänlainen perusversio, mutta hyvää saa vaikka soijahiutaleita kanaliemessä keittämällä ja kurrilla maustamalla. Herkkusieniä voi laittaa joukkoon tai vaikka silputtua kaalia jne.

Aikaa ei kulu mielestäni paljoa ja majoneesin saa käytettyä hyödyllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän