Onko teillä nielutulehdus ( angiina) kehittynyt ikinä kurkkupaiseeksi?
Kommentit (12)
Joo kaks kertaa kun olin teini. Puhkaistiin, sattui aivan saatanasti.. huh huh
Minulla kehittyi jokin muu nielutulehdus, ei angiina paiseeksi jokunen vuosi sitten. Työterveyshoitaja ei meinannut päästää lääkärille, kun viljelyssä, jolla angiina todetaan, ei näkynyt bakteeria. Kaulassani leuan alapuolella oli pingispallon kokoinen patti ja jopa juominen sattui niin, että pienin kulauksin meni nestettä jokunen desi päivässä. En ollut kuumeessa ja kävin töissä. Pari päivää kiduttuani raivostuin ja kieltäydyin kuuntelemasta terveydenhoitajan läpätystä ja vaadin lääkäriaikaa. Kun sen sain, kertoi lääkäri, että kurkussa voi olla muutakin antibioottia vaativaa, kuin angiina. Hän määräsi lääkkeet (oli muuten mukava niellä ne ahtaan kurkun läpi). Paise hävisi vuorokaudessa. Onneksi ei tarvittu mitään toimenpiteitä. Ihmettelen joskus hoitohenkilöstön rohkeutta päättää, kuka pääsee lääkäriin ja kuka ei.
Yäks. On tää aika jäätävää jo näin, kun mikään ei mene nielusta alas.
On kehittynyt. Sairaalaan jouduin, kun en pystynyt enää syömää enkä kunnolla juomaan. Enkä siis pystynyt ottamaan suun kautta lääkettä. Kaksi päivää tipassa sairaalassa. Laski onneksi lääkkeillä. Ei tarvinnut leikata. Inhottavinta oli turvotuksen aiheuttama korvahermovaurio. Oli pitkään kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kehittyi jokin muu nielutulehdus, ei angiina paiseeksi jokunen vuosi sitten. Työterveyshoitaja ei meinannut päästää lääkärille, kun viljelyssä, jolla angiina todetaan, ei näkynyt bakteeria. Kaulassani leuan alapuolella oli pingispallon kokoinen patti ja jopa juominen sattui niin, että pienin kulauksin meni nestettä jokunen desi päivässä. En ollut kuumeessa ja kävin töissä. Pari päivää kiduttuani raivostuin ja kieltäydyin kuuntelemasta terveydenhoitajan läpätystä ja vaadin lääkäriaikaa. Kun sen sain, kertoi lääkäri, että kurkussa voi olla muutakin antibioottia vaativaa, kuin angiina. Hän määräsi lääkkeet (oli muuten mukava niellä ne ahtaan kurkun läpi). Paise hävisi vuorokaudessa. Onneksi ei tarvittu mitään toimenpiteitä. Ihmettelen joskus hoitohenkilöstön rohkeutta päättää, kuka pääsee lääkäriin ja kuka ei.
No onneksi terkkari ei edes suostunut puhelinsaikkuun, vaan käski lääkärille. Meen iltapäivällä. Toivottavasti selviää lääkkeillä ja konjakilla.. Ei viitsi enempää buranaakaan ottaa siksi, että saa juotua..
On joskus teininä 90-luvulla muusta nielutulehduksesta ja se puhkaistiin. Imetiin mätä pois. Sen seurauksena leikattiin automaattisesti nielu- ja kitarisat.
Vierailija kirjoitti:
On joskus teininä 90-luvulla muusta nielutulehduksesta ja se puhkaistiin. Imetiin mätä pois. Sen seurauksena leikattiin automaattisesti nielu- ja kitarisat.
Mulla samantyyppinen kokemus nuoruudessa. Mätä imettiin kurkusta ja jollain sirpin tapaisella puhkottiin. Elämäni kamalin kokemus. Makasin sitten pari viikkoa sairaalassa.
Mullakin ruvennut ihmetyttämään, että mikä tuolla nielussa on… Kohta kuukausi kipeänä oloa takana, korvatulehdukset ja kaikki kärsitty, mutta nielukipu ei vain ota mennäkseen pois. Angiinatestit ja nieluviljelyt kuitenkin negatiiviset.
Pahaan pullistumaan voi jopa kuolla :( Kantsii hoidattaa!
On. Mutta paise oli kitalaessa takana, eli hyvin näkyvillä. Kurkkukipua oli jatkunut jo yli viikon, ja se vain paheni ja paheni. Yhtenä iltana en saanut kivun takia enää edes nieltyä sylkeä, ja puheesta tuli puuromaista. Tajusin sitten katsoa kurkkuun - ei ihmekään, että hengityskin oli jo hankalaa, kun paise täytti ilmatien lähes kokonaan. Oli kasvanut todella nopeasti, ihan tunneissa. Kuumetta oli yli 39 astetta. Paise lähti onneksi pelkillä antiobiooteilla, ei tarvinnut puhkaista. Paise ei ole uusinut, mutta angiinakierre on ollut päällä jo kauan, eikä loppua näy.
On, jouduin kyllä sairaalaan jo ennen sitä ihan vain sen angiinan takia. Minulla oli tosin samanaikaisesti myös pusutauti ja oksentelin ympäriinsä. Kurkkupaise ei tuntunut enää miltään siinä vaiheessa :D