Mielenterrveysongelmia ei ole olemassa.
On vain erilaisia käyttäytymismalleja, joita ohjaa biologia, ympäristö ja yhteiskunta. Jokainen meistä käsittelee asioita eri tavalla.
Kommentit (24)
80 % sairauksista on itse aiheutettuja. Näin kerrottiin toisessa ketjussa, joka käsitteli "trendisairauksia" (esim. keliakia). Kyllä palstatohtorit tietää nämä jutut...
Alzheimerin tautikin on sitten tällä logiikalla ihan itse kuviteltu juttu, ihan tahallaan jättävät muistamatta asioita! Päästähän se on kiinni, kuvittele sairautesi pois! Fake until you make it!
Vierailija kirjoitti:
Alzheimerin tautikin on sitten tällä logiikalla ihan itse kuviteltu juttu, ihan tahallaan jättävät muistamatta asioita! Päästähän se on kiinni, kuvittele sairautesi pois! Fake until you make it!
Nyt puhutaan aivonej luonnollisesta rappeutumasta, jonka aiheuttaa solujen vanheneminen. Ei erilaisesta ajatus- tai käyttäytymismallista.
Mielenterveysongelma on olemassa silloin, kun se on ongelma. Persoonallisessa tavassa nähdä itsensä ja ympäristönsä ei ole mitään vikaa, jos se ei haittaa ihmisen suhdetta ympäristöönsä, eikä aiheuta vaaraa hänelle itselleen eikä muille.
Esim. tuskaisuus ja ahdistuneisuus jota ei pysty käsittelemään on ongelma. Jotkut ongelmat vaativat selvitäkseen ulkopuolista apua, jotkut vain aikaa ja itsetutkiskelua.
Elimelliset sairaudet ovat asia erikseen, ja monilla mielen alueellakin olevilla ongelmilla on fysiologinen tausta. Esim. aivokasvain ei ole vain persoonallinen tapa nähdä maailma.