Kuinka säästää ruokamenoissa?
Mieheni on jäänyt juuri työttämäksi ja rahamme eivät kertakaikkiaan riitä ja on säästettävä aivan kaikessa. Erityiseksi ongelmaksi on muodostunut ruokamenoissa säästäminen? Kuinka?
Kommentit (47)
Ensinnäkin kannattaa vertailla hintoja esim. Www.kitupiikki.eu
Suunnittele, mitä syödään viikolla ja kerran viikossa kauppaa. Säästää huomattavasti, kun ei tule tehtyä heräteostoksia pitkin viikkoa.
Miten syötte tällä hetkellä? Missä käytte kaupassa? Prismasta tai Lidlistä kannattaa ostaa esimerkiksi maitotuotteet. Ruokaa kannattaisi tehdä kerralla enemmän ja laittaa pakkaseen sopivia annoksia.
Ruokamenoissa säästäminen on helppoa. Ravintoloissa käynti pois. Ryyppääminen pois. Ette osta kalleinta lihaa, vaan sitä mitän köyhäällistö ostaa. Ette osta mitään valmiiksi tehtyä. Näin... ruokamenot ovat tämän jälkeen todella matalat, että työttömänkin tuilla onnistuu helposti elämä.
Itse tekemällä säästää. Kasviksissa kannattaa tarkkailla mitä mihinkin vuodenaikaan saat edullisimmin. Esim keltainen/oranssi paprika maksaa välillä yli 6€/kilo mikä on aivan tolkutonta. Tee budjetti ja suunnittele ostokset huolellisesti ennen kauppaan menoa.
Hintaseuranta auttaa:
On vaikeaa antaa neuvoja ilman tietoa lähtötilanteestanne ja nykyisistä ongelmakohdista. Millaista ruokaa teillä nyt syödään? Onko erikoisruokavaliota tai muita rajoitteita? Paljonko ruokaan menee rahaa tällä hetkellä?
Kun aloin käymään Lidlissä, ruokamenoista lähti vähintään kolmasosa pois. Perusruokatarvikkeita en ostaisi mistään muualta. Ihmetyttää nuo Prisman "halpuutukset" yms.
Katso tarjouslehdet läpi ja syö sitä ruokaa mitä on tarjouksessa ja pakasta tarjouksess olevia lihoja yms. Leipoo ja kokkaa tietysti itse. Suosi kaupan omaa merkkiä. Suosi kausivihanneksia ja hedelmiä. Osta vanhoiksi meneviä tuotteita, ovat 30% alessa useimmiten, jos ei heti käytä niin pakasta. Käytä ruokiin vettä maidon sijaan (esim perunamuussi).
Vierailija kirjoitti:
On vaikeaa antaa neuvoja ilman tietoa lähtötilanteestanne ja nykyisistä ongelmakohdista. Millaista ruokaa teillä nyt syödään? Onko erikoisruokavaliota tai muita rajoitteita? Paljonko ruokaan menee rahaa tällä hetkellä?
Syömme mielestäni normiruokaa. Tällä hetkellä menee varmaan 200-300 euroa viikossa. Neljän hengen perhe.
Syötte ihan tavallisesti. Ruoka on helpoimpia säästökohteita. Lainaa kirjastosta sota- ja pula-ajan keittokirjat, jotka ovat täynnä maukkaita ja ravitsevia ruokaohjeita. Älä anna nimien hämätä! Ennen syötiin hyvin, maukasta ruoka! Käytä paljon juureksia ja kasviksia. Makarooni on ihan ok, kuten riisikin. Joku tulee huutelemaan tänne soijarouheita edullisena raaka-aineena, unohda ne suorilla. Edullista lihaa saa kyllä ja siitä voi valmistaa käsittämättömän maukkaita ruokia. Esimerkiksi hitiksi aiemmin noussut nyyhtöpossu on possun niskaa ja sen normihinta on alle 5,- kg! Jos teillä on oma piha, varaudu kasvattamaan hieman ruokaa itsekin. Jos ei ole, laita parvekkeelle tomaattia, salaattia ja kesäkurpitsaa sekä yrttejä, joilla saat makua ruokiin. Jos ei ole parvekettakaan, tee pieni keittiöpuutarha sisälle, juurikin tomaattia ja yrttejä. Suunnittele ruokalistat etukäteen. Leivo ja hyödynnä edellisen päivän ruokia seuraavan päivän ruoissa.
Ihan ensiksi, älä lannisttu! Muutos vie hetken, mutta takaan, että kun pääset jyvälle, koko homma onkin tosi hauskaa ja sinä päivänä kun pääsette taloudellisesti jaloillenne, teillä tulee jäämään paljon rahaa säästöön, koska syötte hyvin, mutta edullisesti. Tsemppiä ja mars kirjaston kautta kohti ruokakaupaa. Hyvin se tulee menemään!
Leivät pois. Samalla jää leikkeleet yms pois
Mies pystyy nyt työttömänä tekemään ruuat alusta lähtien itse, suuri säästö tulee yksin siitä. Hänen kannattaa alkaa suosia etnisiä kauppoja, jos teidän alueella on sellaisia, ovat selkeästi halvempia. Jos haluatte vielä syödä lihaa, kannattaa ostaa halpoja ruhonosia ja hauduttaa uunissa pataruokia.
Ja tietenkin karkit ja limut ja muu turha sonta pois. Makeanhimoon esim. sokerikakkuja joissa täyte itse poimituista marjoista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömme mielestäni normiruokaa. Tällä hetkellä menee varmaan 200-300 euroa viikossa. Neljän hengen perhe.
Huomasin, että korjasit jo, että 100-200 euroa viikossa. Olen toi hieman pidemmän viestin ja kirjavinkit heittänyt lukija ja sen verran vielä, että meitäkin on 4 + 2 koiraa ja meillä menee viikossa max 60 eur rahaa ruokaan + hygieniatuotteisiin jne. Yleensä menee alle 50,- :)
Vierailija kirjoitti:
Makaronia. Paljon makaronia. Syökää vähemmän. Jos mahdollista keskittäkää ostoksenne Lidliin. Pois kaikki valmisruoat ja kalliit hedelmät.
No eihän nyt mitään makaronia kannata syödä. Vatsa kannattaa täyttää edullisella lihalla ja kasviksilla, sekä hedelmillä. Makaronia syömällä on äkkiä niin pullakunnossa ettei työhaku enää jaksa kiinnostaa.
Nyhtöpossun joku jo mainitsikin, siitä saa myös esim. hyviä hampurilaisia.
Juuresten suosiminen! Edullista ja terveellistä.
Jos mahdollista, hakeaa leivät leipomon myymälästä, ainakin meillä päin saa kilohinnaltaan huomattavan edullista ns. kakkoslaatuista leipää (ulkonäkövirheitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies pystyy nyt työttömänä tekemään ruuat alusta lähtien itse, suuri säästö tulee yksin siitä. Hänen kannattaa alkaa suosia etnisiä kauppoja, jos teidän alueella on sellaisia, ovat selkeästi halvempia. Jos haluatte vielä syödä lihaa, kannattaa ostaa halpoja ruhonosia ja hauduttaa uunissa pataruokia.
Ja tietenkin karkit ja limut ja muu turha sonta pois. Makeanhimoon esim. sokerikakkuja joissa täyte itse poimituista marjoista tms.
"Tekemään ruuat alusta lähtien itse" ????
Ei ole ikinä tehnyt ruokaa. Kyllä teillä nykyajan parikymppisillä on erilainen maailma kuin meillä varttuneemmalla väellä.
Siis mitä? Jos työtön mies ei ole valmis opettelemaan tekemään ruokaa, anti olla. Minkä ikäisiä oikein olette, jos olette lapsiperhe kuitenkin.
Olen 57-vuotias, mieheni tekee aina ja kaiken ruoan, alusta lähtien.
mirvamaaria kirjoitti:
työtön kirjoitti:
Mieheni on jäänyt juuri työttämäksi ja rahamme eivät kertakaikkiaan riitä ja on säästettävä aivan kaikessa. Erityiseksi ongelmaksi on muodostunut ruokamenoissa säästäminen? Kuinka?
No ensinnäksin liha on aivan tolkuttoman kallista ja murha. Suosittelen sen sijaan käyttämään paljon esimerkiksi soijatuotteita ja tofua. Näin voitte helposti jopa puolittaa menonne.
Tohon etiikka-asiaan en puutu, eläimiä tapetaan ruoaksi ja se on fakta eikä se prosessi ole aina kaunis, mutta oikeesti. Ihan oikeesti. Toi jatkuva mantra edullisuudesta on ihan huuhaata ja lisäksi ihmisen ei tulisi syödä soijaa määräänsä enempää, koska se ei ole hyväksi ihmisen elimistölle. Tämä on fakta. Soijan viljelykään ei ole aina ihan sieltä eettisemmästä päästä, fakta tämäkin. Joka tapauksessa, puhe soijan hintaedusta on luulo. Tofun kilohinta atm. on 5–12 euroa ja sellaisen soirarouheen, jota kannattaa suuhunsa laittaa n. 8 > euroa kilo >. Liha on usein halvempaa jos nyt ihan sitä puolta tässä asiassa katsotaan. Ja ennen kun aloitat kinaamaan vastaan, niin olen elintarvikkeiden sisäänostaja ammatiltani.
Pois einekset, leivonnaiset, keksit, karkit, jätskit, leikkeleet, mehut, limut, vissyt, kalliit hedelmät, juustot ja heräteostokset.
Tee itse ruokaa erityisesti juureksista, sipulista ja palkokasveista. Kuivatut linssit ja pavut ovat erityisesti etnisissä kaupoissa liki ilmaisia. Etnisissä kaupoissa myös tofu on halpaa. Riisi on edullista joka paikassa.
Tärkeää on myös huolehtia, ettei tule ruokahävikkiä. Olen todistanut itselleni, että on täysin mahdollista olla laittamatta ruokaa ollenkaan roskiin, kun vähän suunnittelee ja pitää jääkaapin siinä kunnossa, että tietää, mitä siellä on. Minulta mene roskiin kuin satunnainen nuupahtanut porkkana joskus.
Keitot ovat edullista ruokaa. Suosittelen esim. linssikeittoa, peruna-papukeittoa ja sosekeittoja. Keittoihin saa lisää makua tomaattimurskasta tai -pyreestä ja niistä voi maustamalla tehdä vaikka intialaista tms. oman maun mukaan. Linsseistä ja pavuista voi tehdä myös muhennoksia ja tarjota perunoiden tai riisin kanssa. Tee vaikka paahdettuja uunijuureksia, perunamuussi ja papusalaattia. Jos kotona on pinttyneitä lihansyöjiä, keittoon voi laittaa asteittain aina vähemmän eläinproteiinia mutta aina sen verran, että sen voi markkinoida makkarakeittona tai kanakeittona:)
Possun uunilihaa/kassleria saa parhaimmillaan alle vitosen kilo. Siitä tulee tunteja maustetussa liemessä hauduttamalla herkkua. Edullisinta lihaa lienee kuitenkin broilerin koipireisi, joka mielestäni on rintaa parempaakin. Unohda valmiiksi marinoidut suikaleet ja fileet.
Makaronia. Paljon makaronia. Syökää vähemmän. Jos mahdollista keskittäkää ostoksenne Lidliin. Pois kaikki valmisruoat ja kalliit hedelmät.