Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko koulun pihalle tönimisleikit ja toisten satuttaminen?

mustelmaisen kuhmuotsan äiti
25.01.2017 |

Pitääkö poikien oppia puolustamaan itseään fyysisesti koulun alueella tai kavereiden kanssa leikkiessään? Onko tämä ns. elinehto koulumaailmassa nykyään. Oman lapseni olen opettanut toisin, että toisen ihmisen omaa tilaa tulee kunnioittaa, eikä tukita liian lähelle eikä kosketa jos toinen kieltää. Osa vanhemmista on sitä mieltä että painiminen, taklailu ja toisten satuttaminen on hyväksyttävää leikin varjolla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä eikä ole hyväksyttävää. Ei käydä käsiksi edes leikin varjolla.

Vierailija
2/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteeristä holhoamista. Pienet kolhut kasvattavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat ovat mäiskineet toisiaan aina. Muutama mustelma lienee aivan normaalia.

Vierailija
4/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä eikä ole hyväksyttävää. Ei käydä käsiksi edes leikin varjolla.

Niin minäkin ajattelen, silti kun juttelen tönijän vanhempien kanssa saan sellaista palautetta että minun lapsessani on vikaa kun ei osaa puolustaa itseään. Koulu kyllä nuhtelee, mutta käytös ei muutu miksikään tällä taklailevalla pojalla. Aikuinen jos käyttäytyisi noin joutuisi putkaan ja poliisin hoiviin, lapsi saa näköjään tehdä mitä vain koska se on vain leikkiä ja sattuuhan sitä.

Vierailija
5/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pahoinpitely on poliisiasia, jos koulu ei osaa asiaan puuttua tarpeeksi napakasti. Eri asia jos lapsesi oikeasti itsekin haluaa nujuta ja painia, mutta tuollainen epämieluisaksi koettu taklailu ja töniminen ovat KIUSAAMISTA.

Nyt otat sinne koululle seuraavalla kerralla tiukkasävyisesti yhteyttä. Jos koulu ei ota heti kontaktia ko. taklailijan vanhempiin ja saa asiaa aisoihin, sinä teet rikosilmoituksen.

Poliisi kyllä tutkii sen ja ko. taklailija on kohta lastensuojelun asiakkaana.

Vierailija
6/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoimmat leikit koulunpihalla 1980-luvulla olivat juuri ryysis, vuorenvalloitus ja vastaavat. Pieni töniminen oli kivaa. Ei siinä tarkoitus koskaan ollutkaan satuttaa.

Vierailija
7/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei kuulu, mutta eipä taida maailma koskaan sellaiseksi muuttua, ettei pojat nahistelisi ja leikkisi varsin fyysisestikin...

Itse olen vaan faktana hyväksynyt tuon että pojat nyt leikkii niin. Sitten toki kyseessä on kiusaaminen, jos kyseessä ei ole leikki ja satuttaminen kohdistuu aina samaan kiusatttuun. Tähän pitää puuttua. Tai jos lapsi pelkää vaikka olisi leikkiäkin. Mutta en kyllä tieten tahtoen sellaiseksi opettaisi ,että kaikkea fyysisyyttä leikissä pitää pelätä ja välttää.

Vierailija
8/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin muutama, mutta melkein joka päivä jotain. Eilen musta kuhmu otsassa ja kyynärpäät ruvella, perjantaina vääntynyt sormi joka nivelistä musta ja turvonnut. Sitä ennen potkittiin munille etc.

Vierailija
9/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sellainen kukkahattutäti, että ottaisin kuvat poikani mustelmista ja pyytäisin tönijän vanhempia puhumaan lapselleen vielä kerran. Jos muutosta ei vieläkään ilmaantuisi, menisin kuvien kera ylemmälle taholle, jopa poliisille.

Vierailija
10/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluaikoina oli "leikkitappeluita" eli kaverit sivussa ja kaksi "tappelemassa" (monesti "mä teen tätä ja tee sä sit tota" -tyyliin) voittaja pääsi seuraavaan vaiheeseen (kaikki kuitenkin sai tapella kaikkia, jos halusivat), jos sääntöjä rikottiin niin kaverit olivat tuomareina  ja sääntöjen rikkoja ei saanut enää tapella.

Miten tämän luokitelisitte? N. 9v lapsia oltiin ja mukana tyttöjä ja poikia, 2000-luvun alussa.

Vierailija
11/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kouluaikoina oli "leikkitappeluita" eli kaverit sivussa ja kaksi "tappelemassa" (monesti "mä teen tätä ja tee sä sit tota" -tyyliin) voittaja pääsi seuraavaan vaiheeseen (kaikki kuitenkin sai tapella kaikkia, jos halusivat), jos sääntöjä rikottiin niin kaverit olivat tuomareina  ja sääntöjen rikkoja ei saanut enää tapella.

Miten tämän luokitelisitte? N. 9v lapsia oltiin ja mukana tyttöjä ja poikia, 2000-luvun alussa.

Oikeasti, pitääkö sinun tuollaista kysyä?

Et ihan oikeasti erota sitä, että lapset omasta halustaan ja vapaaehtoisesti leikkivät ja sitä, että lasta - joka ei sitä halua - taklaillaan ja tönitään?

Vierailija
12/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pahoinpitely on poliisiasia, jos koulu ei osaa asiaan puuttua tarpeeksi napakasti. Eri asia jos lapsesi oikeasti itsekin haluaa nujuta ja painia, mutta tuollainen epämieluisaksi koettu taklailu ja töniminen ovat KIUSAAMISTA.

Nyt otat sinne koululle seuraavalla kerralla tiukkasävyisesti yhteyttä. Jos koulu ei ota heti kontaktia ko. taklailijan vanhempiin ja saa asiaa aisoihin, sinä teet rikosilmoituksen.

Poliisi kyllä tutkii sen ja ko. taklailija on kohta lastensuojelun asiakkaana.

Olemme jutelleet ja monesti. Ainoastaan yksi poika on jota oma poikani pelkää. Nujuaminen on eri asia kuin sellainen tahallaan satuttaminen, tullaan takaapäin ja taklataan, kaadetaan eikä päästetä pois.

Tuo ehdottamasi rikosilmoitus on kyllä ihan ääripää, enkä vielä olisi siihen lähtemässä. Mietin lähinnä olenko vanhempana itse väärässä ja pitäisi opettaa ennemmin lapsensa taistelijaksi, antamaan takaisin niin että tuntuu.

Vierailija
13/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty nuhjuaminen kuuluu asiaan. Moni lapsi nauttii leikkipainista yms. Niin kauan kun se on hyvässä hengessä. Satuttamistarkoituksessa ei ole ok.

Välillä rajanveto on hankalaa, koska toiset pitävät enemmän fyysisistä jutuista kuin toiset. Omalle kannattaa opettaa, että reilusti kertoo muille mikä on ok ja mikä ei.

Vierailija
14/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, pitääkö sinun tuollaista kysyä?

Et ihan oikeasti erota sitä, että lapset omasta halustaan ja vapaaehtoisesti leikkivät ja sitä, että lasta - joka ei sitä halua - taklaillaan ja tönitään?

Vastasin aloitukseen, annoin vain esimerkin leikin varjolla painimeen, jotta saataisiin esimerkkiä siitä miltä se voi näyttää :)

mustelmaisen kuhmuotsan äiti kirjoitti:

Osa vanhemmista on sitä mieltä että painiminen, taklailu ja toisten satuttaminen on hyväksyttävää leikin varjolla.

Vierailija
15/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönimisleikeillä, painimisella ja vastaavilla penskat vain purkivat ylimääräistä energiaa. Leikeillä oli lasten tekemät säännöt, eikä tarkoitus ollut satuttaa. Vahinkoja nyt lapsille aina sattui, mutta ei mitään vakavaa.

Kiusaaminen on sitten taas ihan eri asia.

Vierailija
16/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko kyse siitä, että esim pelitilanteessa tulee tönäisyjä jne. Tekevälle sattuu ja jos on itsekin mukana, ei pidä inistä.

Jos taas tietoisesti varoittamatta tönitään niin että sattuu, ei ole oikein.

Vierailija
17/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sellainen kukkahattutäti, että ottaisin kuvat poikani mustelmista ja pyytäisin tönijän vanhempia puhumaan lapselleen vielä kerran. Jos muutosta ei vieläkään ilmaantuisi, menisin kuvien kera ylemmälle taholle, jopa poliisille.

Tässä on kyllä hyvä neuvo, näin teen jos vielä tullaan koulusta silmä mustana ja itkien. Niin ja kyse on siis 9-vuotiaasta.

Vierailija
18/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapsesi tapaus kuulostaa vain ja ainoastaan kiusaamiselta. Se on AINA väärin ja siihen PITÄÄ puuttua tiukasti. On totta, että pojat (siinä missä jotkut tytötkin) leikkivät usein tönimistä ja muuta nujuamista sisältäviä leikkejä. Se on normaalia niin kauan kun toista ei oikeasti satuteta (pikku kolhuja voi toki syntyä) ja kaikki osapuolet ovat mukana vapaaehtoisesti. Poikasi tapauksessa kumpikaan noista ei toteudu, joten toisen osapuolen toiminta on väärin ja se pitää saada loppumaan. 

Vierailija
19/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä-älyisten lasten vähä-älyiset vanhemmat puolustelevat kiusaamista näköjään kovastikin. Tuollainen ei kuulu koulun pihalle, kiusaamista harrastavat lapset jotka ovat liian yksinkertaisia selviytymään tilanteista puhumalla.

Mitä jos työpaikalla työkaveri tulisi ja muksaisi sinulle mustan silmän aina kun aloittaisi keskustelun? Olisit varmaan että no miehet on miehiä, kuuluu asiaan. Idiootti.

Vierailija
20/31 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitt. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin muutama, mutta melkein joka päivä jotain. Eilen musta kuhmu otsassa ja kyynärpäät ruvella, perjantaina vääntynyt sormi joka nivelistä musta ja turvonnut. Sitä ennen potkittiin munille etc.

Mun korviin kuulostaa tosi pahalle! Ota nyt opeen tai reksiin yhteys ja sano, että tuon täytyy loppua!pahoinpitelyähän tuo on ja ihme, että se poikasi ylipäätään suostuu mennä kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi