Mies sanoo, että kiehuvaa vettä ei saa kaataa viemäriin koska putket hajoo
Itse kaadan aina kiehuvan veden viemäriin koska ajattelen että se avaa putkia. Onko täällä joku joka tietää asiasta? Voiko vanhat putket mennä rikki? Voiko uudet muoviosat mennä rikki?
Kommentit (181)
Jos putket eivät kestä kiehuvaa vettä, niin miksi sitten pyykinpesukoneessa on 90 asteen pesuohjelma? Kulkeeko raja jossain 90 ja sadan asteen välissä?
No putkimies mieheni tasaisin välein kaataa viemäreihin kiehuvaa vettä. Talossa muoviputket.
Luotan että tietää kun työkseen putkia rassaa eikä kuulemma ole tullut kiehuvasta vedestä rikkimenneitä putkia vastaan.
Putket harvinaisen surkeassa kunnossa jos kiehuvasta vedestä hajoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaadan aina kiehuvan veden viemäriin koska ajattelen että se avaa putkia. Onko täällä joku joka tietää asiasta? Voiko vanhat putket mennä rikki? Voiko uudet muoviosat mennä rikki?
Kun putket kestää hanakuuman veden kestää ne kiehuvankin.Äkkiähän se solahtaa läpi.
Kuuma vesi on 55 asteista. Kattilan vesi on 100 asteista.
On tuossa nyt eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun putket kestää hanakuuman veden kestää ne kiehuvankin.Äkkiähän se solahtaa läpi.
Kuuma vesi on 55 asteista. Kattilan vesi on 100 asteista.
On tuossa nyt eroa.
Mutta kun minulla tulee kiehuvaa vettä hanasta. johan se nyt kumma olisi, jos se ei saisi putkeen mennä.
Vanhoissa taloissa tulee lämminvesihanasta jopa 70 asteista vettä. Uudemmissa 1990 jälkeen rakennetuissa taloissa n.55 asteista vettä. Varmin tapa on kuitenkin laittaa kattila lavuaariin jossa kiehuvaa vettä on ja laskea sen sekaan kylmää vettä ennen kuin kaataa sen viemäriin. Mitään siinä ei menetä ainakaan.
Vanhemmilla on 80-luvun alussa rakennettu talo, jossa on muoviputket. Aina on kaadettu keitinvedet suoraan viemäriin ja ei ole putket tähän päivään mennessä hajonneet. Ei kai se nyt jos siinä sekunneissa menee kattilallinen läpi voi mitään edes aiheuttaa. Eri asia on, jos sinne jatkuvalla syötöllä pumppaisi kiehuvaa vettä.
Jos on sellaiset 70-luvun hitsatut muoviviemärit niin en suosittele niiden lämpölaajenemiskestoa kokeilemaan kauheasti. Ne saumat kun on muutenkin jo ihan finaalissa ja pätkähtää pienestä tärskystäkin poikki. On tullut niitä vastaan putkiremonteissa kun olen työskennellyt purkajana.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne viemärit todellakaan yhdestä kattilallisesta lähes sata-asteista vettä hajoa. Ja totta kai ne kestävät sitä vettä, joka kuumavesihanasta tulee.
Itseasiassa ei kestä. Muoviputkiin EI saa kaataa lähes kiehuvaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos putket eivät kestä kiehuvaa vettä, niin miksi sitten pyykinpesukoneessa on 90 asteen pesuohjelma? Kulkeeko raja jossain 90 ja sadan asteen välissä?
Ensinnäkin pitää erotaa mitkä putket on kysessä. Metalli kyllä kestää kuumuutta, mutta muovi ei.
On kai se selvää, että kaikki erittäin nopeat lämpörasitukset ovat riski mille tahansa rakenteelle. Ihan järkevää pienentää riskiä laskemalla tulikuuma vesi kylmän veden sekaan.
Ihan samasta syystä kylmää autoa on hyvä käyttää hetki tyhjäkäynnillä ennen kuin lähtee liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on 80-luvun alussa rakennettu talo, jossa on muoviputket. Aina on kaadettu keitinvedet suoraan viemäriin ja ei ole putket tähän päivään mennessä hajonneet. Ei kai se nyt jos siinä sekunneissa menee kattilallinen läpi voi mitään edes aiheuttaa. Eri asia on, jos sinne jatkuvalla syötöllä pumppaisi kiehuvaa vettä.
Toisin sanoen aina on kaadettu tulikuuma vesi lyhentäen putkien ja liitosten kestoikää, mutta eivät ole vielä hajonneet.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen vesi lämpiää hitaasti eikä rävähdä yhtäkkiä mihinkään. Eikä ole poistettaessa putkistoon enää 90-asteista.
Energiahukka on suuri, kun kuumaa vettä kaadetaan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen vesi lämpiää hitaasti eikä rävähdä yhtäkkiä mihinkään. Eikä ole poistettaessa putkistoon enää 90-asteista.
Pesukone näkyy ottavan uutta vetta 90C ohjelman päätteeksi ennen tyhjennyspumppausta.
Veikkaan juurikin tuota lämpöongelmaa ja putkirikon varomista.
ps. ihan tiedoksi: keinotekoisessa vanhennustutkimuksessa materiaalien lämpötiloja pumpataan edes takaisin ja sillä saadaan vanheenemislmiötä kiihtymään. Yritän olla ap:n ukon tapaan harrastamatta sitä keittiössä turhanpäiten.
Asun uudehkossa talossa, jossa muoviputket tukkeentuvat herkästi. Useamman kerran olen joutunut kutsumaan putkimiehen. Hän suositteli kiehuvan veden kaatamista viemäriin säännöllisesti, jotta rasva ei paakkuuntuisi putkiin. Hän sanoi, että ennen putket pysyivät paremmin kunnossa, kun ihmiset kaatoivat perunankeitinvesiä suunnilleen päivittäin viemäriin. Nykyään kun peruna tuntuu olevan pannassa, tulee tukoksia herkemmin. Hän myös itse keitti muutaman litran vettä viemärin avaamisen jälkeen ja kaatoi molempiin tiskialtaisiin.