Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet nykyihmiset linnoittautuvat sisälle talven ajaksi. Erityisesti pk-seudulla.
Toisaalta pääkaupunkiseudulla usein ei edes ole talvea vaan monen kuukauden pituinen kaamea marraskuu. Ei paljon innosta mihinkään.
Nyt on jo kolmas talvi, joka on pääkaupunkiseudulla ihan oikea talvi. Lunta, jäätä ja tuulta. Ihan hirveää
sontaa koko elämä huhtikuuhun asti. Liukastelua, kaatuilua, talven flunssa-aaltoja, noroa ym.
Kuinka kukaan tervejärkinen voi tykätä tästä?
Ja ei, nastakengillä ei mennä kauppoihin sisälle.
Talvi on pitkä, kylmä ja pimeä ja täysin turha vuodenaika.
Talvesta pystyy nauttimaan ihan eri tavalla, kun laihduttaa ylipainon pois ja harrastaa säännöllisesti ulkoliikuntaa. Huom. Se ei ole liikuntaa, jos joutuu pakottamaan itsensä liikkeelle ja nimenomaan ulkoliikuntaa.
Ainakin minulta katosi se talvia-ajan vetelyys josta turhaan kaamosta syytetään. Myös liikkuminen liukkaalla helpottui tai itse asiassa enää ei liukkaus edes häiritse. Aamulla olen virkeä jne. tosi ihanaa. Ikään kuin olen herännyt unesta keskelle satumaista talvea. <3
Itse en ainakaan kauheita piristy siittä että ulkonaollessa on lähes aina pimeää ja ympärillä näkee luonnossakin pelkkää kuolemaa talven takia
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan kauheita piristy siittä että ulkonaollessa on lähes aina pimeää ja ympärillä näkee luonnossakin pelkkää kuolemaa talven takia
Ei luonto kuole talvella. :) Se vain lepää tai elää rauhallisemmin.
Itse pidän talvesta, mutta nyt meille on tulossa ensimmäinen sähkölasku uudella sopimuksella ja mies sanoi että se on arviolta yli 1500 euroa! :(
Talvi on kivaa, silloin voi jotenkin tosi pirteästi.
Tosiaan, energiaa. Kai sitten on kivaa ulostaa jätesäkkeihin ja täris kylmästä makuupusseissa.
Onneksi kohta saadaan lisää lunta. :) <3
Minä osaan nauttia. Asun maalla ja täällä on talvellakin ihanaa.
Nykyihmiset saavat energiaa sokerista ja kofeiinista yms. kakasta.
Täällä maaseudulla talvi on upeaa aikaa. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet nykyihmiset linnoittautuvat sisälle talven ajaksi. Erityisesti pk-seudulla.
Toisaalta pääkaupunkiseudulla usein ei edes ole talvea vaan monen kuukauden pituinen kaamea marraskuu. Ei paljon innosta mihinkään.
Nyt on jo kolmas talvi, joka on pääkaupunkiseudulla ihan oikea talvi. Lunta, jäätä ja tuulta. Ihan hirveää
sontaa koko elämä huhtikuuhun asti. Liukastelua, kaatuilua, talven flunssa-aaltoja, noroa ym.
Kuinka kukaan tervejärkinen voi tykätä tästä?Ja ei, nastakengillä ei mennä kauppoihin sisälle.
No kun tosiaan pääkaupunkiseudulla ei ole sitä kunnon talvea: tulee lunta ja hetken päästä se taas sulaa pois ja on loskaista ja sitten taas pakastuu ja kaikkialla on liukasta ja tätä samaa kierrettä jatkuu keväälle. Lapsuuteni talvet pääkaupunkiseudun ulkopuolella olivat sellaisia, että koko talven oli pakkasta ja lumi pysyi kevääseen. Tällöin ei ole loskaa ja jään takia liukasta jatkuvasti. Rannikolla sää myös tuntuu kylmemmältä juuri tuon tuulen takia, mikä yltyy kovaksi meren takia.
Talvi on minun lempivuodenaika. Jos on lunta ja pakkasta, on niin kaunista. Talvella on ihanan rauhallinen olo ja saa ihan luvan kanssa käpertyä myös halutessaan kotiin. Kesällä on tunne, että nyt pitää nauttia siitä kesästä, kun se on niin lyhyt. Se ahdistaa. Talvella on pimeän takia tunnelmallista. Ihana nyt pitää kausivaloja ja poltella kynttilöitä. Tuntuu hyvältä pukeutua lämpimästi, kun on kylmää. Voi harrastaa talviliikuntalajeja. Ja joulukin ajoittuu talveen ja joulu taas on ihan parasta aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Talvi on minun lempivuodenaika. Jos on lunta ja pakkasta, on niin kaunista. Talvella on ihanan rauhallinen olo ja saa ihan luvan kanssa käpertyä myös halutessaan kotiin. Kesällä on tunne, että nyt pitää nauttia siitä kesästä, kun se on niin lyhyt. Se ahdistaa. Talvella on pimeän takia tunnelmallista. Ihana nyt pitää kausivaloja ja poltella kynttilöitä. Tuntuu hyvältä pukeutua lämpimästi, kun on kylmää. Voi harrastaa talviliikuntalajeja. Ja joulukin ajoittuu talveen ja joulu taas on ihan parasta aikaa!
Juuri näin! :D <3
Talvi on parasta aikaa. Kysehän on vain siitä osaako talvesta nauttia vai eikö osaa.
Kylmyys tuntuu kipuna nivelissä ja jatkuva kipu uuvuttaa niin ettei hengittää jaksaisi.