Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••• Miksi valtio tukee opintoja, jotka eivät työllistä? •••••

Veronmaksaja
25.01.2017 |

Lukemattomia ovat ne filosofian maisterit yms. yliopistosta valmistuneet, jotka lojuvat vuodesta toiseen kortistossa yhteiskunnan tuella itsensä elättäen. Kehtaavat vielä ihmetellä ääneen, kun heidän koulutuksella ei ole töitä tarjolla.

Mun mielestä on ihan hullua, että valtio tukee turhaa opiskelua ja sitten vielä elättää nämä luuserit. :( Järkivalinnan tehneet opiskelijat joutuvat sitten työurallaan maksamaan näiden yliopistoluusereiden elämisen.

Nämä todellisuuden tajuttomat opiskelijat pitäisi jättää ilman opintotukea ja opintolainaa, maksakoon itse tekonsa joka koituu yhteiskunnan vahingoksi jo muutenkin ihan tarpeeksi. Itse asiassa moiset turhat pilipalikoulutukset pitäisi ajaa alas ja korvata jollain hyödyllisellä.

Sitten esimerkiksi sairaanhoitaja- ja sosiaaliopiskelijoille (amk) voisi maksaa opintojen ajalta 3 000 €/kk eikä tämä ole mikään vitsi. Tietysti summa perittäisiin takaisin siltä osin, kun opintopisteet eivät täyty.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin! Liikaa on inssejä. Ja ihan liikaa työttömänä niitä, jotka ovat opiskelleet jopa kolmekymppiseen.

Vierailija
2/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: koska suvakkiviherhihhulit on sitä mieltä, että kaikkien pitää saada aikukivasti tehä niinku sitä mun omaa hörhöjuttua. Nämähän ovat ylipäänsä niitä puolueita, jotka luulevat, että voidaan elää loputtomiin velaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksaja kirjoitti:

Lukemattomia ovat ne filosofian maisterit yms. yliopistosta valmistuneet, jotka lojuvat vuodesta toiseen kortistossa yhteiskunnan tuella itsensä elättäen. Kehtaavat vielä ihmetellä ääneen, kun heidän koulutuksella ei ole töitä tarjolla.

Mun mielestä on ihan hullua, että valtio tukee turhaa opiskelua ja sitten vielä elättää nämä luuserit. :( Järkivalinnan tehneet opiskelijat joutuvat sitten työurallaan maksamaan näiden yliopistoluusereiden elämisen.

Nämä todellisuuden tajuttomat opiskelijat pitäisi jättää ilman opintotukea ja opintolainaa, maksakoon itse tekonsa joka koituu yhteiskunnan vahingoksi jo muutenkin ihan tarpeeksi. Itse asiassa moiset turhat pilipalikoulutukset pitäisi ajaa alas ja korvata jollain hyödyllisellä.

Sitten esimerkiksi sairaanhoitaja- ja sosiaaliopiskelijoille (amk) voisi maksaa opintojen ajalta 3 000 €/kk eikä tämä ole mikään vitsi. Tietysti summa perittäisiin takaisin siltä osin, kun opintopisteet eivät täyty.

Mitä mieltä olette?

Miksi työttömille maksetaan rahaa siitä että he eivät tee mitään? Siis ei tarvitse tehdä mitään ja saa rahaa. Ilmoittaa vaan että en muuten tee töitä ja rahaa tulee. Eikö tämä ole aika merkillistä ja todella kallista?

Vierailija
4/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Ongelma on lähinnä siinä, että tiettyyn työhön vaaditaan alan tutkinto.

Jossain Englannissa esimerkiksi vaikka kauppatieteiden opiskelija voi mennä vaikka rekryfirmaan tai pankkiin ilman kokemusta tai valtavaa määrää opintoja juuri siitä aiheesta graduate programiin, jossa koulutetaan tehtävään ja saa jopa ok palkkaa.

Vierailija
5/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lähipiiristäni opiskeli teatteritaidetta ja filosofiaa, silti harjoittelun ansiosta päätyi media-alalle. Yliopisto opettaa kaikenlaista laaja-alaista ym. ajattelua, jota voi kyllä hyödyntää eri hommissa JOS annetaan mahdollisuus harjoittelun kautta.

Vierailija
6/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Mitä mieltä olette?

Miksi työttömille maksetaan rahaa siitä että he eivät tee mitään? Siis ei tarvitse tehdä mitään ja saa rahaa. Ilmoittaa vaan että en muuten tee töitä ja rahaa tulee. Eikö tämä ole aika merkillistä ja todella kallista?

Kalliimmaksi tulisi jos ne työttömät alkais tehtailla rikoksia jotta saavat elätettyä itsensä ja perheensä. Kalliimmaksi tulisi lasten huostaanotot ym. Valtio on laskenut, että halvemmaksi tulee maksaa työkkärikorvausta ja pitää siten yllä yhteiskuntarauha. Ei ne vankilat halpoja ole ylläpitää. Eikä rikas kerrytä varallisuuttaan yhtään enempää jos joutuu laittaa ne veroissa säästetyt rahat turvalaitteisiin.

Sitä mä ihmettelen, ettet sä tosiaan tiennyt tätä vaikka homma on opetettu peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla. Lintsasitko niiltä?

Vierailija
7/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisterit on luonnontieteilijöitä. Eli juuri sitä porukkaa joka tekee jotain konkreettista ja hyödyttävää tutkimusta.

Vierailija
8/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko viisaampi, ettei kukaan kouluttaudu millekkään alalle, vaan yritykset kouluttaa itse ne jotka haluaa? Tällöin ihmisiä olisi helpompi hallita, kun pidetään ne tyhminä ja yritykset voisivat jalostaa ihmisistä itselleen sopivia työkoneita.

Vierailija
9/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi yliopistot supistavat toimintaa ja irtisanovat henkilöstöään. Näin vaikeina talousaikoina kun ei enää ole varaa tuhlata rahaa ja yliopistojen tehottomuus on alkanut paljastua. Eihän se enää ole nykypäivää, että "opiskelijat" istuvat veronmaksajien rahoilla vuosikymmenen keskustan trendikahviloissa saamatta koskaan papereita. Yliopisto-opiskelijoista tulee vain hitaita etanoita, jotka eivät kestä tiukkoja aikatauluja ja tavoitteita.

Ammattikorkeakoulut ovat nykypäivää, mutta niissäkin pitää olla tarkkana sen suhteen mitkä alat työllistävät.

Vierailija
10/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Mitä mieltä olette?

Kalliimmaksi tulisi jos ne työttömät alkais tehtailla rikoksia jotta saavat elätettyä itsensä ja perheensä. Kalliimmaksi tulisi lasten huostaanotot ym. Valtio on laskenut, että halvemmaksi tulee maksaa työkkärikorvausta ja pitää siten yllä yhteiskuntarauha. Ei ne vankilat halpoja ole ylläpitää. Eikä rikas kerrytä varallisuuttaan yhtään enempää jos joutuu laittaa ne veroissa säästetyt rahat turvalaitteisiin.

Sitä mä ihmettelen, ettet sä tosiaan tiennyt tätä vaikka homma on opetettu peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla. Lintsasitko niiltä?

Yhteiskuntarauhaa pitävät yllä poliisit ja armeija jotka saavat siitä palkkaa. Työttömät sen sijaan eivät tee mitään ja saavat rahaa jokaiselta veronmaksajalta. Minusta AP on aivan hakoteillä. Täysin hukassa. Ihan pihalla. Työttömyysturva pois ja se itsessään ohjaa ihmiset niille aloille missä maksetaan työstä palkka.

Vierailija
11/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain Englannissa esimerkiksi vaikka kauppatieteiden opiskelija voi mennä vaikka rekryfirmaan tai pankkiin ilman kokemusta tai valtavaa määrää opintoja juuri siitä aiheesta graduate programiin, jossa koulutetaan tehtävään ja saa jopa ok palkkaa.

Onhan näitä rekryohjelmia Suomessakin ainakin liiketaloudessa ja IT-alalla. Mennään firmaan periaatteessa harjoittelijaksi työttömyystuella tai jollain nimellisellä korvauksella ja työllistytään 6-9kk trainee-jakson jälkeen firmaan valmiiksi työntekijäksi. Ovat siis täysin eri asia kuin työkkärin työharjoittelut eli orjatyöt, moni tuttu on saanut töitä tätä kautta. Tässä taloustilanteessa ihan hyvä diili kitkutella puoli vuotta paskalla liksalla kun luvassa on sitten vakityö oikealla palkalla ja firmallekin turvallisempaa kun harjoittelijasta pääsee eroon vakkaria helpommin ja palkkaa aletaan maksemaan vasta kun työntekijä on tuottava. 

Vierailija
12/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miksi edes vaivaudun tätä selittämään, mutta vielä kerran: Suomessa ei ole töitä kaikille työikäisille tarjolla, ei vaikka JOKAIKINEN olisi putkimies ja sairaanhoitaja yhtä aikaa ja KUKAAN ei olisi koskaan yliopiston ovea edes avannut!!

Eri asia on se, että koulutuspolitiikassa pitäisi olla pitkänäköisempi ja yliopistokoulutusta kehittää siihen suuntaan, että sieltä saisi koulutusta myös enemmän joihinkin tiettyihin tehtäviin painottuen tai työllistymistä edistäen, esim. pedagogiset opinnot mahdollisimman monelle oman tutkinnon lisäksi ja gradut graduryhmiin, joiden kautta tehtäisiin yritysten tarvitsemia projekteja ja tutkimuksia varten se gradu. Toki joillakin aloilla, niin yliopistossa kuin ammattikoulutuspuolellakin, voitaisiin paikkoja selkeästi vähentää ja/tai tutkintoja monipuolistaa työllistymismahdollisuuksien lisäämiseksi.

Sosiaaliturva ja työttömyyskorvaukset sekä rajalliset tuloerot pitävät yllä yhteiskuntarauhaa ja mua oikeasti rasittaa nää täysin sivistymättömät ihmiset, jotka eivät tätä tosiasiaa tajua. Joo, onhan verot korkeat mutta mielummmin maksan niitä kuin rakennan muureja taloni ympärille.

Vierailija
13/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on muinaisjäänteestä ajalta, kun vielä uskottiin, että valtiolla on täysin rajaton piikki ja jokainen voi olla juuri sellainen lumihiutale kuin itse haluaa.

Toisaalta olen huomannut, että tällaiset työttömät maisterit ovat järjestelmän sinnikkäimpiä ja ahkerimpia puolustajia, joten he ovat ikään kuin työkalu valtaapitäville.

Vierailija
14/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutksen ongelma on se, että sillä saattaa olla merkitystä työnteon kannalta?

Ja miksi ihmeessä nostat tässä esiin kauppatieteen opiskelijan? Eiköhän se nyt ole aika normaalia, että ne menee pankkiin.

Ja ihan by the way - noita trainee - ohjelmia on ihan kasvava määrä myös suomalaisilla yrityksillä. Ja toisin kuin tältä palstalla voi ymmärtää, niihin valitaan aika säännön mukaisesti myös muita kuin juuri "oikean" tutkinnon suorittaineita. 

Ja lopuksi - en kannata ap:n ehdotusta. Aloja ei voi luokitella kylmästi työllistäviin ja ei-työllistäviin. Eroja tietenkin on, mutta esim. humanistitkin hakkaavat työllisyydessä kansan keskiarvon, vaikka häviävät muille akateemisille. Luonnollisesti harkintaan voi laittaa, mitkä sisäänottomäärät ovat milläkin alalla sekä luoda toimintamalleja, joilla yliopistot sitoutetaan pohtimaan valmistuvien työelämään sijoittumista. 

Vierailija
15/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Mitä mieltä olette?

Yhteiskuntarauhaa pitävät yllä poliisit ja armeija jotka saavat siitä palkkaa. Työttömät sen sijaan eivät tee mitään ja saavat rahaa jokaiselta veronmaksajalta. Minusta AP on aivan hakoteillä. Täysin hukassa. Ihan pihalla. Työttömyysturva pois ja se itsessään ohjaa ihmiset niille aloille missä maksetaan työstä palkka.

Juu, menepä asumaan sellaiseen maahan jossa ei ole toimivaa sosiaaliturvaa ja katso turvaako ne poliisit ja armeija sen yhteiskuntarauhan. Katso voitko kävellä kadulla samaan malliin kuin Suomessa. Niitä maita tällä pallolla riittää, joten ei muuta kun matkalaukkua pakkaamaan. Se on hirveän helppoa huudella noin kun elää maassa jossa kaikki toimii. Kiitos sosiaaliturvan. 

Vierailija
16/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin on aivan selvää, että koulutusta ja opiskelua tulisi päinvastoin tukea ENEMMÄN. Jos kerran ihmisille ei löydy työtä niin sitten täytyy kouluttautua, kouluttautua ja kouluttautua. Täytyy tutkia ja olla kiinnostunut asioista. Ainoastaan oppimisesta, ajatuksenvaihdosta ja perustutkimuksesta voi syntyä "uusia Nokioita". Yhteiskunnan täytyy taata areena, jossa on mahdollisuus ja lupa myös epäonnistua.

Nykyisenkaltainen politiikka, jossa koulutusta yritetään kaapata jatkuvasti enemmän elinkeinoelämän hallintaan jonkinlaiseksi jättimäiseksi ammattikouluksi johtaa ainoastaan tyhmentyneeseen kansaan ja kehitysmaaksi putoamiseen.

Vierailija
17/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt yhteiskunta pitää tiedettä ja kulttuuria tärkeinä myös itseisarvoina eikä vain silloin, kun tuo tieto ja sivistys voidaan valjastaa jonkun yrityksen tarpeisiin. Miksi me täällä eletään, jos kukaan ei enää saa olla vain utelias?

Vierailija
18/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko ap, että kaikki filosofian maisterit ovat opiskelleet yliopistossa vain filosofiaa? Siltä ainakin aloitus vaikuttaa.

Vierailija
19/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska provo.

Vierailija
20/44 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa häiritsee keskittyminen yliopistotasoiseen koulutukseen. Montako media-assistenttia, pukuompelijaa, puuseppää, valokuvaajaa, tanssijaa tai tanssinopettajaa yms meillä koulutetaan työttömiksi? Aivan liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi