Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottavat unet joiden miljöö on usein sama

Vierailija
24.01.2017 |

Mistäköhän johtuu että pelottavissa unissani on vuosien ajan toistunut mummolan yläkerta ja vanha ala-asteeni, joka on ollut autiotalona 15 vuotta. Mummolan yläkerrassa näen aina edesmenneen pappani vilaukselta esim selkä minuun päin ja tuolla koululla kävelen yksin sisällä peläten ääniä ja hahmoja. Hahmot myös kurkkivat ikkunoista jos olen unessani ulkona. Molemmissa paikoissa olen aina oikeassa elämässä viihtynyt kovasti, joten siksi ihmetyttää nuo unet.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui alko karmia

Vierailija
2/10 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kylmät väreet kun luen tätä sängyssä pimeässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole jokin perinteinen käsittelemätön asia, joka aina alitajunnasta tulee uniin esiin?

Minulla oli vuosikausia sama toistuva painajainen nuoruudessa / varhaisaikuisiidessa. Aina sama lapsuudesta tuttu kerrostalo. Jouduin mennä rappuun ja hissiin. Painoin tuttua kerrosta,  mutten koskaan päässyt oikeaan paikkaan. Tiesin sen jo etukäteen joka kerta ja pelkäsin. Joskus hissi lähti maan alle ja ovet avauivat johonkin kaameuteen. Joskus liian korkealle eikä pysähtynyt ikinä. Ovi ei ehkä auennut. Tai hissin ovi muuttui niin pieneksi ettei siitä voinut kulkea. Joskus rappu oli täynnä ruumiita. Joskus jouduin portaikkoon joka oli niin ahdas etten voinut hengittää. Heräsin usein itkien tähän uneen.

Sitten yhtäkkiä eräänä yönä. Menin unessa samaan taloon. Oli kaunis aurinkoinen päivä. Kaikki vaikuttaa normaalilta. Hissi tuli ja painoin vitosta. Pääsin sinne ihan normaalisti. Ovi aukesi. Ei mitään pahaa. Pääsin asuntoon sisälle. Tunsin rauhaa. En enää koskaan nähnyt tuota unta sen jälkeen!

Vierailija
4/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Sitä mietinkin, kun ala-asteella viihdyin ja mummola on aina ollut kuin toinen kotini. Tosin mummolan kellaria ja vinttiä olen aina jostain syystä pelännyt.

Vierailija
5/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan :D

Vierailija
6/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui.. Mulla aivan sama. Näen unta vanhasta mummolastani, joka on vanha maatila (siellä ei ole asunut ketään enää isoisän kuoleman jälkeen, siitä aikaa jo 20 vuotta). Unet ovat ahdistavatunnelmaisia. Usein niin että seison talossa ja katson ulos pellolle ja metsänrajaan, sieltä alkaa lähestyä hitaasti karhuja. Huomaan ettei talossa ole ikkunalaseja ja kauhukseni ovetkaan eivät pysy kiinni. Karhut lähestyvät taloa, ja juoksen hätäpäissäni perimmäiseen huoneeseen karkuun, karhut seuraavat, ja huomaan juuri ennen heräämistä että pedatulla sängyllä makaa isoisän puolimätä ruumis. Unet ovat usein erilaisia variaatioita tästä. Kauhu ja varmuus omasta kuolemasta ovat täysin käsinkoskelteltavan kammottavia näissä unissa. Toisinaan isoisän ruumis on yhtäkkiä kaivossa jonne pakenen jotain.

Olin vuosia alistavassa ja ahdistavassa parisuhteessa, jolloin näin tämänkaltaisia unia lähes viikoittain. Kun parisuhde loppui, unetkin lähes loppuivat, enkä näe niitä enää juurikaan.

Isoisäni oli sairas alkoholisti kusipää joka hakkasi ja alisti koko perhettä ja kävi jopa meidän lastenlastenkin päälle. Kuoli väkivaltaisen kuoleman enkä surrut pätkääkään. Olin 14-v kun isoisä kuoli.

Vierailija
7/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosi oli sinulle rakas ja turvaisa henkilö? Se mummon peloittava yläkerta viittaa siihen että kaikesta huolimatta koet jotenkin pettäneesi mummon kiintymyksen arvoisuuden eli teet hänen opettamia periaatteita vastaan tai olet liian kriittinen itsellesi niihin periaatteisiisi nähden.

Sama viittaa ala - asteeseen, siis lapsuudenaikaiseen sisäistetyyn normimaailmaasi koska se on koulu. Et ole ikäänkuin varma osaatko operoida niillä arvoilla nykyisessä elämässäsi tai ovatko ne mörköjä vai hyviä. Siksi ne kurkistelevat sinua sieltä sisältä ulospäin .

Oliko mummosi ns perusykovainen antaen korkean käsityksen ihmisarvosta ja suojelluksi tulemisesta ? Ullakko edustaa näitä juttuja. Sanoitkin että vintti olikin jo silloinkin peloittava . Se on siellä talon ja turvasataman huipulla kuten Jumala:)!

Nämä tulee mieleen. Ja usko pois olen selittänyt näitä unia enkä ole huuhaatieteilijä edes. Ihan olen oikeat Freudit kahlannut läpi tajuatakseni näistä oikeasti jotain.

Vierailija
8/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummosi oli sinulle rakas ja turvaisa henkilö? Se mummon peloittava yläkerta viittaa siihen että kaikesta huolimatta koet jotenkin pettäneesi mummon kiintymyksen arvoisuuden eli teet hänen opettamia periaatteita vastaan tai olet liian kriittinen itsellesi niihin periaatteisiisi nähden.

Sama viittaa ala - asteeseen, siis lapsuudenaikaiseen sisäistetyyn normimaailmaasi koska se on koulu. Et ole ikäänkuin varma osaatko operoida niillä arvoilla nykyisessä elämässäsi tai ovatko ne mörköjä vai hyviä. Siksi ne kurkistelevat sinua sieltä sisältä ulospäin .

Oliko mummosi ns perusykovainen antaen korkean käsityksen ihmisarvosta ja suojelluksi tulemisesta ? Ullakko edustaa näitä juttuja. Sanoitkin että vintti olikin jo silloinkin peloittava . Se on siellä talon ja turvasataman huipulla kuten Jumala:)!

Nämä tulee mieleen. Ja usko pois olen selittänyt näitä unia enkä ole huuhaatieteilijä edes. Ihan olen oikeat Freudit kahlannut läpi tajuatakseni näistä oikeasti jotain.

Jatkan tuo että kyseessä on ala- aste sijoittuu yhteiskunnan moraalinormien omaksumisvaiheeseen eli ei ole sattumaa että se juuri kummittelee. Koet ristiriitaisuutta suhteessa nykytyylin yhteiskunnasta suhteessa tuohon maailmaan jossa sait olla ala- aste aikooina. Kaipaat sinne mutta ne jutut mörköilevät nyt sinulle ....?

Vierailija
9/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastaajille. Olen 25-vuotias ja mummoni on vielä elossa ja asuu samassa talossa kuin koko aikuisikänsä on asunut. Ollaan parhaillaan täällä kylässä itseasiassa, niin tuli mieleen nuo unet.

Vierailija
10/10 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi