Psyykkinen kaltoinkohtelu ja pitkäaikainen stressi aiheuttaa aivoissa
hippocampuksen, mantelitumakkeen ja orbitofrontaalisen kuoren vaurioita. Myös lapsilla.
Kommentit (10)
Itse olin juuri tuollainen laiminlyöty lapsi, minä voin luetella mitä mulle on siitä tulltu?
Söderholm - Halila - Kivitie-Kallio - Mertsola - Niemi
Miksi se stressi ei sitten samalla tavalla vaurioittaisi lapsenkin aivoja.
Sääliksi käy ne kovin pieninä vieraaseen hoitoon vietävät lapset, jotka kovasti ikävöivät. Ja etenkin jos hoitajat koko ajan vaihtuu. Kyllähän siinä lapsella on kova stressi päällä.
1. Vanhemmat eivät ole emotionaalisesti läsnä - " Älä ota sitä vaunuista, se on aina tollanen, huutaa ja sillai" (17v äiti 4kk vanhasta tyttärestään)
2. Vanhemmat kohdistavat lapseen vihamielisyyttä, halveksuntaa ja torjuntaa. " Ei se tajuu sitä, että se ruineeras mun nuoruuden, mä en saanut yhtään olla nuori, sitä mä en anna sille koskaan anteeksi" . (26v äiti 11v tyttärestään)
3. Lasta ylisuojellaan tai altistetaan vaarallisille tilanteille. Odotukset lasta kohtaan voivat olla epäjohdonmukaisia. " Mulla on tosi älykäs lapsi, se osaa laittaa meille molemmille aamiaista, nousee vaan pallille ja avaa oven" (19v äiti 3v lapsestaan)
4. Vanhemmat eivät tunnista lapsen psykologisia rajoja. " Mä voin kertoa sille ihan kaikkea ja se kyllä ymmärtää ja lohduttaa" (21v äiti 4v lapsestaan)
ja sille dorkalle joka tuli hössöttämään lasten hoitoon viennistä:
oma surkastumani on kyllä saatu aikaan kotihoidolla, olin 7-vuotiaaksi asti kotona äidin kanssa.
kumpa olisinkin päässyt hoitoon, en välttämättä olisi tällainen!
-4-
Mä näin muuten lauantaina Ikeassa tosi säälittävän lapsen. Oli noin 2-3 -vuotias tyttö. Oli liikkellä usemman 20-30 -vuotiaan kovaäänisen naisen kanssa. Kai joku heistä - valitettavasti - oli lapsen äiti. Kohtelivat lasta tosi kurjasti. Nauroivat tälle ilkeästi, kun nosteli kaupassa tavaroita. Karjuivat lapselle. Uhkasivat jättää sinne kauppaan jne. Tuli tosi paha mieli. Olis mieli tehnyt soittaa heti jollekin lastensuojeluihmiselle, että noilta pitää ottaa tuo lapsi pois! Mutta eihän sellaista tehdä, ennen kuin tilanne on todella todella paha.
Itse nykyään pidän kyllä lapsen etua ihan ykkösenä! Huonoja vanhempia ei tarvitse sääliä liikaa: lapsi pois vaan!
Vierailija:
ja sille dorkalle joka tuli hössöttämään lasten hoitoon viennistä:
oma surkastumani on kyllä saatu aikaan kotihoidolla, olin 7-vuotiaaksi asti kotona äidin kanssa.
kumpa olisinkin päässyt hoitoon, en välttämättä olisi tällainen!-4-
No varmasti sun tapauksessa hoitoon vienti olis ollut pelastus! Ja kyllähän lapset tietty hoitoon sopeutuvatkin. Joskus vaan niin säälittää ne 1-vuotiaat, jotka äitiä päiväkodin pihalla huutelevat. Mutta täsmennyksenä vielä, että hoitopaikkojakin on niin monenlaisia. Ja olis tosi tärkeetä, ettei hoitajat koko ajan vaihtuisi!
Oletko nelonen saanut jotakin apua? Stressin ja masennuksen aiheuttamat aivovauriot voivat kyllä osittain korjaantuakin. Esim. terapia korjaa! Ja vaikkeivät mahdolliset vauriot enää korjaantuisikaan, niin ehkäpä terapiasta muutenkin olisi apua.
Vierailija:
1. Vanhemmat eivät ole emotionaalisesti läsnä - " Älä ota sitä vaunuista, se on aina tollanen, huutaa ja sillai" (17v äiti 4kk vanhasta tyttärestään)2. Vanhemmat kohdistavat lapseen vihamielisyyttä, halveksuntaa ja torjuntaa. " Ei se tajuu sitä, että se ruineeras mun nuoruuden, mä en saanut yhtään olla nuori, sitä mä en anna sille koskaan anteeksi" . (26v äiti 11v tyttärestään)
3. Lasta ylisuojellaan tai altistetaan vaarallisille tilanteille. Odotukset lasta kohtaan voivat olla epäjohdonmukaisia. " Mulla on tosi älykäs lapsi, se osaa laittaa meille molemmille aamiaista, nousee vaan pallille ja avaa oven" (19v äiti 3v lapsestaan)
4. Vanhemmat eivät tunnista lapsen psykologisia rajoja. " Mä voin kertoa sille ihan kaikkea ja se kyllä ymmärtää ja lohduttaa" (21v äiti 4v lapsestaan)
tunne-elämän muutoksina, muistin häiriöinä ja oman toiminnan ohjauksen vaikeutena.