Onko VAKAVA-koe vaikea?
Onko VAKAVA-koe vaikea? Onko kasvatustieteitä helppo vai vaikea päästä opiskelemaan?
Aion ehkä hakea Helsinkiin tänä keväänä. En ole tehnyt vielä lopullista valintaa kasvatustieteiden ja parin muun vaihtoehdon välillä.
Onko muita, jotka ovat hakemassa tai harkitsevat asiaa?
Osaan toki hakea Googlella tilastotietoa itse, mutta kaipaisin kokemuksia ja keskustelua :)
Kommentit (10)
Mieti nyt vielä haluatko oikeasti opettajaksi. Älä ainakaan yläkoulua harkitse missään tapauksessa, ammattikoulussa voi olla myös keskimääräistä enemmän vaikeuksia. Alakoulussakin lapset on nykyään pahimmillaan todella hirveitä.
Kun luet riittävän hyvin sen aineiston, niin ei toi Vakava paha oo. Toinen vaihe onkin sitten pahempi, kun ei pysty valmistautumaan etukäteen ja yleensä niissä on jokin ryhmätehtävä, jonka arvostelu on mysteeri. Yhtenä vuonna oli arvostelijoita ohjeistettu antamaan hyvät pisteet vain ryhmän äänekkäimmälle ja seuraavana vuonna toiseksi äänekkäimmälle. Joten toinen vaihe on aikamoista arpapeliä.
Jonkun on nekin työt tehtävä. Onnea matkaan!
Ei kai nykyään kaikki lapset oo häiriköitä, levottomia, rauhattomia, suulaita, rasittavia jne. Uskon että suurin osa on ok mutta pieni osa on yllämainitun kaltaisia.
No, ei se itse koe kovin vaikea ole. Vaikeampaa sisäänpääsystä tekee se, että on suosittu ala ja paljon hakijoita. Itse taisin lukea pääsykoekirjan 5 kertaa läpi. Toisessa vaiheessa oli yksilöhaastattelu ja ryhmätehtävä. Ryhmätehtävänä oli lukea artikkeli, joka piti esitellä muulle ryhmälle ja johdattaa siitä keskustelua. Itse taisin olla ryhmän äänekkäin, ja yritin koko ajan ottaa muita huomioon, ehkä vähän liioitellustikkin, tyyliin "Mitäs mieltä sinä Pirkko olet tästä, kun olit kotoisin sieltä ja siellä on tämmöstä ja tämmöstä?" Sain täydet pisteet silloin soveltuvuuskokeesta.
Mulla muutama kaveri just hakenut viime ja sitä edellisinä vuosina. Sanotaan että kolme haki opettajaksi joista yksi pääsi, loput kaksi sitten varavaihtoehto lastentarhanopeiksi. Yksi ei päässyt sisään kumpanakaan vuonna.
On se vaikeaa, paitsi jos osaa lukea ja on jotain älliä päässä.
Käytäjä666 kirjoitti:
Mulla muutama kaveri just hakenut viime ja sitä edellisinä vuosina. Sanotaan että kolme haki opettajaksi joista yksi pääsi, loput kaksi sitten varavaihtoehto lastentarhanopeiksi. Yksi ei päässyt sisään kumpanakaan vuonna.
On se vaikeaa, paitsi jos osaa lukea ja on jotain älliä päässä.
Itse opiskelin avoimessa yliopistossa ennen sisäänpääsyäni, ja siellä opiskelevista ihmisistä ja opettajankoulutukseen hakeneista 2/14 pääsi sisään. Mutta yleiseen kasvatustieteeseen ja lastentarhaopettajaksi on paljon helpompi päästä.
Jos kasvatusala tuntuu mielenkiintoselta ja sun jutulta, niin se VAKAVA-materiaali on varmasti kiinnostava. Itse opiskelen neljättä vuotta ja luen joka vuosi sen aineiston, jotta pääsisi jyvälle mistä alalla nyt puhutaan ja mitä uusia tutkimuksia on tullut.
Kokemuksia kellään?