Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä teillä 4v tekee?

24.01.2017 |

Ja miten saatte motivoitua itsenne kannustamaan lasta kotitöihin? Mä olen yh ja monesti on helpointa vaan tehdä itse, saa hommat hoidettua nopeasti alta pois. Olen siis erittäin laiska patistamaan lasta hommiin tai edes pyytämään. Mutta tätä menoa mulla on täällä kohta täysihoitola, joten jotain muutosta pitäisi saada aikaan. Joten, mitä hommia teillä 4-vuotiaat tekevät?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digiboxi on hajonnut, joten tänään hänellä tiedossa boxin purku ja valokynällä voi etsiä hajonneen mikropiirin. Sitten tilaa netistä samanlaisen tilalle ja irrottaa hajonneen osan uittamalla.  Lopulta kun mikropiiri tulee postissa niin tietenkin tinaa sen paikoilleen.

Vierailija
22/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja. Moni nelivuotias tai pienempikin oikeesti haluaa auttaa. Olla mukana leipomisessa ja ruuanlaitossa ja viedä roskat roskiin. Omat astiatkin voi aivan hyvin viedä tiskipöydälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Te joilla lapsi auttaa tyhjentämään astianpesukonetta, onko teillä astiat jossain alalaatikoissa tms? Meillä on kaikki paitsi aterimet ja kattilat ylhäällä, ei sinne lapsi ylety. Vai miten tuo toteutuu?

Meillä on aterimet, kattilat ja lautaset alhaalla. Lasit ja mukit pystyy laittamaan korokkeen avulla. Jos tyhjentää isomman sisaruksen kanssa tiskikonetta yhdessä, niin silloin yleensä pienempi ojentelee astiat isommalle, joka joko seisoo sillä korokkeella tai on kiivennyt keittiön tasolle seisomaan. 

Olen myöskin siis sitä mieltä, että 4v ei kovin hyvää jälkeä siivotessa tee ja välillä joutuu aika paljonkin houkuttelemaan ja oikeasti jopa pakottamaan. Toisaalta haluan tämän taistelun käydä, koska niin tein vanhemmille sisaruksille, jotka nyt 7- ja 8-vuotiaina tekevät kotitöitä oma-aloitteisesti eivätkä edes oikeasti valita pyytäessäni tekemään kotitöitä. Valittaminen alkaa varmaan sitten lähempänä teini-ikää. 

Vierailija
24/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nelivuotiaan lapsen pitää tehdä kotitöitä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Suomalaisen kasvatuksen ydin näyttää olevan, että mahdollisimman pienenä lapsi osaa itse pukea, on omatoiminen kaikessa, huolehtii itsestään ja osallistuu kotitöihin kuin aikuinen. Ryhtyy kantamaan vastuuta jo pienenä. Malli tulee jostain agraariyhteiskunnasta - sekä lapsityövoiman käytöstä. Kuule. Sanon suoraan: lakkaa vaatimasta lastasi kotitöihin. Ei kodistasi tulee mikään täyshoitola myöhemmin. Annan lapsen olla lapsi. Jos ja kun hommat on sinun helpointa, nopeinta itse hoitaa, niin tee niin. Anna huutia menneisyydestä kumpuaville kasvatustavoille. Olet hyvä äiti. Nauti lapsestasi, anna hänelle huoleton lapsuus. Nimim. "...maalla kasvanut lapsityövoiman uhri nelivuotiaasta".

Miksiköhän jokainen perheenjäsen osallisuutuu ikätasonsa mukaisesti perheensä yhteisiin asioihin, hmm...

4-vuotias voi tehdä moniakin askareita omien kykyjensä mukaan AI-KUI-SEN kanssa. Ei kai kukaan idiootti tässä nyt kuvittele, että tuon ikäiselle ollaan orjuuttamassa yksin vastuuta esim. tiskeistä :D

Vierailija
25/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna toki lapsen leikkiä, se on hänen "työtään".  Jos ei tuo ole hauska trolli voi tuosta asenteesta seurata last. suoj. ilmoitus. Kehitysmaissa lapset oikeasti ovat savitiilitehtaissa ja kaatopaikalla keräämässä muoveja. Kyllä 200 vuotta sitten Suomikin oli kehitysmaa ja 5-vuotiaat hoitivat pienempiään. Terv, isoäiti.

Sinulla kyllä viiraa ja pahasti. Dementia kenties?

Vierailija
26/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelujen siivous omaan paikkaan, ruokailuvälineiden laitto joko tiskipöydälle tai avustettuna tiskikoneeseen suoraan. Pölyjen pyyhkimistä, "roskien vienti" (äiti tietenkin mukana) ja mitähän kaikkea. Roskien lajittelu heti alusta saakka (tätä opettelee myös mies).

Yleensä sitä saa itse nopeammin aikaiseksi, mutta eihän asioita voi oppia, jos ei opettele. Tuo pyykkijuttu oli hyvä, ehkä lisäämme tuon mukaan toimiin, niin ei lapsen tarvitse ihmetellä miten ne puhtaat pyykit ilmestyy kaappiin.

Aikaa on maailmassa ja lapsi tykkää tehdä, niin mikäs siinä. lapselle tämä minun tylsä arkeni on hauskaa puuhastelua, uuden opettelua ja kehittymistä motoristisesti. Nythän sitä kannattaa hyödyntää niin kauan, kunnes tulee teinikapina eteen 😉

Vierailija
27/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Te joilla lapsi auttaa tyhjentämään astianpesukonetta, onko teillä astiat jossain alalaatikoissa tms? Meillä on kaikki paitsi aterimet ja kattilat ylhäällä, ei sinne lapsi ylety. Vai miten tuo toteutuu?

Sitä tyhjennetään siis yhdessä. Lapsi ottaa koneesta astian ja ojentaa mulle ja mä laitan sen ylös kaappiin. On ihan sairaan nopea ja mä meinaan olla liian hidas vastaanottaan niitä, kun kurottelen niitä hyllyille. :D Mutta ei ole vieläkään mitään mennyt rikki, vaikka tyhjentää ihan kaikkia normaaleita astioita Iittaloista juomalaseihin, vaikka tätä tehty jo kohta vuosi.

T. 2-vuotiaan apurin äiti

Vierailija
28/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digiboxi on hajonnut, joten tänään hänellä tiedossa boxin purku ja valokynällä voi etsiä hajonneen mikropiirin. Sitten tilaa netistä samanlaisen tilalle ja irrottaa hajonneen osan uittamalla.  Lopulta kun mikropiiri tulee postissa niin tietenkin tinaa sen paikoilleen.

tämä juna meni jo

Vierailija
29/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiakonetta eivät tyhjennä mutta kolmevuotias kattaa pöydän viemällä ylhäältä antamani astiat pöytään.

Mennyt suunnilleen niin että vuoden iässä tyhjennetään/täytetään pyykkikone itse (täytyy vahtia kun vaatteiden täyttösuunta kääntyy vähän miten sattuu) ja opetellaan laittamaan se päälle. Minä laitan pesuaineen valmiiksi ja sitten 1,5 pestään ekat koneelliset omatoimisesti ilman ainetta tietty.

Kaksivuotiaana alkaa imurointi, järjestelmällisemmäksi se käy nelivuotiaana.

Pölyjen ja kaapinovien pyyhintä noin kaksivuotiaana. Samoin lelujen keruu alkaa onnistua yhdessä tekemällä.

Ruuanlaittoa kolmevuotiaana, kattila hellalle, makaronia kattilaan, taikinan sekoitusta jne.

Nelivuotias alkaa harjoitella postin hakua, kattaa pöydän ja kerää omat vaatteensa lajitellen ne likaisiin ja puhtaisiin.

Laskuja ne maksaisivat mieluiten kaksivuotiaana mutta lukutaito puuttuu. Nelivuotias avustaja kuitenkin tekee reiät papereihin ja laittaa kuoret keräyslaatikkoon.

Vierailija
30/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin siivoaa omat jälkensä. On jo 6v eikä vieläkään sen kummempia kotitöitä.

Vierailija
31/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsen tarvitse tehdä mitään,mutta on itse aina mukana kaikissa kotihommissa,samoin pukee itse ja jos menee auttamaan sanoo ettei tarvitse koska on jo niin ISOPOIKA.

Vierailija
32/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että Saksassa ja Ranskassa asuessani olisi erityisesti lapsia osallistettu kotitöihin. No, toisaalta Ranskassa pienokaiset menivät jo tosi pieninä suomalaisittain esikoulun tapaiseen. Kova kuri, kyllä. Onko tämä jokin pohjoismaalainen juttu?

Vierailija
33/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus siitä, että nelivuotias osallistuu kotitöihin on mulle vieras. Ei minulla ole aikaa tai halua jäädä leikkimään kotitöitä, jotka haluan tehokkaasti alta pois. Ja kaiken lisäksi tämä kotityövelvollisuus näyttää koskevan enemmän tyttölapsia kuin poikia.

Vierailija
34/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee uunin ja saunan joka toinen viikko. 

Vierailija
35/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annahan kun kerron omasta lapsuudestani. Oltiin vähän pakotettuja tekemään kaikkea mahdollista pienestä pitäen, koska äitee ja isäukko aina poissa. Työssä, ja sen jälkeen harrastuksissa. Isäukkoa ei lapset kiinnostaneet, vaikka taloudessa elikin. Nukkui työstä tultuaan, ei saatu häiritä. Mitäs me teimme. Kannoimme puut. Laitoimme voileipiä ruuaksi. Siivosin. Luuttusin lattiota. Tiskasin. Haimme lehmät laitumelta, me kolme alle kouluikäistä. Saunaan veden kantaminen oli vakio. Ja tämä on oikeasti totta. Ekaluokkalaisesta saakka pesin itse vaatteeni käsin, koska meillä ei ollut konetta. Saimme vuolaasti kehuja, kuinka "me jo osataan hienosti". Nykyään tunnen kaikesta mahdollisesta syyllisyyttä - varsinkin jos en tee mitään. Joten, malttia tähän nelivuotias kotitöissä-ajatukseen.

Vierailija
36/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa omat lelunsa. Auttaa leipomisessa ja ruuanlaitossa, on aina ihan tohkeissaan ku on saanut ihan ite sekottaa taikinaa! 😄

Vierailija
37/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa omat romunsa, pesee lattioita mielellään ja muuta pientä, jota käsken tekemään..

Vierailija
38/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä korkeintaan riittäis että siivoais leikkien jälkeen lelut paikalleen

-13v

Vierailija
39/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nelivuotias tekee itselleen aamupalaa että mä saan nukkua rauhassa pitkään ja laittaa mulle kahvit kun sen kännykkä hälyyttää. Eilen teki makaroonilaatikon (tietty tiskasi itse jälkensä) ja pesi pyykit ja ripusti ne kuivumaan. Illalla vielä, vei roskat, imuroi ja pyyhki pölyt. Seuraavaksi koulutan sen käyttämään höyrypesuria niin voi pestä saunan, matot ja ikkunat. Painepesuria isänsä opetti käyttämään vkimeiime kesänä niin autonkin voi näppärästi pesettää sillä. Ja kunhan nyt oppis lukemaan niin vois hoitaa myös laskujen maksun kun mä inhoon sitä. Kyllä niitä pitää pienestä asti alkaa kouluttaa kotitöihin. Kohta mun ei itte tartte tehdä enää mitään, jei![/quote

Onko pakko olla noin lapsellinen?

On koska mä olen lapsellinen. Mulla on se nelivuotias. Muistatko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä