Mihin pv-kodin ja koulun vanhempainyhdistykset voivat velvoittaa? :o
Sekä pv-kodin että koulun vanhempainyhdistyksiltä on tullut vuoden sisällä pariin otteeseen viestejä, joissa on kehotettu maksamaan tietty summa rahaa tilille tiettyyn päivään mennessä. Nyt koululla ollaan taas järjestämässä huvitapahtumaa, johon vanhempainyhdistys velvoittaa joko antamaan oman osuutensa työnä tai rahana. Jokaisen panosta kuulemma tarvitaan ehdottomasti, jotta tapahtuma saadaan aikaiseksi. Ymmärtääkseni vanhempainyhdistystoiminta on vapaaehtoista eikä sen jäsenet voi velvoittaa muita vanhempia maksamaan tai osallistumaan?
Meillä on kolme lasta, ja nyt tämä sama rahan vaatiminen on jatkunut 12v. Viikonloput on meillä pyhitetty perheelle, harrastuksille ja omille asioille. Arki-illat taas ovat tupaten täynnä ohjelmaa jo nyt. En siis ole valmis antamaan panostani leipomalla yömyöhään tai myymällä viikonlopputapahtumissa makkaraa ja kahvia. Joten muuta vaihtoehtoa ei jää kuin antaa rahaa. Viimeksi, kun en maksanut rahaa, tuli sähköpostilla maksukehotus!
Ymmärtäisin tämän rahankeruun, jos rahoilla hankittaisiin päiväkotiin esim. leluja, askartelu- tai piirustusvälineitä yms. tai tehtäisiin teatteri-, museo- tai konserttiretkiä. Rahoilla on kuitenkin järjestetty poniratsastusta, kasvomaalausta ja vastaavaa, jolle en kovin paljon anna arvoa. Koulussa ovat onneksi hankkineet välituntivälineitä. Mielestäni päiväkoti-ikäisille on turha lähteä järjestämään mitään elämyshakuisia tapahtumia. Elämyksiä jokainen osaa järjestää itse mieltymystensä mukaan vapaa-ajalla. Oman lapseni retki- ym. matkakuluihin olen aina valmis antamaan kustannusten verran rahaa, mutta en siihen, että keräämällä kerätään rahaa varastoon, etenkin kun hyvin harvoin saa edes tarkan selvityksen siitä mihin rahat on käytetty.
Toimiiko teilläkin vanhempainyhdistykset todella näin?
Olen koulun vanhempainyhdistyksessä. Tosi rentoa on, eikä keneltäkään (edes jäseniltä) vaadita yhtään mitään. Joihinkin tapahtumiin on muutaman euron pääsymaksu, mutta osallistuminen on tietenkin vapaaehtoista. Kannatusmaksu on myös täysin vapaaehtoinen. Jos pitää myydä grillimakkaraa tai leivonnaisia, jäsenet hoitavat.