Minä luotan, että purkkiruuat ovat monipuolisempia kuin itse tekemät safkat.
Siis omalta kohdaltani. Minä en ole mikään keittiön ihmekokki. Osaan tehdä makaronia ja jauhelihakastiketta, enkä laita kastikkeeseen edes sipulia. :(
Kommentit (19)
kun kaupassa katselin erästä äitiä pilttipurkkeineen. Ne marja- ja hedelmäsoseet ovat kyllä ihania ja vaivattomia, mutta jos kotona kerran syödään perunaa yms. niistähän voi ottaa sivuun vauvaa varten ennen maustamista tarvittavat, soseuttaa/palastella ne ja pakastaa.
Lastenlääkärimmekin suositteli purkkiruokia, joissa kontrolli pelaa raaka-aineissa ja muutenkin laadussa. En tunne missään määrin huonoa omaatuntoa purkkiruuista, en koe olevani huono tai laiska äiti sen vuoksi. Ehkä valveutunut ja mukavuudenhaluinen kylläkin ;-)
En vain kahden vauvan kanssa jaksanut ajatellakaan mitään soseuttamisia yms. Hyvä, että miehen kanssa jaksettiin itselle tehdä ruokaa. Se olisi vielä puuttunut, jos niitäkin ruokia olisi pitänyt alkaa erottelemaan ennen maustamista ja soseuttamaan yms. Neuvolan mielestä asia oli ok.
Purkkiruoissa on vähintään puolet vettä. Kun lasket lihan ja kasvisten prosentit yhteen, luku jää alle puolet. Syötät siis lapsellesi suurustettua vettä. Eikä huoneenlämmössä ja valossa parikin vuotta säilytetty ruoka voi mitenkään olla yhtä maukasta ja ravitsevaa kuin mikä tahansa kotitekoinen mössö. Lisäksi purkkien kansissa käytetään säilöntäainetta, joka yhdessä perimän kanssa on syöpää aiheuttava. Jos et usko, niin soita purkissa olevaan numeroon. Kannattais opetella kokkaamaan.
Voi ei, nyt minunkin vauva kuolee pian syöpään tai muuhun kammottavaan tautiin, olen nimittäin tehnyt sille ruoat itse n. 10 kertaa, muuten mennään purkkiruoilla. Ja lapsi on jo 10kk. APUA! :O
ja purkkiruuissa käytettään takuulla kontrolloidumpia raaka-aineita. Tarkotan esim hedelmäsoseita, meillä ei ole aikaa käydä ostamassa eri kaupoista hyviä luomutuotteita ja raaka-aineita ja mukaan tarttuu usein ties mitä kakkosluokan porkkanaa ja mangoa ja omenaa ja vaikka mitä tavallisista kaupoista.
Ja kyllä osa on myös monipuolisempaa kun minun safkat, purkeista löytyy ties mitä kala-parsakaali-zucchini-kerma -seoksia jne jne. Eri asia on sitten ne sokeroidut vauvajugurtit ja vanukkaat ja ties mitkä keksit, niiden terveellisyydestä en menis niin takuuseen.
No, meillä tuo purkkiruokakausi on ollut lyhyt kun kuopus esim suvaitsi alottaa kiinteät 8-kuisena ja sitten 10-kuisena päätti että ei enää syö vauvamömmöä.
eli perunaa, lihaa ja kasviksia. Ja lapset on terveitä olleet.
Ihan höpönlöpöä väittää että niissä olisi lisäaineita.
Itsekin olen aina välipalana syönyt lapsesta saakka hedelmäpilttejä ja minusta ne ovat ihania.
Jotta vauva saa varmasti terveellistä ruokaa, luotan kaupan purkki ja velliruokaan yms.
Usein teen oikeeta ruokaakin vauvoille/lapsille, mutta esim meillä syödään 2 kertaa päivässä lämmin ateria ja ihan sama vaikka se toinen niistä olisi purkkiruokaa. Lapset/vauvat kuitenkin tykkäävät niistä.
En tunne olevani huono äiti vaikka lapsille purkkiruokaa syöntänkin. En arvostele ihmisiä sillä perusteella antavatko lapsilleen 100% kotiruokaa vai valmista, sehän on herranjestas jokaisen oma asia. Mutta valmisruoka nyt helpottaa usein arkea.
hävinneet kuumennuksenaikana. Marja- ja hedelmäpurkkeja ei ainakaan kannata päivittäin syöttää välipalana. Ne sisältävät myös hedelmäsokeria ja just sitä vettä mitä ruokaäilykkeissäkin.
Minä en antanut koskaan purkkiruokia vaan tein kaikki itse. Joskus reissussa yritin lapselleni tarjota, mutta hän kieltäytyi syömästä. Soseet on todella helppo tehdä. Tekee kerralla suuren määrän ja pistää pakkaseen. Sulattelee sieltä aina tarpeen tullen. 8kuukautiselle voi jo melkein omasta ruoasta ottaa, kunhan ei ole suolaa ja hirveesti mausteita.
Mietippä
Lastenruokatehtaalle tulee pottulasti, puhutaan tonneista. Kukaan ei varmasti käy niitä läpi yksitellen missään vaiheessa. Lasti kipataan koneistoon joka pesee/kuorii/kypsentää, ehkä sieltä jossain vaiheessa jokunen pilaantunut pottu valkkautuu pois, muttei missään nimessä kaikki ja se on varma.
Kotona mahdollisesti ostetaan potut irtomyynnistä ja jo siinä vaiheessa selvästi pilaantuneet on valkattuna pois. Sitten ne kuoritaan ja pilkotaan itse ja siinä vaiheessa viimeistään pilaantuneet on kaikki pois.
Samoin kaikkien muidenkin raaka-aineiden kohdalla.
Normaali järjellä varustettu ihminen kyllä osaa tehdä laadukkaampaa ruokaa kuin koneet. Jos jotain muuta on lääkäri sinulle suositellut, niin ehkä on katsonut sinut sen verran tyhmäksi, että on suositellut lapsen turvallisuuden vuoksi purkkisafkaa.
Mitä monipuolisuuteen tulee, niin lukekaapa niiden purkkien kyljestä mitä niissä on, aika vähän on vaihtelua, ainekset ovat ne kaikista halvimmat, perunaa ja porkkanaa ehkä hernettä ja maissia. Etenkin jos käyttää vain yhden tehtaan tuotteita on monipuolisuus ruokavaliosta kaukana.
Mites mahtaa olla sen lihan kanssa mitä ostetaan vakuumista kaupassa?
ja ei sitä nyt ihan mitä tahansa saa kylkeen kirjottaa mikä ei pidä paikkaansa. Täällä ainakin purkkiruuat tehdään luomuvihanneksista, hedelmistä ja kasviksista, ilman lisäaineita. Ja tällaisia meillä ei muuten juuri ole kotona. Marjoja saa vaan pakasteena tai sitten esim. tuontimansikoita Espanjasta. Hedelmätkin on tuotu ties mistä. Toki siis luomua saa, mutta meillä ei ole aikaa kiertää koko kaupunkin hakemassa leipiä yhdestä kaupasta, vihanneksia yhdestä, lihoja yhdestä joten laatu saattaa sitten jäädä osaltaan vähän huonoksi.
Sitä paitsi olen itse huomannut että jos syön esim itse tuosta lähimarketista ostetuista omenoista tehtyä sosetta, niin mulla alkaa heti suuta kutittaa. Sama päärynöiden, luumujen ja melkeen kaikkien hedelmien kanssa. Näin ei käy esim. Suomesta ostettujen luomutuotteiden kanssa eli kyllä mä vähän epäilen käyttää noita hedelmiä ainakaan pienen vauvan tuoresoseisiin. Keitetyt on eri asia.
mutta käytännössä on mahdotonta valvoa suurien määrien laatua koneellisessa tuotannossa.
Luomun pitää olla luomua myös kaupassa tuoretuotteissa.
Purkkiruokaäidit nyt kieltäytyvät ajattelemasta järjellä. Antakaa vain purkkiruokaa, jos haluatte. Ei se lapsi siihen kuole, mutta on ihan turha selvittää terveellisemmästä ja monipuolisemmasta ruuasta purkkiruuan kohdalla. Myöntäkää reilusti, että olette liian laiskoja laittamaan itse sitä ruokaa.
ei se varmaan tuokaan ole se koko totuus. Keskimmäiselle tein ruuat itse, esikoiselle olin liian laiska tekemään ja kuopus on ollut ihan omaa sarjaansa syömisissään.
Ja ap:hän tässä sanoi että hän ei ole mikään keittiöihme eli siinä tapauksessa on ihan hyvä sitten antaa purkkiruokaa jos ne omat sössöt olisi joka päivä vaan perunaa ja porkkanaa.
Ja vaikka mä tein keskimmäiselle ruuat niin silti kyllä uskon että purkkiruoka osaksi on terveellisempää noista ed. viesteissä mainitsemistani syistä.
Vaan eipä sitä kauaa saa nauttia siitä purkkiajastakaan...
Eihän niihin omiin tekeleihin jää mitään vitamiineja?! Jos siis keitetään ja pakastetaan niin mitä vitamiineja niihin voi muka jäädä, ei mitään!!!
Jos niin olisi ettei kotiruokaan jäisi mitään vitamiineja olisi koko ihmiskunta jo kuollut aikapäiviä sitten...
Kypsentämisessä häviää aina vitamiineja, valmistettiin ruoka sitten kotona tai tehtaassa. Se kuinka paljon vitamiineja häviää, riippuu valmistamisesta. Jos kypsentää ihan mössöksi on hävikki suurempaa kuin juuri oikean kypsäksi. Samaten jos ptut keitetään kuorineen säilyy vitamiinit paremmin.
Tehdasvalmisteisissa vitamiinhävikki on suurempaa kuin kotona, koska ne joudutaan kuumentamaan kovemmin, jotta bakteerit saadaan tuhottua ja ruoka säilyy purkissa. Tämän hävikin vuoksi niihin lisätään vitamiineja " purkista" tosin lisätty vitamiini imeytyy elimistöön heikommin kuin alkuperäinen.
Tämä purkkiruuan terveellisyys pitäisi kyllä ilmoittaa johonkin myytin purkajiin :)
sillä silloin siirtyminen oikeaan ruokaan oli ihan älyttömän helppo. Lapsi oli tottunut jo alusta asti kokkareisempaan, meidän talouden " makuiseen" ruokaan, joten ei edes ihmetellyt sitten normaaleja pöperöitä. Olen käsittänyt, että siirtyminen täyspurkkiruokinnasta oikeaan ruokaan voi olla melkoinen taistelu monessa perheessä. Ne on niin eri makuisia ne vauvojen lihapöperöt, että meidän " kotiruokittu" lapsi ei suostunut niitä edes maistamaan. Yökki vaan.
Jokainen tietysti valitsee taistelunsa, mutta musta oli parempi opetella vauvaaikana auttavat kotikokkaustaidot (en ollut todellakaan mikään kodinhengetär aiemmin), koska pakkohan se oli tehdä jossain vaiheessa!
Niin minäkin ajattelin, en ole mikään ruoanlaittaja, mies laittaa meillä yleensä ruoat.
Mutta sitten päätin kokeilla ruoan tekoa vauvalle ja se onnistui, vauva tykkäsi siitä tosi paljon. Nyt syötämme hänelle pääosin itse tehtyjä ruokia ja kun välillä antaa purkkiruokaa ja maistan ennen syöttämistä sen makua, maistuu se todella pahalle nyt kun on tottunut itse tehtyihin ruokiin.
Vauvan ruoat on tosi helppo tehdä vaikka seuraavaksi viikoksi kerralla pakastimeen, me teemme aina viikonloppuisin. Keitä vaikka perunaa, porkkanaa ja joku pakastevihannespussi (kukkakaalia, parsakaalia jne..), sen lisäksi keitä vaikka naudanjauhelihaa tai jotain kalaa. Tosi helppoa!