Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttävä, megalomaaninen makeanhimo koko ajan - mikä avuksi?

Vierailija
23.01.2017 |

Mulla on koko ajan, siis ihan jatkuvasti ihan järjetön makeanhimo. Tekee mieli karkkia, pullaa, jäätelöä.. ihan mitä vaan, missä on sokeria ja rasvaa. Paino on normaalipainon rajoissa, mutta pelottaa, että tätä vauhtia se ei kyllä siellä pysy. Liikuntaa harrastan jo 5-6 kertaa viikossa (kuntosaliharjoittelua+aerobista), sillä kotona makaaminen vaan pahentaa ihan hurjasti näitä himoja. Joskus jopa ahdistun jo töissä valmiiksi siitä, jos illalla ei ole mitään harrastusta tai muuta, mikä pitäisi minut kiireisenä, sillä tiedän että sorrun siten taas helpommin ahmimaan. Joskus joku suklaapatukka saattaa pyöriä ihan kirjaimellisesti koko päivän päässä, ja tarve saada se on niin kova kuin voisin kuvitella jollain heroiininistillä olevan siihen heroiiniinsa. Sitten, kun vihdoin monien tuntien odotusten jälkeen sorrun ostamaan sitä suklaata tai mitä ikinä, ahmin sen onnen huokausten kera. Siis ihan oikeasti, se herkku vie mut niin suureen euforiaan, että ihan ääneen alan huokailemaan. Ja tiedän, että kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä ja oudolta, mutta vakuutan, etten ole provo.

Voisikohan tässä olla kyse jostain vitamiinin puutteesta tai jostain vastaavasta, vai olenko syömishäiriöinen? Onko kukaan keksinyt mitään hyvää konstia millä taltuttaa tuommoinen ihan tajuton makeanhimo?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun makeannälkä loppui, kun aloin syömään isomman aamupalan (lisäsin kulhollisen maustamatonta jugurttia ja mysliä) sekä välttelen muutenkin lisättyä sokeria.

Enää ei ole pitkin päivää nälkä ja napostelunhalu.

Vierailija
22/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on edelleen paha sokerikoukku. Saatan syödä siirappia tölkista lusikalla jos ei ole karkkia tarjolla. En erityisesti tykkää muista hedelmistä kuin banaaneista+päärynöistä ja nekään ei auta makeanhimoon. Marjoja tykkään syödä, mutta nekin ovat tuoreena parempia kuin pakastetut :( tupakoin satunnaisesti mutta siitä en saa mitään vieroitusoireita, sokerista ihan karmeat. Levoton olo tulee mikäli ei saa päivittäistä herkkua. Onneksi olen saanut rajattua määrän n. 3karkkia/päivä, ruuan jälkeen.

Ihanaa, että muutkin syö lusikalla siirappia. En ole siis ainoa outo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ihan sokeri narkkari. syön makeaa ihan hulluna , töissä, kotona, kauppamatkalla . Päivän saldo on esim lounaan jälkeen suklaa patukka, välipalaksi pullaa tai kakkua, illan mittaan karkkien napostella ja ja jätski tai leivos.

Pystyn lopettamaan seuraavilla keinoilla . Jopa puolen vuoden hyviä kausia on ollut mutta sitten kun olen retkahtanut niin se on sitten menoa.

Näin pystyn lopettamaan:

Iso aamupala , ei paljon mitään hiilareita siinä alkuun. Esim munakas, siemenleipä, Marja.avokadosmoothie.

Lounaaksi myös paljon protskuja ja vähän hiilareita, tai ei ollenkaan alkuun. Esim lohta ja parsakaalia, kanakasvis wokkia tms.

Välipala rahkaa ja pähkinöitä.

Illalla vaikka tonnikala salaatti.

Ei runsaasti oikeaa ruokaa jossa paljon proteiiiinia ja hiilarit vähissä alkuun. Sokeria tai vehnäjauhoja ei yhtään. Näin makean himo talttuu jopa minulta parkissa päivässä.

Sitten kun tilanne on vakiintunut syön herkkuna vaikka hunajaa ja turkkilaista jogurttia ja Raakasuklaata, lisään ruisleipää ja hedelmiä jne.

Ongelma vaan on että aina olen retkahtanut uudelleen. Mutta tällä ruokavaliolla makeanhimo katoaa, voin esim säilyttää kotona jotain lasten herkkuja viikkoja himoitsematta niitä.

Vierailija
24/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile totaalikieltäytyä 2 viikkoa... ja kas, makeanhimosi on poissa. Itse olen ollut järkyttävässä sokerikoukussa. En syönyt mitään muuta makeaa kuin karkkia mutta sitä rakastin/rakastan ja vedin välillä karmeita karkkiövereitä. Täydellinen kieltäytyminen karkista on itselläni ainoa tie... nyt olen ollut kolme viikkoa ilman ja ei tee enää mieli. Sokeri on huumetta ja se koukuttaa pahemmin kuin alkoholi konsanaan 😨

Vierailija
25/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kauhea makeanhimo. Palkitsen itseni aina työpäivän jälkeen suklaalla, irtiksillä tms. ja illan mittaan sitten syön kaiken mitä olen ostanut :( .Joka päivä käyn tämän keskustelun itseni kanssa, että huomenna en osta herkkuja.... ja töiden jälkeen kaupassa kurvaan ensimmäisenä namilaareille.

Vierailija
26/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa vain kokonaan ilman oleminen. Heti jos yhtään maistelee, peli on menetetty.

Joku sanoi, että totaalikieltäytymisen jälkeen 2 vko:n päästä helpottaa. Ei välttämättä. Mulla kestää aina kuukaudesta kuuteen viikkoon, ja koko aika on helvettiä.

Vierailija
27/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ootte sit selviytynyt siitä täydellisestä sokerilakossa, lähinnä siis se kaksi ekaa viikkoa,mitä monet on sanonut että kestää himot.. onko ollut mitään korvaavia tuotteita, vai ihan vaan kylmilteenkö? Ja onko kellään mitään ns "herkkua" joka olisi vähiten paha vaihtoehto.. Mites noi sokerittomat karkit yms makeutusaineelliset jutut. Lisääkö ne vaan vielä enemmän makeanhimoa?

Vierailija
29/40 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tri chromium -kapselit, sisältää myös kanelia. Tasaa verensokeria. Tilaan iherbistä.

Vierailija
30/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta makean ja nopeiden hiilarien syöminen, niin makeanhimo hellittää viikossa tai parissa. Alkuun tulee vieroitusoireita, mutta lopulta ei tee enää mieli. Olen itse havainnut saman ilmiön. Sen takia en enää syö ollenkaan makeaa. Sokeri on riippuvuutta aiheuttava aine siinä missä nikotiini, kofeiini tai mikä tahansa muukin.

Vierailija
32/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin irti sokerikoukusta juomalla hiilihapotettuja makuvesiä siis sokerittomia. Esim.Lidl sitruuna ja karpalo. Syömishimo talttui muutamassa päivässä. Aloitin viime keväänä ja kohta on vuosi mennyt. Karkkia olen syönyt ainoastaan jouluna. Jäätelöä kakkua ja keksejä juhlissa ja silloinkin riittää pieni pala. Harrastat paljon liikuntaa olisiko mahdollista että saat liian vähän nestettä jos hikoilet paljon. Nestehukka ilmenee sitten makeanhimona.

33/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kromin puutosta tai tarvetta saada sitä lisää? Verenkuvasta tietysti saisit vastauksen.

Kromia suosittelen täältäki! Ja kunnon annoksella nii auttaa. Toinen vaihtoehto on eatless-pinaattijauhe jonka voi sekoittaa vaikka aamupalaan. Vähentää makeanhimoa ja näläntunnetta koko päivän :)

Vierailija
34/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jo Aiheellista myöntää, että sokeririippuvuus on ihan "oikea" riippuvuus, siinä missä vaikka alkoholismi. Kukaan ei vaan suosittele Alkoholistille että ei kannata kieltäytyä kokonaan viinasta, salli itsellesi se perjantaipullo...

Itse kärsin hirveät vieroitusoireet lopettamisen yhteydessä Mutta onneksi helpottaa 3-5 vuorokaudessa. Sen jälkeen on helppo olla, niin kauan kun vaan pysyy erossa makeasta. Sitten kun sortuu yhteen karkkiin niin homma lähtee taas lapasesta.

Vierailija
35/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni tuli, että syötkö riittävästi ja ovatko ruokailuvälit riittävän lyhyet. Olen itse päässyt vuosikymmenien sokeriaddiktiosta kun olen kiinnittänyt huomioita ruokailurytmiin. Nyt aamiainen klo 8, lounas 12, välipala 15, päivällinen 17, iltapala 19.30. Kiinnitä huomiota proteiinin saantiin joka aterialla. Kaikilla aterioilla kunnon annokset. Ei tule hallitsemattomia mielitekoja, mitä ainakin minulle tuli aikaisemmin kun iltapäivän välipala saattoi puuttua ja päivällinen venähti myöhemmäksi. En vieläkään meinaa uskoa todeksi, että olen näin pienillä muutoksilla päässyt ylettömästä sokerin puputtamisesta eroon.

Vierailija
36/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta makean ja nopeiden hiilarien syöminen, niin makeanhimo hellittää viikossa tai parissa. Alkuun tulee vieroitusoireita, mutta lopulta ei tee enää mieli. Olen itse havainnut saman ilmiön. Sen takia en enää syö ollenkaan makeaa. Sokeri on riippuvuutta aiheuttava aine siinä missä nikotiini, kofeiini tai mikä tahansa muukin.

Tässä just se pointti, että se lopettaminen on saakelin hankalaa! Miten lopettaa onnistuneesti?

Yhtä hyvä "neuvo" ku kilo p@skaa jos ette osaa antaa neuvoja siihen, että miten se lopettaminen onnistuu kun ongelma on se, että koko ajan ollaan mässäämässä.

Vierailija
37/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä just se pointti, että se lopettaminen on saakelin hankalaa! Miten lopettaa onnistuneesti?

Yhtä hyvä "neuvo" ku kilo p@skaa jos ette osaa antaa neuvoja siihen, että miten se lopettaminen onnistuu kun ongelma on se, että koko ajan ollaan mässäämässä.

Syö rasvaa silloin kun makeaa tekee mieli.  Voita ja kookosöljyä nassuun tai rasvaista juustoa.

Vierailija
38/40 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni on, että lopettaa makensyönnin kokonaan ja kärsii ne noin viikon vieroitusoireet kuin nainen/mies eikä itke lopettamisen vaikeutta jollain keskustelupalstalla. 1-2 viikon kuluessa ei enää tee mieli makeaa ja on helppoa olla syömättä tai ajattelematta makeaa ollenkaan.

Ilmeisesti haluat neuvon siihen, miten voisit lopettaa makean syömisen ja jatkaa makean syömistä samaan aikaan. Se ei ole mahdollista. Jos haluat parantaa elämänlaatuasi, sinun on tehtävä jotain sen eteen.

Vierailija
39/40 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos todella paljon vastauksista!

Kuten joku kommentoikin, niin voi kyllä hyvinkin olla mahdollista, että pakoilen liikkumalla ja toisaalta myös herkuilla ahdistustani. Masennuslääkitys on ja keskustelemassakin käyn, mutta varsinaisesti ravinto asioihin en ole saanut häneltä apua. Aloin myös miettimään, että onkohan vika sittenkin siinä, etten saa tarpeeksi kunnon ruokaa, vaikka mielestäni syön kyllä aika reippaasti..

Magnesiumia syön jo purkista, mutta tuo kromi pitää pistää myös korvan taakse, kiitos vinkistä!

Hedelmien syönnillä en ikävä kyllä ole huomannut mitään vaikutusta sokerinhimoon. Usein yritänkin syödä jonkun hedelmän jälkkäriksi, mutta silti ne suklaat ja pullat oikein vilkkuu ajatuksissa.

Masennuslääkkeet aiheuttaa yleensä painon nousua juuri sen takia, että kasvattavat ruokahalua ja erityisesti makeanhimoa!

Vierailija
40/40 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä.

Mutta syötkö tarpeeksi normaalia ruokaa? Jos kerran treenaat paljon, sinulla voi olla nälkä. Silloin voi tulla makeanhimo. Kai sinulla on ruoka-ajat? Eikä millään salaatilla tai keitolla elä, sinun pitää syödä kunnolla. Jos tekee mieli karkkia, syöt juustovoileivän. Se vie makeanhimon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan