Ihan järkyttävä, megalomaaninen makeanhimo koko ajan - mikä avuksi?
Mulla on koko ajan, siis ihan jatkuvasti ihan järjetön makeanhimo. Tekee mieli karkkia, pullaa, jäätelöä.. ihan mitä vaan, missä on sokeria ja rasvaa. Paino on normaalipainon rajoissa, mutta pelottaa, että tätä vauhtia se ei kyllä siellä pysy. Liikuntaa harrastan jo 5-6 kertaa viikossa (kuntosaliharjoittelua+aerobista), sillä kotona makaaminen vaan pahentaa ihan hurjasti näitä himoja. Joskus jopa ahdistun jo töissä valmiiksi siitä, jos illalla ei ole mitään harrastusta tai muuta, mikä pitäisi minut kiireisenä, sillä tiedän että sorrun siten taas helpommin ahmimaan. Joskus joku suklaapatukka saattaa pyöriä ihan kirjaimellisesti koko päivän päässä, ja tarve saada se on niin kova kuin voisin kuvitella jollain heroiininistillä olevan siihen heroiiniinsa. Sitten, kun vihdoin monien tuntien odotusten jälkeen sorrun ostamaan sitä suklaata tai mitä ikinä, ahmin sen onnen huokausten kera. Siis ihan oikeasti, se herkku vie mut niin suureen euforiaan, että ihan ääneen alan huokailemaan. Ja tiedän, että kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä ja oudolta, mutta vakuutan, etten ole provo.
Voisikohan tässä olla kyse jostain vitamiinin puutteesta tai jostain vastaavasta, vai olenko syömishäiriöinen? Onko kukaan keksinyt mitään hyvää konstia millä taltuttaa tuommoinen ihan tajuton makeanhimo?
Kommentit (40)
Kromin puutosta tai tarvetta saada sitä lisää? Verenkuvasta tietysti saisit vastauksen.
Kromi voi auttaa, lisää myös D-vitamiinia. Jätä turhat hiilarit pois ruokavaliosta kokonaan, panosta kasviksiin ja lihaan. Uskon, että sillä saat tuon sokerihimokierteen katkaistua. Sokeri on tosiaan kuin huume.
🇺🇦🇮🇱
Karkkipäivä, eli sallit itsellesi yhtenä päivänä viikossa vaikka ison karkkipussin tai pullia tai jäätelöpaketin. Mutta vain yhtenä päivänä.
Ei taida paljoa auttaa, mutta voisitko kokeilla juoda teetä tai dippailla vihanneksia tai mutustella ihan mitä tahansa terveellistä ruokaa, joka sinulle maistuu? Se voisi viedä ajatukset pois makeanhimosta ja toisaalta ajattelen, että ehkä saatat kaivata makeaa vain tekemisen puutteeseen kuten itse kerroit. Joku terveellisempi ruoka "korvikkeena" voisi ehkä auttaa. Tai sitten ei. :)
Ei muuta sitte kun ostat kilon pussin sokeria ja alat suoraan mättämään sitä lusikalla naamariin...
Syö lisää proteiinia. Kalkkunaa, broileria. Mulla auttaa sokerinhimossa jostain syystä grillibroilerin syöminen. Syö sitä niin paljon että olet ähkyssä. Pelkkää grillibroileria, ei mitään muuta. Nälkä häviää, samoin sokerinhimo.
Mutta mutta: olen opettanut itseni kieltäytymään herkuista. Ei pullaa, jäätelöä, kakkuja, leivoksia, suklaata, karkkia, keksiä, sokeroituja juttuja kuten jugurtit, myslit, vanukkaat. Jne. Johdonmukaisesti sanon ei, vaikka oikeastaan tekisi mieli. Kerran viikossa syön karkkeja, marjarahkaa.
Mulla nimittäin on kohtuuttomuuden ongelma. Jos alan syödä karkkia, niin syön sitä holtittomasti. Samaan tapaan ennen join viiniä. Nyt on sekin loppu. (Tai ainakin niin, että käytän alkoholia todella vähän). Sokerin kanssa joudun vielä kamppailemaan. Raitistuminen oli helpompaa kuin sokerista eroon pääseminen, voi hitto.
Syötkö muuten riittävästi runsaaseen liikuntaan/kulutukseen nähden? Jos et syö vatsaa täyteen ja pidä verensokeria tasaisena, se saattaa aiheuttaa tuota makeanhimoa. Itsensä voi syödä hyvällä omatunnolla kylläiseksi joka aterialla ja ottaa päälle hedelmän jälkkäriksi.
En usko, että kyse on vitamiinien puutoksesta. Jos liikut noin monta kertaa viikossa, ehkä saat liian vähän energiaa ja elimistösi yrittää kerätä kaloreita sieltä mistä niitä helpoimmin ja nopeimmin saa? Omaan (välillä piinaavaksi yltyvään) makeanhimooni ainakin auttaa parhaiten se, että syön riittävästi oikeaa ruokaa kulutukseen nähden.
Kannattaisi perehtyä tunnesyömiseen ja omaan tunne-elämään. Kuulostaa siltä, että syöminen on sinulle keino välttää ahdistusta, sen lisäksi että se aiheuttaa ahdistusta. Voisiko liikkuminenkin olla sulle keino välttää todellisten tunteiden kohtaamista? Kotona makaaminen ahdistaa ketä vaan, jos sellaisen toiminnan kokee hyödyttömäksi eikä palauttavaksi.
Tsemppiä taisteluusi!
Jos noin paljon tulee treenattua ja jos syöminen ei ole kunnossa tuohon treenimäärään verrattuna, niin onko ihmekkään, että kroppa huutaa hiilihydraatteja ja rasvaa. Ehkä kannattaisi kokeilla treenin kanssa urheilujuomaa ja proteiinin ja hyvien rasvojen lisäämistä ruokavalioon, ehkä et saa niitä tarpeeksi? Jos ruokavalio on jo hyvä, niin sitten on varmaan kyse ihan sokerikoukusta. Herkkujahan kannattaa toki säännöstellä, muttei kannata kieltää kokonaankaan, ainakin itselläni siitä seuraa ahmimista, kun sokerihiiri olen. Kannattaa kokeilla olla muutaman päivän ilman herkkuja ja sallita se herkku vaikka kerran tai kahdesti viikossa. Ensin kannattaa aloittaa ihan parin päivän kiellolla. Ja herkkuja ei kannata tosiaan ostaa kotiin ennakoiden vaan vasta silloin kun se on itselle luvattu. Näin kiusauksia ei ole sitten kotona. Miniporkkanat ja kurkku ovat hyvä olla jääkaapissa, että niitä voi nakertaa himon iskiessä.
Syötkö riittävästi kunnon ruokaa ja kasviksia? Heti aamusta? Tarpeeksi proteiinia?
Krominpuutos ei muuten näy verenkuvasta.
Mct öljy vähensi huomattavasti mun sokerin himoa.Voi tietty johtua myös jostain vitamiinin puutoksesta esim magnesiumin.
Paljon liikuntaa harrastavan ei kannata jättää hiilaria pois jos haluaa tulosta, sen sijaan kannattanee napsia lisää mangesiumia, sinkkiä ja sellaista, joko purkista tai sitten ruokana. Ehkä aluksi ainakin purkista.
Kiitos todella paljon vastauksista!
Kuten joku kommentoikin, niin voi kyllä hyvinkin olla mahdollista, että pakoilen liikkumalla ja toisaalta myös herkuilla ahdistustani. Masennuslääkitys on ja keskustelemassakin käyn, mutta varsinaisesti ravinto asioihin en ole saanut häneltä apua. Aloin myös miettimään, että onkohan vika sittenkin siinä, etten saa tarpeeksi kunnon ruokaa, vaikka mielestäni syön kyllä aika reippaasti..
Magnesiumia syön jo purkista, mutta tuo kromi pitää pistää myös korvan taakse, kiitos vinkistä!
Hedelmien syönnillä en ikävä kyllä ole huomannut mitään vaikutusta sokerinhimoon. Usein yritänkin syödä jonkun hedelmän jälkkäriksi, mutta silti ne suklaat ja pullat oikein vilkkuu ajatuksissa.
Mä pääsin sokerikoukusta (todella pahasta...) irti avokadoilla :D En tiedä miksi toimi, mutta heti kun aloin niitä syömään, niin makeanhimo katosi ja paino alkoi pudota.
Minulla auttaa vain liikunta eli koen että sokerin himo on psyykkistä. Jos käyn lenkillä, en todellakaan tuhoa sen hyvää vaikutusta sokerilla.
Mulla on aivan sama ongelma, ollut jo ties kuinka monta vuotta jos ei oikeastaan aina. Mulla auttaa vain ja ainoastaan täyskieltäytyminen. Muutenkin ruokavalion täytyy olla vähempihiilarinen, paljon kasviksia ja marjoja ja hedelmiäkin voi syödä jonkin verran, mutta esim. leipä laukaisee mulle hirveän mässyhimon. Rasvaa kans ruokavalioon reilusti.
Ei se makeanhimo näinkään täysin häviä mutta muuttuu siedettävämmäksi.
Mullakin on edelleen paha sokerikoukku. Saatan syödä siirappia tölkista lusikalla jos ei ole karkkia tarjolla. En erityisesti tykkää muista hedelmistä kuin banaaneista+päärynöistä ja nekään ei auta makeanhimoon. Marjoja tykkään syödä, mutta nekin ovat tuoreena parempia kuin pakastetut :( tupakoin satunnaisesti mutta siitä en saa mitään vieroitusoireita, sokerista ihan karmeat. Levoton olo tulee mikäli ei saa päivittäistä herkkua. Onneksi olen saanut rajattua määrän n. 3karkkia/päivä, ruuan jälkeen.
Kun olet jo päättänyt sortua makeisiin, syö ennen kauppaan lähtöä tai vaikka matkalla makea omena tai muu hedelmä. Mieli voi muuttua ennen kuin olet kassalla. Jos ei himo ihan mene ohi, valitse pienempi.
Sulla on vaan sokeriaddiktio.
Sun pitää vaan mennä katkolle, vaikka se ei ole kivaa ja voi olla että pää särkee jne.
Sitten vieroituksessa syöt kunnon ravintoa, niin muutamassa viikossa olo paranee ja himot lakkaa.