Minkälainen kipu on migreeni? Osaatko kuvailla?
Nuorellani on migreeni ja yritän ymmärtää. Hän ei näe auroja, mutta oksentaa ja itkee. Pystytkö kuvailemaan, millainen kipu on kova migreenikipu?
Kommentit (31)
Tuntuu kuin joku työntäisi metallisen sukkapuikon päästä läpi tai pyöräyttäisi jäätelökauhan silmän taakse. Ajatus ei kulje ja oksettaa. Joskus tuntuu myös kuin olisi tulikuumaa vettä suonessa.
Migreenihän on verisuonten kramppi, joten kuvittele oikein kivulias kramppi pohkeeseen ja siirrä kipu aivoihin.
Hienoa kun yrität samaistua lapsesi tuskaan:)
Mulla migreeni tuntuu siltä kuin pään ympärillä olisi puristava rengas, joka löystyy ja tiukentuu vuorotellen hiukan. Kipu on jyskyttävää päänsärkyä, jota pienikin liikahdus pahentaa. Huono olo, heikottaa, hikoiluttaa. Särky yltyy pikkuhiljaa niin kovaksi, että oksennan, jonka jälkeen helpottaa hiukan. Sitten vaan pimeään huilimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuviteltu.
En yleensä toivo ihmisille pahaa, mutta sinulle toivon rajua migreenikohtausta. Voit sitten kuvitella sen varmaan poiskin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös huomioida, että kun kohtaus on päällä, niin aika lailla kaikki ulkoiset ärsykkeet pahentavat sitä. Eli kun lapsesi kärsii migreenistä, esim. viereisestä huoneesta kantautuvat hiljaisetkin tvn äänet tai puheen sorina saattavat tuntua siltä, kuin ne räjäyttäisivät koko pään. Kannattaa siis pitää huoli siitä, että ennen kuin lääkkeet tehoavat - tai jos niitä ei osaa ottaa tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ja ne eivät enää auta - pitää ympäristön mahdollisimman rauhallisena.
Samoin mikä tahansa tuoksu, esimerkiksi ruuanlaitosta tai edes lämmityksestä tuleva. Tai pienikin oven alta tai verhojen välistä kajastava valo. Itselläni on pää niin kipeä että otsatukan kosketus otsalla tuntuu sekin tuskallisempaa kipuna. Mitään silmälappuja en voi siis käyttää vaan huone pitää olla täysin pimennettävissä. Ja kaikkea hösäämistä kannattaa myös välttää!
Nämähän vaihtelee ihmisestä toiseen, joten kysykää nuoreltanne mitä hän tarvitsee ja suhtautukaa vakavasti. Ja kannattaa siis keskustella silloin kun kohtaus ei ole päällä, koska silloin järjenjuoksu on vähintäänkin kehnoa eikä puhumisesta tule välttämättä mitään. Mulle on myös tärkeää että arjessa tiedän, että tarvitessani saan apua kun kohtaus iskee. Vaikka sitten omilta vanhemmiltani tai työkaverilta, jos puoliso ei ole saatavilla. Olen kohtauksen aikana niin avuton, että se aiheuttaa jatkuvaa ahdistusta vaikka kohtauksia on tosiasiassa vain muutamia vuodessa. Jo pelkkä tieto siitä että joutuisin pärjäämään omillani kun mies on vaikka työmatkalla, saattaa laukaista kohtauksen.
Se on toispuoleinen, ainakin minulla sykäyksittäin tulevaa kipua, jota pahentaa kaikki aistiärsykkeet. Asteikolla 0-10 ehkä jotain 6-7 (0= ei kipua, 10=sietämätön). Kova hammaskipu on ehkä lähellä. Minulla auttaa kylmä päätä vasten ja sitten täsmälääkkeet (Imigran-injektio). Estolääkkeet on. Buranasta ei hyötyä.
*
Jos teinillä on usein migreeniä, kannattaisiko estolääkitystä ja/tai parempaa täsmälääkitystä (esim. Imigran nenäsumute) harkita? Aurattoman migreenin täsmälääkkeenä käytetään betasalpaajaa tavallisesti.
Minulla migreeni etenee näin:
Ensin tulee aura, joka mulla on kuin lauma kirkkaita valoja välkkyviä pikku meduusoita.
Sitten ajattelu hidastuu, en välttämättä oikein muista nimeäni tai missä olen.
Päänsärky alkaa pikkuhiljaa kunnes sitten jysähtää täysillä. Päähän sattuu niin lujaa ettei halua puhua ja mitäpä siitä tulisikaan kun mongerran kuin humalainen. Ei ole oikein sanoja kuvailemaan sitä kipua muuten kuin että se on niin kovaa ettei muuhun voi keskittyä ja haluisi että voisi sahata päästään se sattuvat alueet pois. Kipu tulee minulla myös silmien taa joten pilkkopimeä viileä paikka on paras ja oksennusastiaa halataan mielellään niin että joku pitelee minua istuvillani ja juottaa vettä laatoituksen välissä. Vettä siksi että mikään ei saa maistua miltään tai olo pahenee.
Pahin vaihe kestää vuorokauden. Loppukipuilu kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sellainen kipu, että luulee kuolevansa?
Kysyn sen takia, että minä hösään tuon migreenin kanssa, siis ihan pelkään lapsen puolesta. Mutta mies sanoo, ettei siihen kuole, että turhaan hösään.
ap
Ei siihen kuole, valitettavasti. Sitä toivoo pääsevänsä vaikka hautaan, kun siellä on pimeää, kylmää ja hiljaista.
Mulla on auraton migreeni. Useimmiten se tuntuu siltä kuin olisi lyöty vasaralla naula päähän keskeltä kalloa vasemman silmän taakse. Se tuntuu myös vanteena otsalla, kuin vanne painaisi lujaa otsaa alas silmien päälle. Joskus vasen puoli kasvoista tuntuu että se roikkuu kuin halvaantuneella (ei roiku oikeasti vaan vain tuntuu siltä).
Auraton migreeni on hankala, koska yleensä se hiipii vähitellen päälle. Ensin tulee väsymys ja sanasokeus. Sitten puristava pieni särky ja lopulta se jysähtää päälle.
Pahimmillaan kipu on niin kova, että tuntuu kuin koko kallo olisi puristusraudoissa. Oksettaa. Ei kestä ääniä eikä valoja. Uni auttaa, jos kivulta pystyy nukkumaan.
Onko lapsella migreenilääkkeet? Jos kipu on kova ja kestää yli vuorokauden voi viedä sairaalaan kipupiikille. Tavalliset särkylääkkeet ei migreeniä taltuta.
Kannattaa myös huomioida, että kun kohtaus on päällä, niin aika lailla kaikki ulkoiset ärsykkeet pahentavat sitä. Eli kun lapsesi kärsii migreenistä, esim. viereisestä huoneesta kantautuvat hiljaisetkin tvn äänet tai puheen sorina saattavat tuntua siltä, kuin ne räjäyttäisivät koko pään. Kannattaa siis pitää huoli siitä, että ennen kuin lääkkeet tehoavat - tai jos niitä ei osaa ottaa tarpeeksi aikaisessa vaiheessa ja ne eivät enää auta - pitää ympäristön mahdollisimman rauhallisena.