40 euroa viiden päivän ruokiin kolmen hengen perheelle
Kommentit (33)
Jauheliha 8€ 800g
Kanasuikale 4€ 400g
Riisiä 3€/kg
Makaroonia 3€/kg
Porkkanoita 4€/ 2kg
Omenoita 2/kg
Kuivia herneitä 2€/500g
Palvikinkku 300g/3€
Juustoa 4€/kg
Margariinia 2€/400g
Leipää 5€
Tässä tarvikkeet kanaa ja riisiä, Makaroonia ja jauhelihaa ja hernekeittoon. Oletuksena on että kotona on jotain mausteita... Meillä ei juoda maitoa joten sitäkään en osannut laittaa listalle...
Itse ostaisin:
- kaurahiutaleita aamupalaan 0,55 pkt
- sämpyläjauhoja ja kuivahiivaa sämpylöihin 1,45 + 1,25
- oivariini 2,29
- munia (iltapalaan, aamupalaan tai munakkaaseen) 1,19
- 5,99 kilo jauhelihaa - siitä 2 päivän lihapullat tai mureke tai jauhelihakastike (tähän menee vain 500g). Lisukkeeksi juuresmuussi tai makaronia. Myös makaronilaatikko helppo tehdä ja 500g lihaa jää yli. 10€
- hernekeittoa itse tehtynä 2 pvää 5€
- jos jauhelihaa jää yli tekisin kaalilaatikon, sekin 2 pv. 5€ (sis siirapin)
- banaania kilo 1,29
- mandariineja kilo 2,29
- 4 maitoa 2,40
- ohuen ohutta kinkkua leivän päälle ja vaikka munakkaaseen 3,59
Eli tuossa olisi aamupalat, iltapalat ja päivälliset jo 6 pvälle n 36,30€. HInnat katsottu foodiesta.
:D Siis kyllähän tuo nyt riittää kevyesti. Onko kaapissa/pakkasessa mitään ennestään?
Kuka saa 3 euroa tuhlattua makarooniin?
Just oli k-marketissa tarjous että eurolla sai makaronipusseja 4 tai 5 kpl. En muista kummin ja yksi pussi oli 400g :D
Osta makaronia pari pussia, pari pakettia jauhelihaa, nakkipaketti, uunimakkarapaketti, lanttupussi (K-menu), porkkanapussi, perunoita, sipulia, erilaisia papuja, tomaattimurskaa, purjo, vehnäjauhoja, kaurahiutaleita. Saat tehtyä makaronilaatikkoa, tomaatti-papukastiketta makaronille, uunijuureksia ja mureketta, kasvissosekeiton, purjo-perunasosekeiton, muusia ja nakkikastiketta ja pyttipannua, ja muusinjämistä esim. perunarieskoja keittojen kaveriksi ja lisäksi voite leipoa sämpylöitä. Aamu- ja iltapalaksi puuroa ja itse tehtyjä sämpylöitä :)
Meillä viikon ruokabudjetti kahdelle on 40€. Yleensä ei mene edes koko tuota budjettia, esim. Viime viikolla meni alle 30€. Osta tarjouksesta lihoja, ja tee keittoja ja laatikoita. Kauden hedelmiä välipaloiksi, ja Valion Arkijugurtti maksaa 99 senttiä/kilo. Maitoa ei kannata ostaa, ellei siitä tee ruokaa. Leipääkin voi tehdä itse, vaikka ei se leipäpussi ihan hirveästi maksa. Tulevaisuutta ajatellen kannattaa käydä leipomon myymälöissä piipahtamassa... esim täällä päin eräässä leipomossa myydään perjantaisin leipää pois, viidellä eurolla saa pakata muovikassin täyteen leipää. Itse nakkaan ne pakkaseen ja otan sulamaan kun leipää tekee mieli. Kyllä tuolla rahalla pärjää hyvin, ei hätää :)
40 eurolla saa paljon ruokaa kolmelle hengelle!
Valmista isoja annoksia, lämmitä seuraavana päivänä. Mikä tässä on ongelma?! 40 eurolla saa oikeasti paljon kaikenlaista ruoka-ainetta kaupasta. Eikä tarvitse tosiaankaan puuroja syödä, mikäli ei välitä puuroista.
Olen saanut 20 riittämään nelihenkiselle perheelle - huolellinen suunnittelu. Itse olen tehnyt kaiken. Olen erinomainen kokki, joka tekee todella hyvää ruokaa lähes tyhjästä. Vaikka en edes pidä erityisemmin ruuanlaitosta! Mutta kun on pakko, niin helvetti silloin kokkaan lähes gourmeeta mistä vaan.
Pari punajuurta, porkkanaa, perunaa. Saa tosi maukasta ruokaa niistäkin. Puhumattakaan jauhelihasta, broilerista, possun lihasta, sei-kalasta, jne. Ruuanlaittotaitoa voi kehittää valtavasti. Ruuanlaitto vaatii keskittymistä.
Paras neuvo: opettele tekemään ruokaa! Mausta, maista, hauduta, vietä aikaa lieden ääressä. Tämä viimeinen lienee kaikista ongelmallisinta.
Soijarouhetta!
Siitä saa moneen ruokaan. Esim. pastakastikkeeseen, makaronilaatikkoon, pihveihin...
Voit jatkaa vaikka jauhelihaa sillä, jos ette suostu pelkiltään syömään. Monilla kun on hirveän ennakkoluuloinen suhde kasvisruokiin, vaikka esim. juuri soijarouhetta käyttämällä ja oikein maustamalla saa ihan yhtä maukasta ruokaa Ja halpaa!
Maitoon ei kannata kuluttaa budjettia. Monet ruuat voi tehdä veteen. Esim. sämpylät, makaronilaatikot... Ruokajuomana toimii ihan hyvin vesi. Voit käyttää maitorahat sitten vaikka kasviksiin, hedelmiin, niin saat monipuolisen ja vitamiinipitoisen ruokavalion laadittua.
Kasvisruoka on usein myös se edullisin vaihtoehto. Varsinkin kun tekee ihan peruskotiruokareseptejä. Katso, mitkä vihannekset ovat tämän kauden satotuotteita. Ne ovat yleensä edullisimpia ja myös maukkaimpia.
Itsellä oli kahdeksi viikoksi tuo 40 e. Olen tosin yksin.
Kaivoin Lindl:n kuitin esiin.
Esim. kuoreton nakki (900 g) 1,68 e, keittojuurekset 0,47 e, perunat irto 994 g 0,44 e. Perunat on halpaa ja täyttävää ruokaa, jos kyllästyttää makaroni.
Liemikuutioita on vanhastaan kaapissa, teen ison nakkikeiton.
Margariini maksoi 0,20 e, maksalaatikko 0,56 e, kevytmaito 0,69 e.
Kun menee kauppaan (edelliseen), niin täytyy varata aikaa ja kierrellä, itse usein vaihdan jonkun tuotteen vielä halvempaan kun huomaan kierrellessä eron.
Tosin silloin kun on taas enemmän rahaa, niin en jaksa kierrellä ja ostan myös sellaisia tuotteita, joita olen haaveillut, vaikka maksaisi enemmän.
Kuivamaitojauhe on hyvä varamaito: se säilyy ja esim. uunipannariin ei tule kuin kananmunaa, jos kotona on jauhoja.
Jeps, Itse ostin kans just Lidlistä kolme ruokakassillista ruokaa 40 eurolla. Sinne vaan...
Lidlin makarooni 0,19€/pussi, ja tummaa on vielä...
Vierailija kirjoitti:
Aamusin tosiaan puuroa tai jos aika riittää ja kaapista löytyis ainekset sämpylöihin niin niitä ja tavallista voita päälle :)
Hyviä ja halpoja arkiruokia on nakkikastike ja perunat (iso nakkipaketti 2 e, perunat reilu 1e kilo ja ruokakerma lidlistä 0.25snt prk), kalakeitto (seitikuutiot pakkasesta n. 3e ja vihannekset halpoja), makaronilaatikko, (vaikka -30 jauhelihaa jos heti tekee), kasvissosekeitto, perunakasvismunakas, kanankoipia ja riisiä (kanankoivet reilu 2e kilo)...jne
Näitä itse opiskelijana kokkailen itselleni ja miehelle joka tekee fyysistä työtä! Toki koulussa hoituu ruokailut että nää mun luettelemat on vaan päivällisruokia :)
Tuli nälkä
En näe ongelmaa. Kaalilaatikko: Iso kaali, riisiä tai ohraa, halpaa rasvaista jauhelihaa. Tulee 2vuoallista. Rahaa kuluu varmaan 6€ jos riisitkin pitää ostaa.
Hernekeitto: Herneitä, porkkanaa ja jos löytyy tarjouksesta palvikinkku köntti tai muuta kinkkua niin sitä. Hinta 5€.
Nyt on kulunut 11€. Kaurahiutaleita aamu- ja iltapalaksi. Halvinta appelsiinimehua lasillinen per nenä. Näihin menee 3€.
Riittää rahat vielä esim kananmuniin, joita voi syödä keitettynä ja paistettuna. Sekä pinaattipussiin, voit tehdä pinaattilättyjä munista, jauhosta, pinaatista ja vedestä.
Jne jne