Suku riitaintui testamentista.
Lapseton tätini jätti kaikki omaisuuden sisarusten lapsille. Yhden sisaruksen poika kuollut ja hänen lapset ei saaneet mitään. Asia meni oikeuteen ja suku ei enää puhu toisilleen. Myöskään perintöä ei saa ennen oikeuden päätöstä. Onko tällänen oikein?
Kommentit (51)
Ehkä hän halusi toimia jostain syystä noin ja enemmän rahaa saaneet ovat tyytyväisiä.
Lapseton saa lahjoittaa rahansa vaikka Kakadusäätiölle.
Kuolleen omaisuuden perii lapset. Mitä siitä riitelemään, kun laki sanoo näin.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleen omaisuuden perii lapset. Mitä siitä riitelemään, kun laki sanoo näin.
Paitsi jos lapseton täti on erikseen nimeltä maininnut ne sisarukset joiden lapsia tämä koskee ja jostsin syystä jättänyt yhden pois.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuolleen pojan lapset saa omaa osuuttaan isänsä osuuden kautta?
Ei sisarusten lapsenlapsilla ole mitään oikeutta perintöön, jos sitä ei testamentissa ole määrätty. Jos omaisuus on jätetty sisarusten lapsille, ei lapsenlapset siihem kuulu. Voihan se olla, että pojan kuoleman jälkeen täti ei ole niiden lasten kanssa ollut missään tekemisissä ja siksi ei jättänyt niille mitää.
Tyhmää ruveta kiistelemään noin kaukaisen sukulaisen omaisuudesta.
Itse aion testamentata (pitäisi tehdä testamentti tosiaan heti, hyvä muistutus) osan omaisuudestani kahdelle sukulaiselle, jotka eivät ole edes samassa sukulaissuhteessa kanssani ja muut sukulaiset jäävät ilman ja osa omaisuudesta lähtee suvun ulkopuolelle. Hävettäisi heidän puolestaan, jos joku kehtaisi alkaa tapella, kun kyseessä on jokaiselle ylimääräinen raha tai ylimääräisen rahan saamattajääminen.
T. Varakas sinkku
Vierailija kirjoitti:
Itse aion testamentata (pitäisi tehdä testamentti tosiaan heti, hyvä muistutus) osan omaisuudestani kahdelle sukulaiselle, jotka eivät ole edes samassa sukulaissuhteessa kanssani ja muut sukulaiset jäävät ilman ja osa omaisuudesta lähtee suvun ulkopuolelle. Hävettäisi heidän puolestaan, jos joku kehtaisi alkaa tapella, kun kyseessä on jokaiselle ylimääräinen raha tai ylimääräisen rahan saamattajääminen.
T. Varakas sinkku
Itse testamenttaan varmaan hyväntekeväisyyteen, tai kirkolle tms. Sukulaiset ei ole pitäneet muhun ikinä yhteyttä, jos alkavat vähän ennen kuolemaani pitää yhteyttä, niin se ei heistä enää perillisiä tee.
Olen tehnyt testamentin, yhden sisarukseni lapsille menee.
Kyllä jokaisella on oikeus riitauttaa asioita.
Emme tiedä koko asiaa, mitä täti on luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Varakas sinkku
Itse testamenttaan varmaan hyväntekeväisyyteen, tai kirkolle tms. Sukulaiset ei ole pitäneet muhun ikinä yhteyttä, jos alkavat vähän ennen kuolemaani pitää yhteyttä, niin se ei heistä enää perillisiä tee.
Minä testamenttaan kummilapsille ja ystävälle/parille ystävälle. Ajattelen, että isovanhemmilta saatu raha on reilua pitää suvussa ja muu on 'vapaata riistaa'.
Sukulaiset yleensä perii ja koska perinnön jättäjät yleensä näin haluaa. Minkä takia, koska ovat samaa verta. Jos määräät omaisuuden toiselle, joku toinen suku rikastuu siitä. Perittävä on nimittäin perinnyt omilta sukulaisiltaan ja tätä asiaa kunnioitetaan kuten lakikin sen kunnioittaa. Silloin kun asioita oikeesti punnitaan, silloin suku on yleensä se tärkein, paitsi jos niistä on tullut vihamiehiä.
Mummoni on sanonut että aikoo jättää kaiken minulle. Mutta olikos niin että Suomessa sellainen ei toimi? Isäni on perinnön saaja jokatapauksessa.
Olen kuitenkin sanonut että en aio ottaa mitään perintöä koskaan vastaan. En rahaa enkä taloa. Minulla on sisko ja veli. Enkä halua riitautua jonkun toisen omaisuuden vuoksi. Olen mieluummin köyhä.
Ihmisellä pitäisi olla täysi vapaus itse päättää kenelle omaisuus menee. Oli lapsia tai ei. Oli naimisissa tai ei.
Siis kuoleen lapset perivät hännen osuutensa, ellei testamentissa ole nimenomaan erikseen mainittu että perinnönjako tapahtuu elossa olevien sisarusten kesken. Oikein meni että riitauttivat. Se meni väärin että lapset eivät saaneet osuuttaan.
Onko testamentti jotenkin tulkinnanvarainen vai ovatko sukulaisesi vain tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on sanonut että aikoo jättää kaiken minulle. Mutta olikos niin että Suomessa sellainen ei toimi? Isäni on perinnön saaja jokatapauksessa.
Olen kuitenkin sanonut että en aio ottaa mitään perintöä koskaan vastaan. En rahaa enkä taloa. Minulla on sisko ja veli. Enkä halua riitautua jonkun toisen omaisuuden vuoksi. Olen mieluummin köyhä.
On varmaan sanonut saman muillekin jälkeläisilleen. Jotkut ovat tuolla tavalla kieroja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän halusi toimia jostain syystä noin ja enemmän rahaa saaneet ovat tyytyväisiä.
Lapseton saa lahjoittaa rahansa vaikka Kakadusäätiölle.
Tarinassa ei nyt oikein käynyt ilmi että miksi noin on käynyt. Jos testamentti on tehty sisarenlasten hyväksi niin kuolleen osuus menee hänen lapsilleen. Miksi tätä vainajan tahtoa ei sitten ole perinnönjaossa noudatettu? Jos testamentti on selkeästi laadittu niin että se on tehty vain elossa olevien sisarenlasten hyväksi, niin millä ihmeen pesusteella kulleen sisaruksen lapset ovat sen riitauttaneet? Joku ei mennyt oikein, mutta hyvä että asia nyt selvitetään käräjillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuoleen lapset perivät hännen osuutensa, ellei testamentissa ole nimenomaan erikseen mainittu että perinnönjako tapahtuu elossa olevien sisarusten kesken. Oikein meni että riitauttivat. Se meni väärin että lapset eivät saaneet osuuttaan.
Onko testamentti jotenkin tulkinnanvarainen vai ovatko sukulaisesi vain tyhmiä?
Oletko aivan sekaisin?
Tätihän oli lapseton, ei hänellä ollut mitään rintaperillisiä. Hän olisi voinut jättää omaisuutensa vaikka kodittomille kissoille.
Tätihän on voinut tehdä testamentin vasta sen jälkeen kun tämä yksi on kuollut ja hänen lapsiaan ei nyt vaan siitä testamentista löydy. Jos ei veljeä tai hänen lapsiaan ei ole testamentissa määrätty perinnönsaajaksi, niin eivät todellakaan peri puupenniäkään tältä tädiltä.
Eikö kuolleen pojan lapset saa omaa osuuttaan isänsä osuuden kautta?