Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

juoksutreeni+raskaus

16.03.2006 |

Hei!

Olen rv15 ja olen harrastanut kestävyysjuoksua koko ikäni. Raskauden aikana lenkit ovat lyhentyneet 30-45 minuuttiin. Onko tällä palstalla muita odottavia ja juoksua harrastavia äitejä? Kuinka pitkään te olette pystyneet juoksemaan, missä vaiheessa olette lopettaneet?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Kirsti Valasti ja Anne-Mari Sandell juoksivat aika pitkälle raskaudessa, mutta lääkärit eivät suosittele sitä kohdun hölskymisen takia. Omasta tuntemuksistahan on kiinni. Jos ei satu eikä tunnu pahalta niin voit juosta, mutta jossain vaiheessa kaikki kannattimet ja kiinnittimet alkaa venymään ja voikin tulla uusia kipuja.

Itse pelasin ja juoksin täysillä rv 19 ja sitten alkoi vatsa painaa sen verran, että piti rauhoitta tahtia.

nyt rv 40+2 ja vain toivo juoksemisesta...

Vierailija
2/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

30 viikolle asti itse ohjailin liikuntatunteja, aika raskaitakin, mutta vatsa kävi sen jälkeen liian isoksi ja tuli ns. tielle vaikka olikin suhteellisen pienikokoinen. Lisäksi liikunta ei tuntunut enään niin nautittavalta kuin ennen joten tässä myös lopettamisen syy.

Juoksua olen myös harrastanut aina, maratoonejakin juossut muutaman, mutta juoksu ei tuntunut minusta kovinkaan mukavalta missään vaiheessa raskautta. Siksi siirryin muuhun liikuntaan.

Liikunta- ja kuntoutusalan-ammattilaisena kehotan sinua vain kuuntelemaan itseäsi ja olotilaasi äläkä keskity kuuntelemaan liiaksi ns. kirjaohjeita. Heti jos liikunta alkaa provosoida sinulle supistuksia tai kipuja, voit rauhoittaa treeniä tai lopettaa sen kokonaan. Älä ihmeessä lopeta juoksua jos se tuntuu kaikin puolin hyvältä. Muista vain pitää syketasosi hieman alempana ja unohda maksimisyke treenit raskausajaksi.

Itse sain hyvinkin ristiriitaista infoa eri tahoilta raskausajan liikunnasta ja itse tein sen päätöksen olla kuuntelematta liikaa muita ja keskittymällä omaan olotilaan ja sen tarkkailuun.

Minulla on nyt kolmas raskaus menossa ja sen voin sanoa että en ole koskaan voinut niin hyvin raskaana kuin nyt, kun olen pystynyt harrastamaan liikuntaa. Paino on pysynyt kurissa ja mieli virkeänä ja positiivisena!!!

Mukavia liikuntahetkiä sinulle ja onnea raskausajalle,

T:Kevät-äiti 32+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se helpotti, sillä olen itsekin saanut tosi ristiriitaista tietoa juoksemisesta raskausaikana. Täytyy vaan kuunnella kroppaa, mutta kun on kyse ekasta raskaudesta, niin kovasti mietin mikä on ok ja mikä on se oire, josta ymmärrän sitten lopettaa. Kai sen sitten tiedostaa! Toivottavasti pääset sitten kesä- tai syyslenkeille!

Vierailija
4/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen himojuoksija, juoksin paljon ja lähes vuosittain puolimaratonin tms. maratonjuoksun ihan kilpailumielessä. Alkuraskaudessa juoksin kevyitä lenkenkkejä (kävely tuntui niin hitaalta...) välillä kävellen ja välillä juosten kuitenkin niin, ettei pulssi ja vauhti päässeet kiihtymään liikaa. Juoksu ja tärinä alkoivat tuntua epämiellyttäviltä siinä rv 17 tienoilla, minkä jälkeen olenkin vain rauhallisesti kävellyt.

Nyt olen sairaslomalla (rv 27+1) ennenaikaisten supistelujen vuoksi ja ainoa urheilumuoto on HIDAS käveleminen auringossa - en saa edes hiihtää.... :(

Paras keino lienee tarkkailla omia tuntemuksiaan urheillessa ja sen jälkeen, sekä muistaa pulssirajat.

Naana

Vierailija
5/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla varsinaisesti mitään lisättävää edellisiin oo, mutta kävipä niin tämän neljännen raskauden kanssa (joka oli yllätys), että jouduin jättämään juoksun jo rv 9. Ensin voimakkaan pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi ja sitten kun ne alkoivat väistyä niin alkoi juostessa supistella. Samoin jouduin jättämään latinobicin rv 12 paikkeilla.

Sen huomasin muuten jo hedelmöityshetkestä lähtien, että sykkeet hitaissakin harjoituksissa lähtivät heittämään häränpyllyä! Siitä osasin ensimmäisenä epäillä, että olisinkohan raskaana. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?

Nyt on sen verran hankala maha, että kävelykin on hitaampaa kuin rollaattorimummojen. Eli ei kuin uutta juoksukesää odottelemaan, ilman tätä salamatkustajaa...

terv. Jymy rv 33+6

Vierailija
6/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Mulla on nyt rv 7+6 ja olen todella huomannut sen nyt reilun viikon aikana että ei tarvitse olla kummoinen liikunta tunti kun jo syke nouse huimiin lukemiin. Et saa kyllä todella kiinnittää siihen huomiota ja olla varovainen. Väsymyksen ja kuvotusolon vuoksi on muutenkin jäänyt nyt toi liikkuminen vähiin, joka on todella harmi.