lapsi 7:lta yöunille?
Parissa tuttavaperheessä lapset menevät 7:ltä yöunille nukkumaan, vanhemmat ovat päivän töissä ja kotona joskus viiden, kuuden aikaan. Missä välissä sitä ollaan lasten kanssa, kun vielä normaalit kotirutiinitkin pitäisi tehdä? Meillä lapset menevät nukkumaan puoli yhdeksän -yhdeksän aikoihin, ja aamulla heräävät 6.30 - 7.00, yleensä ihan reippaina. Jopa viikonloppuisin, kun saisi nukkua pidempään, herätään tuohon aikaan, joskus harvoin nukutaan puoli tuntia pidempään. Sisäinen kello lapsilla? Iltaisin on aikaa olla lasten kanssa, eikä koko yhdessäolo mene pelkkiin iltarutiineihin. Onko tuo 7:lta nukkumaan kovinkin yleistä? Tuttavaperheiden lasten ikä on 2,5 - 7 vuotta.
Kommentit (9)
Lapsi nukkuu myös parin tunnin päikkärit jokapäivä.
Pieni alakoululainenkin tarvitsee unta noin kymmenen tuntia ja jos koulupäivä alkaa kahdeksalta, saattaa herätys olla jo kuuden aikaan aamulla.
Isompikin lapsi (6-8-vuotias) tarvitsee vielä 10-12 tuntia unta vuorokaudessa, ja koulussa kun ei nukuta päiväunia, täytyy yöunien olla tarpeeksi pitkät. Pienet ovat asia erikseen, koska voivat nukkua päiväunet.
ainokainen, 4-5-vuotias menee 7:ltä nukkumaan. On kotihoidossa, isäänsä ei paljon kyllä ehdi näkemään viikolla. Vanhemmat haluavat kahdenkeskistä aikaa. En kyllä ihan ymmärrä mitä se yksi lapsi siinä häiritsisi
harvasta harrastuksesta ollaan jo kotona klo 18, jolloin ehtisi tunnin sisällä nukkumaan.
Kotiäitinä olen vielä tovin ja tuo aikataulu passaa meille. Lapsi herää sitten aamulla kl 07 nurkissa. Saadaan päivä pirteänä hyvin käyntiin. Lisäksi lapsi nukkuu yhdet 1-2h päikkärit, joskus vielä toiset lyhyemmät mutta harvemmin.
Itse olen nauttinut noista rauhallisista hetkistä lapsen nukahdettua. Jos mies on töissä saan siinä tehtyä kotihommia ym (jää sitten paremmkin aikaa päivällä touhuta lapsen kanssa), muuten vietetään miehen kanssa yhteistä aikaa.
Välillä olen miettinyt pitäisikö noita nukkumaanmenoja venyttää tulevaa silmälläpitäen, mutta toistaiseksi saa olla näin.
molemmat loppuvat klo 19. Kotona ollaan klo 20 maissa.
pääsääntöisesti klo 19.30-20 välissä nukkumaan. Iltapala-aika on meidän perheessä kaikilla klo 19. Isommat (7v ja 8v) menevät sänkyyn klo 20.30 mutta saavat jetken lukea. Pienemmät heräävät klo 6 ja isommat klo 7-7.30. Tämä rytmi sopii meille mainiosti. Miehen kanssa menemme nukkumaan viimeistään klo 22 joten ei meille niin kovin paljon lapsivapaata aikaa jää ;)
Meitä on moneen menoon ... meillä on molemmat lapset menneet nukkumaan aina 20.30-21 ja menevät yhä ( 8 v ja 10 v nyt)