Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia nielurisaleikkauksesta?

vipsuuu
22.01.2017 |

Olen 19-vuotias tyttö ja minulla on nielurisaleikkaus keskiviikko aamuna. Risat leikataab toistuvien tulehdusten selä angiinan ja ison koon takia.
Onko kurkku sen jälkeen miten kipeä ja meneekö parantumiseen oikeasti 2 viikkoa, kun saikkua saa sen pari viikkoa? Tehtiinkö leikkaus nukutuksessa? Kertokaa kaikki mahdollinen, alkaa tässä jo vähän jännittää! :D

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella haava on muuten vuotanut ja tullut muita oireita eism kuumetta?

Vierailija
2/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin marraskuussa runsaiden proppujen ja tulehdusten takia. Siinä vaiheessa oli vielä ihan OK olo kun oli veressä vielä sairaalan kipulääkkeet, mutta jo seuraava päivä kotona oli aika tuskainen. Panacodia, Paratabsia ja Buranaa sai syödä kuin karkkia.

Päivät 5-9 leikkauksesta olivat pahimmat kun peitteet alkoivat irtoilla. Heräsin aamulla kipukohtaukseen. Kipu oli välillä niin kovaa että itketti. Ruokaa ei oikein saanut alas ennen kuin vasta reilu viikko leikkauksesta. Pari ruokalusikkaa vauvansosetta ja puraisu mehujäätä ja sitten taas uusi kipukohtaus.

Nyt on lähes 2 kk leikkauksesta ja kivut tiessään, mutta jäänyt toisen nielurisan jättämän kuopan pohjalle reikä, joka yhdistyy korvakäytävään. Suihkussa täytyy pitää korvassa korvatulppaa muuten tulee saippuavedet korvan kautta suuhun.

Vierailija
4/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa leikattiin marraskuussa runsaiden proppujen ja tulehdusten takia. Siinä vaiheessa oli vielä ihan OK olo kun oli veressä vielä sairaalan kipulääkkeet, mutta jo seuraava päivä kotona oli aika tuskainen. Panacodia, Paratabsia ja Buranaa sai syödä kuin karkkia.

Päivät 5-9 leikkauksesta olivat pahimmat kun peitteet alkoivat irtoilla. Heräsin aamulla kipukohtaukseen. Kipu oli välillä niin kovaa että itketti. Ruokaa ei oikein saanut alas ennen kuin vasta reilu viikko leikkauksesta. Pari ruokalusikkaa vauvansosetta ja puraisu mehujäätä ja sitten taas uusi kipukohtaus.

Nyt on lähes 2 kk leikkauksesta ja kivut tiessään, mutta jäänyt toisen nielurisan jättämän kuopan pohjalle reikä, joka yhdistyy korvakäytävään. Suihkussa täytyy pitää korvassa korvatulppaa muuten tulee saippuavedet korvan kautta suuhun.

Okei, hyh. Kuulostaa inhottavalta.

Mites muut?

Vierailija
5/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen jälkeen kurkku on kyllä kipeä, kipu heijasti itsellä myös korviin. Puhuminen muutaman päivän vaikeaa tai mahdotonta. Ota saadut kipulääkkeet säännöllisesti ja syö hyvällä omalla tunnolla nälkääsi jäätelöä/pirtelöä.

Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja pääsin kotiin muutamien tuntien kuluttua kun haavojen oli todettu olevan kiinni ja saattaja tuli hakemaan. Muutama ensimmäinen päivä meni aivan sumussa, vahvoilla lääkkeilläkin varmasti osansa. Omat vaivat loppuivat leikkaukseen joten oli todellakin sen arvoinen. Mitään vuotoja tms vaivoja ei leikkauksen jälkeen ollut, vain kipuja jotka pysyvät kyllä hallinnassa kun noudattaa saatua ohjetta lääkityksen suhteen.

Vierailija
6/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkkeitä kannattaa syödä säännöllisesti vaikka kurkku ei olisi kovin kipeä. Se todellakin tulee kipeäksi skippaa sen lääkkeen, eikä siinä vaiheessa enää auta yhtä hyvin kuin säännöllisesti otettuna. Kannattaa noudattaa niitä ohjeita jotka antavat sairaalasta.

Lapsellani alkoi vuotamaan viikko leikkauksen jälkeen ja joutui uuteen leikkaukseen. Paraneminen alkoi sitten alusta. Hyvin kuitenkin toipui lopulta ja pääsi eroon tautikierteestä joka oli ollut syynä leikkaukselle.

Vierailija
7/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen on tärkeää, ettei leikkauskohta pääse kuivumaan / repeilemään. Itsellä meni muuten hyvin vaikka kipuja oli tietysti jonkun verran, paitsi ettei sairaalassa huomattu että söin lääkettä joka "estää" mahdollisesti Panacodia toimimasta. Apteekissa sitten kerrottiin tämä, kun olin reilu viikko leikkauksen jälkeen itku kurkussa hakemassa lisää särkylääkkeitä. Sitten osasin keskittyä syömään Buranaa ja kivutkin helpotti.

Kylmä tosiaan auttaa, itsekin pelkäsin haavan repeämistä mutta kurkun kostuttaminen auttoi hyvin :-)

Vierailija
8/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa vielä, että mulla ei riittänyt 2 viikkoa toipumiseen mutta olinkin niin poikki kipulääkesekoilun ja sitä myöten huonosti nukkumisen takia. Itse leikkaus oli helpompi kokemus kuin mihin olin varautunut :-)

Vierailija
9/9 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riitti yksi viikko toipumiseen. Kurkku oli tietysti kipeä ja aluksi join nälkääni vain vettä ja mehua. Verta tuli jonkun verran.

Leikkauksesta en tiedä mitään, koska oli nukutettuna. Mutta jos nyt ajattelee niitä jatkuvia angiinoita, joista pääsi eroon, niin ilosta hypellen menisin uudestaankin poistattamaan nielurisat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme