Ongelmia verkkopankin käytön aloittamisessa
Olen jo pari kolme päivää selvitellyt vanhemman naisihmisen, lähisukulaisen, kanssa puhelimitse ongelmaa, joka liittyy verkkopankin tunnuksiin.
Hän siis on nyt tehnyt verkkopankkisopimuksen pankkinsa kanssa (OP). Hänellä ei ole nettiä, mutta voisi pankissa käyttää ohjattuna tablettia laskujen maksussa. Nyt on vain niin kumma juttu, kun hänen papereistaan ei löydy käyttäjätunnusta, salasanan(kirjaimia, siitä ohuesta kalvosta) hän on löytänyt, ja avainlukulistan myös, vaan ei käyttäjätunnusta. Ei löydy! Ja olen puhunut ääneni jo käheäksi, kun olen häneltä yrittänyt saada selville, mitä niissä papereissa on. Hermot jo melkein meni ):
Asun sen verran kaukana, etten nyt lähde hänen luokseen, ja auttaisiko sekään, jos kerran pankki ei ole sitä käyttäjätunnusta antanut. Ihmettelen kuinka näin voi olla, miten ihmeessä käyttäjätunnus ei ole samassa paperissa kuin muut tunnukset. Pankkiin hän tietysti lupasi mennä heti maanantaina.
Hän on siis allekirjoittanut sopimuksen, jossa on selvä teksti, että hän on vastaanottanut kyseiset tunnukset, käyttäjätunnuksen, salasanan sekä tunnuslukulistan.
Tämä on vähän mysteeri nyt. Löytyisikö keltään vastaavaa kokemusta, että voiko näinkin käydä. Papereiden hukkaamisestakaan ei ole kyse, näin hän vakuuttaa. Ja olisi kiva, jos voisin auttaa hänet verkkopankin käyttämisen alkuun, hänen suostumuksellaan tietenkin.
Kommentit (6)
Jos hän on kerran menossa pankkiin saamaan ohjausta, niin eiköhän se tunnus selviä siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Salasana ja käyttäjätunnus ei ole missään samassa paketissa. Salasana tulee aina postitse.
Pankki auttaa. Ei sinun tarvitse hyysätä.
Auttaa varmasti, mutta minuun hän kuitenkin turvautuu jatkossakin. On ehkä vähän vaikeita asioita hänelle, ja autan missä voin.
Salasana siis on jo hallussa, vaikka ihmettelen miksi ne on kirjaimia, itsellä on numeroita. Ja tunnusluvutkin on, nämä pankista saatu käteen. Olisihan se käyttäjätunnuskin siinä pitänyt antaa.
Mutta ehkä selviää sitten maanantaina, missä vika.
Voihan olla, että hän on saanut käyttäjätunnuksen jo ajat sitten, kun asiakkuus pankissa on alkanut. Hän ei ehkä enää muista koko tunnusta tai ei tiedosta sitä tunnukseksi. Oma tunnukseni (ei sama pankki) on saatu ties milloin, kun mitään verkkopankkia ei ollut kotona, vaan kävin maksamassa laskuja pankin automaatilla.
Käyttäjätunnus ja salasana ovat siinä muovikalvossa. Keltareunainen, paksummassa A4:ssa kiinni. Kannattaa katsoa valkoista paperia vasten. Käyttäjätunnus pysyy samana, salasanalla kirjaudutaan ensimmäisen kerran ja sitten vaihdetaan. Käyttäjätunnuksessa on vaan numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjätunnus ja salasana ovat siinä muovikalvossa. Keltareunainen, paksummassa A4:ssa kiinni. Kannattaa katsoa valkoista paperia vasten. Käyttäjätunnus pysyy samana, salasanalla kirjaudutaan ensimmäisen kerran ja sitten vaihdetaan. Käyttäjätunnuksessa on vaan numeroita.
No ei kuulemma ole siinä kuin se nelikirjaiminen oletettavasti salasana. Vai onko vain niin huonot silmälasit. Mutta kiitos kuitenkin neuvoista, ja kyllä se selviää vielä. Eipä tästä enempää.
Salasana ja käyttäjätunnus ei ole missään samassa paketissa. Salasana tulee aina postitse.
Pankki auttaa. Ei sinun tarvitse hyysätä.