Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Köyhän lapsiperheen ainoa keino selvitä arjesta: "Päätimme lopettaa rahasta riitelemisen"

Vierailija
21.01.2017 |

http://yle.fi/uutiset/3-9406403

Siis oliko tämä YLE:n juttu jokin vitsi? Minkä ihmeen takia täysin koulutusta vailla olevalla perheellä on neljä lasta ja koira? Itse olen suhteellisen hyvätuloinen eikä tulisi mieleenkään hankkia neljää lasta! Lisäksi asun tällä hetkellä kerrostalokaksiossa enkä tuollaisessa luksuskodissa.

Tämä myös pisti silmään ja pahasti:
"Jokapäiväisessä elämässä köyhyys näyttäytyy muun muassa niin, etteivät perheen aikuiset osta itselleen uusia vaatteita."

Siis täh? Jos et osta itsellesi uusia vaatteita, olet köyhä? En ole ostanut uusia vaatteita varmaan pariin vuoteen joten kai minäkin sitten olen köyhä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on tätä. Helppoahan se on älykkäiden ja "kouluviisaiden" ihmisten tuomita selvästikin vähempilahjainen ihminen jotenkin kakkosluokan kansalaiseksi, jolla ei pitäisi olla oikeutta lisääntyä eikä varsinkaan ostaa uusia vaatteita.

Pointti olikin se, että miksi köyhillä pitää olla ENEMMÄN lapsia, UUSIA vaatteita, ISOMPI asunto jne kuin monilla hyvätuloisilla?

Älykäs ihminen pärjää murto-osalla siitä rahasta, minkä tyhmä tarvitsee selviytyäkseen. Itse olen tutkitusti paljon keskimääräistä älykkäämpi, eikä ole koskaan ollut rahasta pulaa vaikka edellisen kerran olen ollut palkkaorjana 20 vuotta sitten ja tulot ovat harvoin ylittäneet 30k vuodessa. On oma asunto ja kaikki tarvittava hankittu, ja paljon olen perheeni kanssa myös matkustanut. Fiksut pärjää aina, tai ainakin niin pitkään kuin pörssi toimii eikä kuvittele, että kaikesta kivasta on maksettava hirmusummia.

Vierailija
42/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N28 kirjoitti:

Niino, ehkä olisi voinut tehdä asiat toisessa järjestyksessä. Tosin en mä tajua teitäkään jotka käytte töissä, nostatte säännöllistä palkkaa ja silti mukamas joudutte kulkemaan reikäsissä vaatteissa eikä oo varaa ostaa legoja. Voi elämän kevät...

Meillä miehen palkka 1300e netto ja oma 1500e netto /kk. Lapsilisät 200e. Me ollaan siis pienituloisten päässä. Eikä oikeasti ole mitään ongelmia ostaa uusia vaatteita itselle tai uusia legoja lapsille. Ostan ne kirpparilta koska saa halvemmalla, mutta mitään rahallista estettä ei olisi ostaa niitä ihan uutena. Rivarikin on ihan mahdollinen ja koirakin löytyy.

Voi vaan miettiä kenellä sitä elämänhallinnan puutetta on ja kellä ei...

Minä säästän merkkivaaterahat osakkeisiin niin katsotaan sitten kummalla on eläkeiässä enemmän säästössä. Sinä kituutat jollain naurettavan pienellä eläkkeellä, mutta minulla on kunnon säästöt lisäksi. Että se siitä elämänhallinnasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen pärjää murto-osalla siitä rahasta, minkä tyhmä tarvitsee selviytyäkseen. Itse olen tutkitusti paljon keskimääräistä älykkäämpi, eikä ole koskaan ollut rahasta pulaa vaikka edellisen kerran olen ollut palkkaorjana 20 vuotta sitten ja tulot ovat harvoin ylittäneet 30k vuodessa. On oma asunto ja kaikki tarvittava hankittu, ja paljon olen perheeni kanssa myös matkustanut. Fiksut pärjää aina, tai ainakin niin pitkään kuin pörssi toimii eikä kuvittele, että kaikesta kivasta on maksettava hirmusummia.

Varmasti osittain totta, mutta eihän se nyt niin ole, että rikkaat ovat tyhmiä ja köyhät älykkäitä. Ei kuulosta kovin loogiselta..?

Vierailija
44/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole välttämättä siitä, että palkkatyötä tekevä kadehtisi köyhiä näiden peleistä ja vehkeistä. Voi myös olla, että TOINEN KÖYHÄ ihmettelee, miten noilla on varaa vaikka niihin Duploihin, kun itsellä ei ollut! 

Ps. Mun yh-kaveri, jolla on yksi pieni lapsi, käyttää enemmän rahaa ruokaan kuin minä, jonka perheeseen kuuluu lisäkseni kolme lasta, joista vanhin on lähes täysikäinen teinipoika (= syö kuin hevonen). 

Vierailija
45/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalinen elintaso on oikeastaan kaikilla korkeampi kuin koskaan historiassa. Pienituloisilla ja jopa köyhimmilläkin suomalaisilla on kännykät, vaatteet ja jonkinlainen asumus. Tietysi joitakin poikkeuksia on, ja jotkut joutuvat käymään leipäjonossa. Näitä köyhimpiä pitäisi tukea. Useimmalla kuitenkin enemmän kaikkea tavaraa kuin koskaan historiassa. Ajatelkaapa sitä, että intialainen joutuu mahdollisesti säästämään kuukausia, jotta saa edes peruskännykän ostettua. Siinä hieman vertailukohtaa. Minulla ainakin on kaikkea mitä tarvitsen, enkä edes halua ostaa mitään ylimääräistä. Vaatteet riittävän hyvät ja puhelinkin ajaa asiansa. Tietokone on sukulaisen vanha ja lääkkeisiin on vielä rahaa. Moni vaan haluaa jatkuvasti lisää ja lisää, ja sitten sitä tyhjiötä tyydytetään ostamalla velaksi. Tarvitseeko aina ostaa kaikkea killutinta vaan sen takia, koska muillakin on?

Vierailija
46/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole välttämättä siitä, että palkkatyötä tekevä kadehtisi köyhiä näiden peleistä ja vehkeistä. Voi myös olla, että TOINEN KÖYHÄ ihmettelee, miten noilla on varaa vaikka niihin Duploihin, kun itsellä ei ollut! 

Ps. Mun yh-kaveri, jolla on yksi pieni lapsi, käyttää enemmän rahaa ruokaan kuin minä, jonka perheeseen kuuluu lisäkseni kolme lasta, joista vanhin on lähes täysikäinen teinipoika (= syö kuin hevonen). 

Lisäksi palkkatyötä tekevillä on täysi oikeus kiinnostua siitä, mihin HEIDÄN VEROTULOJA käytetään. Palkkatyötä tekevät maksavat tällekin perheelle KAIKEN.

Vierailija
47/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät tuntuvat kuvittelevan, että ne sossun rahat vain jostakin tyhjästä ilmestyy. Ei, kyllä se tulee meidän työssäkäyvien verotuksesta!

Vierailija
48/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin keskustelua lukiessa ei voi kun ihmetellä, miten pihalla Suomen keskiluokka on.

Kaikkea hyvää teille, ja onnittelut mainioista valinnoistanne.

Vierailija
49/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapaköyhyys on nyt muotia. Isä on työtön ja äiti kotihoidontuella, vaikka ainakin minun järkeni mukaan hänen kannattaisi nyt mennä töihin. Paitsi että ei ole koulutusta eikä työpaikkaa?

Miksi ei tuohon rinnalle otetta sellaista tavallista ei-köyhää perhettä, jossa on taloudellisesti suunnilleen sama tilanne, mutta tuloja sen verran, että sossu ei anna toimeentulotukea. Eli eletään niin, että pienet tulot riittävät eikä ruikuteta, että ei ole rahaa. Antaisi vähän perspektiiviä, jos sanottaisiin ääneen, että palkansaajina eletään vähän kapeammin kuin sossun tuella, mutta ollaan ylpeitä siitä, että pärjätään.

Vierailija
50/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti osittain totta, mutta eihän se nyt niin ole, että rikkaat ovat tyhmiä ja köyhät älykkäitä. Ei kuulosta kovin loogiselta..?

Ei tietenkään. Tottakai älykkään on helpompi rikastua kuin köyhän, koska juuri älykäs pääsee halutessaan helpommin läpi hankalammastakin koulutuksesta. Jos yo-todistuksessa on kuusi ällää, on melkko helppoa päätyä vaikkapa radiologiksi jos haluaa rahaa tavoitella töitä tekemällä. Jos taas taustalla on huono peruskoulutodistus, ei välttämättä pääse edes kokkikouluun, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Ei se silti tarkoita, etteikö koululahjaton voisi olla aivan hyvä kokki tai jopa radiologi (pulutkin bongaa kuvista poikkeavuudet tehokkaammin kuin vuosikausia koulutettu radiologi).

Pointti on se, että jos on kekseliäs, osaa halutessaan myös köyhäillä niin tehokkaasti, että ei tarvitse uhrata yhtä ja ainoaa elämäänsä  työn tekoo ja jää enemmän aikaa kivoille jutuille elämässä. Elämä on valintoja.

Tyhmä ei välttämättä edes tajua, että asumisesta ei tarvitse maksaa järjettömiä summia eikä vaatteiden ja muiden elintasohärpäkkeiden oikeasti tarvitse olla kalleinta brändiä toimiakseen loistavasti. Corolla liikkuu paikasta A paikkaan B ihan yhtä nopeasti kuin Audi tai Porsche.

Vierailija
51/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää miksi kaksi aikuista lorvii kotona nuorimman lapsen ollessa yli kaksivuotias. Äiti töihin, lapsi ilmaiseen päivähoitoon ja isä koulun penkille edes osapäiväisesti. Muun ajan voisi viettää pienimmän lapsen kanssa.

Vierailija
52/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja miten kova asenne on mitä ilmeisimminkin hyvin toimeentulevilla, työssäkäyvillä ihmisillä. 

Köyhyys ei pitkään kestäessä ole vain rahan ja materian puutetta. Kun toivoakaan ei paremmasta ole näköpiirissä, se masentaa ja aiheuttaa aloitekyvyttömyyttä ja näköalattomuutta. Ei siinä auta teidän "hanki koulutus ja mene töihin" -komennot.

Mistä se "parempi" muka tulisi näköpiiriin jos ei tee asian eteen mitään? Esimerkiksi kouluttaudu, jos ei kerran mitään ammatillista koulutusta ole. Ei se "parempi" tule kotisohvalta ketään hakemaan, eikä tilanteet itsestään korjaannu.

Vierailija
53/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N28 kirjoitti:

Niino, ehkä olisi voinut tehdä asiat toisessa järjestyksessä. Tosin en mä tajua teitäkään jotka käytte töissä, nostatte säännöllistä palkkaa ja silti mukamas joudutte kulkemaan reikäsissä vaatteissa eikä oo varaa ostaa legoja. Voi elämän kevät...

Meillä miehen palkka 1300e netto ja oma 1500e netto /kk. Lapsilisät 200e. Me ollaan siis pienituloisten päässä. Eikä oikeasti ole mitään ongelmia ostaa uusia vaatteita itselle tai uusia legoja lapsille. Ostan ne kirpparilta koska saa halvemmalla, mutta mitään rahallista estettä ei olisi ostaa niitä ihan uutena. Rivarikin on ihan mahdollinen ja koirakin löytyy.

Voi vaan miettiä kenellä sitä elämänhallinnan puutetta on ja kellä ei...

Minä säästän merkkivaaterahat osakkeisiin niin katsotaan sitten kummalla on eläkeiässä enemmän säästössä. Sinä kituutat jollain naurettavan pienellä eläkkeellä, mutta minulla on kunnon säästöt lisäksi. Että se siitä elämänhallinnasta..

Hmm, vaikea uskoa sun sijoitusmenestykseen, jos sun lukutaito on tota luokkaa... merkkivaaterahat? Siis mitkä?

Vierailija
54/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaha mikä juttu! KÖYHÄT  asuvat RIVARISSA, jossa on myös ISO KOIRA. Perheessä on KOLME lasta, joista vanhimmalla OMA HUONE. Jutun ekassa kuvassa alle kouluikäinen räplää ÄLYLAITETTA. Perhe omistaa AUTON. Alemmassa kuvassa Duploja löytyy KAKSI ISOA LAATIKOLLISTA. Perhe LAINAA VANHEMMILTAAN säännöllisesti rahaa. 

Jep. Itse käyn töissä ja vain haaveilen rivarista ja autosta. Koiraankin menee hirvittävästi rahaa.

TÄTÄ en itse ymmärrä.

Oletteko kaikki jostakin PK-seudun kuplasta, vai miksi rivariasunto köyhällä tuntuu teistä ihan ilmiselvästi luksukselta? Nyt olen kuin puulla päähän lyöty.

Itse pidän perhettämme köyhänlaisena, kun meillä on vain vanha, rempattu omakotitalo, kooltaan160m2.

Pikkukaupungeissa ja maalaiskunnissa on ihan normi, että köyhilläkin perheillä on sentään ihmismäiset asunnot. Tuttavaperheemme, joka asuu 5.000 asukkaan kunnassa tässä lähellä, asuu myös tupakeittiöllisessä rivarikolmiossa, noin 80m2. Äiti on pienipalkkaisessa työssä, isä on "between jobs". Saavat asumistukea, aikaisemmin saivat myös tt-tukea, kun äidin palkka oli vielä pienempi.

Ei siinä rivariasunnossa asumisessa sinänsä mitään omituista ole - vuokra-asuntohan heillä on - mutta kun tämä rivari sattuu olemaan käytännössä omarantainen.

Se pistää jo melkein kadehtimaan, kun perhe pääsee omasta saunasta suoraan järveen.

Ja samassa taloyhtiössä asuu muitakin köyhiä, työttömiäkin. No, ei se tietysti ole minulta pois, jos köyhällä ihmisellä on omarantainen asunto, mutta jollekulle muulle voisi tulla kateellisuusfiilikset.

Vierailija
55/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaha mikä juttu! KÖYHÄT  asuvat RIVARISSA, jossa on myös ISO KOIRA. Perheessä on KOLME lasta, joista vanhimmalla OMA HUONE. Jutun ekassa kuvassa alle kouluikäinen räplää ÄLYLAITETTA. Perhe omistaa AUTON. Alemmassa kuvassa Duploja löytyy KAKSI ISOA LAATIKOLLISTA. Perhe LAINAA VANHEMMILTAAN säännöllisesti rahaa. 

Niin ja sitten tässä joku haukkui yhden lapsen yksinhuoltajaa. Jos hän asuu edullisessa kaupungin asunnossa, ei omista autoa jne., niin hänen menonsa ovat pienet.

Minäkään en olisi halunnut joutua työttömäksi. En ole lisääntynyt ilman työpaikkaa ja yo-tutkintoa. Ostin eilen Stockalta 25 €:llä laadukkaita vaatteita lapselleni yli 60% alella (neljät bogin leggarikalsarit, Name It paita, Bogin paita, Moltonin sukkikset ja kahdet Moltonin sukat. En ostanut itselleni mitään!

Vierailija
56/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko tuo perhe tosiaan, että meillä "rikkailla" uudet vaatteet on joku maailman tärkein asia?

Itselläni on vaatteet täynnä reikiä ja palkka 5000 € / kk.

Jotain pahasti pielessä. Liikaa velkaa? Liian kallis asunto? Rahankäyttötaidoissa puutteita? Kulut täytyy suhteuttaa tuloihin, luulisi hyväpalkkaiselle olevan itsestäänselvyys. Jäisi hiukan roposia edes ehjiä vaatteita hankkia, vaikka kirpparilta.

Kaikki eivät ehkä palvo kalliita merkkivaatteita kuten sinä.

No en ehkä palvo kuitenkaan, käytännön syystä, työmarkkinatuesta ei vaan riitä ja sen ymmärrän (tosin näin mummoikäisenä ei väliäkään). Mutta jos 5000 euron tuloista ei riitä muuhun, kuin reikäisissä vaatteissa kulkemiseen, lienee tämä kuitenkin oma valintasi.

Vierailija
57/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömillä voi olla varaa asua isossa rivariasunnossa!??!

Jossain pikkupaikkakunnilla ei muita olekaan kuin rivareita ja omiksia. Ja asuminen niissä maksaa puolet vähemmän kuin kerrostalossa kaupungissa. Toki Lappeenrannasta luulisi löytyvät edullisia kerrostaloasuntojakin.

Vierailija
58/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko tuo perhe tosiaan, että meillä "rikkailla" uudet vaatteet on joku maailman tärkein asia?

Itselläni on vaatteet täynnä reikiä ja palkka 5000 € / kk.

hg

Mulla on ehjät, mutta paljon 15-20 vuotta vanhoja vaatteita. Elän pääomatuloilla.

Vierailija
59/60 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten tässä joku haukkui yhden lapsen yksinhuoltajaa. Jos hän asuu edullisessa kaupungin asunnossa, ei omista autoa jne., niin hänen menonsa ovat pienet.

Minäkään en olisi halunnut joutua työttömäksi. En ole lisääntynyt ilman työpaikkaa ja yo-tutkintoa. Ostin eilen Stockalta 25 €:llä laadukkaita vaatteita lapselleni yli 60% alella (neljät bogin leggarikalsarit, Name It paita, Bogin paita, Moltonin sukkikset ja kahdet Moltonin sukat. En ostanut itselleni mitään!

Joo, Bogin college housut tuli vielä tuohon kassiin. Nekin miinus 60 %. Minusta ostin fiksusti. Poikani tykkää Bogin pitkistä löysistä leggareista, jotka käyvät päiväkodissa pitkinä housuina. Ja on niin kuumakalle ettei pidä liian paksuista sisähousuista. Joo menin asiasta toiseen, mutta jotkin jutut kokee omalle lapselle loistaviksi, niin jos sen saa miinus 60%, niin vaatehuolet on selätetty taas vähäksi aikaa.

Minua piinaa tämä tilanne ilman töitä. En tajua miksi, mutta juuri nyt olen panostanut lapseeni 110% . Ehkä siksi että jokin sektori elämässä on onnistunut.

Vierailija
60/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun eivät pääse ulkomaille. Pitää päästä. Epäreilua kun lapsen kavereiden perheet reissaa, tulee paha mieli.