YLE: Köyhän lapsiperheen ainoa keino selvitä arjesta: "Päätimme lopettaa rahasta riitelemisen"
http://yle.fi/uutiset/3-9406403
Siis oliko tämä YLE:n juttu jokin vitsi? Minkä ihmeen takia täysin koulutusta vailla olevalla perheellä on neljä lasta ja koira? Itse olen suhteellisen hyvätuloinen eikä tulisi mieleenkään hankkia neljää lasta! Lisäksi asun tällä hetkellä kerrostalokaksiossa enkä tuollaisessa luksuskodissa.
Tämä myös pisti silmään ja pahasti:
"Jokapäiväisessä elämässä köyhyys näyttäytyy muun muassa niin, etteivät perheen aikuiset osta itselleen uusia vaatteita."
Siis täh? Jos et osta itsellesi uusia vaatteita, olet köyhä? En ole ostanut uusia vaatteita varmaan pariin vuoteen joten kai minäkin sitten olen köyhä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaha mikä juttu! KÖYHÄT asuvat RIVARISSA, jossa on myös ISO KOIRA. Perheessä on KOLME lasta, joista vanhimmalla OMA HUONE. Jutun ekassa kuvassa alle kouluikäinen räplää ÄLYLAITETTA. Perhe omistaa AUTON. Alemmassa kuvassa Duploja löytyy KAKSI ISOA LAATIKOLLISTA. Perhe LAINAA VANHEMMILTAAN säännöllisesti rahaa.
Jep. Itse käyn töissä ja vain haaveilen rivarista ja autosta. Koiraankin menee hirvittävästi rahaa.
Sama täällä, lisäksi noita Duploja on vain yksi korillinen, ja nekin saatu osittain lahjoitettuina (maksavat törkeästi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko tuo perhe tosiaan, että meillä "rikkailla" uudet vaatteet on joku maailman tärkein asia?
Itselläni on vaatteet täynnä reikiä ja palkka 5000 € / kk.
Jotain pahasti pielessä. Liikaa velkaa? Liian kallis asunto? Rahankäyttötaidoissa puutteita? Kulut täytyy suhteuttaa tuloihin, luulisi hyväpalkkaiselle olevan itsestäänselvyys. Jäisi hiukan roposia edes ehjiä vaatteita hankkia, vaikka kirpparilta.
Kaikki eivät ehkä palvo kalliita merkkivaatteita kuten sinä.
Minulla jää palkasta käteen 400 eur kuukaudessa vuokran, sähkön ja veden jälkeen. Tuosta 4 eurosta sitten puhelinlasku, ruoka, vaatteet ja muut menot. Onneksi en tarvitse autoa, eli se helpottaa. Lapsia ei ole, joten niistä ei kuluja tule. Kyllä tuollakin rahalla pärjää helposti, ja kun olen luonteeltani askeetti ja pihi, niin usein jää jopa rahaa säästöön. Aikaisemmin oli parempi palkka, mutta irtisanouduin stressaavasta työstä. Olin pitkään työttömänä ja löysin sitten ns. aivot narikkaan hommia. Työt jäävät työpaikalle ja voin huomattavasti paremmin nykyään.
Ja taas tämä ne vs me asettelu. Hohhoijaa ihmiset taas. On olemassa suurempia asioita kuin raha.
Ongelmahan on lähinnä siinä, että pienituloiset koittavat elää kuin keskiluokkaiset. Ei heillä ole oikeasti varaa rivariin, koiraan tai noin moneen lapseen saati älypuhelimeen (vaiko onko tuo tabletti?emt), mutta ovat jostain syystä uskoneet pärjäävänsä. Heille tulisi sossun laskelmien mukaan jäädä käteen vähintään lähes tonni enemmän mitä nyt jää, eli jotain on jätetty kertomatta- onko mies kieltäytynyt töistä? Asutaanko liian kalliisti (tätä veikkaan itse)? Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas tämä ne vs me asettelu. Hohhoijaa ihmiset taas. On olemassa suurempia asioita kuin raha.
Köyhät voisivat siinä tapauksessa lopettaa sen rahasta poraamisen!
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on lähinnä siinä, että pienituloiset koittavat elää kuin keskiluokkaiset. Ei heillä ole oikeasti varaa rivariin, koiraan tai noin moneen lapseen saati älypuhelimeen (vaiko onko tuo tabletti?emt), mutta ovat jostain syystä uskoneet pärjäävänsä. Heille tulisi sossun laskelmien mukaan jäädä käteen vähintään lähes tonni enemmän mitä nyt jää, eli jotain on jätetty kertomatta- onko mies kieltäytynyt töistä? Asutaanko liian kalliisti (tätä veikkaan itse)? Jne.
Nyt oli kyllä hyvin osuvasti kirjoitettu. Pienituloisten pitäisi elää kuten pienituloisten. Asuntona pitäisi olla jokin pieni vuokrakämppä jostain kerrostalolähiöstä eikä iso rivariasunto.
Lähinnä apeen aloittama, ja muiden jatkama tematiikka kertoo viestin vastaanottamisesta ja sen käsittelystä. Nyt siis kateus ja kauna jne...itsekin dyykannyt ruokaa - en prehipsterinä, vaan koska oli pakko. Maailma on ihan positiviinenkin paikka joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaha mikä juttu! KÖYHÄT asuvat RIVARISSA, jossa on myös ISO KOIRA. Perheessä on KOLME lasta, joista vanhimmalla OMA HUONE. Jutun ekassa kuvassa alle kouluikäinen räplää ÄLYLAITETTA. Perhe omistaa AUTON. Alemmassa kuvassa Duploja löytyy KAKSI ISOA LAATIKOLLISTA. Perhe LAINAA VANHEMMILTAAN säännöllisesti rahaa.
Jep. Itse käyn töissä ja vain haaveilen rivarista ja autosta. Koiraankin menee hirvittävästi rahaa.
Minäkin käyn töissä ja on velaton talo,mökki ,2 autoa ja 3 koiraa,ei tarvi haaveilla mistään.Yhden koiran ruokaan menee n.25 euroa/kk,se ei ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyllä hyvin osuvasti kirjoitettu. Pienituloisten pitäisi elää kuten pienituloisten. Asuntona pitäisi olla jokin pieni vuokrakämppä jostain kerrostalolähiöstä eikä iso rivariasunto.
Kiitos. :) Olen itsekin pienituloinen, ja olen vähän sitä mieltä, että suutari pysykööt lestissään. Itselläni on kaksi lasta ja mies, emmekä edes yli 2000€/kk tuloillamme lähtisi asumaan rivariin nykykunnassamme, jossa on samantapainen hintataso kuin Lappeenrannassa. Kerrostalokolmio riittää meille oikein mukavasti, vaikka lapsetkaan eivät ole samaa sukupuolta saati ikäluokkaa.
Miten työttömillä voi olla varaa asua isossa rivariasunnossa!??!
Tää nyt on tätä. Helppoahan se on älykkäiden ja "kouluviisaiden" ihmisten tuomita selvästikin vähempilahjainen ihminen jotenkin kakkosluokan kansalaiseksi, jolla ei pitäisi olla oikeutta lisääntyä eikä varsinkaan ostaa uusia vaatteita.
Nykyaikana paskahommiinkaan ei pääse ilman koulutusta, vaikka työ olisi miten yksinkertaista. Jos sitten tällainen ihminen, joka ennen muinoin olisi hyvin selvinnyt töistä ilman koulutustakin, kehtaa toivoa edes välttävää elintasoa, hänen kimppuunsa hyökätään. Suomi ei kärsi ainoastaan materiaalisesta vaan enimmäkseen henkisestä köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on tätä. Helppoahan se on älykkäiden ja "kouluviisaiden" ihmisten tuomita selvästikin vähempilahjainen ihminen jotenkin kakkosluokan kansalaiseksi, jolla ei pitäisi olla oikeutta lisääntyä eikä varsinkaan ostaa uusia vaatteita.
Ei ole mitään "vähempilahjaisia", se on pelkkää paskapuhetta ja itsensä pettämistä! Jos on halua oppia jotakin ne kyllä normaaliaivoilla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin se, että miksi köyhillä pitää olla ENEMMÄN lapsia, UUSIA vaatteita, ISOMPI asunto jne kuin monilla hyvätuloisilla?
No ei se "vähempilahjainen" voi myöskään loputtomiin kupata yhteiskuntaa asuessaan liian kalliisti vrt. tulotaso jne.!
Nää median "köyhät"- jutut on suunniteltuja jotta kukaan ei huomaisi todellista köyhyyttä suomessa. Kuvaankin on aseteltu pieni tyttö jolla on edessä tabletti ja kännykkä kädessä.
YLEn suojatyöpaikkalaiset toimittelijat kirjoittaa näitä, jotta suuri yleisö rupeaisi inhoamaan tuon kaltaisia perheitä. Ja onnistuuhan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin se, että miksi köyhillä pitää olla ENEMMÄN lapsia, UUSIA vaatteita, ISOMPI asunto jne kuin monilla hyvätuloisilla?
Juuri näin. Itse olen ns. hyvätuloinen, mutta minulla on pienempi asunto ja vähemmän lapsia kuin tuolla "köyhällä" perheellä.
Niino, ehkä olisi voinut tehdä asiat toisessa järjestyksessä. Tosin en mä tajua teitäkään jotka käytte töissä, nostatte säännöllistä palkkaa ja silti mukamas joudutte kulkemaan reikäsissä vaatteissa eikä oo varaa ostaa legoja. Voi elämän kevät...
Meillä miehen palkka 1300e netto ja oma 1500e netto /kk. Lapsilisät 200e. Me ollaan siis pienituloisten päässä. Eikä oikeasti ole mitään ongelmia ostaa uusia vaatteita itselle tai uusia legoja lapsille. Ostan ne kirpparilta koska saa halvemmalla, mutta mitään rahallista estettä ei olisi ostaa niitä ihan uutena. Rivarikin on ihan mahdollinen ja koirakin löytyy.
Voi vaan miettiä kenellä sitä elämänhallinnan puutetta on ja kellä ei...
Seuraavaksi tuo perhe vaatii autokseen Tesla Model X:n, koska eihän halvempi kelpaa näille kuninkaille.
Onko se jotenkin koulutettujen vika, että osa ihmisistä on niin velttoa ja saamatonta porukkaa ettei jaksa hankkia MITÄÄN koulutusta? Tiedätkö ketkä maksavat ne kouluttamattomien työttömien sosiaalituet?