Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkunaisia: kuka on suosikkisi? keneen heistä samastut?

Vierailija
21.01.2017 |

Kyse on siis tietysti Mary Jo Alcottin romaanista ja siihen perustuvasta elokuvasta Pikkunaisia (Little Women).

Kuka heistä on suosikkisi tai keneen pikkunaisista samastut? Valitse vastauksesi jomman kumman perusteella.

Kirjoita mielellään kommentti, jossa perustelet valintasi.

Pikkunaisia: kuka on suosikkisi? keneen heistä samastut?

Vaihtoehdot

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oli moderni, fiksu kirjailijanalku joten valinta on itsestään selvä. Kirjallisesti lahjakas on myös "taiteellisesti lahjakas", jonka olit laittanut Amylle. En oikein edes muista Amya, mutta eikö hän ollut parven "nätti tyttö"?

Vierailija
2/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka heistä muuten kuoli?

Oli suosikkikirjoja ja TV-sarjankin katsoin aikoinaan.  Eikö tämä Jo ollut ikään kuin päähenkilö? 

En varsinaisesti samaistunut kehenkään, mutta ehkä Amyn persoona on lähinnä omaani.  Minusta tuntuu, että tähän ei saa kyllä vastauksia juuri kuin yli 50-vuotiailta kuten minä. Taitaa olla niin mennyttä maailmaa nämä klassikko-tyttökirjat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amystä tuli kuvataiteilija lissuvaiheen jälkeen. Maailmankuva on niin vanha että vaikea samastua. Lapsena tykkäsin eniten Josta. Kaikki tytöt päätyvät olemaan ensisijaisesti hyviä äitejä, blaah. Paitsi Beth, joka kuoli nuorena ja neitsyenä.

Vierailija
4/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amy oli sympaattisin. Jo oli ärsyttävä. Beth oli säälittävä ja Meg oli tylsä. 

Vierailija
5/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissa elellään ensimmäisen maailmansodan ja Bunuenin Kristitynvaelluksen tunnelmissa. En usko että nappaa nykyaikana.

Vierailija
6/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka heistä muuten kuoli?

Oli suosikkikirjoja ja TV-sarjankin katsoin aikoinaan.  Eikö tämä Jo ollut ikään kuin päähenkilö? 

En varsinaisesti samaistunut kehenkään, mutta ehkä Amyn persoona on lähinnä omaani.  Minusta tuntuu, että tähän ei saa kyllä vastauksia juuri kuin yli 50-vuotiailta kuten minä. Taitaa olla niin mennyttä maailmaa nämä klassikko-tyttökirjat. 

Beth kuoli. Hän sairastui nuorena, ja parani ensin, mutta jäi heikoksi ja kuoli myöhemmin. Beth ei kasvanut koskaan aikuisuuteen.

Jo oli päähahmo, kyllä.

ap.

Vierailija
7/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenkuun Emiliasta kertova sarja on kestänyt paremmin aikaa, samoin Annat. Pahiten on vanhentunut Katy Carr -sarja.

Vierailija
8/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo, koska hän oli älykäs, nokkela, rohkea ja taitava. Arvostan hyvää kirjoittajaa.

Hänen miesmakuaan epäilen edelleen miehen korkean iän vuoksi.

Vierailija
9/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena samaistuin eniten Bethiin, sairaalloinen reppana jota elämä potki päähän. Minusta tuli kuitenkin Meg, kunnon perinteinen vaimo ja äiti, jota pidin teini-iässä kammottavan tylsänä :D

Olen 37, aina rakastanut lukemista. 16-v tytärtäni en ole saanut innostumaan, mikä salaa vähän harmittaa, olisin voinut suositella tätäkin :)

Vierailija
10/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena samaistuin eniten Bethiin, sairaalloinen reppana jota elämä potki päähän. Minusta tuli kuitenkin Meg, kunnon perinteinen vaimo ja äiti, jota pidin teini-iässä kammottavan tylsänä :D

Olen 37, aina rakastanut lukemista. 16-v tytärtäni en ole saanut innostumaan, mikä salaa vähän harmittaa, olisin voinut suositella tätäkin :)

Ei Beth mikään "reppana" ollut. Et osaa arvostaa hänen hyväsydämisyyttään, epäitsekkyyttään ja hiljaista viisauttaan. Beth oli myös luova ja musikaalinen. Beth on minun lempihahmoni.

ap.

Vierailija
11/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo, koska hän oli älykäs, nokkela, rohkea ja taitava. Arvostan hyvää kirjoittajaa.

Kirjailija olisi halunnut jättää Jon naimattomaksi, mutta kustantaja vaati tälle miestä. Niinpä kirjailija päätti naittaa tämän vanhalle antisankarille eikä komealla Laurielle.

Kirjathan perustuvat kirjailijan omaan lapsuudenperheeseen. Oikeista sisaruksista yksi kuoli nuorena ja yksi avioitui. Amyn esikuvasta Maysta tuli kuuluisa taiteilija, Louisa itse pysyi Jon lailla naimattomana ja oli ilmeisesti naisiin kallellaan. Kirjastahan huomaa nykyluennalla, että Jo on aika butch.

Vierailija
12/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kirjailija on Louisa May Alcott, ei mikään Mary Jo.

Vierailija
13/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jon olisi pitänyt saada Laurie.

Vierailija
14/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kirjailija on Louisa May Alcott, ei mikään Mary Jo.

Toki :D Noita nimiä pyöritellessä tuli kirjoitettua vahingossa väärin.

ap.

Vierailija
15/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Beth mikään "reppana" ollut. Et osaa arvostaa hänen hyväsydämisyyttään, epäitsekkyyttään ja hiljaista viisauttaan. Beth oli myös luova ja musikaalinen. Beth on minun lempihahmoni.

ap.

Olen lukenut kirjan viimeksi teininä, ja silloin Beth vaikutti ärsyttävältä reppanalta tarmokkaisiin siskoihinsa verrattuna. Varmasti nyt kokisi hahmon eri tavalla.

Ot:Myös esim. Kaikki isäni hotellit näyttäytyy eri valossa nyt kuin 20 vuotta sitten. Ja Forrest Gump. Ja, ja...

..ja sitten on niitä, joita en tule enää koskaan lukemaan uudestaan: Viimeisellä rannalla, Juokse tai kuole jne. Mutta Pikku naisiin voisi joskus palata, ja Boylstonin Helenoihin :)

Vierailija
16/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Olen lukenut kirjan viimeksi teininä, ja silloin Beth vaikutti ärsyttävältä reppanalta tarmokkaisiin siskoihinsa verrattuna. Varmasti nyt kokisi hahmon eri tavalla.

Ot:Myös esim. Kaikki isäni hotellit näyttäytyy eri valossa nyt kuin 20 vuotta sitten. Ja Forrest Gump. Ja, ja...

..ja sitten on niitä, joita en tule enää koskaan lukemaan uudestaan: Viimeisellä rannalla, Juokse tai kuole jne. Mutta Pikku naisiin voisi joskus palata, ja Boylstonin Helenoihin :)

Turha enää selitellä!!

No ei nyt sentään :D

ap.

Vierailija
17/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jon olisi pitänyt saada Laurie.

Niinhän sitä lapsena ajatteli, kun oli lukenut miljoona kirjaa kaavalla "tyttö ja poika ystävystyvät -> tyttö ja poika rakastuvat".

Kun lukee kirjan aikuisiällä uudestaan, huomaa että heidän välillään ei olemitään romanttista Jon puolelta. Siinähän Jon hienous ja ajattomuus on, että hän ei mitenkään uppoa aikansa odotuksiin.

Jatko-osissa sitten kaikki menee pieleen, kun sisaruksia aletaan taivutella tyttökirjallisuuden muotteihin. Niin kuin Jo sen sanoo: Kaikki menee sekaisin, kun ihmiset alkavat rakastua. Tai jotain sinne päin.

Vierailija
18/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kirjat usein aikuisena ja tykkään edelleen. 90-luvulla tehty elokuva on mielestäni ainoa onnistunut ns. tyttökirjan filmatisointi ikinä. Rakastan vauvaani mielettömästi, ainoa asia johon olen pettynyt hänen sukupuolessaan on, että hänelle ei oikein voi tuputtaa tyttökirjoja...

Vierailija
19/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjailija olisi halunnut jättää Jon naimattomaksi, mutta kustantaja vaati tälle miestä. Niinpä kirjailija päätti naittaa tämän vanhalle antisankarille eikä komealla Laurielle.

Kirjathan perustuvat kirjailijan omaan lapsuudenperheeseen. Oikeista sisaruksista yksi kuoli nuorena ja yksi avioitui. Amyn esikuvasta Maysta tuli kuuluisa taiteilija, Louisa itse pysyi Jon lailla naimattomana ja oli ilmeisesti naisiin kallellaan. Kirjastahan huomaa nykyluennalla, että Jo on aika butch.

Korjaan itseäni. Tuossa ylempänä lukee "Jon lailla naimattomana", vaikka tietenkin tarkoitin että naimattomana, toisin kuin kirjasarjan Jo.

Vierailija
20/37 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut kirjat usein aikuisena ja tykkään edelleen. 90-luvulla tehty elokuva on mielestäni ainoa onnistunut ns. tyttökirjan filmatisointi ikinä. Rakastan vauvaani mielettömästi, ainoa asia johon olen pettynyt hänen sukupuolessaan on, että hänelle ei oikein voi tuputtaa tyttökirjoja...

Pikku miehiä on kyllä kovaa kamaa meidän 5v:n mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi