Suositelkaa ei-kirvelevää rasvaa/muuta kosteuttajaa lapsen atooppiselle iholle?
Meillä molemmilla lapsilla rutikuivat ihot talvella, eivätkä anna rasvailla kun kaikki rasvat kirvelee mitä ollaan kokeiltu. Ceridal-öljy+ muut jotkut muut öljyt ovat ainoat jotka eivät kirvele, mutta en tiedä kosteuttavatko tarpeeksi. Jotain rasvaakin olisi varmaan ihan hyvä laittaa. Suosituksia?
Kommentit (45)
Kookos- tai manteliöljy. Öljyt ei kirvele ikinä.
Oletko kokeillut (Aisti) Erioilia?
Koostumus on todella muuttunut vuosikymmenten takaa.
Ihan luottotavaraa, ja todella hyvä kosteudensitomiskyky. Voidehan pitää levittää aina pyyhekuivalle iholle (siis hieman kostealle) parhaan tuloksen saamiseksi. Eikä taatusti kirvele.
Jopa lääkäri-isäni tykästyi tähän. Kerran hätätilanteessa lainasin omaa purkkiani sen kutisevaan selkään. Sille piti sitten ostaa oma seuraavana päivänä.
Meillä toimii Stiefelin Physiogel. Joko creme tai jos iho ehtii kovemmin kutisevaksi AI creme.
Erioil muuten yllätti positiivisesti, sitä on käytetty kesällä. Talvella tarvitaan tuhdimpaa voidetta.
Physiogelille ääni täältäkin. Käytän vuorotellen Xylidermin geeliä ja tuota physiogeliä. Auttavat eri tavoin ja täydentävät toisiaan.
Sisäinen rasvaus auttaa. Pari rkl neitsytoliiviöljyä auttaa jo muutamassa päivässä. Jatkuva käyttö.
Jos iho kovin ärtynyt, suihkun jälkeen suolavesihuuhtelu on yllättävän toimiva. Litraan vettä 1 tl lisäaineetonta merisuolaa. Tällä vedellä käsitellään ärtyneitä alueita. Hassua on se, että se ei kirvele.
Gluteeniviljat pois. Auttaa hyvin monia. Terveisin elinikäinen atoopikko, joka saa näistä neuvoista apua, kun iho aina välillä ärtyy eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella paha atooppinen ihottuma ja kaikki rasvat kokeiltu. On ollu vahvoja joissa on ties mitä kääkeaineita. Nyt kun uimakausi alkoi niin pitää rasvailla. Paras rasva atoopikolle on Acon Canoderm! Ihotautilääkäri tai tavis lääkärikin voi kirjottaa siitä reseptin et tulee atooppiseen ihoon niin saa paljon halvemmalla hinnalla :)
Jos oikein haluaa pahentaa atooppista ihoa niin mene klooriveteen.
Meillä lapsen atooppinen ihottuma parani tyrniöljykapseleilla ja sinkillä. Molempia siis nautitaan suun kautta!
Talvella rasvaillaan tarvittaessa perusvoiteella.
Aqualan L toimii suihkusaippuan korvikkeena.
Queen Esther: Multi active voide.
Saa vain netistä tilaamalla. Sikakallista, mutta tosi hyvää, ei kirvele naamassa, voiteessa on tuoksu. Turussa valmistettu.
Mulla itsellä atooppinen iho. Olen kans kokeillut vaikka ja mitä elämäni aikana. Naamarasvat kirvelee. Apteekin perusvoiteet myös. Mulla meni jotain 30 vuotta elämästäni käyttäessä hydrokortisonia ja vaikka mitä rasvoja. Mut tämä on eka, joka toimii. Ja kuiva iho kasvoista lähti.
Sarjasta on myös body lotion, joka on ohuempaa ja siinäkin on tuoksu, mutta sekään ei kirvele.
Joo, mulla jäi yvesrosserit ja apteekit kun Queen Esther löytyi...
Jäi vielä sanomatta, että minun piti myös jättää vehnä, ohra, ruis ja kaurakin pois. Se auttaa ihoon. Karkkia tai sokeria yleensä syömällä saa myös ihon kutisemaan.
Pahin mitä voi syödä on monta mansikkahillopaahtoleipää gluteenillisena :)
Asuntoasiat piti saada kans kuntoon. Jos asunnossa oli hometta/sientä se pahensi ihoa. Asunnon pitää olla ehdottoman homeeton. Patja ei saa olla vanha.
Pahimmillaan mulla oli joka paikka täynnä punaisia läiskiä - myös kasvot. Jalkapohjat oli ainoa ehyt paikka.
Pahassa vaiheessa kirvelee valitettavasti melkein mikä vaan rasva ainakin sen hetken :( Pitää vain koittaa kestää ja saada palautettua iho edes kohtuulliseen kuntoon. Haastavaa atooppisen lapsen kanssa, tiedän. Meillä toiminut parhaiten ylläpitovaiheessa Avenen Xeracalm Baume eli se jytkympi versio. Suosittelen kokeilemaan pitkäjänteisesti ainakin yhden purkin verran. Harmillisen hintava, mutta paras ollut meillä (monet rasvat kokeiltu, reseptillä ja ilman). Tsemppiä!
Lactolinen kotimainen, pupumerkitty ja tuoksuton ihovoide ei kirvellyt meidän lapsen rikkiraavittua kyynärtaivetta. Löytyi ihan Prisman hyllystä eikä hintakaan ollut paha. Valkoinen tuubi vihreällä tekstilä.
Mulla kanssa atooppinen iho. Tänä talvena olen pärjännyt kokonaan ilman apteekin rasvoja, ensin sheavoilla ja nyt viime aikoina myös jojobaöljy on ollut käytössä. Jojoba imeytyy tosi nopeasti vaikka sitä laittaisi monta kerrosta, siksi pidän siitä arkikäytössä vähän enemmän kuin sheavoista. Pieni (ja kallis) pullo kuluu tosin aika äkkiä, kun sitä pitää levittää niin laajalle alueelle. Kirvelystä en osaa sanoa, kun itselläni ei viime aikoina ole ollut varsinaista ihottumaa. Jos iho on päässyt kovin kuivaksi, niin hetken aikaa öljyämisen jälkeen saattaa vähän kutittaa, mutta se loppuu kun öljy imeytyy kunnolla.
Kehäkukkavoide on hyvää mönjää mun ihottumalle. Kymmenen vuotta olkavarsissa kummitellut ihottuma on parantumassa. Voide on mielestäni halpaa ja riittoisaa. Se muistuttaa koostumukseltaan vauvojen kellertävää pyllyrasvaa. Löysin tuotteen Tokmannilta.
https://www.tokmanni.fi/ihonhoitotuotteet/kehakukkavoide-250ml/40097373…
Meillä on 5 kk vauva, jolla on harmillisen kuiva, punainen ja kutiseva iho. Raapii sen välillä verille, varsinkin otsasta. Lääkäri määräsi Miniderm-voidetta, joka onkin auttanut paremmin kuin mikään muu kokeilemamme tähän asti (meillä on ollut kokeilussa ainanin Ceridal-öljy, luomuneitsytkookosöljy, Erisan ja Avene Cold Cream). Lisäksi kuurina lyhytkestoisesti laitamme Hydrokortisonia (lääkärin ohjeen mukaan).
Jos iho on huonossa kunnossa, niin valitettavasti mikä vaan kirvelee. Hoito pitää saada toimimaan.
Ja ennen kaikkea hoitoa pitää jatkaa ja ylläpitää, vaikka tilanne näyttäisi välillä paremmalta.
Itse käytän Helosania. Sitä sinistä, jotka monet kokevat jalkavoiteeksi.
Käytän sitä kasvoille ja vartalolle kesät talvet. On todella paksua voidetta, mutta itselläni toimii.
Apteekista saa isoissa pummpupulloissa (kilo?).
Rasvaus heti pesun jälkeen kostealle iholle! Sekin auttaa hieman kirvelyongelmassa.
Muista myös "sisäinen rasvaus" eli ruokaan hyviä rasvoja.
Terv. Lapsesta asti atoopikko
Vierailija kirjoitti:
Punakorkkinen Dermalog on ainoa, joka ei minulla kirvele. Apteekista saa eikä ole kovin kallis.
Meidän kahta atoopikkoa rasvataan tällä, tytöt on itse sanoneet lääkärille että haluavat sitä rasvaa koska se ei kirvele.
Locobase repair apteekista mielestäni paras :)