Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko teillä syrjäytynyt nuori?

PotkiiSydäntä
20.01.2017 |

Meillä asuu. Jätti ammattikoulun kesken. Jäi kiinni tupakoinnista, meillä ei kukaan muu tupakoi. Ruokahalu on kateissa. Herää puolenpäivän jälkeen. Valvoo aamuyöhön. On koko ajan puhelimella tai tietokoneella. Mikään ei kiinnosta. Mikään ei motivoi. Rypee itsesäälissä. Ei tarvitse kuulemma apua eikä apua halua, mutta meille vanhemmille neuvot ovat tervetulleita. Miten teillä pärjätään syrjäytymisuhan alla olevan nuoren kanssa, kun apua ei saa kotiin eikä nuori kotoa lähde mihinkään apua hakemaan, kun ei sitä omasta mielestään tarvitse?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat nuorelle. Tosin taitaa olla jo myöhäistä.

Vierailija
2/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla tilanne se, että 18v syntymäpäivänä potkut perseelle ja pihalle asunnostasi. Alkaa se avun hakeminen sitten kiinnostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuori vielä alaikäinen? Nyt ei auta muu kuin pakko. Varaa aika lääkäriin tai terveydenhoitajalle, nuori tutkimuksiin mikä mättää. Pakota jos ei mene vapaaehtoisesti. Kun täyttää 18v niin on myöhäistä joten toimi HETI.

Vierailija
4/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama, koulu jäi kesken kun ei vaan huvittanut enää vaikka alunperin kyseisen linjan ihan itse valitsi. Nyt on onneksi saanut jonkin verran pätkätöitä vuokrafirman kautta ettei enää kotona pelkästään makaa. Rahan tarvetta kuitenkin oli ja tein selväksi etten ala makoilua rahoittamaan eikä siihen olisi rahani riittäneetkään.

Olen yrittänyt puhua nätisti ja vähemmän nätisti siitä että joku koulutus täytyisi hankkia ja päästä jonkinlaiseen omaan elämään kiinni. Kaikkeen vastaus on "joojoo". Mikään ei tunnu kiinnostavan, olen tarjonnut mahdollisuutta käydä ammattiauttajan kanssa puhumassa mutta ei hänellä mielestään ole mitään ongelmaa. 

Ei minulla ole sydäntä pihallekaan häntä heittää kun pelkään että se vain huonontaa asioita. 

Vierailija
5/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo nyt jotain keksi, kun kyllästyy rypemiseen. Minun nuoruudessani, kun ei ollut tietokoneita, niin vastaavanlaiset veivasivat kylillä edestakaisin ja ryyppäsivät, 90-luvun lama, ei ollut töitä. Parannusta tuo siihen on.

Vierailija
6/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama, koulu jäi kesken kun ei vaan huvittanut enää vaikka alunperin kyseisen linjan ihan itse valitsi. Nyt on onneksi saanut jonkin verran pätkätöitä vuokrafirman kautta ettei enää kotona pelkästään makaa. Rahan tarvetta kuitenkin oli ja tein selväksi etten ala makoilua rahoittamaan eikä siihen olisi rahani riittäneetkään.

Olen yrittänyt puhua nätisti ja vähemmän nätisti siitä että joku koulutus täytyisi hankkia ja päästä jonkinlaiseen omaan elämään kiinni. Kaikkeen vastaus on "joojoo". Mikään ei tunnu kiinnostavan, olen tarjonnut mahdollisuutta käydä ammattiauttajan kanssa puhumassa mutta ei hänellä mielestään ole mitään ongelmaa. 

Ei minulla ole sydäntä pihallekaan häntä heittää kun pelkään että se vain huonontaa asioita. 

Ei se puhumalla parane ja -isi päätteillä. Sinä sanot että nyt menet, haet kouluun jne. Varaa aika tai soita nuorisopalveluun, tulevat vaikka kotiin tarvittaessa. Tuossa tilanteessa vanhempi ei saa olla nössö. 

Vierailija
7/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asu, enää. Ei tarvinnut edes heittää pihalle vaan muutti omaan huusholliin ihan vapaaehtoisesti. 

Toivottavasti ei syrjäydy ihan täysin, kun on sentään (täysipäisiä?) kavereita, harrastuksia ja silloin tällöin jonkun satasen edestä töitäkin. Ammattikoulun kävi loppuun, mutta ei ole todellakaan ainoa, joka en silti ole töitä saanut.

Vierailija
8/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo vaikea tilanne. Minulla kyseessä ei ole oma lapsi, ja asuu itsenäisesti. Mutta viime aikoina elämä on ollut tuota samaa. Ei aikuista voi pakottaa avun luo. Mutta sattuu se paljon katsella sivusta, kun toinen hylkää itsensä. Eikä mitään voi tehdä. Tietenkin tarjoan apua ja ehdotan auttavia tahoja. Mutta kun ei halua lähteä, niin lopputulos on, että hän rypee ja minä itken murheissani.

Vierailija
9/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitahan on sitten kerrostaloyksiöissä naapureiden kiusana viettämässä vilkasta yöelämää yhteiskunnan tukemana. Paskaa musaa täytyy luukuttaa tosi kovaa, pleikkaa pelataan yötä myöten huutokiroillen ja lattiaa polkien. Samahenkiset toverit tulevat kylään myöhään illalla kunhan ensin heräävät kunnolla. Olette vanhemmat varmasti todella ylpeitä itsenäistyneistä energiajuomalla kasvaneista hedelmistänne.

Vierailija
10/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs ne saisivat työtä? Ei ole töitä, samaan ne kasvavat kaikkien lapset. Varautukaa rahoittamaan.

Vierailija
11/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet selväksi että kotona ei oleilla miten itse haluaa. Herätään ja nukutaan samaan aikaan kun muutkin. Annat kotitöitä mitkä pitää tehdä.

Patistat johonkin toimintaan. Menet mukana työkkäriin ja kerrot tilanteen. Työ kokeilua saa varmasti hyvin nopealla aika taululla.

Vierailija
12/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat olivat liikaa töissä ja lapsi sai liian vähän aikaa vanhemmiltaan. Tämä on se ongelma.

Ette oikein voi tehdä enää mitään rakentavaa. Hän saattaa pilata elämänsä ja olla vanhemmilleen ikuisesti katkera.

Ei se työnteko oikeastaan paljoa taloutta nosta mutta pakko se on kilttinä vanhempana tehdä töitä pomon käskystä. Samalla lapsi jää heitteille ja illalla ei jaksa yhtään antaa aikaa. Sitä sitten valehtelee itselleen ja antaa viikonlopusta pari tuntia ja esitetään hyvää perhettä.

En syytä vanhempia mutta otan huomioon heidän virheensä. Harmi ap että te mokasitte ja pilasitte nuorenne elämän. Se on teidän syytä tämä tilanne ettei hän ensinnäkään usko itseensä ja hänellä ei ole mitään yhteistä teidän kanssanne muuta kuin kurja elämä ja pimeä tulevaisuus jonne te hänet työnnätte ja hylkäätte.

Vierailija
13/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs ne saisivat työtä? Ei ole töitä, samaan ne kasvavat kaikkien lapset. Varautukaa rahoittamaan.

Mitä rahoittamaan? Ketään himassa hani? Sossu maksaa! Urpo!

Vierailija
14/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu. Sai tosin 18 vuotta täytettyään hallintaansa isältään jääneen perinnön ja elelee varmaan koko loppuikänsä pääomatuloilla, jos ei muutakaan halua tehdä. 

Vierailija
15/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka mitään merkkejä aikaisemmin ollut? Nyt vaan poks, se on syrjäytmisuhan alla?

Sitten vaan rauhallista keskustelua, että mitä meinaa elämässään tehdä.. Kerrotte teidän talon säännöt, että kun siellä asuu on tehtävä kotitöitä ja osallistuttava perheen arkeen. Päivisin sais nukkua puoleen päivään, kunhan on sitten ruuat tehty ja kotisiisti, kun muut tulee. Ne pitää tehdä hyvin, eikä sutasemalla.

Ehkä suunnittelette yhdessä ruokalistoja ja käytte kaupassa yhdessä. Hän sitten toteuttaa loput. Tiskaa, pyykkää...

Mistä saa rahaa tupakkaan?

Kun amis jäi kesken, niin kohta on hakuaika taas. Eikun ottamaan selvää paikkakunnan hakujutuista. Kyllä sen pitäisi jotain löytää, suht mieleistä, josta tulee jatkossa palkkaa, että voi elää..

TAI sitten etsii töitä. Heikosti niitä nuorille löytyy, mutta onhan niitä jotain pajatoimintoja työkkärissä..

Vierailija
16/19 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan samanlainen tilanne, mutta syrjäytymisuhan alla oleva nuori meillä asuu. On lukiossa ja menee ihan kohtuullisesti. Pojalla vaan ei ole yhtään kaveria eikä mitään harrastuksia. Valvoo myöhään ja nukkuu pitkään, tämän mahdollistaa 4 vuoden lukio, usein koulu alkaa vasta aamupäivällä tai myöhemmenkin. Viikonloput menee nukkuessa, poissaoloja aika paljon koulusta, mutta ei kuitenkaan liikaa. Ei aio mennä lukion jälkeen mihinkään kouluun.

Vapaa-aika kuluu tietokoneen ääressä, lähinnä pelaten. Poika ei juo, ei tupakoi, ei ole koskaan mitenkään öykkäröinyt, läksytkin tekee ja osansa kotitöistä. Mikään ei vaan oikein kiinnosta, ei silti ole masentunut. On kova jännittämään ja kokee helposti ahdistusta ja lieviä paniikkioireita ja kärsii sosiaalisesta pelosta.

Tavallinen perhe ollaan. Olin kotona lasten ollessa pieniä, sitten menin osa-aikatöihin ja myöhemmin kokopäivätöihin. Isä on aina tehnyt kokopäivätyötä. Tullaan toimeen, mutta aika tiukkaa on asuntolainan takia. Harrastuksiin on koetettu ohjata, tehdä yhdessä asioita, jutella, antaa aikaa. Kahdella muulla lapsella ei ongelmia.

Vierailija
17/19 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tietokoneella pelailu ja valvominen öisin näyttäisi olevan se yhdistävä tekijä näissä syrjäytyvissä.

Edes huumeet tai alkoholi ei syrjäytä noin pahasti kuin tietokoneella useita tunteja vietetyt ajat. Ne sentään tarjoaa ihmiskontakteja ja ehkä tyttöystävänkin vaikkakin viinanhuuruisen, mutta enemmän se elämälle antaa kuin tietokone.

Vierailija
18/19 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain elokuvassa äiti pyysi syrjäytynyttä lastaan mukaan ostamaan hänelle vaatteita mutta ajoikin suoraan mielisairaalaan ja jätti hänet sinne.

Vierailija
19/19 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone syynä kirjoitti:

Se tietokoneella pelailu ja valvominen öisin näyttäisi olevan se yhdistävä tekijä näissä syrjäytyvissä.

Edes huumeet tai alkoholi ei syrjäytä noin pahasti kuin tietokoneella useita tunteja vietetyt ajat. Ne sentään tarjoaa ihmiskontakteja ja ehkä tyttöystävänkin vaikkakin viinanhuuruisen, mutta enemmän se elämälle antaa kuin tietokone.

Tietokoneelle hylätyt pojat ovat aina riski.

Näistä tapauksista on kehittynyt kouluampujiakin.

Kyllä tietokone on suuri riski syrjäytymiselle. Kultainen keskitie olisi hyvä löytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä