Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tupakoivat ihmiset suuttuvat/loukkaantuvat jos heille sanoo, että on huolissaan heidän terveydestään?

Vierailija
20.01.2017 |

Ihmettelen siksi, että he suhtautuvat vaaralliseen riippuvuussairauteensa kuin se olisi jokin ihmisoikeus jota ollaan riistämässä väkivalloin pois. Kaikki jotka kyseenalaistavat tupakointia, nähdään vihollisina sillä hetkellä. Mistä moinen tunnemylläkkä johtuu?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on ainakin toistaiseksi ihan laillista Suomessa. En tykkää yleensäkään siitä että yksityisasioihini puututaan ja loukkaannun sellaisille ihmisille jotka käyttäytyvät noin tahdittomasti. En minäkään huomauttele esim. jonkun ylipainosta vaikka sekin on terveysriski.

Vierailija
2/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se tupakoitsijan oma heikkous on niin arka paikka. Kuinka moni heistä oikeasti haluaa olla addikti? Tuskin kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen huomauttelu on puuttumista yksilön itsemääräämisoikeuteen. Jokainen tupakoitsija varmasti tietää tupakoinnin terveyshaitat, mutta on ollut oma päätös jatkaa tupakointia.

Yksilön itsemääräämisoikeus kuuluu kaikille, vaikka palstalaiset sen itselleen  yrittävätkin omia  - asiassa kuin asiassa.

t. tupakoimaton, hoikka, liikunnallinen, terveellisesti syövä, jolle sopii, että jokainen elää tavallaan - lain puitteissa

Vierailija
4/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? En ole suuttunut siitä.

Vierailija
5/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsija todennäköisesti on erittäin hyvin tietoinen tapansa terveysriskeistä. Ainakin jos on päiväittäin tupakoiva niin on luultavasti yrittänyt lopettaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Se pännii häntä jo valmiiksi niin paljon, että ei todellakaan enää tarvitse hyväätarkoittavia neuvojasi.

Vierailija
6/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu tupakoitsijoiden matalasta älykkyydestä ja itsehillinnästä. Eikö se ole itsestään selvää. Ilman noita ominaisuuksia ei tupakoisi nykypäivänä. 

Vierailija
7/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tupakoitsija ja tiedän vallan hyvin tupakan terveyshaitat. Olen itse päättänyt jatkaa polttamista, se on oma nautintoni.

Kummallista, että joku olisi enemmän huolissaan terveydestäni kuin minä itse. Pidän asiasta huomauttelua typeränä tunkeilevaisuutena, mutta myös erittäin pitkästyttävänä. Hohhoijaa. En ole lapsesi. Toisten aikuisten holhoaminen on naurettavaa.

Vierailija
8/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, joo, molempia selittää itsehillinnän puute.

Tupakoinnista ehkä huomautellaan siksi koska tupakoivat saastuttavat myös mypäristöään ja levittävät myrkkyjään lähipiiriin. Ylipaino ei ole riski kanssaihmisille.

Vierailija
9/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan edes maistanut tupakkaa mutta en kyllä tykkää että kukaan ulkopuolinen on huolissaan tai ylipäänsä kiinnostunut terveydestäni. No, mies saa olla ja kun olin lapsena vanhemmat saivat olla. Mutta miksi pitää puuttua täysin ulkopuolisten yksityisasioihin?

En minäkään ole huolissani muiden alkoholin käytöstä, vihannesten syömättömyydestä, punaisen lihan kulutuksesta tai liikkumattomuudesta. Varsinkin kun mikään näistä tai se tupakka ei ole terveydelle kovin paha uhka yksittäisenä tekijänä. Ja vaikka joku riski kasvaisi valintojen seurauksena, jokainen saa päättää mitä keholleen tekee.

Sen sijaan olen huolissani jos ulkopuolisia vahingoittaa tavalla tai toisella. Alkoholin käyttämiseen ja autoiluun tai tupakointiin lasten seurassa on oikeus puuttua koska nämä eivät ole enää vain omia valintoja.

Vierailija
10/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilanteessa, jossa tupakoiva röyhyttelee muiden silmille joka välissä, esim. kävelymatkat työporukalla ruokatunnille ja takaisin, autolla lähtö toiseen työpisteeseen jolloin autoon meno ja autosta nousu sisältävät tupakkatauon. Silloinhan yksi tupakoiva käyttää itsemääräämisoikeuttaan ja muut alistuvat. Entäs tilanteet, joissa ulkotyöntekijä polttaa jatkuvasti tupakkaa työmaalla samalla kun ohjaa rinnalla työskentelevää nuorta harjoittelijaa, joka ei voi mennä yksinkään työskentemään? Miten tuo itsemääräämiskysymys? Ihan turha sanoa, että jokaisella on vapaus mennä kauemmaksi. Sehän on totta mutta onko oikein että jos et alistu passiiviseen tupakointiin niin saat olla yksin? 

Vierailija
11/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tupakoitsija ja tiedän vallan hyvin tupakan terveyshaitat. Olen itse päättänyt jatkaa polttamista, se on oma nautintoni.

Kummallista, että joku olisi enemmän huolissaan terveydestäni kuin minä itse. Pidän asiasta huomauttelua typeränä tunkeilevaisuutena, mutta myös erittäin pitkästyttävänä. Hohhoijaa. En ole lapsesi. Toisten aikuisten holhoaminen on naurettavaa.

Tässähän juuri näkyy tämä suuttuminen.

Vierailija
12/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnista ehkä huomautellaan siksi koska tupakoivat saastuttavat myös mypäristöään ja levittävät myrkkyjään lähipiiriin. Ylipaino ei ole riski kanssaihmisille.

Kyllä se ruuan tuotanto saastuttaa enemmän kuin satunnainen savuke. Jos se (reilusti) ylipainoinen sekasyöjä syö kaksinkertaisen tai jopa moninkertaisen määrän ruokaa verrattuna muutaman tupakan päivässä polttavaan henkilöön, taitaa ylipainoinen saastuttaa vain näillä valinnoillaan enemmän. Puhumattakaan jos ylipainoisuuteen liittyy myös runsas autoilu.

Savuton mutta hieman pullukka

Vierailija
13/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä oikeasti ole huolissasi heidän tervydestään, haluat vaan sädekehän pääsi päälle, kun voit ilmaiste heille olevansa heitä parempi.

Vierailija
14/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ruuan tuotanto saastuttaa enemmän kuin satunnainen savuke. Jos se (reilusti) ylipainoinen sekasyöjä syö kaksinkertaisen tai jopa moninkertaisen määrän ruokaa verrattuna muutaman tupakan päivässä polttavaan henkilöön, taitaa ylipainoinen saastuttaa vain näillä valinnoillaan enemmän. Puhumattakaan jos ylipainoisuuteen liittyy myös runsas autoilu.

Ei tässä ollut kyse ylipainoisista eikä saastuttamisesta, vaan tupakoivien ihmisten ärhäkkyydestä. Voiko se olla jopa jokin aivokemiaan liittyvä psyykkinen oire, jonka nikotiiniriippuvuus saa aikaan?

Vierailija
15/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä tupakoinnista pitäisi huomautella, tai tuoda esiin huoltaan toisen terveydestä? Onko se jotain samanlaista pakkomiellettä kuin minun haluni huomautella kielioppivirheistä? Se tuskin kuitenkaan auttaa tupakoitsijaa lopettamaan, joten miksei huomauttaja voisi pitää suunsa kiinni?

En itse ole koskaan tupakoinut, mutta toisinaan käyn kyllä ulkona porukalla, jossa on tupakoiviakin, ja kyllä minuakin ärsyttäisi, jos joku rupeaisi heille pitämään terveysluentoa. Varmasti tietävät tapansa riskit ilmakin.

Eri asia, jos savu häiritsee, siitä toki saa mainita ja vaikka esittää toiveen, että tupakoitsija siirtyisi hieman loitommalle. Mutta silloin puhuukin omista toiveistaan sen sijaan että olisi toisen terveydestä huolissaan.

Vierailija
16/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä oikeasti ole huolissasi heidän tervydestään, haluat vaan sädekehän pääsi päälle, kun voit ilmaiste heille olevansa heitä parempi.

En tunnusta pitäväni itseäni parempana, olen vain katkera tupakalle ja ymmärtämätön tupakoitsijoiden itsepäisyydelle. Kysehän ei ole asiasta, jota he enää itse pystyisivät hallitsemaan vaan kyse on riippuvuussairaudesta.  

Minulla on ollut lähipiirissä ihmisiä jotka ovat menettäneet terveytensä kymmenien vuosien tupakoinnin seurauksena, koska he eivät edes suostuneet harkitsemaan lopettamista. Välillä köyhänä ollessa raha tupakkaan piti raapia kokoon vaikka mistä, lasten ruokiin sopi sitten ruinata rahaa sukulaisilta. 

Vierailija
17/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan meistä ei ole kasvanut niin tynnyrissä, ettei tietäisi niitä tupakoinnin terveysriskejä.

Tottakai riippuu myös siitä, keneltä se huomautus tulee. Jos mulle mies sanoisi, että on huolissaan mun terveydestä tupakoinnin takia, ottaisin ihan rauhallisesti. Jos kyseessä olisi joku ei niin läheinen ihminen (lukuunottamatta terveydenhuollon ammattihenkilöitä), huoli ei tuntuisi aidolta, mikä taas johtaisi siihen että epäilisin syyn huomauttelulle olevan jossain muualla, esim vaikka juuri siinä että toinen haluaa päästä kiillottamaan omaa sädekehäänsä. Ei muistakaan ihmisten valinnoista ole tapana huomautella. Mitenhän ihmiset reagoisi siihen, jos alkaisi kahvilajonossa kommentoida jokaiselle pullan ottavalle että voi että minä olen huolissani sinun terveydestäsi kuin tuota sokeria ja vehnää tuollain syöt. Okei, sokeri ja vehnä harvoin on tupakan veroinen ongelma, muttei se sitä huomauttelua sopivaksi tee.

Vierailija
18/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoilija se vasta ruokaa tarvitseekin! Hänhän tuhlaa energiaa juoksemalla lenkkejä pitkin maita ja mantuja. Sohvaperuna, joka hakee kävellen lähikaupasta kotimaisista ruoka-aineista valmistettuja sipsejä ja olutta, on paljon ekologisempi kuin proteiinivalmisteita ja tuontikasviksia mättävä kuntoiluhullu. 

Vierailija
19/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa ei puhuta huomauttelusta, ei myöskään aloitusviestissä. Miksi lähes kaikki vastauksissa jauhavat huomauttelusta?

Vierailija
20/36 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnusta pitäväni itseäni parempana, olen vain katkera tupakalle ja ymmärtämätön tupakoitsijoiden itsepäisyydelle. Kysehän ei ole asiasta, jota he enää itse pystyisivät hallitsemaan vaan kyse on riippuvuussairaudesta.  

Jos he eivät itse pysty asiaa hallitsemaan, niin silloinhan ei voi olla kysymys itsepäisyydestä.

Jos kyse on riippuvuussairaudesta, niin mitä se auttaa, jos sanot olevasi huolissasi?

Myönnä pois, sinun täytyy vain päästä sanomaan. Syystä tai toisesta. Vaikkei siitä mitään hyötyä olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme