Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kusessa Kelan kanssa?

Vierailija
20.01.2017 |

Eli pulmani liittyy kotihoidontuen hoitolisään.

Olen saanut aikoinani päätöksen niin että saan täyden hoitolisän, koska puolisoni on työtön ja saa ansiosidonnaista.
Olin tehnyt keikkapainoitteista työtä reilu 4 kk ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän ja viimeisen palkan sain joulukuun puolella. Havahduin muutama päivä sitten että minulle on maksettu aivan turhaan hoitolisää noin isoa määrää ja stressi sen kuin kasvaa.

Puolisoni on tosin tuona aikana ollut 2kk karenssilla kun olen tehnyt keikkaa, joten niiltä kuukausilta tuskin ylittyy mikään mutta parilta muulta kuukaudelta on aivan turhaa maksettu!

Syy miksen tajunnut edes asiasta ilmoittaa uudestaan oli se, kun soittivat minulle Kelalta kun olin kysynyt että kuinka tulee toimia keikkatyön suhteen kun olin aloittanut työt ylipäätäänsä, eli tarviiko hakea esim joustavaa rahaa , niin virkailija sanoi minulle että työtunti määräni ovat niin pienet ettei edes vaikuta mihinkään?

Eli mitä minun kannattaa tehdä?? Soitanko Kelaan ja kertonko koko jutun ja sitten he työntävät minulle uhkakirjeitä vai lakkautanko hoitolisän??
Auttakaa :-(

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäisin koko jutun, kävi miten kävi. Hyvällä tuurilla asia painetaan villaisella. En kuitenkaan uskaltaisi lakkauttaa noin vaan, koska takaraivossa jyskyttäisi pelko siitä että vuosien päästä tulee esille että tukea on maksettu liikaa ja sitten tulisi syytökset ja takaisinperinnät.

Vierailija
2/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lakkauttanut hoitolisän kun aloitin keikkatyöt, minulle maksettiin kuukauden ajan liikaa tukea, jutusta on kohta kolme vuotta aikaa eikä kyllä kukaan ole soitellut perään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä heille voi selvitä myöhemmin jos lakkautan nyt tuen? Osaatko nro 1 sanoa? Olen kyllä koko viime yön pyörinyt sängyssä ja miettinyt tätä että miten sanon tämän Kelalle....

Ap

Vierailija
4/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ihan soittamalla selviä niin kuin muutkin asiat. Jos ovat maksaneet liikaa se peritään takaisin, mutta ilman uhkailukirjeitä. Saat ilmoituksen perittävästä summasta ja Kelan kanssa voi neuvotella tarvittaessa tilanteeseen sopivan maksusuunnitelman. Jos kaikki on ok, asia selviää ja voit jatkaa niin kuin ennenkin. Molemmissa tapauksissa saat mielenrauhan. Puhelin siis reippaasti käteen ja soitto Kelalle! 

Vierailija
5/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tukea makseta kuukausittaisen tulon mukaan, vaan koko vuoden ansion mukaan. Eli laske sillä kelan laskurilla omat ja miehen viime vuoden ansiot ja katso paljonko tukea tulisi.

Vierailija
6/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä heille voi selvitä myöhemmin jos lakkautan nyt tuen? Osaatko nro 1 sanoa? Olen kyllä koko viime yön pyörinyt sängyssä ja miettinyt tätä että miten sanon tämän Kelalle....

Ap

Sanot tarkalleen niin kuin asia on. Sieltä sitten neuvotaan mitä pitää tehdä. Nämä ovat niin tapauskohtaisia ettei yleispätevää vastausta voi antaa. Turha tuollaisen takia on yöuniaan menettää. Ei ne Kelassa ketään elävältä syö tai muutakaan pahaa tee, vaikka tilanne olisi mikä.

Vierailija
7/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat ja sanot, että huomasit nyt että on mahdollista että tukea on maksettu liikaa ja haluaisit selvittää asian. Sitten he selvittävät asian, ja joko lopputulos on se että tehdään takaisinperintä, tai sitten tukea ei välttämättä olekaan maksettu liikaa ja et joudu maksamaan takaisin. Mutta selvitä nyt kuitenkin.

Eihän se kovin todennäköistä ole, että asia huomattaisiin jälkeenpäin kelan toimesta, mutta mahdollista se on. Ja jos nyt vaan lakkautat lisän, sulta voidaan kysyä syytä. Ja kun sanot, että tulojen mukaan et ole enää oikeutettu siihen, niin nehän tutkivat heti että kuinka pitkältä ajalta et ole ollut siihen oikeutettu ja sitten käy saman tien ilmi liikamaksut.

Jos jonkun tuen lakkauttaa itse, niin eikös ne aina kysy syytä? Kun ei siellä ole mitään raksi ruutuun "lakkauta tuki", vaan ainoastaan voi tehdä ilmoituksen muuttuneesta tilanteesta ja sitten Kela itse tekee laskelmat ja päättää muuttuuko summa vai lakkaako tuki kokonaan.

Esim. asumistukeakaan ei voi kai lakkauttaa sanomalla että "haluan lakkauttaa tuen", vaan ne pyytää tekemään muutoksenhaun ja sitten laskelmien perusteella tekevät päätöksen. Kai?

Vierailija
8/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen voi lakkauttaa itse ilman suurempia selvittelyjä. Pelkän liikamaksun mahdollisuuden takia se ei kuitenkaan kannata. Kuvauksen perusteella ap saattaa olla edelleen oikeutettu tukeen, joten hän vain turhaan menettäisi sen, jos liikamaksua ei olekaan tapahtunut. Kela tarkastaa itse tukien maksua ja voi viiden vuoden sisällä periä takaisin aiheettomasti maksettuja tukia. 

Ap, niin kuin moneen kertaan sanottu:soita Kelaan ja selvitä tilanne. Sieltä saat selkeän vastauksen. Täältä saat lähinnä arvailuja, koska kaikilla ei ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta ja ennen kaikkea koska emme tiedä tarkkaan tilannettasi (esim. euromääriä). Kelassa tiedetään ja tunnetaan pykälät tarkkaan, joten ainut paikka saada apua on tilanteessa on juuri Kela

Vierailija
9/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon teille asiallisista vastauksista. Nyt rohkenen soittamaan ja kerron nöyränä koko tilanteen, kunhan saa mukulat nukkumaan. Kumpa nyt ei olisi tonneista kyse, olen ihan ahdistuksissa. Toivottavasti he huomioivat mieheni karenssin.

Ap

Vierailija
10/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No stress! Kuule näitä juttuja on meillä päivittäin. Ei hätää, ei teille varmasti oo kauheen paljoo voinut liikamaksua tulla :) . Todellakaan ei voi parin kuukauden keikkatöillä tulla tonneja liikaa tukea, eihän hoitolisä edes oo paljon mitään. Eiköhän kyse ole jostain kymppien liikamaksusta jos siitäkään ja aina noita ei ees peritä takaisin.

Sano, että puoliso oli karenssilla välillä niin huomioivat sitten tämänkin kun tukea tarkistetaan.

T. Kela-täti.

Vierailija
11/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kyllä kun on vielä ap:n kaltaisia tunnollisia ihmisiä. Monesti tulee ilmi näitä, jotka on kuussa monta tonnia tienannu ja heidät tulottomaksi katsottu. Sitten kun tarkistetaan tukea niin siinä kyllä kertyy liikamaksua. Itse kun ihminen on näistä velvollinen ilmoittamaan ja nythän sä ap ilmoitat. Otat nyt ap ihan rauhassa ja et tosiaankaan lakkauta hoitolisää tän takia. Jos et enää jatka keikkoja niin kerro sekin, eivät sit huomioi sulle jatkossa tuloja. Kauan oot vielä kotihoidon tuella? Jos jotain perittävää on niin sit se voidaan ottaa tulevista tuista.

T.kelan täti

Vierailija
12/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon teille asiallisista vastauksista. Nyt rohkenen soittamaan ja kerron nöyränä koko tilanteen, kunhan saa mukulat nukkumaan. Kumpa nyt ei olisi tonneista kyse, olen ihan ahdistuksissa. Toivottavasti he huomioivat mieheni karenssin.

Ap

Älä suotta etukäteen ahdistu. Voihan olla ettei mitään liikamaksua olekaan. Miehen karenssi huomioidaan varmasti samoin kuin muutenkin hänen rahansaantinsa. "Pahimmassakin" tapauksessa tukea vain on maksettu liikaa ja voit sopia Kelan kanssa maksusuunnitelman. Ei ne ketään vararikkoon aja, vaan huomioivat tilanteen kokonaisuutena ja toimivat sen mukaan. Tsemppiä soittoon! Olen varma että saat asiallisen vastauksen ja samalla itsellesi mielenrauhan. 

Vierailija
13/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuten olla, että Kela ei oo saanut tietoa miehen karenssista. Joskus ei näistä lyhyistä karensseista tuu tietoo ollenkaan ja voipi olla, että teidän tulot onkin laskettu kokonaisuudessaan liian isoksi ja saat lisää hoitolisää.

Vierailija
14/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat Kelan-tädit, teidän vastauksenne tsemppasi lisää toimimaan asian suhteen! Olen tosi onneton puhelin keskusteluissa ja pelottaa etten saa asiaa oikein ilmaistua änkytyksen johdosta, yritän kumminkin pian.

Ap

Vierailija
15/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi muuten olla, että Kela ei oo saanut tietoa miehen karenssista. Joskus ei näistä lyhyistä karensseista tuu tietoo ollenkaan ja voipi olla, että teidän tulot onkin laskettu kokonaisuudessaan liian isoksi ja saat lisää hoitolisää.

Voit olla oikeassa ettei Kela karenssista tiedä, mutta en usko että hoitolisää saa ainakaan enempää, sillä tämänhetkinen hoitolisä on suurin mitä saa

Ap

Vierailija
16/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanat Kelan-tädit, teidän vastauksenne tsemppasi lisää toimimaan asian suhteen! Olen tosi onneton puhelin keskusteluissa ja pelottaa etten saa asiaa oikein ilmaistua änkytyksen johdosta, yritän kumminkin pian.

Ap

Kelan kanssa voi asioida myös netin kautta, jos puhelinkeskustelu tuntuu hankalalta. Sinun kannattaa kaivaa valmiiksi esiin viime vuoden tulotiedot, koska ilman niitä Kelan virkailijan on aika vaikea sanoa, tuleeko takaisinperittävää.

Vierailija
17/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kelan kanssa voi asioida myös netin kautta, jos puhelinkeskustelu tuntuu hankalalta. Sinun kannattaa kaivaa valmiiksi esiin viime vuoden tulotiedot, koska ilman niitä Kelan virkailijan on aika vaikea sanoa, tuleeko takaisinperittävää.

Kaivoin kaikki palkkalaskelmat esiin ja miehen karenssipäätöksen, tarviiko olla koko vuoden tulotiedot jos kyse on nyt muutamasta kuukaudesta?

Ap

Vierailija
18/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaivoin kaikki palkkalaskelmat esiin ja miehen karenssipäätöksen, tarviiko olla koko vuoden tulotiedot jos kyse on nyt muutamasta kuukaudesta?

Ap

Laita viimeisin palkkakuitti niin siinä näkyy kertymä. Kerro myös viestiin, että miten oot nyt tehny töitä jos oot tosiaan ollut vaan vähän aikaa eli kertymä ei oikeesti oo koko vuodelta.

Vierailija
19/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on nyt hoidossa. Toimitin palkkakuittini ja puolison karenssipäätökset kelaan ja nainen oli puhelimen päässä ystävällinen. Jännityksellä odottaen millainen lasku pamahtaa postissa. Ihania olitte kun autoitte asian kanssa.

Toivottavasti kela ei nosta tästä syytettä kun huomasin asian näin paljon jälkikäteen.

Ap

Vierailija
20/27 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut viime vuoden syyskuusta joulukuuhun töissä ja saanut mahdollisesti liikaa rahaa Kelalta, niin ihan varmasti Kela ei nosta mitään syytettä asiasta, kun olet vielä oma-aloitteisesti ilmoittanut Kelalle muutoksista. Jos tukea on maksettu liikaa, niin sitä voidaan kyllä peria takaisin, mutta muita seuraamuksia sinulle ei asiasta tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä