60 000€ perintö. Mitä tehdä?
Olen saamassa 60 000€ perinnön. Tuo siis jää käteen verojen jälkeen. Nyt mietin mitä tekisin rahalla. Arkielämiseen en sitä tarvitse, (asunto)lainaa ei ole. Asun kasvualueella, joten ykkösvaihtoehtona on sijoitusasunnon osto. Lainaa tarvitsisi tietenkin lisäksi, mutta aika maltillisen summan. Onko tässä järkeä? Mitä muuta voisi tehdä?
Kommentit (18)
No jos haluat vakaan tuoton, se asunto on hyvä idea. Sijoittamalla saattaa tulla enemmän voittoja, mutta se on riskialttiimpaa.
Sijoitusasunto...tolla ei kyllä pitkälle pötkitä nykyisillä markkinoilla...pitäisi olla hiukan enemmän pääomaa.
T:Pääoma
Sijoittaisin johonkin likvidimpään, jos vaikka joskus haluaisi pitää pari sapattivuotta. Nyt voi olla töissä kivaa, mutta onko välttämättä 5-10 v kuluttua. Antaisin itselleni muutenkin luvan käyttää 5-10 000 e johonkin kivaan.
Sijoitusasunnot on yliarvostettuja. Pahimmassa tapauksessa kaikki tulot menee remonttiin kun vuokralaiset eivät pidä paikoista huolta. Muutenkin vastikkeen ja verojen jälkeen ei käteen jää paljon mitään. Itse sijoittaisin osakkeisiin on tullut yli 10% vuosituottoa tai sitten ostaisin loma-asunnon.
Jos rahalle ei ole näkyvissä tarvetta lähivuosina, sijoita sopivasti hajauttaen osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto...tolla ei kyllä pitkälle pötkitä nykyisillä markkinoilla...pitäisi olla hiukan enemmän pääomaa.
Pääomalle tiedoksi, tuon päälle laina niin johan vasta on kannattavaa!
Sijoita asuntoon.
T: asuntosijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on Helsingissäkin puolet yksiön hinnasta. Vuokratulolla saa hyvin maksettua lainan, korot, yhtiövastikkeen ja verot. Arvonnousun lisäksi tuottoa alkaa tulla käteen, kun laina on maksettu.
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei asuntosijoittaminen suinkaan riskitöntä ole. Vuokralainen voi jättää vuokransa maksamatta tai pahimmassa tapauksessa pistää koko kämpän palasiksi. Toinen vaihtoehto voisi olla hyvin hajautettu pienten kulujen indeksirahasto. Se on ainakin paljon helpompaa kuin asuntosijoittaminen.
Mä ostin sijoitusasunnon. Lainaa otin silloin lisäksi n. 40 000€. Kyttäsin pitkään asuntoa, johon olisi juuri tulossa putkiremppa ja siitä haluttaisiin eroon. Rahoitusvastikkeen saan vähentää verotuksessa. Tein pienen pintarempan ja nyt vuokralainen maksaa lainaa pois. Sijoitushorisontti on 10+ vuotta, eli pikavoittoja ei tavoitella. Seuraava asunto on työn alla, eli ostan jos sopiva löytyy. Ei ole kiirettä. Tämä eka sijoituskämppä jo lähes velaton, kuten on oma asuntonikin.
Riskejä on, mutta niin on kaikessa sijoitustoiminnassa. Asun alueella, jossa ihmisiä riittä, mutta hinnat eivät ole Helsingin tasoa.
Ihan ekaks lähtisin matkalle paikkaan, jossa oon aina halunnu käydä. Sitten miettisin mitä teen lopuilla. Ehkä eläisin vähän rikkaammin.
Mää sain muutama vuosi sitten suurinpiirtein yhtä ison perinnön ja pistin sen parissa vuodessa menemään matkusteluun ja makeaan elämään. Ps. Hauskaa oli mies 40v
Asuntosijoittaminen on rasittavaa niiden alituiseen vaihtuvien vuokralaisten takia, joista ei koskaan tiedä ovatko kunnollisia vai eivät. Päälle vielä tappelut yhtiökokouksissa. Mieluummin sijoittaisin sopivasti hajauttaen osakkeisiin.
Osta kiljuntekotarpeita koko rahalla.
Mä sijoittaisin osakkeisiin ja nimenomaan vakaisiin yrityksiin josta tulisi hyvää osinkoa. Lisäksi saattaisin sijoittaa johonkin asuntorahastoon, ovat riskittömämpiä kuin suora asunto, puhumattakaan siitä vaivasta mikä sijoitusasunnosta tulee. Osan pitäisin tilillä ja ostaisin itselleni jotain mukavaa.
5k säästöön tai huvituksiin, 25k tuottavaan arvopaperisalkkuun, 30k sijoitusasunnon käsirahaksi ja loppurahoitus halvalla lainalla.
Osta isompi asunto.
Mieheni jäi tammikuun alussa työttömäksi, meillä on reilu 100 000 lainaa.
Äitini tätä kuoli ja äitini sai 50 000 perintöä.
Äitini lainasi meille rahat, 0 euron korolla ja vähän helpottaa nyt. Miehellä lähti se 500 pv pyörimään. Kyllä me tämä vuosi pärjätään, mutta kotoa on käytännössä kaikki ylimääräinen myyty ja mun työpaikka ei ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Osta isompi asunto.
Mieheni jäi tammikuun alussa työttömäksi, meillä on reilu 100 000 lainaa.
Äitini tätä kuoli ja äitini sai 50 000 perintöä.
Äitini lainasi meille rahat, 0 euron korolla ja vähän helpottaa nyt. Miehellä lähti se 500 pv pyörimään. Kyllä me tämä vuosi pärjätään, mutta kotoa on käytännössä kaikki ylimääräinen myyty ja mun työpaikka ei ole varma.
KOska lähti pyörimään 500pv? Sehän on 400pv nykyään
Asuntosijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T:PääomaKyllä se on Helsingissäkin puolet yksiön hinnasta. Vuokratulolla saa hyvin maksettua lainan, korot, yhtiövastikkeen ja verot. Arvonnousun lisäksi tuottoa alkaa tulla käteen, kun laina on maksettu.
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei asuntosijoittaminen suinkaan riskitöntä ole. Vuokralainen voi jättää vuokransa maksamatta tai pahimmassa tapauksessa pistää koko kämpän palasiksi. Toinen vaihtoehto voisi olla hyvin hajautettu pienten kulujen indeksirahasto. Se on ainakin paljon helpompaa kuin asuntosijoittaminen.
Itse en lähtisi ottamaan kovin isoja lainoja ja katsopas kuinka paljon saat maksaa yksiöstä kalliossa..mistäpäin Helsigistä sitten yksiötä ajattelit ostaa?
Jos sulla on yhtään munaa lahjoita kissoille.