Erottaako vuosia masennusta sairastanut tavallisen väsymyksen?
Jos on syönyt vuosia masennuslääkkeitä, tietääkö henkilö milloin väsymys on ihan tavallista, sitä samaa mikä arjessa kaikkia väsyttää?
Turtuuko masentunut siihen oloon, tajuaako milloin on parantunut?
Onko masennuslääkitys ikuinen? Koska Kyllähän arki on väsyttävää, säikähtääkö lääkitystä lopetteleva arjen normaalia vaihtelua ja toteaa ettei ole parantunut?
Kommentit (6)
Kyl musta pelkän tavallisen väsymyksen erottaa. Ihan vaan sillä että se yleensä tarpeellisella unella ellei kyseessä ole burn out-henkinen väsymys, kun taas masentunut saattaa tuntea itsensä väsyneksi herätessään, tai sitten väsy iskee naurettavan nopeasti heräämisen jälkeen. Ja se puristava tyhjyys tai ihan kivun tunne ilman syytä on vain hirveää...
Varmaan yksilöllistä, mutta minä en tunnista. Olen yrittänyt ajaa lääkitystä alas useasti, mutta aina oireet palaavat. En tiedä mikä.on normaalia ja mikä merkki masennuksen uusimisesta. Vähän hirvittää, kun vuosien saatossa pitänyt lisätä koko ajan uusia lääkkeitä. Alkuun riitti pelkkä ssri tuomaan myös unta. Nyt menee ssri peruslääkkeenä, uniin toinen masennuslääke, ahdistukseen rauhoittavaa ja beetasalpaajaa tarvittaessa. Jälkimmäisiin en ole turvautunut vielä koskaan. Ja tuota untatuovaa masennuslääkettäkin yritän ottaa vaon tarvittaessa eli stressitilanteissa.
Minä ainakin erotan. Tavallinen väsymys johtuu yleensä jostakin mitä päivän aikana on tapahtunut: ulkoilua ja reipasta liikuntaa monta tuntia, kiire töissä, edellinen yö mennyt vähillä unilla tms. ja väsymyksestä huolimatta on suht toimintakykyinen. Masennusväsymys puolestaan on lamauttavaa ja en näe sille mitään järjellistä syytä, muuta kuin masennuksen. Silloin vain makaan liikkumattomana samassa asennossa kun jaksan tuskin sormea liikuttaa. Se väsymys ei poistu nukkumalla, vitamiineilla tai lenkkeilemällä.
Masennus ON sitä samaa väsymystä jota kaikki tuntevat. Jotkut lumihiutaleet vain tekevät siitä suurta draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ON sitä samaa väsymystä jota kaikki tuntevat. Jotkut lumihiutaleet vain tekevät siitä suurta draamaa.
Mä en ole varma toivonko näin ajattelevien ihmisten kokevan esim. keskivaikean masennuksen vai olla kiltti ja olla toivomatta sitä. Toisaalta tää on varmaan taas joku palstan provoilija, joten ei sitä kannata liikaa varmaan miettiä.
Ei kannata alunperinkään ottaa lääkitystä , ei ainakaan ,jos ei ole vaikea masennus - "haluaa vain kuolla ".
Väsymys ainoana oireena EI OLE MASENNUSTA ,vaan sen syy pitää tutkia. Oli se sitten kilpparin vajaatoimintaa tai huonoja elintapoja tai huonot rautavarastot.