Kasvissyöjät ja vegaanit mistä tämä johtuu?
Aloitin pari viikkoa sitten syömään enemmän kasvisruokaa. Noin viikon jälkeen vatsassani alkoi tuntua hassua painetta, ilmavaivoja oli usein eikä ruoansulatus ilmeisesti toiminut ihan täysillä. Jatkoin silti ruokavaliota, kunnes kaksi päivää sitten vähensin rajusti kasviksia ja tiettyjä hedelmiä, niin vatsa on voinut paljon paremmin. Ei enää pieretä niin paljoa ja kroppa voi hyvin!
Tässä esimerkki mun päivän syömisestä uuden ruokavalion aikana:
Aamupalaksi soijajogurttia ja Bonnen mangogosetta, 1 banaani ja 2 riisikakkua.
Lounas/välipala: vegepyöryköitä ja spelttipastaa. Tai Pyörykät ja banaani.
Päivälliseksi kesäkurpitsaa, porkkanoita, sipulia ja paprikaa riisinuudelien kera sekä tofua.
Iltapalaksi soijajogurttiin tehty smoothie, jossa banaania, mangoa ja ananasta sekä 3 riisikakkua.
Maha meni siis aivan sekaisin näistä. Harmittaa kovasti sillä söin todella paljon kasviksia ja olo oli kevyempi ja parempi, kunnes tuli nuo vaivat. Yritän tässä laihduttaa samalla, mutta ilmeisesti mulle ei sovi tuo täyskasvis/vegaanivalio.
Olisiko nuo vaivat mennyt jossain vaiheessa ohi? Kannattaisko mun vielä yrittää tuota ruokavaliota pidempään?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Nykypimatsut pieree aivan hirveästi, yäks!
Johtuu ääripäistä: joko roskaruoasta tai vegaani- tms. höpinöistä. Ne ressut ei ikinä opi mitään!
Rauta ja b12 vitamiini ovat tärkeämpi asia kuin proteiini. Rautaa saa hyvin kun muistaa syödä tummanvihreitä kasviksia (esim. lehtikaali ja parsakaali), d12 vitamiinia pitää vegaaniruokavaliossa ottaa purkista. Mutta sinähän syöt kalaa.
Joo linssit on hyvä ja helppo proteiininlähde.
Siis B12. En tajua mikä hahmotushäiriö iski.
Vierailija kirjoitti:
Rauta ja b12 vitamiini ovat tärkeämpi asia kuin proteiini. Rautaa saa hyvin kun muistaa syödä tummanvihreitä kasviksia (esim. lehtikaali ja parsakaali), d12 vitamiinia pitää vegaaniruokavaliossa ottaa purkista. Mutta sinähän syöt kalaa.
Kala ei riitä B12 vitamiinin lähteenä, ei vaikka söisi joka päivä.
Oletkohan vähän allerginen/yliherkkä jollekin? Mulla tulee banaanin syönnin jälkeen usein maha kipeeks, ja banaani kuulemma kovettaa vatsaa ja sen takia sitä ei syötetä vauvoillekaan.. : )
Onpas terveellinen ruokavalio sulla, pystyisinpä itekin :D
Myös mulla tuli aluksi ilmavaivoja kasviruuasta, mutta nopeesti ne ohi meni (oli kyllä sitä ennenkin runsaasti ilmavaivoja ja sen takia yritinkin kasvisruokavaliota). Lopetin sitten hetkiseks kasvissyönnin ja söin lihaa, pakki meni aivan sekasin. En ole sen koommin lihaa syöny.