Odottava äiti joutuu puhaltamaan häkämittariin.
Mittarilla tarkkaillaan äidin tupakoinnin määrää. Se näyttä onko häkää verenkierrossa ja kuinka paljon sikiö saa sitä. Puhallus on pakollinen. Holhoammeko äitejä liikaa, ja pitäisikö isätkin puhalluttaa. Uutinen löytyy Ylen sivuilta.
Kommentit (49)
Ai ihan pakko. Edes neuvola ei ole pakollinen. 😂
No kyllä saakin kytätä jos joku on niin itsekäs, ettei edes oman lapsen hyvinvoinnin takia pysty lopettamaan. Veronmaksajien rahoilla sitten hoidetaan näiden tupakoitsijaäitien keuhkosairauksia ja heidän keskoslapsiaan, joten on ihan syytäkin pyrkiä kaikin keinoin vähentämään odottavien äitien tupakointia.
Minun ystäväni poltti kuin korsteeni kaikkien raskauksiensa ajan. Ette varmaan ylläty, että kaikki syntyivät pienipainoisina heiveröisinä, myöhemmin diagnosoitu mm. puheen- ja motoriikan viivästymää, add:ta ja kaiken maailman ääniyliherkkyyksiä. Vanhemmat pärjätkööt nyt niiden kanssa ja ravatkoon neurologeilla, oma moka.
Tupakoitsijat taas älähtivät ja lyövät alapeukkua kaikille vähänkin järkeville vastauksille tässä ketjussa....
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni poltti kuin korsteeni kaikkien raskauksiensa ajan. Ette varmaan ylläty, että kaikki syntyivät pienipainoisina heiveröisinä, myöhemmin diagnosoitu mm. puheen- ja motoriikan viivästymää, add:ta ja kaiken maailman ääniyliherkkyyksiä. Vanhemmat pärjätkööt nyt niiden kanssa ja ravatkoon neurologeilla, oma moka.
Niin, tosin tämä on siinä mielessä laajempikin ongelma, koska me kaikki maksamme verovaroista näiden ihmisten hoidoista. Täysin turhaan. Saisivat maksaa itse kun ovat itse aiheuttaneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä, että asiaan tartutaan. Itse lopetin tupakoinnin kun tulin raskaaksi. Ei tosin tehnyt edes mieli, vaan tulin todella huonovointiseksi tupakasta. Ihmettelen, miten odottavat edes kykenee polttamaan, kun itse aloin fyysisesti voimaan niin pahoin.
Eräs kaveri vähensi tupakanpolttoa, mutta ei täysin lopettanut. Syy oli siinä, että lääkäri oli sanonut yhden tupakan kerran viikossa olevan pienempi paha kuin stressi. Tiedä olisiko ilman sitä tupakkaa käynyt toisin, mutta lapsi syntyi keskosena, muuten terve tyttö. Joka tapauksessa sen sijaan, että oltaisiin mietitty stressinhallintakeinoja, niin ammattilainen antoi luvan myrkyttää sikiötä, vaikkakin vain vähän.
Toinen kaverini kertoi, että hänelle ei edes kerrottu tupakan vaaroista sikiölle. Tupakasta oli kysytty ja kaverini oli sen myöntänyt. Mitään valistusta ei tullut. Lopulta se raskaus piti käynnistää ennenaikaisesti, koska lapsivettä oli niin vähän. Tässä vaiheessa neuvolassa sanottiin, että tämä on yleistä tupakoivilla äideillä. Tätä kaveriani kaduttaa silloinen tupakointi ihan hirveästi ja kokee, että kukaan ei edes yrittänyt saada häntä lopettamaan. Hän olisi todennäköisesti ainakin yrittänyt lopettaa, jos hänelle olisi kerrottu, mitä ne tupakan seuraukset sikiölle voi olla. Nythän se oli helppo ohittaa, kun ei terveudenalan ammattilaisetkaan asiasta huomauttanut. Lapsi on onneksi terve.
Häkäilmaisin on kyllä paras konkreettinen keino osoittaa odottajalle, että huomattavaa haittaa tupakoinnista on. Ja terveydenalan henkilökunnan pitää ottaa itseään tosissaan niskasta kiinni. Nämä kertomani kokemukset ovat mielestäni pöyristyttäviä. Kuitenkin samaan aikaan huudetaan, kun ei saisi laittaa meetwurstia leivän päälle.
Mä nyt hiukan kyseenalaistaisin tämän kaverisi "kukaan ei kertonut, että tupakointi vahingoittaa sikiöä" -kertomuksen. Huono omatunto saa ihmiset kaunistelemaan (valehtelemaan) ja syyttämään omista mokista muita. Ei kuulosta mitenkään uskottavalta, ettei raskaana olevalle norttiäidille olisi todettu tupakoinnin olevan haitallista.
No nyt on Nurmijärven neuvoloihinkin saatu häkämittarit ja ne otetaan uutisen mukaan käyttöön heti.
Kaikki puhaltavat ekassa neuvolassa, kärähtäneet puhallutetaan myöhemmin uudestaan.
En puhaltaisi, vaikken olekaan tupakoitsija. Puhaltaminen rikkoo ihmisoikeuksiani eikä mua voi puhalluttaa koska mua ei epäillä rikoksesta.
Tässä idea taitaa olla se että voidaan seurata tuota tupakan kulutusta. Nyvät tulokset voivat kannustaa myös äitiä lopettamaan tai edes vähentämään.
Ihan sama kun painoa ja veren sokeria seurataan raskausaikana, näihinkin paras hoito on neuvoa äidille terveelliset tavat.
Miksi jotkut edes ajattelevat lastensuojelun liittyvän asiaan, tupakka on laillista, ei siitä mitään ilmoituksia varmasti seuraa, muutenkin kuormittuneeseen järjestelmään.
Eikä sinne neuvolaan voi ketään edes pakottaa.