Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Urakehityksen puheeksi ottaminen pomon kanssa

Vierailija
18.01.2017 |

Onko kokemuksia siitä, kuinka omaa urakehitystä voisi töissä edistää?

Tilanteeni on siis se, että tekisi jo hiljalleen mieli edetä työssä jollain lailla. Käytännössä siihen on kaksi vaihtoehtoa: joko edetä / oppia uutta nykyisen työpaikan sisällä tai vaihtaa työpaikkaa.

Ensimmäinen vaihtoehto tuntuisi järkevimmälle / helpommalle / riskitömälle. Mutta kuinka edistää sitä niin, että edistystä myös tulee. Otanko pomon kanssa palaverin ja sanon asian suoraan, että tekisi mieli edetä.

Sehän tarkoittaa samalla pomolle heti, että etenen tai vaihdan työpaikkaa. Muutunko siis samalla varmasta työntekijästä lähtöherkäksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyisessä työpaikassasi eteneminen ylipäätään mahdollista? Jos ei, niin ei asiaa kannata ottaa pomon kanssa puheeksikaan. 

Vierailija
2/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luot vain epävarmuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä muulla tavalla saat asian pomolle tiedoksi kuin kertomalla sen hänelle?

Sinuna tekisin konkreettisen ehdotuksen tyyliin: nyt olen kolme vuotta hoidellut näitä henkilöasiakkaita ja olen oppinut tässä työssä sitä tätä ja tota. Yhä enemmän on alkanut kiinnostaa nuo b-to-b -hommatkin, voisin siellä käyttää vielä paremmin kykyjäni x, y ja z. Siellä näyttää olevan tarvetta lisäporukalle. Ehdotan että siirryn niihin hommiin tässä kevään mittaan, miltä kuulostaa?

Vierailija
4/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyisessä työpaikassasi eteneminen ylipäätään mahdollista? Jos ei, niin ei asiaa kannata ottaa pomon kanssa puheeksikaan. 

On. Se saattaa kyllä tarkoittaa samalla muuttoa ulkomaille. Tai ainakin matkustelun lisääntymistä -> perheen luona vähemmän aikaa. Hyvänä puolena olisi se että tuntisi kaikki suht hyvin, ei olisi siis paineita opetella tuntemaan kaikkia kuten uuteen työpaikkaan siirtyessä.

Uuteen työpaikkaan hakiessa/siirtyessä hyvänä puolena luultavasti olisi palkan nousu selkeämmin kuin nykyisessä. Toisaalta onhan periaattessa mahdollista sekin, että koeajan jälkeen en sopeudukaan työpaikkaan ja vakinainen työ jää saamatta ja joudun työttömäksi.

Vierailija
5/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä muulla tavalla saat asian pomolle tiedoksi kuin kertomalla sen hänelle?

Sinuna tekisin konkreettisen ehdotuksen tyyliin: nyt olen kolme vuotta hoidellut näitä henkilöasiakkaita ja olen oppinut tässä työssä sitä tätä ja tota. Yhä enemmän on alkanut kiinnostaa nuo b-to-b -hommatkin, voisin siellä käyttää vielä paremmin kykyjäni x, y ja z. Siellä näyttää olevan tarvetta lisäporukalle. Ehdotan että siirryn niihin hommiin tässä kevään mittaan, miltä kuulostaa?

Eihän sitä mitenkään muuten voikaan. Toisaalta jos urakehitysmahdollisuudet ja niihin panostaminen näkyisi muuallakin kuin juhlapuheissa, niin tällaisia mahdollisuuksia pitäisi aidosti tarjota työntekijöille. Meillä ei ole käytössä mitään vuosittaisia kehityskeskusteluita missä tämän toisi selvästi esiin, tuntuu hiukan liian suorasukaiselta ilmoittaa pomolle että tahdon edetä tai alan miettimään työpaikan vaihtamista.

Vierailija
6/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä uhkaa työpaikan vaihdolla. Pomo osaa päätellä sen itse, jollei ole ihan tyhmä. Muuten kerro mitä on mielessä. Jos selittäminen ei heti onnistu, tarkenna toisella kerralla. Varaudu siihen, että sopivan mahdollisuuden löytyminen kestää aikansa ja sitä ennen muutokset voivat olla pieniä. Jotenkin pomon pitää silti osoittaa, että ottaa viestisi vakavasti. Jos mitään konkreettista ei tapahdu puolessa vuodessa, laita työhakemukset menemään viimeistään silloin.  

Vierailija
7/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä uhkaa työpaikan vaihdolla. Pomo osaa päätellä sen itse, jollei ole ihan tyhmä. Muuten kerro mitä on mielessä. Jos selittäminen ei heti onnistu, tarkenna toisella kerralla. Varaudu siihen, että sopivan mahdollisuuden löytyminen kestää aikansa ja sitä ennen muutokset voivat olla pieniä. Jotenkin pomon pitää silti osoittaa, että ottaa viestisi vakavasti. Jos mitään konkreettista ei tapahdu puolessa vuodessa, laita työhakemukset menemään viimeistään silloin.  

Tarkennuksena, että jos pomo kysyy, harkitsetko työpaikan vaihtoa, myönnät tietysti, että senkin on käynyt mielessä. Älä kerro sen enempää ennen kuin sinulla on uusi työtarjous käsissä. 

Vierailija
8/8 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennuksena, että jos pomo kysyy, harkitsetko työpaikan vaihtoa, myönnät tietysti, että senkin on käynyt mielessä. Älä kerro sen enempää ennen kuin sinulla on uusi työtarjous käsissä. 

Joo en tietenkään uhkaa. Mutta sehän tällaisesta keskustelusta pomolle ensimmäisenä tulee mieleen joka tapauksessa. Kyllähän se sen tajuaa sillä sekunnilla kun tämä keskustelu aloitetaa, että ellei löydy etenemistä, niin vaihtaahan se työpaikkaa.

Lähinnä kysymys koski sitä, miten tuon asian esittää. Ehkä minun juuri pitäisi etsiä sopiva suunta mihin edetä ja ehdottaa itse konkreettinen etenemisväylä. Ja ellei mitään ala löytymään, niin sitten vaihtaa maisemaa.

Kesätöissä minulle vain kerran kävi niin, että työpaikan vaihto onnistui, mutta koeajan jälkeen työtehtävien ollessa liian haastavia, työsuhdettani ei jatkettu. Ja se oli tosi iso pettymys, ja ongelma koska rahan tulo loppui.