Millainen on tuntemasi syrjäytynyt? Onko hän lähtöjään huono-osainen vai ajautunut sellaiseksi?
45 000 alle 30-vuotiasta on vailla koulutusta. Tunnetteko ketään tuossa asemassa olevaa?
Kommentit (7)
Voin esitellä itseni. Tulevaisuuteni oli lupaava 19-vuotiaaksi asti, sitten sairaudet pilasivat kaiken. Mulla ei ole päihteiden väärinkäyttöä. Elämäni olisi varmaan edes sosiaalisempaa, jos pyörisin niiden veikkojen kanssa. Nyt oon jo lähemmäs 30.
Tiedän muutamia tyttöjä jotka 20v ja aloittaneet peruskoulun jälkeen useamman koulun jättäen kaikki kesken.
Narkkiporukoissa pyörineet yläasteelta lähtien.
Tunnen.
Koulutus kyllä on mutta ei halua tehdä töitä, koska oravanpyörä. Ihan täysin työkykyinen ihminen ja töitä hänellä myös ollut, vakipaikka jopa. Haluaa taiteilijaksi, poliitikoksi, filosofiksi, ym.ym.ym mutta ei tee mitään minkään eteen koska kurja lapsuus.
Työskentelen sosiaalityöntekijänä. Tapaan syrjäytyneitä (en pidä koko sanasta) ja tavalla tai toisella marginaaliin ajautuneita ihmisiä työssäni ihan joka päivä. Ei tuohon ole mitään yksioikoista selitystä tai yksittäistä tekijää.
Toki tietynlainen kasvuympäristö, sosiaalinen tausta, terveydelliset tekijät (esim. psyykkiset sairaudet) ym. lisäävät tutkimustiedon valossa riskiä huono-osaisuuteen. Mutta viime kädessä ihmisen elämä koostuu niin monista tekijöistä, yhteensattumista ja pienistä tai suurista valinnoista, jotka yhdessä johtavat suuntaan tai toiseen.
Ja onneksi elämän kulkua voi myös muuttaa, myös silloin kun on jo kuljettu pitkälle jotain epäedullista reittiä. Sekä vaikuttamalla itse, että saamalla ja ottamalla vastaan apua .
Sellaisia, joiden mielestä on yhteiskunnan vika, että ei ole töitä. Ja nykyään tietenkin syytetään "matuja".
Tunnen erään, joka oli käynyt yliopiston. Hän jäi työttömäksi noin viideksi vuodeksi. Jotenkin sinä aikana hänen koko olemksensa muuttui. Ryhtikin kääntyi kumaraksi. Alkoi katsella tv:stä aivan kaikenlaisia hömppäsarjoja.
Piti ihan pysähtyä miettimään, mutta en tunne ketään.
Tunnen kyllä pari neljäkymppistä. Heilläkin on tosin koulutus, mutta alkoholi on vienyt mennessään, eli toinen asuu asuntolassa ja toinen vanhempiensa omistamassa asunnossa ja se on kuulemma hirveä sikolätti.
Nuorempia en tunne.